Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Airbrush aanschaffen

Gestart door Timpertam donderdag 11 april 2024, 13:19:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Airbrush aanschaffen
Lid sinds: 2023

offline
Airbrush aanschaffen
Goedenmiddag,

Ik wil graag een airbrush aanschaffen om hiermee voorzichtig het een en ander te expirimenteren.
Denk dat ik de airbrush vooral ga gebruiken voor het weatheren van treinen/huisjes en als hulpmiddel bij het maken van landschappen.

ik ben nog een complete leek op dit gebied en vroeg me af of iemand een idee heeft welke airbrush (welke prijscategorie) een mooi instapmodel is.
Hoor het graag!

Groetjes Timo
Re: Airbrush aanschaffen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Airbrush aanschaffen
Niet zo'n goedkoop fengda ding nemen. Daar krijg je spijt van.

Voor een beginner: De HANSA 381.

Mooi spuitbeeld
Gekoppelde lucht/verftoevoer zodat je heel fijn kan doseren.
Gemakkelijk schoon te maken
Degelijk
Uitbreidbaar met meerdere sproeiers, verfbekers zodat je later alle kanten op kan. Zelfs spoor 1 modellen kun je er dan mee spuiten, mocht je het willen.

Bart
Re: Airbrush aanschaffen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Airbrush aanschaffen
Om te experimenteren en het airbrushen een beetje onder de knie te krijgen heb je helemaal geen dure spuit nodig. Zelf ben ik begonnen met het goedkoopste instapmodel van Revell, heel lang geleden. Wanneer je zover bent dat je daarmee redelijke resultaten bereikt wordt het tijd voor een duurder en beter model.
Je zult eerst de basisprincipes moeten leren. De juiste viscositeit van de verf bepalen, de luchtdruk daarop aanpassen en een gelijkmatig verfbeeld spuiten.

Veel belangrijker dan de spuit is de compressor. Je kan ook beginnen met een opgepompte autoband en een drukregelaartje. Dat geeft een gelijkmatige luchtstroom wat heel belangrijk is. Een goedkope compressor doet dat vaak niet. Die blaast de lucht in stootjes uit. En dat veroorzaakt dan weer lelijke vlekken en spetters in het spuitwerk. Ook goed voor een beginneling zijn de luchtbussen voor airbrush. Het nadeel daarvan is echter de prijs, die zijn duur.

Het allerbelangrijkste is echter, laat je geen duur spul aansmeren. Wanneer je het met een goedkoop spuitje niet kan leren doe je dat met de allerduurste ook niet en dat is dan gewoon zonde van je geld.
Re: Airbrush aanschaffen
Ik heb een Evolution Silverline Two in One van Harder & Steenbeck. Het voordeel van deze is dat het een double action airbrush is. Je moet de handel eerst indrukken, dan gaat de lucht er door. Vervolgens haal je de handel naar achteren, zodat de verf gespoten wordt. Dit geeft je meer controle over de hoeveelheid verf die door de airbrush gaat.
Een single action airbrush is vergelijkbaar met spuitbus. De handel naar achter en de lucht en verf komen er direct uit.

Als je meer informatie wil zou ik je adviseren om contact op te nemen met Airbush Services Almere.
Re: Airbrush aanschaffen
Misschien even een stapje terug. Om te weatheren is een airbrush (volstrekt) niet noodzakelijk.
Met pigmentpoeders, de potloden van AK, washes en een paar penselen kom je minstens net zo ver. En het is vriendelijker voor de portemonnee.

Ik gebruik de airbrush liever voor het strak spuiten van allerlei zaken. Voor het opbrengen van een egale kleur in een heen dunne laag, is de luchtkwast echt koning. Met de kwast wordt het toch een dikker laagje, is mijn ervaring.

Hoewel je goedkoop beginnen kunt, is net wel de vraag of dat je niet snel gaat storen. De spuiten van Harder en Steenbeck zijn goed, net als Iawata en Badger, om er een paar te noemen. De goedkopere spuiten van deze merken zijn prima.

Je kunt een de goedkoopste (Chinese) compressor gebruiken, als er maar een drukregelaar op zit! Zorg verder dat je een luchttank hebt, los of aan de compressor 'gebakken'. Een binnenband zoals Henk voorstelde, kan ook. Het hebben van een voorraadje perslucht, zorgt ervoor dat de pulsaties van de compressor geneutraliseerd worden. Want dat werkt prettiger.

En dan veel oefenen. Moeilijk is het niet om de basale dingen te kunnen maken. Echte kunst vereist vergaande oefening.

Groet,

Peter
Re: Airbrush aanschaffen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Airbrush aanschaffen
Bu wil ik er geen eindeloze discussie van maken maar toch vind ik dat hier de verkeerde adviezen worden gegeven. Vergeet niet dat ik zelf in die handel heb gezeten. Daardoor weet ik er echt wel iets van. Een handelaar aanwijzen als de ideale adviseur is heel erg fout. Een handelaar wil zijn (te dure) spullen verkopen. Zoek een airbrush professional die niets anders verkoopt als zijn werk. Er zijn er zelfs met filmpjes op YouTube. Die geeft je een veel beter en ongekleurd advies uit het dagelijks leven. Misschien een idee om een dergelijk persoon eens een workshop te laten geven aan een stamtafel.

En argumenten die je vaak hoort om tot de aanschaf van een duurdere spuit over te gaan zoals makkelijk schoonmaken en strak spuiten zijn volslagen flauwekul. Alle, ja echt alle, moderne spuiten zijn hetzelfde opgebouwd en kunnen op precies dezelfde manier gereinigd worden. De enige verschillen zijn de afwerking van de inwendige luchtkanalen en de spuitmond en naald. Die laatste zijn vaak ook in diverse groottes verkrijgbaar. De inwendige luchtkanalen zijn in zoverre belangrijk dat deze glad moeten zijn om te voorkomen dat er turbulentie ontstaat in de doorstromende lucht. Dat kun je zelf controleren door het ding uit elkaar te halen. Spuitmond en naald moeten perfect op elkaar ingeslepen zijn om een gelijkmatig spuitbeeld te garanderen. Een beetje polijstpasta kan daarbij wonderen verrichten.

Om een beginneling meteen een double action te adviseren is overdone. Mijn eerste en later tweede spuit (Badger) waren/zijn gewoon single action. Dat werkt voor een beginneling veel prettiger om te leren. Wanneer je wil leren autorijden ga je dat ook niet in een Ferrari doen. Begin simpel!

Momenteel heb ik drie spuiten die ik gebruik voor verschillende werkzaamheden. Zoals gezegd een Badger Single Action voor de grotere oppervlakken zoals wanden en wagons. en twee double action (KK-Moon en een onbekend Chinees ding). Die laatste gebruik ik het meest voor kleine dingen zoals raamkozijnen, deuren en wat al niet meer. Een hele fijne spuit met prima eigenschappen voor minder dan 25,-€.
Waar je wel op moet letten zijn de plaats van de verfcontainer, de grootte van de verfcontainer en wordt de verf onder, boven of aan de zijkant aangezogen. Dat heeft ook direct betrekking op de ergonomie, oftewel ligt de spuit lekker in je hand of krijg je kramp. Dat heeft niets met merk te maken en is heel persoonlijk.
Re: Airbrush aanschaffen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Airbrush aanschaffen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 12 april 2024, 02:16:47Zoek een airbrush professional die niets anders verkoopt als zijn werk.

Die heeft zijn advies al gegeven. (<-- klik)