Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin 37644 rijdt opeens niet meer.

Gestart door aanuit zondag 14 april 2024, 10:35:53

Märklin 37644 rijdt opeens niet meer.
Ik heb de Märklin 37644 en deze heeft het altijd zonder problemen gedaan.
Nu rijdt deze opeens niet meer. Ik rijdt analoog.
Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe zou ik dit op kunnen lossen?

https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_37644
Re: Märklin 37644 rijdt opeens niet meer.
Een eenvoudig antwoord is niet te geven.

Ik neem aan dat er wel stroom op de baan staat en andere treinen het gewoon doen. Zo niet, dan hoeft er met de locomotief niets aan de hand te zijn, maar goed, zo simpel zal het niet zijn.

Gebeurt er helemaal niets?
Of bromt hij wel? Brandt de verlichting?

En verder was er niets opvallends, de laatste keer dat de loc gereden heeft (hopelijk was dat ook niet heel lang geleden), geen rare geluiden, hortend rijgedrag?

Als er allemaal niets van dit alles van toepassing is, dan moet hij open. Kijken of er niets los is geraakt of doorgebrand. Ook het sleepcontact checken of dat niet per ongeluk is losgeraakt.

Als de motor makkelijk los te nemen is, kun je de gangbaarheid van de aandrijving nog controleren door aan de wielen te draaien. Ook kun je checken of alle tandwielen nog heel zijn.

De motor is in veel gevallen ook nog te testen door middel van twee draadjes en een 9volt batterij.

Hopelijk kom je zo iets verder!

Groet,

Peter

Bedankt voor je antwoord. Inderdaad, anderen doen het wel op dezelfde baan.
Loc reed een paar dagen terug nog wel, zonder enig probleem, als een zonnetje bij wijze van spreken.
Ik vind het een van de fijnste locs die ik heb.

En de loc doet inderdaad helemaal niets meer. Geen brom, geluid, of licht.

Ik zal 'm een openschroeven en in detail bekijken. Dit heb ik nog niet gedaan.

Deelnemer vanaf 2007

Ook ik rijd met deze loc analoog. Twee jaar na aankoop brandde de decoder op de leiterplatte door. Is destijds onder garantie hersteld.
Een volgend probleem enkele jaren terug zat de  zgn meenemer tussen de aandrijf tandwielen schuin of los. Ik heb het eea opgelost door twee tandwielen met elkaar te verwisselen. Rijdt inmiddels weer zoals het moet.
Dat zijn mijn ervaringen met deze loc.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Klinkt als "los draadje", te controleren met een multimeter of inderdaad, decoder kapot.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Volgens dit topic, schijnt de bedrading vrij stug te zijn.
Dus check inderdaad de bedrading eens.
Wordt misschien ook tijd voor groot onderhoud, zeker als je zegt dat je deze nog nooit open hebt gehad.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Loc doet je naam eer aan...

Maar ook ik denk aan een losse rode of bruine draad, daar ook je verlichting niets meer doet. En anders de decoder...
In het laatste geval, heb ik die misschien nog liggen.

Mvg,
Marcel.

Ps. Had even gekeken of je uit de buurt komt voor gerichtere service. Maar ik zie geen verdere info. Misschien een idee om je even voor te stellen?
Bedankt voor de tips/aanbiedingen.

Over mij... Ik woon in Helmond en heb vroeger, met mijn vader veel treinbanen gebouwd. Nu doe ik weer hetzelfde met mijn zoontje. Ik rijd nog met de rails en treinen van mijn vader; Märklin m-rail, analoog.

Ik heb geprobeerd de kap eraf te halen. Twee schroeven eruit en dan zoudat goed moeten komen. Maar helaas. Er lijkt iets te blijven haken, namelijk een klein printplaatje dat in de cabine zit. Dit is goed te zien door de raampjes, maar ik krijg het zo 1-2-3 niet los.

Heb  je de goed schroeven los gedraaid?
De twee die het dichts bij het draaistel zitten moeten los.
https://static.maerklin.de/damcontent/3e/f3/3ef3f276ce25941ff87c8ccbcdc766a21434541710.pdf

Grt. Jo

als er maar een "v" voor op staat

Het machinistenhuis moet je voorzichtig met een tandenstoker iets spreiden van het onderstel.
Er zitten namelijk nokjes aan weerszijden die dat huisje op zijn plaats houden.
Daarna voorzichtig omhoog bewegen, en daarna pas de rest van de behuizing, want de decoder moet door dat gat ( waar de decoder dus op ligt).

Voorzichtigheid bij het doorsteken is ook geboden.

als er maar een "v" voor op staat

Hier zie je mogelijk iets meer.
Die decoder in de cabine was inderdaad niet handig. Ik heb daar destijds ook mee geworsteld. Pas later ontdekte ik dat het eerst verwijderen van het machinistenhuis de oplossing is, maar dat stond niet in de handleiding. Gelukkig hebben latere versies van de 6400 geen decoder in de cabine meer. Het is ook niet zo een fraai gezicht.
Hte is gelukt met de tips en de tekening van de loc. Nu is het huisje eraf en heb ik ook het printplaatje los kunnen schroeven. Ik heb met een multi-meter de verbinding getest tussen de sleper en de rode draad (met weerstand), en tussen de wielen de de bruine draad op het princtbordje. Dit lijkt in orde. Ook zie ik geen losse draden? Zou er een chipje doorgebrand zijn?

Edit: Nu ben ik er mee aan het rommelen, en na wat bewegen is de rode draad (met weerstand dus) losgekomen van het printje. Misschien was die verbinding toch niet helemaal in orde. Ik had gemeten tussen de slepen en de weerstand, niet tussen de sleper en een spoor of soldeerpunt op de PCB.

Wat me ook opvalt is dat het solderen van het kleinere/blauwe PCBtje niet heel netjes is en dat het lijkt of er tussen de witte en oranje draad ooit een kabeltje heeft gezeten, maar dat deze later weer verwijderd is. Herkenbaar?

De Marklin loc-print is middels bedrading verbonden met de esu-LP4 decoder print.
Hiervoor dient zwart/rood voor de stroom van rails. Zwart is vervangen door bruin.
Blauw, geel en wit zijn voor de front/sluitseinen. Blauw is de electronische massa (+). De witte draad is niet geplaatst. Hiervoor wordt nu de groene draad gebruikt, de Aux1, die als de witte geprogrammeerd is. De oranje en de grijze draad gaan naar de motor.
Dus je bedrading mist niets om te kunnen functioneren.

Mvg
Marcel

Ps, zorg dat je zeker weet dat de rode draad spanning krijgt. Ik had gisteren nog een soortgelijke loc, waarbij het contact tussen sleper en contactplaatje in draaistel in gebreke was, en loc spanningsloos was. Net als bij jou dus...
Dag. Zoals ik eerder al vermeld had, was de weerstand losgebroken van de printplaat. Deze heb ik weer vast kunnen solderen. Ik heb de spanning tussen 0/bruin en een via (gaatje in de printplaat) gemeten. Deze kwam overeen met de spanning tussen 0/bruin en de middengeleider van de rails waar de trein op stond. De printplaat lijkt dus wel spanning te krijgen. Echter, er gebeurt niets, lampjes gaan ook niet branden. Zou de decoder print stuk kunnen zijn. Zou ik deze moeten vervangen? En zijn deze nog verkrijgbaar?
Citaat van: aanuit op maandag 22 april 2024, 16:30:51Wat me ook opvalt is dat het solderen van het kleinere/blauwe PCBtje niet heel netjes is en dat het lijkt of er tussen de witte en oranje draad ooit een kabeltje heeft gezeten, maar dat deze later weer verwijderd is. Herkenbaar?

Bedrading zoals op de foto klopt met het model dat ik zelf ook heb staan.

Als je stroomvoorziening naar decoder 100% is, kan je je op de decoder richten.
Die kan je nog resetten, doch als deze anders dan standaard geprogrammeerd is, dan moet je deze opnieuw programmeren. Wellicht is eerst uitlezen van de decoder raadzaam.

Mvg Marcel
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: aanuit op vrijdag 10 mei 2024, 19:30:32Zou de decoder print stuk kunnen zijn. Zou ik deze moeten vervangen? En zijn deze nog verkrijgbaar?
Die oude decoder is niet meer verkrijgbaar, maar je kunt er gewoon een ESU LokPilot V5 is stoppen.
Nieuwe decoder moet je dan wel configureren en ik vrees dat dat met jouw kennisniveau van modelspoorelectronica wel eens een uitdaging zou kunnen worden.
Ik denk dat je dan het beste een stamtafel kunt opzoeken en daar de experts hun ding laten doen. :)
Ik rij ook analoog.
Bij mijn ICE-1 zijn er een paar printplaten gesneuveld.(te hoge spanning bij  rijrichtingschakelen?)
Ik heb toen maar een gewone Uhlenbrock-rijrichtingschakelaar ingebouwd en de printplaat gelaten voor wat ze was.
Daar je toch analoog rijdt,is dit een eenvoudige klus om het proleem op te lossen.
Is misschien in dit digitaaltijdperk not done,maar het werkt ook.