Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn

Gestart door 1200Blauw dinsdag 09 april 2024, 22:08:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Ik heb me de laatste tijd vooral beziggehouden met het vinden van een aantal treinsamenstellingen die ik graag met jullie deel. Mijn bron is een VRM (Voorschrift Reizigers Materieel) voor getrokken reizigerstreinen binnenlands uit 1973, gecombineerd met de dienstregeling Amersfoort-Enschede uit datzelfde jaar. Die werden me ter inzage aangeboden door een forumgenoot, waarvoor hartelijk dank. Uiteraard heb ik me geconcentreerd op de Twentelijn. Ik heb een stammetje Plan D uitputtend gevolgd door het hele boekje heen, omloop 66/67/68. Ik zal proberen de VRM hier zo uitgebreid mogelijk weer te geven, zodat de lezer zo dicht mogelijk bij de bron blijft. Even korte uitleg:

- koptekst treinnummer, van, naar, dienstregeling, dag, vertrektijd, aankomsttijd, (treintype);
- regel 1 Voorgaande trein;
- regel 2 Opsomming rijtuigen in volgorde west naar oost;
- regel 3 Volgende trein;
- regel 4 Omloopnummer.

In de VRM wordt onderstreept welke rijtuigen gegroepeerd zijn voor bijvoorbeeld een vorige of volgende trein. Dat is op dit forum technisch niet mogelijk. Ik heb dat hier geprobeerd duidelijk te maken door een pipe | te plaatsen als scheidingsteken. De RDz is dus een andere omloop dan de overige rijtuigen in onderstaande eerste trein. De locomloop voor dat jaar heb ik niet, dus ik heb "willekeurig" een een loctype gekozen.
Uiteraard is onderstaande veel kopieerwerk, maar voor de geïnteresseerde zitten er wel leuke verrassingen tussen.


Trein 416 Amersfoort – Amsterdam zomer 1973 vr v.6.59 a 7.34 (intercity)

99514 Amf
RDzB9A8B9B9B9
Asd 425
146|68

Aanleverende trein 99514 is een trein die het materieel op de juiste plaats zet, zonder reizigers dus, en vaak vanaf een rangeerterrein.

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 425 Amsterdam - Enschede zomer 1973 vr v.7.58 a 10.06 (intercity)

418 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 436
148|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.10.26 a 12.34 (intercity)

425 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 445
148|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 445 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.12.58 a 15.06 (intercity)

436 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 460
148|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.16.26  a 18.34 (intercity)

762443do Es|762443 Es|445 Es|762443wo
A3B5*A3B5*RDzB9A8B9B9B9B9
Asd 469
113|116|148|68|192
*Gedeclasseerd

Trein 762443 is een leeg materieeltrein die dagelijks reed tussen Hengelo en Enschede. Hoe die dagelijks was samengesteld heb ik ook, dus mochten er liefhebbers voor zijn...

Mijn vertaling:

loc + Plan K + Plan K + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. Plan K is er van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 469 Amsterdam – Enschede zomer 1973 vr v.18.58  a 21.06 (intercity)

460 Asd
A3B5A3B5RDzB9A8B9B9B9B9
Es 99552zo|Es 428ma|Es 428
113|116|148|68|192

Trein 99552 is een nummer voor het afrangeren. Wat er daarna met dit materieel gebeurde weet ik niet, omdat ik daar geen VRM van heb. De trein overnachtte in Enschede.

Mijn vertaling:

Plan K + Plan K + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. Plan K is er van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 428 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.8.26 a 10.34 (intercity)

469 Es|485 Es
RDzB9A8B9B9B9B9B9
Asd 437
148|68|192|194

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 437 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.10.58 a 13.06 (intercity)

428 Asd|485 Es
RDzB9A8B9B9B9B9B9
Es 456|Es 472zo|Es 99552?
148|68|192|194

Over het nummer van de afrangeertrein ben ik niet zeker, vanwege mijn onduidelijke kopie op dit punt.

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 456 Enschede – Amsterdam zomer 1973 za v.15.26  a 17.34 (intercity)

437 Es
RDzB9A8B9B9B9
Asd 465
146|68

Mijn vertaling:

loc + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 465 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.17.58 a 20.06 (intercity)

456 Asd
RDzB9A8B9B9B9
Es 464
146|68

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Aangezien het bericht de 20.000 karakters overschrijdt, gaat het verder in mijn volgende bericht.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
En hier dus het vervolg van de omloop van ons stammetje Plan D :D



De trein overnacht op Enschede en blijft er ook een groot deel van de zondag op het emplacement staan. De RDz wordt aan het andere einde van de trein geplaatst. In die formatie is er pas aan het einde van de dag weer werk aan de winkel.

Trein 464 Enschede – Amsterdam zomer 1973 zo v.17.26  a 19.34 (intercity)
465 Es|465 Es
B9A8B9B9B9RDz
Asd 473
68|148

Mijn vertaling:

loc + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 zo v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd|465 Es
WL (fac)BmABmB9A8B9B9B9RDz
Hgl D 237|Es 484
DB|68|148

Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam.

Mijn vertaling:

loc + WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is vrijwel volledig in model samen te stellen. Ik weet niet van welk type de WL is, dus ook niet welke ingezet kan worden, maar weglaten kan ook. Dat 'ie van DSB/CIWL is blijkt uit de gegevens op Welt der Modelleisenbahn. De beide DB-rijtuigen zijn er van Roco, Piko, LS Models, etc., uitvoering met computernummers en groen van kleur, Bm232 en ABm223 zijn kijkend naar foto's uit die tijd correct. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 484 Enschede – Amersfoort zomer 1973 zo v.22.25 a 23.53 (intercity)
473 Es|465 Es
B9A8B9B9B9RDz
Amf 2913
68|148

Mijn vertaling:

loc + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Na overnachten in Amersfoort begint de maandag als stoptrein naar Enschede.

Trein 2913 Amersfoort – Enschede zomer 1973 ma v.6.24 a 8.02 (stoptrein)
291|465 Es
B9A8B9B9B9RDz
Es 432
66|145

Hoewel het waarschijnlijk wèl hetzelfde stammetje Plan D betreft is inmiddels het omloopnummer veranderd, ook van de RDz. Dat gaat vanaf nu regelmatiger gebeuren.

Mijn vertaling:

B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD is er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 432 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.9.26 a 11.34 (intercity)
481 Es|2913 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
626|66|145

Mijn vertaling:

loc + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 441 Amsterdam – Hengelo zomer 1973 ma v.11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd|465 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
626|66|145

Trein 1523 is de inmiddels welbekende verbinding met Bad Harzburg, dus zo rolt ons al een aantal dagen in de binnenlandse dienst ingezette stammetje opeens de grens over. De trein wordt overgenomen door een Br.220 van DB die de trein de grens mee over neemt, met achterlating van de RD in Hengelo. Passagiers naar Enschede worden geacht over te stappen op trein 2941 (Hengelo-Enschede).


Mijn vertaling:

Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



De volgende dag komt trein 1528 Om 14.24u Hengelo binnen, naar ik aanneem (...) met ons stammetje Plan D's. Dat sluit mooi aan op wat wèl in de VRM wordt vermeld (de omloop nummers verschillen nu wel weer):

Trein 452 Hengelo – Amsterdam zomer 1973 di v.14.34 a 16.34 (intercity)
99523 Hgl|441 Hgl|1528 Hgl
A3B5B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
|115|193|117|145|626|67

Er werden twee Plan K's en een Plan D B bijgeplaatst in Hengelo. Getuige het treinnummer hebben die gewacht op het emplacement van Hengelo. Uit welke trein ze afkomstig zijn is een hiaat in mijn onderzoek. Uiteraard is de RDz ook weer van de partij. Die komt uit trein 441 van die dag. Dat is de trein die vanaf Hengelo als trein 1523 naar Bad Harzburg rijdt en even daarvoor, om 14.11u uit Hengelo vertrokken is.

Mijn vertaling:

loc + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + Stalen DIV + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 461 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.16.58  a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5B9A3B5*RDzDB9A8B9B9B9
Es 420|Es 424|Es 432|Es 432
|115|193|117|145|626|67
* Gedeclasseerd

Mijn vertaling:

AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + RD (Plan D of E) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Andermaal is het maximaal aantal tekens overschreden, dus tijd voor een volgend bericht :D
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
En daar gaan we weer ;)



De trein heeft in Enschede de nacht doorgebracht en vertrekt op woensdagochtend na de ochtendspits weer richting het westen.

Trein 432 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.9.26 a 11.34 (intercity)
|461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
626|66|145

De RDz is weer verplaatst naar de andere kant van het stammetje, naar ik aanneem om de bereikbaarheid te vergroten van het restauratiegedeelte en de bagagecapaciteit te spreiden.

Mijn vertaling:

loc + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 441 Amsterdam – Hengelo zomer 1973 wo v.11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd|465 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
626|66|145

Trein 1523 is andermaal de verbinding met Bad Harzburg, dus alweer gaat ons stammetje op pad, de grens over. De trein wordt overgenomen door een Br.220 van DB die de trein de grens mee over neemt, met achterlating van de RD in Hengelo. Passagiers naar Enschede worden geacht over te stappen op trein 2941 (Hengelo-Enschede).

Mijn vertaling:

Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



De volgende dag komt trein 1528 Om 14.24u Hengelo binnen. Andermaal de aanname dat dit hetzelfde stammetje is dat op woensdag naar de Bondsrepubliek is vertrokken. Dit zou dan de aansluitende trein moeten zijn (het omloopnummer verschilt weer):

Trein 452 Hengelo – Amsterdam zomer 1973 do v.14.34  a 16.34 (intercity)
99523 Hgl|441 Hgl|1528 Hgl
A3B5B9A3B5RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
|115|193|117|145|626|67

Dezelfde routine als op de dinsdag is weer van toepassing: er werden twee Plan K's en een Plan D B bijgeplaatst in Hengelo, evenals de Rdz uit de tegentrein.

Mijn vertaling:

loc + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 461 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
A3B5B9A3B5*RDzDB9A8B9B9B9
Es 456|Es 99523|Es 432|Es 432
|115|193|117|145|626|67
* Gedeclasseerd

Mijn vertaling:

AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + RD (Plan D of E) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Na andermaal een overnachting in Enschede strekt ons stammetje de wieltjes op vrijdagochtend weer richting Amsterdam.

Trein 432 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.9.26 a 11.34 (intercity)
|461 Es|461 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Asd 441
626|66|145

De RDz is weer verplaatst naar de andere kant van de trein.

Mijn vertaling:

loc + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 441 Amsterdam – Hengelo zomer 1973 vr v.11.58 a 13.57 (intercity)
432 Asd|465 Es
DB9A8B9B9B9RDz
Hgl 1523|Hgl 452
626|66|145

Trein 1523 is andermaal de verbinding met Bad Harzburg, dus alweer gaat ons stammetje op pad, de grens over. De trein wordt overgenomen door een Br.220 van DB die de trein de grens mee over neemt, met achterlating van de RD in Hengelo. Passagiers naar Enschede worden geacht over te stappen op trein 2941 (Hengelo-Enschede).

Mijn vertaling:

Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



De volgende dag komt trein 1528 Om 14.24u Hengelo binnen. Andermaal de aanname dat dit hetzelfde stammetje is dat op woensdag naar de Bondsrepubliek is vertrokken. Dit zou dan de aansluitende trein moeten zijn (het omloopnummer verschilt weer):

Trein 452 Hengelo – Amsterdam zomer 1973 za v.14.34  a 16.34 (intercity)
|441 Hgl|1528 Hgl
RDzDB9A8B9B9B9
Asd 461
|145|626|67

Ditmaal blijft de versterking met Plan K's en Plan D achterwege. De Rdz uit de tegentrein wordt wèl geplaatst en staat nu direct achter de loc, vòòr de Stalen D.

Mijn vertaling:

loc + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + RD (Plan D of E)

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 461 Amsterdam – Enschede zomer 1973 za v.16.58 a 19.06 (intercity)
452 Asd
RDzDB9A8B9B9B9
|Es 99523|Es 99552|Es 99523
|145|626|67

Mijn vertaling:

RD (Plan D of E) + Stalen DIV + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Al het Plan D-materieel is beschikbaar van Roco. Een Plan E RD en Stalen DIV zijn er van Artitec. Beide Plan K's zijn van Elotrain beschikbaar. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, alle andere rijtuigtypen niet.



Met het afrangeren op zaterdag als trein 99523 in Enschede is voor mij het spoor van ons stammetje ten einde.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Hmmm, dit onderwerp leeft hier geloof ik niet zo. Geen probleem, maar aangezien het plaatsen met al die plaatjes best veel werk is laat ik het er verder bij. :) :thumbup:
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
De doorsnee modelliefhebber is niet zo voorbeeldgetrouw ingesteld. Het gaat hem/haar om het beeld wat zij hebben van het spoor en of dat nu plan D, E of wat dan ook is, maakt niet uit. Vroeger als het rijtuig of de e-loc maar blauw was en nu of ie geel met grijs is. Althans dat is mijn meer dan 65-jarige (generaliserende) ervaring op dit gebied.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
En dat is ook helemaal prima. Bij de buren leeft het meer, dus ga ik daar verder.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Zelf rijd ik ook met dit soort samenstellingen maar dan in tijdperk IIIc (ca. 1968).
De site van Seinarm geeft veel informatie.
Daarbij gaat het mij om de route Zl - Amf, met de uitlopers vanaf Lw en Gn naar Asd, Gvr en Rtd.
De routes via Ut heb ik in iTrain geautomatiseerd, maar zonder kopmaken in Ut.
Controleer het opschrift van de tweede trein in de eerste bijdrage: 425.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Citaat van: mphoi op zaterdag 13 april 2024, 04:44:17Zelf rijd ik ook met dit soort samenstellingen maar dan in tijdperk IIIc (ca. 1968).
De site van Seinarm geeft veel informatie.
De site seinarm.nl geeft inderdaad veel informatie, maar die is niet altijd correct heb ik geconstateerd. Dat is ook logisch: mensen maken per definitie fouten. Eén van die fouten is trein 276 die genoemd wordt. Daarvan zegt Seinarm dat die 's ochtends, 's middags en 's avonds reed. Dat kan niet, als ik naar de VRM van 1973 kijk. Ieder treinnummer heeft een vaste vertrek- en aankomsttijd. De VRM van 1970 zal daar niet anders in geweest zijn. Trein 276 is gezien het nummer waarschijnlijk een avondtrein geweest.

Gesproken van vertrek- en aankomsttijden moet ik mezelf rectificeren, want ik heb een foutje ontdekt. "Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.9.26 a 11.34 (intercity)" moet zijn "Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.10.26 a 12.34 (intercity)". Een trein kan immers niet vertrekken vòòr hij aangekomen is. De samenstelling is wel correct.

Citaat van: mphoi op zaterdag 13 april 2024, 04:44:17Controleer het opschrift van de tweede trein in de eerste bijdrage: 425.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Je opmerking heeft wel tot ontdekken van bovenstaande fout geleid.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Enschede - Amsterdam of: Amsterdam - Enschede?
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Ik begrijp dat er niet veel interesse in is, wat een zaai geneuzel. 

Maar dat vind ik, iedereen moet doen wat hij leuk vindt. Niemand doet hetzelfde en iedereen heeft zijn eigen interesses, gelukkig maar.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Daarmee bevestig je wat Otto zegt en dat is ook helemaal prima zoals ik al zei :) :thumbup:
Ik hecht aan waarheidsgetrouwe samenstellingen op mijn baan en dan kom je al gauw in dit soort onderzoekjes terecht.

Citaat van: mphoi op zaterdag 13 april 2024, 09:06:46Enschede - Amsterdam of: Amsterdam - Enschede?

Je hebt helemaal gelijk :) :thumbup:
Ik heb het aangepast.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 09 april 2024, 22:08:33Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.16.26  a 18.34 (intercity)
Plan K + Plan K + RD (Plan D of E) + B (Plan D) + A (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + B (Plan D) + x + loc
Op plek x mis ik een B9.
De loc behoort links vermeld te staan.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Je bent serieus aan het reviewen. Dat is prima. Zo wordt het eindresultaat beter. Ik heb het aangepast.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
In trein 469 mist ook een B9 in de tekst onder het plaatje van de trein. Kijk zelf even de rest na.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Hallo 1200blauw,

En ik vind het juist heel erg leuk dat je er zoveel tijd in steekt om het uit te zoeken naar waarheid. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Hiermee wil ik niet de discussie oplaaien of onderuit halen. Ik rijdt met treinen uit de jaren 70 en 80 in Duitsland en nu kijk ik erg veel YouTube filmpjes en treinen dvd's uit die jaren en bekijk ik kritisch welke rijtuigen er achter mijn favoriete locs hangen en dat probeer ik dan weer in model te realiseren. Zo zag ik laatst een filmpje van de Br 094 in Dillenburg en daarachter hing een korte bagagewagon en daarachter 3 umbauwagens. Dit setje heb ik toen samengesteld en meegenomen naar de club. Daar kreeg ik leuke reacties te horen. Dat doet mij dan weer deugd.

Groet, Jasper
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Ik leefde ooit in de veronderstelling dat samenstellingen, zeker op de Twentelijn in de jaren '70, allemaal min of meer standaard zouden zijn:
- Plan E wordt gereden met een restauratie, een 1e klasse en twee of drie 2e klasse rijtuigen;
- Plan W wordt toegevoegd als de treinen extra capaciteit nodig hebben, min of meer naar smaak en ad hoc;
- Plan D rijdt alleen in het westen;
- Getrokken intercity's op de hele uren en Hondekoppen op de halve uren;
- Stoptreinen alleen Hk tweetjes eens per uur.

Toen bleek dat dat een veel te simpele voorstelling van zaken was en ook nog eens onjuist ben ik er dieper in gedoken en dan geldt "The more you know, the more you know you don't know" (Tower of Power). Met andere woorden, tijdens de zoektocht kom je meer vragen tegen dan antwoorden en die wil je dan ook weer oplossen. Zelfs met de VRM (officiële samenstellingen van NS) onder ogen kom je dan weer vraagstukken tegen die je niet kunt oplossen.
Tot een jaar of tien terug was ik ook heel blij met m'n vier Märklin ICR's (A+2B+BKD) met Märklin 1144 ervoor, of zelfs mijn 5x Märklin 4049 (blikken Plan E), postrijtuig 4048 en Märklin 3055 (NS 1212), maar daar doe ik het nu niet meer voor. Nu moet ieder stammetje kloppen en in de juiste samenstelling. Het meeste NS-materieel is beschikbaar in model, dus waarom niet.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
 :thumbup:  :)
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Nou vooruit, nog eentje dan, omdat er toch enige belangstelling is. Als je trein 416 niet op vrijdag begint in omloop 66/67/68 maar op maandag in omloop 21/22/23/24, dan ziet 'ie er qua materieel en opeens heel anders uit. Ook waar het stammetje verblijft op de verschillende dagen loopt uiteen. Deze is misschien wat minder spectaculair, maar wel met een leuke verrassing hier en daar. De omloop bestaat, in tegenstelling tot de vorige met Plan D, ditmaal uit drie Plan W's. In de praktijk werden die altijd vergezeld van een A en een RD, beide Plan E. Die combinatie is logisch, omdat de A- en RD-rijtuigen Plan E in tegenstelling tot de B-rijtuigen Plan E waren voorzien van automatische deuren. De nieuwere Plan W was ook uitgerust met automatische deuren.



Trein 416 Amersfoort – Amsterdam zomer 1973 ma v.6.59 a 7.34 (intercity)
30.416 Amf
A8bRDzB11B11B11
Asd 425
201|141|21

De trein wordt vanaf het rangeerterrein klaargezet door trein 30.416 te Amersfoort.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet. 



Trein 425 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.7.58 a 10.06 (intercity)
416 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 436
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.10.26 a 12.34 (intercity)
425 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 445
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 445 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.12.58 a 15.06 (intercity)
436 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 460
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 460 Enschede – Amsterdam zomer 1973 ma v.16.26 a 18.34 (intercity)
445 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 469
201|141|21

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 469 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.18.58 a 21.06 (intercity)
460 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 420
201|141|21

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Na overnachten in Enschede gaat de trein op dinsdag weer richting westen. De omloopnummers zijn alle met 1 opgehoogd.

Trein 420 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.6.22 a 8.34 (intercity)
469 Es|461 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5
Asd 429
202|142|22|114

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. Plan K is beschikbaar van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 429 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.8.58 a 11.06 (intercity)
420 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5
Es 444|Es 456
202|142|22|114

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. Plan K is beschikbaar van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 444 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di v.12.26 a 14.34 (intercity)
469 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 453
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 455 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.14.58 a 17.06 (intercity)
444 Asd
A8bRDzB11B11B11
Es 464
202|142|22

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 464 Enschede – Amsterdam zomer 1973 di-don v.17.26 a 19.34 (intercity)
453 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 473
202|142|22

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 di v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd
WL (fac)BmABmB9B9A8bRDzB11B11B11
Hgl D 237|Es 460 vr|Es 99523 vr|Es 428
DB|192|195|202|142|22

In plaats van "B9" staat er twee keer "Bg" in deze samenstelling. Ik heb niet kunnen vinden wat daarvan de betekenis zou kunnen zijn. Aangezien in trein 460 op vrijdag een B9 wordt bijgeplaatst, heb ik aangenomen dat het een typfout is geweest voor B9.

Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam. De beide Bg/B9's gingen mee naar Enschede en vervolgden hun reis pas op vrijdag weer.

Mijn interpretatie:

WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + B (Plan D) + B (Plan D) + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. De WL kan worden weggelaten (wellicht beschikbaar van LS Models). Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Ik overschrijd andermaal de 20.000 karakters, dus verder in een volgend bericht.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Vervolg.



De stam heeft overnacht in Enschede en vertrekt de volgende ochtend weer richting westen.

Trein 428 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.8.26 a 10.34 (intercity)
473 Es|437 Es
A8bRDzB11B11B11B9
Asd 437
203|143|23|194

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan D B van Roco. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 437 Amsterdam – Enschede zomer 1973 wo v.10.58 a 13.06 (intercity)
428 Asd
A8bRDzB11B11B11B9
Es 456|Es 428
203|143|23|194

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan D B van Roco. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 456 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.15.26 a 17.34 (intercity)
437 Es|429 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5
Asd 465
203|143|23|114

De Plan D is vervangen door een Plan K. Kennelijk was er behoefte aan meer eerste klasse in de avondspits en meer tweede klasse overdag - studenten?

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 465 Amsterdam – Enschede zomer 1973 wo v.17.58 a 20.06 (intercity)
456 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5
Es 424
203|143|23|114

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



De trein overnachtte weer in Enschede en begon op donderdag weer aan een dienst richting westen.

Trein 424 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.7.26 a 9.34 (intercity)
115541 Es|465 Es|461 Es|429 Es
(o)mPA8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 114811|Asd 433
|204|144|24|115|193|117

De mP ging in opzending mee naar Amsterdam, vandaar de "(o)" voor de aanduiding.

Mijn interpretatie:

loc + mP3000 + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K)

De trein is "volledig" in model samen te stellen. Een goede mP3000 is er eigenlijk niet, wel een wat minder goede van Märklin. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec, Plan D van Roco en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet. De mP3000 is bruin.



Trein 433 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.9.58 a 12.06 (intercity)
424 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 448
204|144|24|115|193|117

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec, Plan D van Roco en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 448 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.13.26 a 15.34 (intercity)
433 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 457
204|144|24

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 457 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.15.58 a 18.06 (intercity)
448 Asd
A8bRDzB11B11B11
Asd 468
204|144|24

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 468 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 99568
204|144|24

Na aankomst in Amsterdam wordt de trein afgerangeerd dmv trein 99568 en ben ik het spoor kwijt.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Tot zover weer.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Er reed vanuit Enschede een stammetje Plan E naar Zwolle. Tussen Enschede en Wierden gebeurde dat over de Twentelijn. Misschien wel aardig daar wat van te laten zien, hoewel het voor de meeste lezers geen schokkende verrassingen zal opleveren.



Trein 7947 Zwolle - Enschede zomer 1973 ma v.15.05 a 16.18 (stoptrein)
4540 Zl
B9bB9bA2B7B9b
Es 7966
223 (DE)|53 (DE)

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE)



Trein 7966 Enschede - Zwolle zomer 1973 ma v.17.15 a 18.27 (stoptrein)
7947 Es
B9b1)B9bA2B7B9b
3.8024
223 (DE)|53 (DE)

1) = Laatste balcon ger. voor PTT

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE) + loc

Alle rijtuigen zijn door Artitec geproduceerd onder de naam "Klompentrein". Als tractie kan worden gekozen voor 2200's van Piko of Roco in bruin of grijs/geel (dat ik hier een bruine en een grijs/gele heb gebruik berust geheel op toeval), met NS-vignet en seinbeeld omgekeerd L.

Deze samenstelling heb ik als voorbeeld op maandag laten zien, maar hij reed op alle werkdagen en niet in het weekend. Op dinsdag werd hij niet afgerangeerd als trein 3.8024, maar werd er onderhoud gepleegd in Zwolle. Het is in 1973 de enige trekduwdienst die in de VRM wordt genoemd tussen Zwolle en Enschede vv, waaruit de conclusie mag worden getrokken dat het ook de enige is voor dienstregeling Zomer 1973. De overige diensten op dit traject werden afgehandeld door DE-treinstellen of motorwagens. Trekduwtreinen zijn in 1973 dus een uitzondering op deze verbinding. In de winter reed ook een verwarmingswagen mee, die in de zomerdienstregeling ontbrak.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Ook wel een interessante oploop, wellicht ook voor @Jasperkc, is nummertje 69. Daarin is namelijk het treinenpaar 1519/1530 opgenomen. Mijn dienstregeling geeft aan tot Hannover, maar goed mogelijk dat de trein daarna doorreed naar Braunschweig (ivm met dit treinenpaar vaker genoemd als eindbestemming). De aanwezigheid van een Plan E/L postrijtuig is wel opmerkelijk. De laatste postrijtuigen Plan E/L waren in 1972 uit de reizigersdienst gehaald op de Twentelijn. Er zijn bovendien DB-rijtuigen opgenomen in de binnenlandse treinnummers. In de VRM is niet helemaal duidelijk of dat (A)Bm- of (A)Bn-rijtuigen moeten zijn, omdat de kleine letter is dichtgelopen. Afgaande op fotomateriaal van trein 1519/1530 uit die tijd ga ik ervan uit dat het (A)Bn moet zijn. Meningen daarover zijn welkom.



Trein 421 Amsterdam - Hengelo ma v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 238|Hgl 1519
148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel, doorgaans een Br.220 naar ik aanneem, meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.

Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel (Br.220), als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam ma v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnABnBn
Asd 30.476
148|69

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dagen (dinsdag t/m donderdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo di-do v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen. De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam di-do v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
148|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt dus dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (vrijdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo vr v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. De RDz wordt andermaal in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam vr v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
146|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11). Ditmaal is het omloopnummer 146.

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt weer dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zaterdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo za v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PBnABnABnBn
Hgl 762443Hgl 1519
307|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Er is geen RDz aanwezig. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede). Beide waren op vrijdag als versterking van trein 461 aangekomen en in Enschede achtergebleven.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zondag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo zo v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
BnABnABnBn(o) D
Hgl 1519|Hgl 1523
69|624

Het postrijtuig is ditmaal afwezig, evenals de RDz. Wel is er een Stalen D aanwezig in deze trein, in opzending, ten behoeve van trein 1523 naar Bad Harzburg. Normaal gesproken ontstaat trein 1523 uit binnenlandse trein 441, maar die staat voor zondag niet in de VRM. Trein 1523 staat wèl in de internationale dienstregeling vanaf Hengelo voor zondag, dus neem ik aan dat trein 1523 op zondag om 14.11u vertrok vanuit Hengelo, met Duits materieel en de Stalen D uit onze trein 421.
De Silberlinge uit trein 421 worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. In 1972 schijnt treinenpaar 1519/1530 gereden te hebben met Plan D en startpunt Hengelo, maar anno 1973 is dus dit Duitse materieel ingezet. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + Stalen DIV + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Stalen D, Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede).

Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
D(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
626|117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Ik lees dit topic nu eigenlijk voor het eerst en wat een klus zeg, om al die informatie over treinsamenstellingen bij elkaar te schrapen, petje af hoor. :thumbup:  :)
Het duizeld een beetje als ik er doorheen scrol, maar geeft wel een mooi tijdsbeeld.
Bijna elke treinsamenstelling is weer anders dan de vorige.
Werden deze dan zo regelmatig veranderd?
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
U schrijft terecht dat het u duizelt.

Maar wat dacht u van de planners van NS die deze puzzel moesten leggen!!  :P  :P
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Citaat van: Kappa op zondag 12 mei 2024, 15:34:40Ik lees dit topic nu eigenlijk voor het eerst en wat een klus zeg, om al die informatie over treinsamenstellingen bij elkaar te schrapen, petje af hoor. :thumbup:  :)
Dankjewel! Het was inderdaad even een klusje, maar zonder hulp van een enthousiaste medeforummer die me de documentatie ter inzage beschikbaar stelde was het helemaal niet mogelijk geweest.

Citaat van: Kappa op zondag 12 mei 2024, 15:34:40Het duizeld een beetje als ik er doorheen scrol, maar geeft wel een mooi tijdsbeeld.
Bijna elke treinsamenstelling is weer anders dan de vorige.
Werden deze dan zo regelmatig veranderd?
Er werd telkens gekeken naar de bezettingsgraad denk ik, op basis van ervaring uit voorgaande jaren. Aan de hand daarvan werden rijtuigen bijgeplaatst of afgekoppeld. Op ieder eindstation werd ook de loc aan de andere kant geplaatst, dus rangeren moest men toch.


Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 07 mei 2024, 18:17:47...
In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen.
Belofte maakt schuld :D

Vooropgesteld: ik heb geen idee welke loc hier voor zou kunnen hebben gestaan, omdat ik de locomotiefomlopen niet tot mijn beschikking heb. Daarom heb ik er maar "willekeurig" eentje voor gezet. Mocht iemand die info wel hebben, dan graag een reactie. Dat geldt ook voor de betekenis van v na "Es 151172".



Trein 76443 Hengelo - Enschede ma v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)

421za Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede di v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)

421 Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc




Trein 76443 Hengelo - Enschede wo v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)

421 Hgl
B9B9P
Es 460vr|Es 99523vr|Es 151172v
192|195|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

B (Plan D) + B (Plan D) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede do v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)

421 Hgl
A3B5P
Es 460vr|Es 151172v
113|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede vr v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)

421 Hgl
A3B5A3B5P
Es 460Es 99523|Es 151172v
116|118|308

Opmerkelijk is dat die tweede Plan K kennelijk in Enschede weer aan een leeg materieeltrein werd toegevoegd (99523).

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

AB (Plan K) + AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede za v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)

421 Hglza
DP
Es 99523|Es 151172(v)
624|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

Stalen DIV + P (Plan E/L) + loc



Volgens mij kunnen we hier de VRM op een inconsistentie betrappen. Zoals we eerder hebben kunnen concluderen brengt trein 421 gedurende de week vijf keer een postrijtuig naar Hengelo. Zoals we in dit berichtje kunnen lezen wordt er zes keer een postrijtuig naar Enschede gereden met deze leeg materieeltrein. Dan komt er eentje uit de lucht vallen iedere week zou ik zeggen :?
Bovendien wordt op zaterdag een Stalen D vervoerd. Die zou uit trein 421 afkomstig moeten zijn, maar daar zit er enkel op zondag eentje in. Wie het weet mag het zeggen.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Leuk topic:
Kun je nagaan de D238 gereden met de toch wel spartaans uitgevoerde Silberlingen, bedoeld voor buurtregiotreinen (Interieur en verwarming bedoel ik hiermee.)
Na een paar uur was je dit wel zat...
Moest je nog toeslag voor dokken ook!

Verder neem ik aan dat dit de "standaard" oftewel reguliere inzet betreft.
In de jaren '70 mikte Deutsche Bundesbahn vaak ook van alles "vrolijk" door elkaar dus in plaats van alleen maar Silberlingen
liepen er ook wel oceaanblauw-beige en/of groene en blauwe rijtuigen mee. (Bm-234 dacht ik)
De materieelomloop was in de dagelijkse praktijk wel eens heel anders dan "volgens het boekje".

Zo zat ik zelf in 1979 in de Warszawa-Hoek van Hollandexpress in een Silberling. Het was hartje winter, 2 gr. Celcius, dus na Helmstedt lekker verkast naar een warmer rijtuig. :D
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Dat er bij gebrek aan de juiste UIC-X rijtuigen ook wel eens een Silberling meekwam is correct. Daarvan zijn voorbeelden voldoende te vinden. Het kwam ook voor dat een Silberling door een UIC-X werd vervangen.

Citaat van: Baanloos op maandag 13 mei 2024, 16:02:45Kun je nagaan de D238 gereden met de toch wel spartaans uitgevoerde Silberlingen, bedoeld voor buurtregiotreinen (Interieur en verwarming bedoel ik hiermee.)

Die conclusie kun je niet trekken uit mijn berichten tot nu toe. Ik heb het over treinenpaar 1519/1530 en dat is geen D-trein maar een buurlandtrein (eigenlijk een Duitse regionale trein die werd verlengd naar Amsterdam).

D238 is de Noordzee Express. Die werd in Nederland aangevuld met een Plan E restauratierijtuig. Dat kwam uit trein 421. Hoe dat eruit zag tussen Hengelo en Amersfoort heb ik een poosje geleden al eens uitgezocht. Bron is Welt der Modelleisenbahn. Dat geeft alleen de samenstelling in Duitsland (Hamburg Altona - Bad Bentheim), dus de positie van de Plan E RD direct na de loc niet zeker. Wellicht zat die achteraan.

1973 D238 Noordzee Express Hamburg Altona - Hoek van Holland

loc + RD (Plan E) + Büm (vr za, DB) + ABüm (DB) + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB)

De UIC-X rijtuigen kunnen hierbij zowel Gruppe 53 (ABüm 223/Büm 232) als Gruppe 61 (ABüm 225/Büm 234) zijn.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Yep,
Iets te snel gelezen.....excuus.
Maar Amsterdam-Hengelo-Hannover, weliswaar gesplitste treinnummers, in de Silberlingen, bepaald geen pretje.

De door mij beschreven Warszawa-Hoek Express reed wel als D-trein.
Nou ja de DR-rijtuigen waren ook "sobertjes".

Vraag:  Waarom speciaal deze periode rond 1973 gekozen 1200Blauw?
Was dit het laatste jaar met veel getrokken materieel?
Benieuwd welke combinaties je ons nog gaat voorschotelen.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Citaat van: Baanloos op dinsdag 14 mei 2024, 17:47:03Yep,
Iets te snel gelezen.....excuus.
Maar Amsterdam-Hengelo-Hannover, weliswaar gesplitste treinnummers, in de Silberlingen, bepaald geen pretje.
Dat is helemaal waar, al vielen die Silberlinge qua comfort wel in dezelfde klasse als onze Plan E en W. Zouden reizigers die het hele traject naar Hamburg willen afleggen dan niet voor een comfortabeler alternatief kiezen? Of was men destijds gewoon minder verwend?

Citaat van: Baanloos op dinsdag 14 mei 2024, 17:47:03Vraag:  Waarom speciaal deze periode rond 1973 gekozen 1200Blauw?
Was dit het laatste jaar met veel getrokken materieel?
Het is het enige jaar waarvan ik zoveel gegevens had dat ik er een omloop uit kan destilleren, meer niet. :D
Het traject is wel met opzet mijn thema. Ik ga het natuurlijk niet voor niets uitzoeken; ik wil er wel zelf ook wat aan hebben. Anderen mogen daar natuurlijk van meeprofiteren. Eigenlijk werd het getrokken materieel pas minder in de jaren '90 denk ik, dus ver na mijn themaperiode.
Re: Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn
Veroorloof ik me om een klein beetje  :offtopic:  te gaan als we het hebben over comfort in die tijd.
Tot ongeveer 1980 was zo'n beetje internationaal gangbaar:
TEE: toen wel de meest luxe manier om door Europa te reizen, niet van toepassing op de Twentelijn, maar meer naar de populaire toeristenbestemmingen.
D treinen, lange afstandsverkeer 1e en 2e klas.
Buurlandtreinen zoals jij die in de voorbeeld samenstellingen laat zien.

De Franse spoorwegen waren qua comfort wel toonaangevend in vergelijking met wat NS, DB, DSB en DR aan materieel hadden in die tijd.
In de late jaren '70 huurde NS zelfs Corailrijtuigen van de SNCF.
Vooral bedoeld om ambtenaren naar het verplaatste hoofdkantoor van de PTT naar/van Groningen en het ABP en CBS naar/van Heerlen te verlokken de trein te nemen.
Die rijtuigen gingen helaas niet over de Twentelijn. :-(
En eigenlijk werd "Twente" paar decennia lang matig bedeeld als het op modern materieel aankwam of ben ik nu wat al te zwartgallig?
Ok tot zover het stukje comfortgeneuzel, eigenlijk wat losse kanttekeningen over deze interessante treinsamenstellingen die jij toont 1200Blauw
Ben benieuwd wat er nog meer komt!