Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Getrokken reizigersmaterieel jaren '70 Twentelijn

Gestart door 1200Blauw dinsdag 09 april 2024, 22:08:33

Re: Getrokken reizigersmaterieel jaren '70 Twentelijn
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 05 juni 2025, 16:01:28Misschien heb je al een Plan D met sluitlichten?
Ja maar dat is een RD.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Trein 1636 is een dalurentrein. Dat blijkt vooral uit de doordeweekse samenstelling.

Dia9.JPGDia10.JPG 
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Op maandag, woensdag en donderdag werd gereden met de minimale samenstelling, dus de gebruikelijke A+RD met twee Plan W's. Op dinsdag en zaterdag werd een stam Plan D ingezet, aangevuld met een RD Plan E aan de Amsterdamse zijde. Dat is voor een Plan D-stam ook de kleinst mogelijke samenstelling. Op vrijdag werd de standaardstam Plan W versterkt met twee rijtuigen, eveneens Plan W. Op zondag reed er geen getrokken trein in deze dienst.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1644 van Enschede naar Amsterdam is een bescheiden trein.

Dia12.JPG
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIb 1974

Daardoor is de samenstelling bijzonder eenvoudig. De standaardstam Plan W met A+RD Plan E wordt op maandag, vrijdag en zaterdag versterkt met een extra Plan W aan de Enschedese kant. Op andere dagen reed enkel de standaardstam. Op zondag reed de trein niet met getrokken materieel.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1645 is de tegentrein van voorgaande, van Amsterdam naar Enschede.

Dia13.JPGDia14.JPG 

Ook dit is een dalurentrein, maar om mij onbekende redenen is de trein op dinsdag toch behoorlijk langer dan op andere dagen, met twee plan W's als versterking. Op vrijdag en zaterdag wordt een stam Plan D ingezet, met de voor die stam gebruikelijke RD Plan E. Op zondag reed de trein niet met getrokken materieel.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1648 rijdt in de middag van Enschede naar Amsterdam.

Dia15.JPG

Op maandag werd standaardstam Plan D met de RD Plan E ingezet. Op dinsdag t/m zaterdag was dat de standaardstam Plan W met A+RD Plan E, versterkt met een extra Plan W aan de Enschedese zijde. De gehele trein kwam voort uit trein 1637 Asd-Es, die om 13.06u was aangekomen in Enschede.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1653 is de eerstvolgende getrokken trein Amsterdam - Enschede. Er heeft hoogstwaarschijnlijk wel een tussenliggende intercity gereden, die logischerwijs trein 1649 zou moeten hebben geheten, maar die is waarschijnlijk gereden door stroomlijnmaterieel. Wellicht vind ik ooit de correcte documentatie daarover nog eens.

Dia16.JPG

De samenstelling bestaat uit een standaardstam Plan W met A+RD Plan E, op maandag, vrijdag en zaterdag aangevuld met één enkele Plan W aan de Enschedese zijde. Dat is precies de samenstelling zoals die als trein 1644 Amsterdam was binnengereden.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1656 is weer een heuse spitstrein.

Dia17.JPG
Dia18.JPG 

Op maandag was deze trein het kortst, met slechts één Plan W als versterking voor de standaardstam Plan W met A+RD Plan E. Op dinsdag tot en met donderdag werd er versterkt met twee Plan W's. Op vrijdag was de trein het langst. De toch al langere standaardstam Plan D met RD aan de Amsterdamse kant werd versterkt met twee Plan W's en bovendien een A Plan D. In het weekend reed deze getrokken trein enkel op zaterdag, met een standaardstam Plan D met RD Plan E.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1657 is de tegentrein van de voorgaande.

Dia19.JPG
Dia20.JPG 

Op maandag rijdt deze trein in de bekende samenstelling met een RD Plan E en de standaardstam Plan D. Op zondag reed de trein niet met getrokken materieel. Op alle andere dagen reed de standaardstam Plan W met RD+A Plan E, versterkt met een extra Plan W aan de Enschedese zijde. In alle gevallen vertrekt de trein uit Amsterdam precies in de samenstelling zoals hij uit Enschede gekomen is als trein 1648.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1661 is een lekker lange spitstrein.

Dia21.JPG
Dia22.JPG 

De stam van deze samenstelling bestaat uit de bekende Plan D-rijtuigen. Omdat de meeste rijtuigen voor deze trein komen uit de buurlandtrein 2244 uit Bad Harzburg wordt op doordeweekse dagen de Stalen D meegegeven in de  binnenlandse trein. Daaraan is in Hengelo aan de Amsterdamse kant een RD Plan E toegevoegd. Bovendien werd daar aan de trein een versterking meegegeven, die per dag verschilde. Op maandag was dat 2x Plan W + A Plan E en op dinsdag t/m vrijdag Plan W, A Plan E en Plan W. Op zaterdag werd geen verdere versterking meegegeven en op zondag werd de Stalen D weggelaten. In Enschede overnachtte deze trein. De meeste rijtuigen gingen de volgende dag terug naar Amsterdam als trein 1632.

-- wordt vervolgd --

Geen vertraging? Pak de modeltrein

Kwam toevallig op dit topic terecht. Leuke info. Heb zelf in de jaren 80 (81-87) dagelijks gereisd op dit traject. Zie dat dit samenstellingen zijn uit de jaren 70. Komen de jaren 80 ook nog aan de beurt? Soms ging ik 's morgens (vertrek 7.26) met een NS loc met Duitse rijtuigen (die beige met blauwe streep). Op een ander tijdstip moest je eerst met een oude rode boemel/diesel naar Hengelo om over te stappen op de trein uit Oldenzaal. Dan werd in Hengelo volgens mij ook nog een restauratierijtuig bijgeplaatst.

gr. Gertjan 
Wiki Redactie

Mijn thema op de modelbaan is Twentelijn jaren '70. Doordat er tegenwoordig best veel goed gelijkend materieel verkrijgbaar is kwam ik op een gegeven moment op het idee dat mijn modeltreinen dan ook moesten worden samengesteld naar het grote voorbeeld. Daarom ben ik gaan zoeken naar informatie over treinsamenstellingen uit die tijd. Ik ben door een aantal forumleden hier en bij de buren aan informatie geholpen, zowel in woord als in beeld, en aan manieren om verder te zoeken. Ik doe er ook anderen graag een plezier mee. Het is echter geen doel op zich. Daarom beperk ik me tot de jaren '70 en Twente. Alles daarbuiten is voor iemand anders om uit te zoeken.

Ik heb zelf in de periode 1988-'95 ook intensief op het traject gereisd en daarvoor incidenteel. Het beeld dat je schetst van hoe de treinen reden is herkenbaar. Uit de documentatie van voor jouw periode en eigen ervaringen van mezelf van vooral erna blijkt dat er door de jaren in de basis weinig veranderde.
Wiki Redactie

Trein 1664 is ook een spitstrein, maar is desondanks niet bijzonder lang.

Dia23.JPG
Dia24.JPG 

Deze trein reed op alle dagen van de week, dus ook op zondag. De standaardstam Plan W met RD+A Plan E werd versterkt met één Plan W aan de Enschedese kant, op alle dagen. In Amsterdam werd de samenstelling retour gestuurd als trein 1673 naar Enschede.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1665 is duidelijk een spitstrein.

Dia25.JPG
Dia26.JPG 

Op maandag bestond de versterking slechts uit één Plan W, maar dat werden er op dinsdag tot en met donderdag al twee. De standaardstam bestond uit Plan W met A+RD Plan E. Op vrijdag kende deze trein zijn hoogtepunt met maar liefst negen rijtuigen, opgebouwd rond de RD Plan E met standaardstam Plan D. De versterking bestond op die dag uit twee Plan W's en een A Plan E. In de zaterdagdienst reed de RD Plan E met standaardstam Plan D verder onversterkt. De gehele trein was als trein 1656 Amsterdam binnengereden en werd ongewijzigd retour Enschede gestuurd, met de loc aan de andere kant uiteraard. Op zondag reed deze trein niet met getrokken materieel.

-- wordt vervolgd --

doe maar een treintje

@citaat ik wil je niet ontmoedigen maar zo te zien zijn er nagenoeg geen reacties of  :thumbup: jes
Wiki Redactie

@citaat Lees even op de vorige pagina waarom ik ermee ben doorgegaan. Ontmoedigd ben ik in het geheel niet, maak je geen zorgen. :)
Wiki Redactie

Trein 1668 reed enkel op zondag met getrokken materieel.

Dia27.JPG

De samenstelling hebben we al vaker gezien: standaardstam Plan W met A+RD Plan E, versterkt met een Plan W aan de Enschedese zijde.

-- wordt vervolgd --
Gewoon door blijven gaan, niets mis mee.
Zo krijgen we een compleet beeld hoe het er in die jaren aan toe ging in Twente.
Door de ligging en internationale verbindingen reden er interessante treinen.
Nee niet iedere samenstelling hoeft een oeh, aah of een duimpje op te leveren.
Da's ook de bedoeling niet toch?
Wiki Redactie

@citaat Doorgaan doe ik zeker. Ik moet alleen even tijd en zin hebben. Het is nogal een gepuzzel af en toe vanwege alle details. Ik heb er weer een paar klaar. Deze is niet al te ingewikkeld, maar er komen er nog een paar die wat meer aandacht vergden.

Trein 1672 reed enkel op zondag als getrokken trein.

Dia28.JPG

Het materieel bestond uit de standaardstam Plan D met RD en Stalen D (beide aan de Amsterdamse kant), versterkt met een Plan W (aan de Enschedese kant). Die laatste werd in Enschede bijgeplaatst en was dus niet afkomstig uit dezelfde trein uit Asd.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1673 is wel een bijzondere, aangezien een binnenlandse trein werd gecombineerd met een deel van een internationale D-trein.

Dia29.JPG
Dia30.JPG
Dia31.JPG

Aan deze trein werden drie DB-rijtuigen (2x Bm + ABm) voor de D237, oftewel de Nord West Express, meegegeven. De rest van die trein was afkomstig uit Hoek van Holland. Het internationale deel van trein 1673 bleef achter in Hengelo en werd daar gecombineerd met de D237 in Hengelo. Het binnenlandse deel van de trein reed door naar Enschede. De standaardstam voor deze trein was op alle dagen Plan W met A+RD Plan E. Dat werd versterkt met een Plan W aan de Enschedese kant. Op maandag en zaterdag reed bovendien een extra A Plan E mee, in totaal negen rijtuigen. De trein reed op alle dagen van de week.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

@mphoi Dank voor het duimpje, dat is bemoedigend ;)

Trein 1677 is weer een eenvoudige avondtrein.

Dia32.JPG

De samenstelling is een standaardstam Plan W met A+RD Plan E, versterkt met een Plan W aan de Enschedese kant. De trein reed enkel op zondag getrokken.

-- wordt vervolgd --

Wiki Redactie

Trein 1680 is alweer zo'n zondagstrein.

Dia33.JPG

Ditmaal is de samenstelling weer gebaseerd op de standaardstam Plan D, met RD Plan E (aan de Enschedese kant). Die had de hele dag in Enschede doorgebracht. De versterking bestaat ditmaal uit één enkele Plan W, afkomstig uit trein 1633. Trein 1680 reed alleen op zondagavond.

-- wordt vervolgd --
Wiki Redactie

Trein 1681 is de laatste avondtrein tussen Amsterdam en Enschede.

Dia34.JPG

De standaardstam Plan D is aan Amsterdamse kant aangevuld met een RD Plan E en een Stalen D. Aan de Enschedese kant is er versterkt met een Plan W. De samenstelling is precies zoals hij was aangekomen in Amsterdam als trein 1672. Natuurlijk stond de loc wel aan de andere kant. Deze getrokken trein reed enkel op zondag en vertrok op maandag weer als trein 1628 uit Enschede.
Zelf heb ik ook een "NS B8 Plan D"-rijtuig van Roco: 44282 -> NS B7852.
Komt zo'n rijtuig ook de jaren '70 op de Twentelijn voor?
Wiki Redactie

De B8 is een zgn achtramer, een gedeclasseerde A8. Die werden in de jaren '70 ingezet bijzondere treinen, met name militaire treinen. In reguliere treinen op de Twenteroute kwamen ze voor zover ik weet niet voor, omdat de stammen Plan D op de Twentelijn ook de grens over moesten kunnen en daartoe waren de achtramers niet toegelaten. Over de jaren '60 kan ik weinig zeggen.
Wiki Redactie

Ook op de lijn van Enschede naar Zwolle, die van de hoofdlijn Enschede - Deventer aftakte bij station Wierden, werd met getrokken materieel gereden. Vaak wordt gesproken van trek-duw materieel, maar ik ben er niet zeker van of de achterste loc wel tractie leverde. Voor de duidelijkheid: de VRM geeft enkel aan welke rijtuigen er meereden en in welke richting de samenstelling stond. Dat er voor en achter een grijsgele of zelfs bruine 2200 geplaatst was komt uit mijn "hoge hoed". Overigens geldt voor 1973 en '74 dat de rijrichting wordt aangegeven. Er zijn ook jaren waarin wordt aangegeven waar de loc staat. Dat was misschien in dit geval duidelijker geweest.

Trein 7955 maakte op alle dagen in de week een slag van Zwolle naar Enschede. De rijrichting in het plaatje is dus van links naar rechts.
Dia35.JPG

Trein 7974 is de trein waarmee bovenstaand materieel weer terugkwam in Zwolle. De rijrichting in het plaatje is dus van rechts naar links.
Dia36.JPG

Dat ik voor meerdere plaatjes heb gekozen voor in principe dezelfde samenstelling heeft te maken met de details die in de VRM worden vermeld, zoals de trein waarvan het materieel afkomstig is en naartoe gaat. Die wilde ik niet verloren laten gaan.
Wiki Redactie

In de VRM van 1974 staan voor de Twentelijn nog een aantal samenstellingen genoemd die bedoeld zijn om het materieel weer op de juiste plek te krijgen. Of die werden gereden mèt of zònder passagiers vertelt mijn documentatie niet. Een dienstregeling zou daar een mooi antwoord op hebben kunnen geven, maar die heb ik voor 1974 niet beschikbaar. Al beredenerend zou ik wel iets kunnen bedenken, maar laat ik me beperken tot de feiten.

Trein 71680 reed enkel op zondag.
Dia37.JPG

Deze trein diende ervoor een stammetje Plan D met versterking in Amersfoort te krijgen. Daar werd het materieel als trein 7013 ingezet. Daarvan heb ik geen samenstelling, maar wel zie ik bij trein 1632 op maandag datzelfde treinnummer weer opduiken in Enschede als bron voor materieel.
Wiki Redactie

Trein 80521 en trein 80522 zijn beide leeg materieeltreinen.

Dia38.JPG

Trein 80521 wordt hier zo goed als zeker verkeerd getoond. Ik volg met mijn plaatje en begeleidende tekst de VRM, die tot twee keer toe aangeeft "A8", dus een A Plan D, maar dat past geheel niet met de aansluitende treinen. Het moet zo goed als zeker een "A8b" zijn, een A Plan E dus. Trein 80522 lijkt me wèl correct. De Plan W reed op zaterdag vanaf Amsterdam mee als versterking in trein 2247 naar Bad Harzburg en werd in Hengelo afgerangeerd om de volgende dag naar Enschede te vertrekken. In de VRM worden geen vertrek- of aankomsttijden getoond voor beide treinen. Kennelijk reden ze ergens op de dag, naar eigen inzicht?
Wiki Redactie

Trein 80523 is andermaal zo'n leeg materieeltrein.

Dia39.JPG

Op doordeweekse dagen rijdt deze trein met de versterkingsrijtuigen voor trein 2244 (Bad Harzburg - Amsterdam) naar Hengelo. Opmerkelijk is natuurlijk dat in de maandagse editie het Plan W-rijtuig zit dat nu juist op zondag van Hengelo naar Enschede was gegaan. Op zondag wordt een standaardstam Plan D met deze trein overgebracht naar Hengelo, alwaar een Stalen D werd bijgeplaatst, voor vertrek als trein 2247 naar Bad Harzburg. Daarover later meer.

Hiermee beëindig ik het overzicht voor VRM dl.IIb Binnenland. Mijn volgende bijdrage zal gaan over de VRM dl.IIc Buurland.
Wiki Redactie

Ik beloofde in mijn vorige post om verder te gaan met buurlandtreinen, maar qua treinnummering lijkt het mij aardiger eerst een uitstapje naar de VRM 1974 dl.III te maken, internationale treinen (formeel: TEE-, D-, autoslaap- en forfaitaire treinen met daarin tevens opgenomen [...] de treinen 238, 239, [...]).

D2240 was de formele aanduiding voor de Harz Expres.

Dia39a.JPG
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974/'75

De Harz Expres die ik hier toon is de zomersamenstelling, dat past prima bij de zomersamenstelling uit 1974 voor het binnenlandse verkeer. De wintersamenstelling van D2240 heb ik ook. Die toon ik op een later moment.
Wat opvalt natuurlijk is dat ik twee treinen toon. Het tweede rijtuig in beide samenstellingen maakt het verschil. Dat is een facultatief rijtuig. Het werd naar behoefte toegevoegd. In de BRD nam men een extra Silberling Bn op en in Nederland een B Plan D. Beide tegelijk kwam niet voor, maar geen van beide dus wel.
Het DB-deel van deze trein vertrok uit Bad Harzburg om 13.20u. Het DR-deel vertrok om 10.22u uit Berlijn als/met trein 344. Beide delen werden in Hannover samengevoegd, waarna de trein om 15.24u vertrok richting Hoek van Holland. Aankomst daar was om 21.37u.

Op mijn verzoek heeft Beneluxspoor-forumlid Falkenberg een poosje geleden alweer de D2240 in wat meer detail uitgewerkt, omdat ik niet zeker was welke DR-rijtuigen in deze trein meereden. De artikelnummers van de rijtuigen in model heeft hij erbij gezocht. Daardoor wordt het realiseren van deze trein appeltje-eitje:

Falkenberg heeft hiervoor destijds op BNLS een eigen draadje geopend. Dat is natuurlijk nog steeds te lezen, hier.

Het CIWL WR42-rijtuig is helaas nog niet in model beschikbaar. Zowel LSM als ACME hebben de ingrediënten in handen om het model te maken, maar geen van beide fabrikanten heeft het nog aangekondigd.
Wiki Redactie

D2241 vormt met D2240 een treinenpaar, kortom: dezelfde trein, maar dan in omgekeerde richting.

Dia39b.JPG
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.III 1974/'75

Eigenlijk is er weinig verder over te vertellen. De trein bestaat uit exact dezelfde rijtuigen als D2240. Hij vertrok om 07.38u uit Hoek van Holland en reed via Utrecht (kopmaken) over Amersfoort en de Twentelijn via Bentheim naar Hannover. Daar werden de DR-rijtuigen opgenomen in trein 345 naar Berlijn, aankomst 18.57u. De rest van de samenstelling reed naar Bad Harzburg en arriveerde daar om 15.38u.
Wellicht nog even ten overvloede: welke NS eloc er voor de trein stond is bij mij onbekend. De Twentelijn werd gedomineerd door de 1100-serie, maar voor een internationale trein werd nogal eens een uitzondering gemaakt. Ik heb voor een persoonlijke favoriet gekozen om aan te geven aan welke kant de loc stond.

Ik denk dat ik een foto van deze trein in Duitsland heb gevonden in de archieven van de Eisenbahnstiftung:

Eisenbahnstiftung: "220 028-5 läuft vor dem Eilzug Hoek v.Holland - Hannover - Berlin in den Bahnhof Rheine ein. (01.09.1974) Foto: Peter Schiffer"
Wiki Redactie

Trein 2242 was een buurlandtrein die reed tussen Hildesheim en Hengelo.

Dia40.JPG
Dia41.JPG
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

Trein 2242 werd in Osnabrück samengesteld uit trein 2050 uit Hildesheim en een een tweetal Silberling-rijtuigen van voor mij onbekende herkomst. Hij werd niet in Hengelo overgenomen door een NS eloc, maar had Hengelo als eindbestemming. Reizigers met een bestemming elders in Nederland moesten dus overstappen op een binnenlandse trein. De trein reed dus enkel op Nederlands grondgebied achter een Duitse dieselloc, hoogstwaarschijnlijk een Br.220.
Het DB-bagagerijtuig is een verhaal apart. Dat was er doorgaans eentje zonder kansel (het uitzichttorentje bovenop het rijtuig tbv de conducteur dat in die tijd nog veel voorkwam bij mn oudere Duitse bagagerijtuigen). Ik heb daarover met diverse forumleden van gedachten gewisseld en veel foto's bekeken. Daaruit blijkt dat het niet eenduidig is vast te stellen welk bagagerijtuig daarvoor nu werd gebruikt. Eigenlijk blijkt uit het fotomateriaal dat ik gezien heb dat er niet één specifiek rijtuig werd gebruikt, maar dat er in de pool D's van verschillende pluimage werden gebruikt, alle zonder kansel. Op een enkele foto is ook een bagagerijtuig te zien mèt, maar dat lijkt niet de regel. Voor een realistische samenstelling op onze modelbaan zouden we dus redelijk vrij kunnen opereren zou je zeggen. In aanmerking komen ten minste een Dye 937 (Roco 44593), Düe 938 (Liliput L328901), Düe 941 (mèt kansel gemaakt door Fleischmann: 867508). Voor alle genoemde modellen blijkt dat deze nieuw niet meer verkrijgbaar zijn en als occasion zeer zelden worden aangeboden.
Wiki Redactie

Trein 2243 is ook een buurlandtrein. Hij reed van Amsterdam naar Braunschweig.

Dia42.JPG
Dia43.JPG 
Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

De trein werd iedere ochtend vanaf vermoedelijk Dijksgracht, waar hij overnacht had, voor het perron gezet als trein 72243. De (groene) DB-rijtuigen zijn van het type UIC-X. Doorgaans zal daarvoor de Gruppe-53 zijn ingezet, dus met de brede ramen in de deuren en vaste trappetjes. Die zijn ruimschoots voorhanden van Roco, Piko, LS Models etc. Aan de Amsterdamse kant was de voorgaande dag in Hengelo een RD Plan E bijgeplaatst. Die ging ook mee terug naar Hengelo. Op dinsdag tot en met zaterdag reed in deze trein een Plan E/L postrijtuig mee. De VRM meldt niet dat die in opzending meereed, dus mag je bijna aannemen dat die actief was. OdR van 1973-7 meldt dat er voor 1974 nog 24 postrijtuigen actief zullen zijn, maar niet in welke diensten. Dat sluit het gebruik in trein 2243 dus niet uit. Voor ons als modeltreiners maakt dat natuurlijk niet uit: het postrijtuig kan erin als je er eentje hebt. Dat maakt het wel een bijzondere samenstelling vind ik. Op zaterdag reed er tot Hengelo bovendien een Stalen D mee. Wel opmerkelijk: de RD Plan E reed in het weekend NIET mee. In Hengelo werden alle NS-rijtuigen afgerangeerd. Enkel de DB-rijtuigen gingen vanaf daar de grens over, achter een Br.220.
Overigens wel een grappige bijkomstigheid: de doordeweekse samenstelling van deze trein is bijna volledig in Märklin blikken rijtuigen te maken. Enkel het Plan E restauratierijtuig is niet in blik beschikbaar.
Wiki Redactie

Trein 2244 is een oude bekende voor de mensen die een beetje thuis zijn in het buurlandverkeer met Nederlands materieel.

Dia46.JPG
Dia47.JPG 

De trein is achter een Br.220 Nederland binnengereden, bestaande uit de welbekende combinatie Stalen D met B+A+B+B+B Plan D. In Hengelo werd de Duitse loc afgekoppeld en een Nederlandse eloc met versterkingsrijtuigen aangekoppeld. Doordeweeks bestond de versterking uit 2x Plan W, een A Plan E en een RD Plan E. Waarom op maandag de volgorde afweek van de andere dagen is mij onbekend. In het weekend bleef de versterking beperkt tot enkel de RD Plan E.
Opmerkelijk ten opzichte van 1973 is, dat de trein in dat jaar tot Hengelo het buurlandnummer voerde. Binnenlands werd een nummer uit de binnenlandse reeks toegekend. In 1974 werd het buurlandnummer gevoerd tot aan de eindbestemming, terwijl de trein waarschijnlijk wèl in de binnenlandse dienstregeling meereed. Op dat tijdstip missen we een binnenlandse trein in VRM dl.IIb.
De keuze voor het type locomotief in mijn plaatjes is niet geheel toevallig. Ik heb op foto's een blauwe 1200 voor deze trein zien staan en als blauw kan, dan kan grijs/geel in 1974 natuurlijk ook.
Wiki Redactie

Trein 2246 is de tegentrein van trein 2243 die we een paar berichten geleden al bespraken.

Dia48.JPG
Dia49.JPG 

De stam groene DB UIC-X rijtuigen (ABm+Bm+Bm+ABm) kwam achter een DB-diesel de grens over. In Hengelo werd de Duitse loc afgerangeerd en de NS eloc er met RD Plan E voor gezet. Op zondag ging er bovendien een Stalen D mee naar Amsterdam. Na aankomst werd de trein afgerangeerd met trein 72246. Na overnachting, waarschijnlijk op Dijksgracht, ging het materieel als trein 2243 de volgende dag terug naar het oosten. Zie een paar berichten terug voor nadere bijzonderheden.
Wiki Redactie

Trein 2247 is de tegentrein van trein 2242.

Dia50.JPG
Dia51.JPG 

Trein 2247 reed van Amsterdam naar Bad Harzburg. Tot Hengelo reed de trein mee in de binnenlandse dienstregeling. In Hengelo werden op werkdagen de NS eloc en de RD Plan E afgerangeerd. Op zaterdag reed een Plan W als versterking mee op het binnenlandse traject. Die werd ook in Hengelo afgerangeerd. Er werd een DB diesellocomotief Br220 aangekoppeld. Zo werd de reis voortgezet, met standaardstam Plan D met Stalen D via Oldenzaal en Bad Bentheim verder de BRD in. Binnenlandse reizigers met bestemming Enschede moesten in Hengelo overstappen op een binnenlandse trein. Op zondag vertrok trein 2247 uit Hengelo, dus dan stond er geen NS eloc voor. Zoals uit het plaatje blijkt zou de gehele trein als leeg materieeltrein 80523 uit Enschede zijn gekomen, maar kijken we naar die trein, dan zien we dat daarin geen Stalen D is opgenomen.

Foto's van deze trein, vooral in Duitsland, zijn vrij gemakkelijk te vinden:

Eisenbahnstiftung: "220 058 steuert mit dem Eilzug Amsterdam - Bad Harzburg bei Bentlage den nächsten Halt in Rheine an. (09.1974) Foto: Will A. Reed"

Wiki Redactie

Trein 2249 is de tegentrein van trein 2242 die we eerder al bespraken.
Dia52.JPG

Deze trein vertrok op alle dagen in dezelfde samenstelling vanuit Hengelo naar Hildesheim (BRD). Tractie werd geleverd door een Duitse diesel, hoogstwaarschijnlijk een Br220. Omdat de samenstelling en de details van alle dagen precies hetzelfde zijn heb ik het mezelf gemakkelijk gemaakt met maar één tekening.

Leuk weetje misschien: tegenwoordig kun je deze route nog steeds met de trein afleggen op min of meer dezelfde tijd. Om 17.34u vertrekt de "Wiehengebirgsbahn" (RB61) richting Bielefeld. Overstappen in Herford op RB77 en rara, de aankomsttijd in Hildesheim is 21.26u, precies dezelfde tijd als 51 jaar geleden, maar met een half uur minder reistijd. Of de betrouwbaarheid is toe- of afgenomen durf ik niet te zeggen.
Opmerking tussen al deze samenstellingen door:
Ben verbaasd over de hoeveelheid grensoverschrijdende treinen die Hengelo aandeden in deze jaren.
Het was de hele dag een komen en gaan.
Daar is weinig meer van over: zelfs de IC Berlijn rijdt niet ieder uur en de zwaar gesubsidieerde RB (Regionalbahn) rijd dacht ik een jaar of 5...kan er een paar jaar naast zitten.
Wiki Redactie

In de loop van de jaren '70 en '80 is het vliegverkeer veel goedkoper geworden. Bovendien werd er in die jaren een snelwegennetwerk aangelegd door Twente, het laatste stukje tussen Hengelo en Duitsland over Oldenzaal begin jaren '90. Vergelijk maar eens hoe Twente er in 1975 uitzag tegenover nu. Waar vroeger al het verkeer over hoogstens provinciale wegen van dorpje naar dorpje reed was er opeens een razendsnelle verbinding met het Duitse Autobahn-netwerk. Ga je dan staan rillen op een tochtig perron of kruip je lekker behaaglijk in die comfortabele bolide op je oprit? Met die laatste ben je bovendien vaak sneller op je bestemming...

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Als toevoeging en informatie daarover:
Op Wikipedia staat de geschiedenis van de A1
heel mooi weergegeven in woord en beeld!  :wink:

De A1 ter hoogte van de aansluiting
Hengelo-Noord in juni 1989:

Bron: www.wegenwiki.nl

Groeten,

Erik.
Wiki Redactie

In de VRM dl.IIc van zomer 1974 worden ook een aantal diensten van en naar Hengelo of Enschede genoemd die gereden werden met DB-treinstellen. Die sla ik, in ieder geval voorlopig, even over. Het betreft de volgende treinen:

Treinnummer
Materieel
Bijzonderheden
448
DB Vt 624
Hannover (za: Rheine) - Hengelo (ma-za)
2230
DB Vt 624
Osnabrück - Hengelo (ma-za)
2231
DB Vt 624
Hengelo - Braunschweig (ma-zo)
2232
DB Vt 624
Osnabrück - Hengelo (zo)
2233
DB Vt 624
Hengelo - Osnabrück (ma-vr)
2235
DB Vt 624
Hengelo - Osnabrück (za)

DB 624 668 Rheine omstreeks 1974 (foto: Hans Wiskerke / Fasca)

Treinnummer
Materieel
Bijzonderheden
3763
DB ETA 515 + ESA 515
Dortmund - Gronau - Enschede (ma-za)
3765
DB ETA 515 + ESA 515
(ma-za: Dülmen -) Gronau - Enschede (ma-zo)
3766
DB ETA 515 + ESA 515
Enschede - Gronau - Dortmund (ma-zo)
3770
DB ETA 515 + ESA 515
Münster - gronau - Enschede (ma-za)
3771
DB ETA 515 + ESA 515
Enschede - Gronau - Münster (ma-za)
3773
DB ETA 515 + ESA 515
Enschede - Gronau (ma-za)
3774
DB ETA 515 + ESA 515
Münster - Gronau - Enschede (ma-zo)
3775
DB ETA 515 + ESA 515
Enschede - Gronau - Münster (ma-zo)
3778
DB ETA 515 + ESA 515
Münster - Gronau - Enschede (ma-zo)

Voor mijn volgende bijdrage aan dit draadje ga ik putten uit de VRM dl.III 1974, internationale getrokken treinen, waarbij ik in eerste instantie de zomersamenstellingen zal tonen. Dat is echter een hele puzzel. Vooral het vinden van de juiste plaatjes is best wel een opgave. Het tempo van bijdragen zal dientengevolge omlaag gaan.