Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw HAG Re460

Gestart door Re460 zondag 18 mei 2008, 11:55:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw HAG Re460
Re460
gast

Ombouw HAG Re460
Zoals in een ander draadje aangegeven gisteren in Houten een HAG Re460 gekocht. Model is nog nieuw. Helaas is het een analoge lok, dus ik moet gaan ombouwen.
Met het ombouwen van Marklin modellen van dit type heb ik redelijk wat ervaring met de HAG Re460 echter niet.
Gisteren de kap er af gehaald, in het model zit al de nieuwe omschakelaar 504-2. Naast de rijrichting omschakeling zorgt deze print ook voor het ene witte sluitlicht.
Opvallend is dat de motor al voorzien is van een permanentmagneet, deze hoef ik dus niet meer aan te schaffen.
De omschakelaar 504-2 ga ik er uithalen en hiervoor plaats ik een ESU lokpilot3 terug. Het witte achterlicht sluit ik aan op de functies F1 en F2 van de decoder. Ik zal de lampjes vervangen door 19V-exemplaren. Mogelijk zal ik de schuitjes van de pantograven vervangen door bredere exemplaren, 18mm.

Zijn er leden die zo'n ombouw al eens hebben uitgevoerd?
Vergeet ik iets of hebben jullie nog tips en aandachtspunten?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG Re460
Hoi Erwin,

Zoals je misschien wel weet heb ik vorige week ook een Hag Re460 binnengekregen. Deze is al door de vorige eigenaar voorzien van een ESU Lokpilot V3.0 met 8-pilige NEM stekker. Ook heeft hij de verlichting volgens aangepast voor werking met deze decoder.
Ik heb een aantal foto's van de binnenzijde van de loc, die ik hieronder heb geplaatst.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)
Let wel, deze foto's zijn dus door de vorige eigenaar van de loc gemaakt!









Als je nog vragen hebt over de foto's of een close-up van iets wilt hebben, hoor ik het wel  :mrgreen: :D

Zelf ga ik binnenkort mijn Re620 en Re421 nog ombouwen met ESU lokpilot V3.0, maar dan de versie met de 21-polige stekkerverbinding. Ik zal hiervan ook een verslagje schrijven. Er komt dan namelijk ook meteen LED-verlichting in!

Bij verdere vragen hoor ik het wel.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG Re460
Hoi Menno,

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed heb is dit de Re460 uitvoering Sion2006. Gekocht bij iemand in Maarssen?
Foto's zijn voor mij duidelijk. Omschakelaar is verwijderd en hiervoor decoder geplaatst. Zo te zien zijn de functies F1 en F2 van de decoder niet gebruikt. Netjes contrasteker geplaatst.
Opvallend is de diode bij de lampjes, mogelijk om de zwitserse lichtwisseling te produceren? Heeft dit model de verlichting 3+1?
Hoe zijn de rijeigenschappen van dit model?
Nogmaals bedankt voor je snelle reactie.
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG Re460
Citaat van: Re460 op zondag 18 mei 2008, 12:26:31
Hoi Menno,

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed heb is dit de Re460 uitvoering Sion2006. Gekocht bij iemand in Maarssen?
Foto's zijn voor mij duidelijk. Omschakelaar is verwijderd en hiervoor decoder geplaatst. Zo te zien zijn de functies F1 en F2 van de decoder niet gebruikt. Netjes contrasteker geplaatst.
Opvallend is de diode bij de lampjes, mogelijk om de zwitserse lichtwisseling te produceren? Heeft dit model de verlichting 3+1?
Hoe zijn de rijeigenschappen van dit model?
Nogmaals bedankt voor je snelle reactie.
Erwin

Dit is inderdaag de uitvoering 'Sion 2006' :)
Inderdaad zijn de functies F1 en F2 niet gebruikt. 3+1 verlichting wisselt met de rijrichting. Ik zou denk ik zelf ook het sluitlicht op F1 en F2 aangesloten hebben.
De diode was mij nog niet opgevallen eerlijk gezegd. Die zal inderdaad wel voor het enkele sluitlicht zijn.

De rijeigenschappen zijn uitstekend te noemen, al is mijn baan nog erg vies en schokt de loc en verlichting hier en daar nog wat. Maar dat ligt puur aan de vieze rails en puko's, niet aan de loc.
Ik ga denk ik nog wel een kleine condensator inbouwen om het stroomverlies op te vangen. Als je dit ook overweegt, doe dit dan NIET zoals in de ESU handleiding staat aangegeven, maar kijk eens op het Hag-forum en dan wel HIER.
Het is in het Duits, maar dat moet wel lukken denk ik. Het is niet zo heel ingewikkeld.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG Re460
Hoi Menno,

Misschien is het wel mogelijk om in het plaatje van de lampjes een gaatje van 2 mm te boren en hier een rode 1,8mm LED in te lijmen? Is wel wat krap maar misschien wel mogelijk. Je moet dan wel iets bedenken om het witte licht te kunnen omschakelen naar het rode licht.
Jij hebt F1 en F2 over misschien kun je hier iets mee?
Zelf denk ik F1 en F2 voor het witte achterlicht te gebruiken.
Mogelijk kan er een extra functiedecoder worden geplaatst.
Ja zo wordt het wel weer duurder.
Erwin.
Re: Ombouw HAG Re460
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG Re460
Citaat van: Re460 op zondag 18 mei 2008, 12:49:18
Hoi Menno,

Misschien is het wel mogelijk om in het plaatje van de lampjes een gaatje van 2 mm te boren en hier een rode 1,8mm LED in te lijmen? Is wel wat krap maar misschien wel mogelijk. Je moet dan wel iets bedenken om het witte licht te kunnen omschakelen naar het rode licht.
Jij hebt F1 en F2 over misschien kun je hier iets mee?
Zelf denk ik F1 en F2 voor het witte achterlicht te gebruiken.
Mogelijk kan er een extra functiedecoder worden geplaatst.
Ja zo wordt het wel weer duurder.
Erwin.

Volgens mij zijn er genoeg vrije functies om dit allemaal via de Lokpilot te kunnen regelen!

Ik ga zelf denk ik vanaf nul beginnen en zelf nieuwe printjes ontwerpen. Ik heb op het Hag forum al het één en ander gelezen over hoe dit te doen is en welke lichtfuncties er allemaal mogelijk zijn. Ik kom hier voorlopig echter nog niet aan toe, ik ga eerst eens in een 3d computertekenprogramma het één en ander ontwerpen, voordat ik het ga proberen te maken. Ook komt er eerst een testprint, om de verschillende lichtopties op te kunnen proberen. Zo is er op het Hag forum ook iemand die het op die maniere heeft gedaan.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG Re460
Ik ben erg benieuwd naar je ontwerpen.
Op de lokpilot zitten toch alleen de F1, F2 en F4 rangeergang?
F3 en F4 schijnen onversterkte functies te zijn. Geen idee hoe je dit verder benutten kan.
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG Re460
Citaat van: Re460 op zondag 18 mei 2008, 13:11:05
Ik ben erg benieuwd naar je ontwerpen.
Op de lokpilot zitten toch alleen de F1, F2 en F4 rangeergang?
F3 en F4 schijnen onversterkte functies te zijn. Geen idee hoe je dit verder benutten kan.
Erwin

De Lokpilot V3.0 met 21-polige stekkeruitgang heeft naast 'licht voor en licht achter' (F0) ook nog de uitgangen AUX 1 tot en met AUX 4. (F1 tot en met F4). De uitgangen AUX 3 en AUX 4 zijn niet bedraad  op de andere versies van de Lokpilot V3.0, maar ze zitten er als het goed is wel op.
AUX 3 en AUX 4 zijn 'logische uitgangen' en dus onversterkt. Het is echter zeer eenvoudig om deze versterkt te maken met een aantal electronische componenten. Ik zal wel een keer een schema'tje van het Hag forum af halen en hier neer zetten.
De rangeergang die standaard op F4 zit, kan je eenvoudig met functiemapping op een andere F-toets indelen. Ik weet niet zeker met welke centrales dit allemaal kan, maar met de ECoS en CS kan het sowieso.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG Re460
Alvast bedankt Menno.
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Gisteravond de loc omgebouwd. Heb naast de lokpilot3 ook nog een zwitserse lichtwisselprint (die met 4 diodes) van M ingebouwd. Op de plek van de verwijderde omschakelaar een kunstof plaatje aangebracht en met dubbelzijdig tape aan de onderzijde de decoder en aan de bovenzijde de lichtwisselprint gemonteerd.
Ook zijn de lampjes vervangen.
Op F0 heb ik nu een wit sluitsein met de rijrichting wisselend.
F1 = frontsein voor, F2 = frontsein achter.
Kleur bedrading is conform DCC-codering.
Test is goed verlopen (Wat loopt die HAG-motor toch mooi!!!!).
Nu nog de bredere schuitjes voor de pantograven en de finetuning van de decoder met de lokpilot uitvoeren.
Licht is wat fel maar dan kan met de CV's 113, 114 en verder naar beneden worden bijgesteld.
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG Re460
Citaat van: Re460 op woensdag 28 mei 2008, 09:50:22
Gisteravond de loc omgebouwd. Heb naast de lokpilot3 ook nog een zwitserse lichtwisselprint (die met 4 diodes) van M ingebouwd. Op de plek van de verwijderde omschakelaar een kunstof plaatje aangebracht en met dubbelzijdig tape aan de onderzijde de decoder en aan de bovenzijde de lichtwisselprint gemonteerd.
Ook zijn de lampjes vervangen.
Op F0 heb ik nu een wit sluitsein met de rijrichting wisselend.
F1 = frontsein voor, F2 = frontsein achter.
Kleur bedrading is conform DCC-codering.
Test is goed verlopen (Wat loopt die HAG-motor toch mooi!!!!).
Nu nog de bredere schuitjes voor de pantograven en de finetuning van de decoder met de lokpilot uitvoeren.
Licht is wat fel maar dan kan met de CV's 113, 114 en verder naar beneden worden bijgesteld.
Erwin

FOTO's.....................  :mrgreen: :mrgreen:

Klink allemaal goed, maar ik vraag me af waarom je het sluitsein op F0 hebt gezet. Waarom niet de frontseinen op F0? Heb je hier een speciale reden voor?
Waarom zou je bredere schuitjes voor de pantograven willen? Is dit puur, omdat je anders niet mee onder je bovenleiding kan rijden? Die bredere schuitjes zien er namelijk niet uit, kijk maar naar de M* modellen  8)

Voor finetuning van de LokPilot decoder met de Hag motor zou ik eens op het Hag forum gaan kijken. Daar zijn enkele draadjes volledig geweid aan dit onderwerp  :D

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG Re460
Hallo Menno,

Frontseinen kunnen ook op F0, lijkt me geen probleem.
Wel dien je de diodeschakeling toe te passen om de lichtwisseling te realiseren.
Zelf heb ik er geen aparte bedoeling mee. Zelf heb ik een Ae 6/6 met deze verlichting en dat werkt prettig, vandaar.
Als je de frontseinen op F0 zet moet je wel even puzzelen hoe je het ene sluitlicht geschakeld krijgt.
De brede schuitjes zien er inderdaad minder mooi uit. maar ja de smalle lopen snel onder de bovenleiding vandaan. Ik heb van M meerdere Re460 staan met de brede schuitjes, blijft toch een mooi en goed model. Toch ziet de HAG er naar mijn idee iets beter uit.
Na het instellen van de decoder kan het proefbedrijf beginnen. ik ben benieuwd.
Groet,
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Nog een aanvulling van ingestelde CV's:

CV 02= 03
CV 03= 21
CV 04= 16
CV 05= 32
CV 53= 55
CV 54= 14
CV 55= 12
CV 113= 12
CV 114= 12
CV 115= 12
CV 116= 12

Met deze instellingen loopt het model als een trein!
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Nog een kleine update.
Lichtwisseling afgelopen weekend aengepast;

F0 frontseinen met de rijrichting wisselend.
F1 sluitsein voor.
F2 sluitsein achter.

Gerealiseerd met de Marklin lichtwisselprint uit een Ae 6/6.
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG Re460
Erwin,

Heb jij eigenlijk bij het ombouwen van je Re460 de motorbehuizing verbonden met de massa, zoals in dit topic van het Hag forum op de 7de foto van boven te zien is (geel/zwarte draad)?

Heb jij ook gedaan wat er op de 5de foto in hetzelfde topic staat. Dus die schroef (met rode verf) losdraaien en dat plaatje eruit halen zodat de rechter koolborstel niet meer met de motorbehuizing verbonden is. Dit schijnt nogal essentieel te zijn bij het ombouwen naar digitaal.

Heb jij ook ontstoorspoelen gebruikt tussen de verbindingen van de motor met de decoder? Zo ja, welke waarden hebben deze? Hag raadt volgens mij spoelen tussen de 60u em 100u aan.

Zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden als je gaat ombouwen naar digitaal van analoge Hag locs met gelijkstroommotor?

Ik ga zelf beginnen met een Re620 en Re421 om te bouwen, maar ik wil niets fout doen of over het hoodf zien waardoor ik de decoder misschien sloop  8)

Alvast bedankt voor je antwoorden.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG Re460
Hoi Menno,

Het motordraaistel heb ik niet verbonden met de massa. Zou wel beter zijn. Je hebt dan een soldeerlip nodig om achter een boutje van de motor te plaatsen. Waar haal ik deze vandaan?
Ja dat onderlegplaatje moet er uit. Hier waarschuwt HAG voor op de site anders blaas je de decoder op. Bij de ombouw van de RE460 heb ik de hele motor gedemonteerd, het onderlegplaatje ben ik niet tegengekomen, de decoder functioneert nog steeds.
Ja in de motordraden heb ik 2 ontstoorspoeltjes gesoldeerd. Waardes weet ik niet, zijn de standaard spoeltjes welke Marklin ook toepast.
Denk bij de ombouw aan het wisselen van de lampjes, gebruik HAG 165048-50. 30mA per stuk. Het motordraaistel kan inderdaad beter een massa aansluiting hebben je moet dan een soldeerlip hebben, misschien via Gerrit Keuterman?
Gebruik veel krimpkous om eventuele sluiting te voorkomen. Meet goed of de motor potentiaalvrij is. Zelf heb ik een antistatische mat voor de ombouw. Pas goed op dat er geen draden ingeklemd kunnen raken.
Stel bovenstaande CV in op de decoder. Rijdt fantastisch.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Veel succes!
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG Re460
Citaat van: Re460 op dinsdag 17 juni 2008, 20:23:59
Hoi Menno,

Het motordraaistel heb ik niet verbonden met de massa. Zou wel beter zijn. Je hebt dan een soldeerlip nodig om achter een boutje van de motor te plaatsen. Waar haal ik deze vandaan?
Ja dat onderlegplaatje moet er uit. Hier waarschuwt HAG voor op de site anders blaas je de decoder op. Bij de ombouw van de RE460 heb ik de hele motor gedemonteerd, het onderlegplaatje ben ik niet tegengekomen, de decoder functioneert nog steeds.
Ja in de motordraden heb ik 2 ontstoorspoeltjes gesoldeerd. Waardes weet ik niet, zijn de standaard spoeltjes welke Marklin ook toepast.
Denk bij de ombouw aan het wisselen van de lampjes, gebruik HAG 165048-50. 30mA per stuk. Het motordraaistel kan inderdaad beter een massa aansluiting hebben je moet dan een soldeerlip hebben, misschien via Gerrit Keuterman?
Gebruik veel krimpkous om eventuele sluiting te voorkomen. Meet goed of de motor potentiaalvrij is. Zelf heb ik een antistatische mat voor de ombouw. Pas goed op dat er geen draden ingeklemd kunnen raken.
Stel bovenstaande CV in op de decoder. Rijdt fantastisch.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Veel succes!
Erwin


Hoi Erwin,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Wat betreft de massa aansluiting. Op het Hag forum solderen ze de draad direct aan één van de motorschroeven! (Als je tegen de kant van de motor opkijkt waar de aansluitdraden aan verbonden zijn, het schroefje linksboven). Geen soldeerlipje nodig dus. Als je dat eventueel toch wil kun je ze vast wel bij conrad.nl wel bestellen.
Dat onderlegplaatje vind ik nog steeds maar een vaag verhaal. Ik weet welke schroef ik ervoor moet losdraaien, maar hoe ziet dat plaatje er nou precies uit? Waar moet ik naar zoeken? Klein, groot, rond of vierkant. Ik kan er maar weinig info over vinden!!
Hoe kan ik eigenlijk meten of de motor potentiaalvrij is? Lukt dat met een gewone multimeter? En hoe doe ik dat dan?
Een boel vragen weer :P
Alvast bedankt voor je hulp :)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG Re460
Hoi Menno,

Ja aan de schroef solderen kan ook. Als er maar een massa is zullen we maar zeggen. Het onderlegplaatje ben ik ook nog nooit tegengekomen, dus ook voor mij een vaag verhaal (mogelijk kan Johan hier iets meer over roepen).
Maar ja maak het niet moeilijker dan het is, haal de motor uit elkaar maak de boel indien gewenst schoon, haal haal bewuste plaatje weg (indien aanwezig) en zet de boel weer in elkaar.
Of de motor potentiaalvrij is kun je testen met een multimeter. Zet de meter op ohms en zet de meetsnoeren tussen het motorblok (b.v. de schroef) en de motordraden, weerstand zou dan oneindig moeten zijn. Tussen de motordraden onderling zul je bijna geen weerstand meten maar dat is logisch.
Kijk verder even goed naar welke contactvinger in de loc welke functie heeft en let op dat de blauwe draad (U positief) geen contact met massa maakt.
Verder kan er eigenlijk niets mis gaan.
Heb zelf onlangs in CH nog een HAG Re460 (uitvoering die Post) aangeschaft. Is echter een gelijkstroommodel dus moet ook nog het e.e.a. ombouwen.
Ook hier komt weer een lokpilot3 in.
Voor verdere vragen weet je me te vinden.
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ombouw HAG Re460
Citaat van: Re460 op woensdag 18 juni 2008, 06:51:47
Het onderlegplaatje ben ik ook nog nooit tegengekomen, dus ook voor mij een vaag verhaal (mogelijk kan Johan hier iets meer over roepen).

Erwin

Kom je alleen bij gelijkstroom uitvoering analoog tegen.

Draadje aan schroefje solderen ben ik niet zo kapot van. Wil je schroefje demonteren moet je eerst weer solderen..........................
Massa soldeer ik vaak op een klinknagel waarmee de keuzeschakelaar rail/bovenleiding aan het chassis bevestigd zit (bij oudere modellen)
Maar bij de Re 460 van HAG zit standaard al een soldeerlipje onder een schroefje dus geen probleem lijkt mij.

Mvg, Johan
Re: Ombouw HAG Re460
Johan,

Bedankt voor de reactie. Zoals gezegd heb ik nog een gelijkstroom-analoog model staan. Hier zal dus het plaatje uit moeten komen. Wordt dus vervolgd....
In het bewuste gelijkstroommodel zit in 1 van de motordraden een soort weerstand, zal wel een ontstoorspoeltje zijn.
Weet iemand waarom dit in slechts 1 motordraad zit? Als je een ombouw doet naar digitaal moet dit ontstoorspoeltje er dan uit?
Erwin
Re: Ombouw HAG Re460
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ombouw HAG Re460
Citaat van: Re460 op woensdag 18 juni 2008, 21:22:23
Als je een ombouw doet naar digitaal moet dit ontstoorspoeltje er dan uit?
Erwin

Wel aan te raden.

Mvg, Johan
Re: Ombouw HAG Re460
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG Re460
Erwin en Johan,

Bedankt voor de informatie. Ik ga volgende week na mijn laatste tentamens eens aan de slag :)
Ik meld mijn vorderingen dan wel in dit topic.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG Re460
Hallo Menno,

De gelijkstroom analoog loc gisteren uit elkaar gehaald. Bij het verwijderen van de schroef met het rode stukje verf kom je inderdaad een plaatje tegen.
Is niet spannend, blijkt gewoon een M2-ringentje te zijn. Door dit ringentje komt het boutje iets hoger te liggen en maakt zo contact met de metalen afdekking van het motorschild. Je moet wel weten dat het er zit want je ziet het zo over het hoofd!
Nameten of de motor echt potentiaalvrij is, is dus belangrijk.
Erwin   
Re: Ombouw HAG Re460
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw HAG Re460
Citaat van: Re460 op maandag 23 juni 2008, 20:36:20
Hallo Menno,

De gelijkstroom analoog loc gisteren uit elkaar gehaald. Bij het verwijderen van de schroef met het rode stukje verf kom je inderdaad een plaatje tegen.
Is niet spannend, blijkt gewoon een M2-ringentje te zijn. Door dit ringentje komt het boutje iets hoger te liggen en maakt zo contact met de metalen afdekking van het motorschild. Je moet wel weten dat het er zit want je ziet het zo over het hoofd!
Nameten of de motor echt potentiaalvrij is, is dus belangrijk.
Erwin   

Hoi Erwin,

Wat is het ook weer eenvoudig hehe. Een m2 ringetje. Nou dan weet ik meteen waar ik naar moet zoeken. Ik heb dan wel wisselstroom analoog modellen, maar even checken kan nooit kwaad dacht ik zo....
Even met de multometer checken zal ik sowieso doen.

Bouw je dat gelijkstroommodel ook om zodat ie op 3rail kan rijden? Zoja, is het makkelijk om een sleper onder de loc te monteren? En hoe zit het met de hoogte van de wielflensen en de breedte van de assen? Moeten die nog veranderd worden?

In ieder geval bedankt voor de informatie. We worden zo allemaal weer een beetje wijzer :P 8)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw HAG Re460
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ombouw HAG Re460
Citaat van: madmenno op maandag 23 juni 2008, 22:51:24
Ik heb dan wel wisselstroom analoog modellen, maar even checken kan nooit kwaad dacht ik zo....

Groetjes,
Menno

Daar vindt je geen ringetje omdat t.b.v. het (elektronisch) omschakel relais de motor al potentiaal gescheiden moet zijn.

Nogmaals is alleen van toepassing bij 2-rail analoog verder niet.

Mvg, Johan
Re: Ombouw HAG Re460
Hoi Menno/Johan,

Het gelijkstroommodel ga ik niet ombouwen naar 3-rail, de reden hiervan is;
Op marktplaats wilde iemand een HAG wisselstroomonderstel ruilen voor een gelijkstroomonderstel. Op Ebay had ik in Zwitserland een mooie gelijkstroom Re460 gezien (uitvoering die Post met embleem Sion 2006). Persoon van marktplaats wilde wel omruilen. Loc in CH gekocht.
Vervolgens heb ik de decoder/verlichting van het wisselstroomonderstel overgezet naar het gelijkstroommodel. Persoon tevreden en ik dus ook.
Heb dus nu een wisselstroomonderstel staan zonder decoder.
Ga dus een lokpilot3 plaatsen en de loc opnieuw bedraden. Dit zoals hierboven al beschreven. De sluitverlichting maak ik dit keer direct schakelbaar over F1 en F2.
Ik heb via Keuterman begrepen dat je bij de ombouw van gelijk- naar wisselstroom de wielen moet wisselen, sleper schijn je zo te kunnen monteren.
Groet,
Erwin