Ik beloofde in mijn vorige post om verder te gaan met buurlandtreinen, maar qua treinnummering lijkt het mij aardiger eerst een uitstapje naar de VRM 1974 dl.III te maken, internationale treinen (formeel: TEE-, D-, autoslaap- en forfaitaire treinen met daarin tevens opgenomen [...] de treinen 238, 239, [...]).
D2240 was de formele aanduiding voor de
Harz Expres.
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974/'75De Harz Expres die ik hier toon is de zomersamenstelling, dat past prima bij de zomersamenstelling uit 1974 voor het binnenlandse verkeer. De wintersamenstelling van D2240 heb ik ook. Die toon ik op een later moment.
Wat opvalt natuurlijk is dat ik twee treinen toon. Het tweede rijtuig in beide samenstellingen maakt het verschil. Dat is een facultatief rijtuig. Het werd naar behoefte toegevoegd. In de BRD nam men een extra Silberling Bn op en in Nederland een B Plan D. Beide tegelijk kwam niet voor, maar geen van beide dus wel.
Het DB-deel van deze trein vertrok uit Bad Harzburg om 13.20u. Het DR-deel vertrok om 10.22u uit Berlijn als/met trein 344. Beide delen werden in Hannover samengevoegd, waarna de trein om 15.24u vertrok richting Hoek van Holland. Aankomst daar was om 21.37u.
Op mijn verzoek heeft Beneluxspoor-forumlid Falkenberg een poosje geleden alweer de D2240 in wat meer detail uitgewerkt, omdat ik niet zeker was welke DR-rijtuigen in deze trein meereden. De artikelnummers van de rijtuigen in model heeft hij erbij gezocht. Daardoor wordt het realiseren van deze trein appeltje-eitje:

Falkenberg heeft hiervoor destijds op BNLS een eigen draadje geopend. Dat is natuurlijk nog steeds te lezen,
hier.
Het CIWL WR42-rijtuig is helaas nog niet in model beschikbaar. Zowel LSM als ACME hebben de ingrediënten in handen om het model te maken, maar geen van beide fabrikanten heeft het nog aangekondigd.