Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke treinen heb ik en kan ik ombouwen naar DCC (fotos)

Gestart door Bryan maandag 08 april 2024, 12:49:55

Welke treinen heb ik en kan ik ombouwen naar DCC (fotos)
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van de modelspoorbouw, maar heb al wat treinen liggen van mijn vader en opa. Graag zou ik er een hiervan willen ombouwen van analoog naar digitaal, zodat ik hem kan besturen via DCC. Geluid en licht is voor mij op dit moment minder belangrijk dan de prijs.

Mijn doel is om een kleine rangeerbaan (inglenook 4-3-2 of 3-2-2) te bouwen en deze aan te sturen met een DCC-EX CommandStation. Hiervoor heb ik al een Arduino Uno, Arduino Nano, motorshield en servocontroller liggen. De besturing van de trein en wissels zal dan (automatisch) via de computer gebeuren.

Ik heb mijn best gedaan om uit te zoeken welke modellen ik heb liggen, maar weet dit niet zeker. Daarom heb ik ook wat fotos toegevoegd in de bijlage. Onder de meeste treinen staat made in west(ern) Germany en ik ga er vanuit dat ze allemaal analoog zijn. Met wat gegok heb ik deze tabel kunnen maken:

Kleur              Model          Nummer      Wielen     
Zwart3029?09742
ZwartBR893000? 89026?3
ZwartBR893200? 89028?  3
Blauw/zwart  BR74291754
RoodV603065?3
RoodV1003072?4
RoodE633001?3
BlauwThomas361203
GroenPercy361212

En dan zijn hier mijn vragen :)

• Welke trein raden jullie aan om als eerste om te bouwen?
  • Is een grote trein makkelijker om te bouwen dan een kleine trein? Mij lijkt er in een grote trein meer vrije ruimte te zitten.
  • Kan ik alleen een decoder toevoegen of moet ik ook de motortjes aanpassen/vervangen? Ik heb begrepen dat je voor veel oude treinen de armatuur moet vervangen.
  • Wat zijn de verschillen tussen merken decoders? Werken decoders van Marklin bijvoorbeeld net zo goed als van LokPilot of Aliexpress?
  • Ik denk dat de V60 het model met Telex koppelingen zou kunnen zijn. Er zijn geen draadjes zichtbaar maar er lijkt wel een spoeltje bij de koppelingen te zitten. Werkt deze in combinatie met plastic 701570 koppelingen op mijn wagons?
  • Zijn wagons met de plastic 701570 het meest geschikt om automatisch te ontkoppelen met ontkoppelrails? De meeste van mijn wagons met metalen koppelingen missen veertjes of zijn op verschillende hoogtes afgesteld.

Re: Welke treinen heb ik en kan ik ombouwen naar DCC (fotos)
Ik zou met de 3072 beginnen
Daar staat ook een uitgebreid verslag over op de wiki ...

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3072_Analoog_naar_Digitaal

Wat betreft de decoder zal ik mijn korte mening geven; Esu en niets anders !
Maar daar zullen de Marklin puristen het wel niet mee eens zijn...

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Welkom in de mooie wereld van het modelspoor.

Alle genoemde en getoonde loks zijn oude Märklin modellen. Deze hebben alle een veldspoel oftewel een wissel stroom of allstroom motor. Digitale decoders kunnen tegenwoordig alleen overweg met gelijkstroom motoren. Je zult ze dus om moeten bouwen naar gelijkstrom motor. Dat betekent de veldspoel eruit en een magneet er in. Dan is het verstandig om ook meteen het anker te vervangen door een vijfpolig exemplaar. Zeker als je er mee wilt rangeren heeft dat enkele grote voordelen, met name in de langzaam loop. Märklin heft hiervoor complete setjes met magneet, anker en alle benodigde materialen. Alleen geen decoder.

Als decoder adviseer ik je een pure DCC decoder van ESU. DE ESU Lokpilot5 Basic DCC decoder is voor jouw doel uitermate geschikt en niet al te duur (circa 25,-€). Aangezien een moderne decoder als deze kleiner is als het aanwezige omschakelrelais, is plaats geen enkel probleem. Dat relais moet er toch uit. Een multiculti decoder die zowel DCC als Motorola en eventueel andere protocollen 'verstaat' raad ik je sowieso af. aangezien jij alleen met DCC gaat werken heb je dat helemaal niet nodig. Daarbij hebben deze decoders vaak minder mogelijkheden van afstelling als een pure DCC decoder. Verschillen tussen de merken decoders komen vaak tot uiting in de rij eigenschappen en dat is puur persoonlijk. Mijn ervaring met ESU decoders is uitermate goed,

Met de telex koppeling kun je alle beugel en Märklin kortkoppelingen ontkoppelen. Ongeacht metaal of plastic.
Oude metalen relex koppelingen zul je allemaal opnieuw moeten richten en van veertjes voorzien. Een andere, maar dure, mogelijkheid is om in al je wagonnetjes Symoba koppelingen in te bouwen.

Succes
Welke jezelf wilt gaan gebruiken, elke is om te bouwen naar digitaal en het is je eigen keuze welke je wilt doen.

Het maakt in principe niet uit, elke analoge trein heeft een omschakelcircuit nodig om de rijrichting te kunnen aanpassen. Deze neemt ook ruimte in welke vrij komt voor de ombouw. Tevens zijn er ook kleine decoders beschikbaar (minder uitgangen) waardoor ze ook een stukje kleiner zijn en hierdoor in krappere ruimten passen.

Elke analoog aangestuurde motor zal moeten worden omgebouwd naar een permanente magneet, dat is de minimale aanpassing om naar digitaal te kunnen gaan. Wat een mogelijke optie is om een 5 polig anker te monteren waardoor de rijeigenschappen verbeteren maar is is niet verplicht. Hiervoor zijn ombouwpakketjes beschikbaar.

Voornamelijk de support en marketing welke erachter zit, al zou ik persoonlijk niet zo snel een aliexpress decoder kopen. Voor een 27 euro kan je al een ESU decoder kopen en fatsoenlijke support. Als er iets kapot is dan heb je een lokale dealer welke je met de garantie helpt.

De spoeltjes zitten er om de koppeling open te trekken, is het toevallig al geen delta loc waar al een digitale decoder (het zij wel een Motorola protocol MM) in zit. Ik zal zo wel even een foto plaatsen van een 3031 (een BR81 met telexkoppeling en delta decoder). De koppeling wordt opengetrokken op de loc waardoor de wagon erachter wordt ontkoppelt, het maakt dus niet uit welke koppeling er op de wagon erachter zit.
Je hebt ook analoge versie waarbij de omschakelpuls wordt gebruikt voor de ontkoppeling zoals bij mijn 3031 het geval is (correctie op mezelf ;) )

De veertjes zijn eventueel nog zelf te plaatsen, er was laatst ook een vraag in het te koop gedeelte van iemand welke om de veertjes vroeg.
Het hangt er vanaf wat je wilt, als je 2 wagons automatisch wilt laten ontkoppelen dan ontkom je niet aan een ontkoppelrails. De meesten hebben een brugje wat omhoog komt waardoor de koppeling ontkoppelt wordt, het maakt hierbij niet uit van wel materiaal de koppeling is gemaakt. Een metalen koppeling is alleen wel slijtvaster dan een kunststof versie vooral bij regelmatig ontkoppelen wat bij een puzzelspel gebeurt.
Qua hoogte zal je even moeten gaan testen of ze goed ontkoppelen, zo niet dan zal je met de hoogte moeten gaan spelen van de koppelingen. Het makkelijkste is als ze ongeveer gelijk zijn.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

En je blijft wel gewoon gebruik maken van de Marklin rails, neem ik aan.
Ik zou voor de v60 gaan.

Mvg
Marcel.
Dankjewel voor de uitgebreide antwoorden! Ik denk dat ik in de toekomst met de Marklin ombouwset hoogvermogenaandrijving (60944) en de LokPilot5 Basic DCC decoder aan de slag ga. Bij elkaar is dit wel iets duurder dan ik had verwacht (€70) dus ik ga eerst maar aan de baan zelf werken.

Wat me trouwens is opgevallen is dat de sleper van de V100 in de wegzit van mijn ontkoppelrails (24997). Ook de onderkant van de Percy trein zit flink in de weg. Verder heeft de V60 inderdaad telex koppelingen en zit daar een (te) kort stokje onder om soepel te ontkoppelen op die ontkoppelrails. Dus dan blijven vooral de BR89 89028 en de E63 over om om te bouwen voor mijn doel.
BLijf met het oude materieel op een aparte baan / circuit met een analoge transformator. Dan zelf met nieuwe digitale treintjes beginnen. Dat is simpeler, goedkoper en makkelijker.
 @citaat daar wil ik me wel bij aansluiten. Als het je leuk lijkt om te doen: dan lekker ombouwen. Maar: het gaat meer kosten per loc dan wat ze waard zijn. En misschien is er van alles versleten (lagers, tandwielen, etc) waardoor de ombouw maar gedeeltelijk slaagt.

En je kunt eenvoudige digitale locjes tweede hands kopen voor niet al te gekke prijzen. Wel opletten of ze Dcc aan boord hebben.

Groet,

Peter
De V60 kan dus op de lok zelf ontkoppelen en heeft daarvan geen last dat het stokje te kort is. Gewoon op de decoder aan te sluiten en te programmeren. ESU heeft er zelfs een mooie ontkoppelingsactie voor (al durf ik niet te zeggen of je daar perse de programmer voor nodig hebt).
Voordat ik de overstap naar "die kleine Rote" maakte, heb ik een aantal oude modellen omgebouwd naar zowel AC/Motorola* als DC/DCC oa de 260, 212, 628,BR 85

Mijn ervaring:
- Ombouw naar DC/DCC geeft een aanzienlijke verbetering in rijeigenschappen
- Verbetering rijeigenschappen bij gebruik van een 5* motor vond ik niet van dien aard, dat ik het de investering in de relatief dure sets van M waard vond

Ik heb nog een paar ESU veldmageneten liggen, nieuw in oorspronkelijke verpakking, bij interesse hoor ik het wel.

*Waren wel ca 15 jaar oude Uhlenbrock M decoders, of die representatief voor de huidige generatie zijn weet ik niet.

Citaat van: MdBruin op dinsdag 09 april 2024, 00:12:41(al durf ik niet te zeggen of je daar perse de programmer voor nodig hebt).
Nee, kun je gewoon met CV instellingen aanpassen.

Citaat van: R.C.Grootveld op dinsdag 09 april 2024, 11:59:53Verbetering rijeigenschappen bij gebruik van een 5* motor vond ik niet van dien aard, dat ik het de investering in de relatief dure sets van M waard vond

Zoals ik al eerder gezegd heb. Dit komt vooral tot uiting bij heel langzaam rijden, rangeren dus. Je kan de decoder ook nog in rangeerstand zetten met een F toets. Dan verminderen de snelheden van de oorspronkelijke rijstappen met de helft en kun je de lok als het ware laten kruipen. Je ziet nauwelijks dat ze beweegt. Met een driepolig anker kan dat niet zo mooi als met een 5-polig anker, dan zie je de lok schokken (sprongetjes maken). Maar ja, dat is wel extreem.
Ik kan me herinneren dat ik bij mijn 3072 (212) een beetje uit het chassis moest frezen omdat het nieuwe motorschild er anders niet op paste.
Om daar nu mee te beginnen, dan spring je wel in het diepe...

Als je echt wilt oefenen, pak dan eerst een van die BR 89-ers, daar zit ook maar 1 lampje in en er is toch ruimte genoeg (ik heb er een locsound in zitten en aan de kolenkast-zijde LEDjes ingebouwd). Bovendien zijn die op de beurs goedkoop te vervangen, mocht het misgaan...
Groet, Paul
Hallo Bryan,
De blauwe loc. OTO Nr. 34 is en Märklin loc uit de set 29715. Als het goed is, is deze uitgevoerd met een Delta Decoder.
Het is dus m.i. geen analoge loc.

Ikzelf heb inmiddels al diverse loc's omgebouwd. Het klopt inderdaad dat je bij de 3072 flink in het chassis moet frezen om het permanent magneet in deze loc te kunnen
plaatsen. E.e.a. zoals pajomaho terecht opmerkt. Het is wel te doen, maar je zult met de Dremel en slijper aan de slag moeten.
Ik heb het ook gedaan, en het is mij goed gelukt. Ik zou er echter niet mee beginnen.
Ik zie er ook een BR89 (3000) bijstaan. Ik denk dat dit een prima loc is om mee te beginnen, en mocht het misgaan dat is het verlies in waarde niet zo heel erg groot.
Ruimte is er genoeg.

Tenslotte wil ik je afraden om decoders van Tams te gebruiken. Je kunt weliswaar deze decoders ook in "Wisselstroom" uitvoering kopen, zodat de motor niet hoef te worden
omgebouwd. Maar ik heb deze decoders alsnog later weer vervangen door andere, en alsnog de motor omgebouwd.

Tenslotte, veel succes.
En, mocht je toch ergens tegenaan lopen, dat zijn er op dit forum genoeg "collega's" die je welwillend willen helpen om door te kunnen.
Groet,
Paul   

Vergeet decoders voor wisselstroom motoren. Alle fabrikanten hadden ze en allemaal hebben ze die dingen uit het programma genomen, alleen TAMS niet. Waarom zouden die dat allemaal hebben gedaan?
Ten eerste omdat een wisselstroom motor geen tegen EMK levert. Daardoor kan er geen lastregeling worden toegepast. De lastregeling zorgt er voor dat de lok altijd met gelijkblijvende snelheid rijdt. Lange sleep. korte sleep, bergop, bergaf, het maakt allemaal niets uit de lastregeling houdt de lok op snelheid. En zo zijn er nog wel enkele nadelen aan deze decoders. Zeker wanneer je specifiek een rangeerbaantje wilt maken zou ik deze dingen nooit gebruiken. De rij eigenschappen zijn gewoon beroerd.

Citaat van: Supervisors_NL op dinsdag 09 april 2024, 19:22:10is deze uitgevoerd met een Delta Decoder.
Het is dus m.i. geen analoge loc.
Nog even een nabrander:
Nee, een Delta lok is geen analoge lok. Maar om deze om te bouwen naar DCC zul je exact dezelfde stappen moeten doorlopen als bij een analoge lok. Dat maakt dus geen enkel verschil.
En nog even over die wisselstroomdecoders. Die zijn er niet voor DCC. Alleen voor Motorola. En jij wilde toch helemaal naar DCC?
Een locdecoder die 2 veldspoelen kan aansturen zou ik inderdaad ook nooit kopen, maar met een decoder voor gelijkstroommotoren kun je een seriemotor voorzien van 2 diodes wel gebruiken. Als het echt niet veel mag kosten kun je met 2 extra diodes in plaats van een dure motorombouw toch alleszins al rijden, even goed als met een delta decoder maar dan met dcc aansturing. Als je genoeg plaats hebt in de loc kun je nog over de veldspoelen elco's plaatsen en dan krijg je voldoende tegen EMK in de pulspauzes om de lastregeling enigzins te laten werken. Dat is toch een hele verbetering tov analoog. En de motorombouw kun je achteraf nog altijd doen met behoud van de dcc decoder. Als ik veel locs ineens zou moeten omzetten naar digitaal zou ik het zo doen.
Ik heb het zelf voor een andere reden gedaan, ik rij digitaal met locs waar geen permanent magneet  voor te krijgen is (spoor 0 uit de jaren '40) en die rijden verbazend doed.
Citaat van: Supervisors_NL op dinsdag 09 april 2024, 19:22:10enslotte wil ik je afraden om decoders van Tams te gebruiken. Je kunt weliswaar deze decoders ook in "Wisselstroom" uitvoering kopen, zodat de motor niet hoef te worden
omgebouwd. Maar ik heb deze decoders alsnog later weer vervangen door andere, en alsnog de motor omgebouwd.

Waarom heb je de tams decoders (voor wisselstroommotor) later allemaal vervangen? Ik was deze aan het overwegen om simpele oude analoge locs om te bouwen waarvoor het niet de moeite is om 5* motor+lopi5 (dcc-only decoder is geen optie, omdat die voor zover ik begreep vernietigd wordt als er met een analoge marklin transformator gereden wordt)
Is het alleen voor de rijeigenschappen (die even goed/slecht zullen zijn als met een ouderwetse 6080 decoder veronderstel ik?) of heb waren er nog andere problemen met de tams decoders?

En moest het alleen voor de rijeigenschappen zijn, verkoop je de oude tams decoders? :P
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Citaat van: Bryan op maandag 08 april 2024, 21:26:37Dankjewel voor de uitgebreide antwoorden! Ik denk dat ik in de toekomst met de Marklin ombouwset hoogvermogenaandrijving (60944) en de LokPilot5 Basic DCC decoder aan de slag ga. Bij elkaar is dit wel iets duurder dan ik had verwacht (€70) dus ik ga eerst maar aan de baan zelf werken.
Een nieuwe Br.89 (Märklin 30000) koop je voor ongeveer €75,-. Waarom zou je deze relatief simpele locjes ombouwen als je ze kant-en-klaar voor min of meer dezelfde prijs kunt kopen?
@citaat  @citaat  Ik heb mijn eerste locs ook omgebouwd met Tams decoders, maar die waren al snel kapot. Dat is wel zo'n 20 jaar geleden, dus ik weet niet of dat nog zo is, maar het heeft mijn vertrouwen in Tams loc-decoders wel geschaad. Daarna overgestapt op Uhlenbrock en die zouden het nog steeds kunnen doen, ware het niet, dat sinds ik alles met geluid wilde hebben, ik ben overgestapt op Loksound en mSD3, en twee D&H's omdat ESU en Märklin daar geen soundproject voor hadden. Functiedecoders gebruik ik nog wel van Tams, al zijn ook die in hun voortbestaan bedreigd (ook daarvan sneuvelt er wel eens eentje).
Groet, Paul

@citaat  @citaat
Lees posts #15 en #16 nog even.
Hierbij het bewijs dat een seriemotor voorzien van 2 diodes en elco's heel goed regelt op lastwijzigingen. En voor wie niet weet waar je dat aan ziet, de pulsen worden breder bij hogere belasting om het toerental constant te proberen houden.
Dus veel moet het niet kosten om met dcc te kunnen sturen...
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 15 april 2024, 12:27:51@citaat  @citaat
Lees posts #15 en #16 nog even.

Ik heb die posts gelezen, maar als het niet de bedoeling is om realistisch traag te rangeren, maar eerder als extra speellocomotieven voor de kinderen lijken de rijeigenschappen me niet echt een probleem te zijn?

Het voelt bovendien ook jammer aan om de oude analoge locs in een doos te hebben liggen, en daar niets mee te kunnen aanvangen als ik digitaal rijd.
Voor de rest: een tweededhandse al omgebouwde loc kost amper meer dan het materiaal om ze fatsoenlijk om te bouwen;  ik heb hier dus mijn oude geliefde analoge BR216, en nog eens hetzelfde model maar dan tweedehands en al omgebouwd; alleen opletten dat ik de juiste pak :)
Als de rij eigenschappen niet beter moeten zijn dan analoog dan is het heel simpel en goedkoop hé, bouw de goedkoopste dcc decoder en 2 diodes van een paar eurocent in je oude locs en je kunt er digitaal mee rijden.
En blijf van de motorombouw af, die oude locs zijn het niet waard, van een ezel kun je geen paradepaard maken, toch niet voor een te verantwoorden prijs.
En met een paar elco's er bij die ook maar een paar eurocent kosten heb je al een (beperkte) lastregeling als de decoder dat ondersteunt.
KISS weet je wel, zoek het niet te ver...
Citaat van: PieterB op maandag 15 april 2024, 11:58:17Waarom heb je de tams decoders (voor wisselstroommotor) later allemaal vervangen?

Hallo PieterB,
Ik had 4 locs laten ombouwen met deze Tams decoders. Inmiddels zijn 2 van de 4 decoders al gesneuveld. Dat wil zeggen dat ze niet meer reageren op mijn MS/2 instellingen.
Het enige wat ze doen is met een enorme snelheid rijden, verdere regelingen werken niet meer.
Ook een reset werkt niet. Ook de rij-eigenschappen waren belabberd. Geen lastregeling enz. Dus fatsoenlijk langzaam rijden is er niet bij.
De overige 2 decoders heb ik nog ergens liggen, maar dan moet ik op zoek.
Als je daar interesse in hebt, dan zal ik ze opzoeken en dan kijken we wel of we eruit komen.

Ik hoor het wel.
Groet,
Paul
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: spoorz op maandag 15 april 2024, 12:46:47Hierbij het bewijs dat een seriemotor voorzien van 2 diodes en elco's heel goed regelt op lastwijzigingen.
Hi Fem, bedoel je zoiets als hier besproken wordt? >>> Klik <<<
Ik zie daar een heel ingewikkelde uitleg over iets heel eenvoudig  ;)
Maar 't heeft er wel iets mee te maken, als je bij een seriemotor de 2 veldwikkelingen met een tegengesteld gepolariseerde diode en zonder omschakelrelais aansluit heb je een doodgewone gelijkstroommotor waarvan de richting omdraait als je de polariteit omwisselt. Vroeger veel gebruikt bij analoog rijden, vooral bij rangeren, als je wilde zeker zijn van de rijrichting die je met een omschakelrelais nooit op voorhand weet.
Nadeel tov van een motor met permanent magneet is dat er in de pauzes tussen de pulsen geen tegen EMK is die nodig is voor de lastregeling, maar dat kun je indien gewenst opvangen met een paar elco's die de spanning over de veldwikkeling lang genoeg vasthouden om de pauzes te overbruggen en dan werkt de lastregeling wel zoals ik aantoon, bij belasting worden de pulsen breder en kan de motor meer vermogen leveren. Tams heeft zo een printje, maar met losse onderdelen is het veel goedkoper en makkelijker in te bouwen'