Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan

Gestart door spoorz zaterdag 06 april 2024, 22:57:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Oude baanplannen
Citaat van: spoorz op woensdag 17 april 2024, 17:54:26en alles gepresenteerd op een hagelwitte plaat  ;)
Geen spaanplaat? :-(
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Toch wel, maar met een wit laagje melamine op  ;)
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Waar ik als kind opgroeide was er een kopstation, en omdat er op die lijn geen treinstellen of keertreinen reden heb ik talloze keren een trein zien aankomen, de loc zien omlopen en de trein dan weer zien vertrekken naar waar hij vandaan kwam. Vandaar waarschijnlijk mijn voorliefde voor kopstations. En dat ik graag heb dat als een trein vertrekt ik hem niet meer zie.
Daar kwam nog bij dat de eerste uitstappen die we deden met de trein naar de zoo in Antwerpen waren, ook al gelegen aan een kopstation en dat we halverwege moesten overstappen en we daar met een andere trein weer in de richting waarvan we kwamen vertrokken maar dan op een andere lijn. Dat zal mijn voorliefde voor spitzenkehre bahnhofen verklaren  ;)
Zo lang ik op de vloer speelde probeerde ik met een trein altijd zo ver mogelijk te geraken door alle rails aan elkaar te steken, liefst van de ene kant van de kamer naar de andere kant, dat vond ik als kind eigenlijk heel gewoon.
Dat veranderde drastisch toen mijn vader vond dat er een 'treintafel' moest komen... Gedaan lange lijnen, 't moest zich dan allemaal plots afspelen op een vezelplaat op poten, alles niet groter dan 1m22x2m44, wat kon je daar nog op doen met een trein? Dat leek mij meer iets voor een autobaan.
Vader bracht raad met een geleend baanplanboek waar ik toch iets leuks in vond en dat ik min of meer kon nabouwen met het materiaal dat ik had. Mijn vloertijdperk was geëindigd met 4 handwissels, 2 elektrische gebogen wissels en 2 armseinen met stroom onderbreking.
Omdat ik maar 1 trafo had en 2 seinen moest ik mij behelpen met iets anders om de stroom te onderbreken want de treinen moesten op 4 plaatsen 'vast' kunnen gehouden worden en daarvoor moesten er 2 drukknoppen gesloopt worden van 2 staande lampen, maar 't was het waard, ik heb echt ontelbare keren mijn 2 treinen, een Oostenrijkse e-loc 3036 met groene sneltreinrijduigen 4033 (die ik nu nog altijd heb) en een 3000 beginset goederentrein.
't Is allemaal meer dan 60 jaar geleden maar 't lijkt alsof het gisteren was...
 
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Oude baanplannen
En dat was het verhaal van dit baanplan ...

Mooi begeleidend verhaal, Fem!
Dank voor het delen :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
In baanplanboekje 0357 staat baanplan 13. Wat ik vooral leuk vind aan dit baanplan is dat er op een relatief kleine oppervlakte toch de illusie van een flinke haven mogelijk is.
Daarnaast kan er naar hartelust rondjes worden gereden, inclusief keerlussen in beide richtingen :) .
IMG-20240421-WA0012.jpg
IMG-20240421-WA0010.jpg 
IMG-20240421-WA0011.jpg
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
Uit datzelfde baanplanboekje komt deze gatenkaas, spielerei-baan 10. Als je er van houdt heb je voldoende rijmogelijkheden :surprised: .
IMG-20240421-WA0008.jpgIMG-20240421-WA0009.jpg 
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Oude baanplannen
Citaat van: Hanzi op zondag 21 april 2024, 18:51:36In baanplanboekje 0357 staat baanplan 13.
Ik heb hier de blauwe variant. Geen idee welk nummer dat is, maar ik heb er vroeger heel veel in gelezen. Vooral de laatste pagina's met diverse voorbeelden van wissels, kruisingen en keerdriehoeken zijn interessant.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
Ja zijn heerlijke boekjes, ook omdat er precies bij staat hoe eea analoog te automatiseren is met schakel- en contactrails, seinen en relais :o) .
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Oude baanplannen
Citaat van: Hanzi op zondag 21 april 2024, 18:51:36In baanplanboekje 0357 staat baanplan 13. Wat ik vooral leuk vind aan dit baanplan is dat er op een relatief kleine oppervlakte toch de illusie van een flinke haven mogelijk is.
Daarnaast kan er naar hartelust rondjes worden gereden, inclusief keerlussen in beide richtingen :) .

Dat was ook mijn favoriete baanplan, Hans!
Dank voor deze jeugdherinnering :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Die havenbaan heb ik ook ooit gebouwd, wat mij er in aansprak waren de onregelmatige vormen, niet het blokkendoos concept volgens de standaard rail geometrie zoals vele andere voorbeeldplannen.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
Grappig dat dit ook jullie "favoriet" was. Ik heb ook nog een wat nieuwer baanplanboekje nr. 390.
IMG-20240421-WA0007.jpg

En ook daarin een baanplan dat mij wel aanspreekt:
IMG-20240421-WA0005.jpgIMG-20240421-WA0006.jpg 
Heel veel rails en vrij weinig ruimte voor scenery; maar ja het ís een treinbaan hé ?!? En toen ook nog geen gezeur over (on)bereikbaarheid van sommige hoeken >:-D .
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
Citaat van: stijn op dinsdag 16 april 2024, 11:38:51Hallo,

Dit is een plan dat me altijd intrigeerde:

Plan 17 uit boek 350.

Anlage 17 uit boek 350.jpg

Een (keer)lus boven en een (keer)lus beneden met elkaar verbonden plus mogelijkheid tot rangeren.
Beide lussen kunnen in twee richtingen bereden worden.

Een variant (anlage 12) hiervan staat ook in dit nieuwere railplanboek 0390. Inmiddels waren er meegebogen wissels aan het leveringspakket van Märklin toegevoegd en die moesten natuurlijk ook gebruikt gaan worden; de stationssporen konden hiermee een stuk langer worden!
IMG-20240421-WA0015.jpg
IMG-20240421-WA0019.jpg
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Dit komt uit een heel oud boek...
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
Wat een draken van banen zeg; ontwerpeisen uit die tijd:
-1- een baen dient strack ende symmetrisch ontworpen te zijn,
-2- met veel sierleijcke krullen; reghte stucken moet men vermeijden,
-3- een vlinderdasbaen met onhandighe draeischijf als middelpunt heeft de voorkeur
.

Fig. 82 is nog de minst erge :-) .
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2016

online
Re: Oude baanplannen
Meer dan eens heb ik mij afgevraagd wat de ontwerpers van banenplannen bezield heeft, anders dan zoveel mogelijk rails op een bepaald oppervlak te proppen.

Maar de heel vroege ontwerpen zijn hallucinant, psychedelisch.
Misschien niet zo gek in een tijd waarin Laudanum (gemaakt uit opium) en Pervitine (nu: Chrystal meth) min of meer vrij verkrijgbaar waren bij de apotheek en ingezet werden tegen allerlei kwaaltjes.
Anyway, nu ontspoor ik zelf.

De grote baan uit banenboek 0390 heb ik altijd wat patserig gevonden. Komt misschien door een buurman die ook naar 'mijn' treinenwinkel ging waar ik wekelijks mijn zakgeld kwam uitgeven. Hij kocht daar in een bestelling alles om die baan te maken en had ook nog een BR53.

Het enige wat ik leuk vond: er is een echt dorpje! Gevangen in de rails, dat wel. Maar er was geen andere baan met zo'n knus pleintje.

De havenbaan kende ik niet, maar die heeft ook een charme die mij vroeger ook wel had geraakt, denk ik.

Ik had niet zo sterk de behoefte echt van A naar B te rijden, rondjes waren prima, maar het moest wel in een landschap passen.

Groet,

Peter


Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Oude baanplannen
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 22 april 2024, 07:57:38Misschien niet zo gek in een tijd waarin Laudanum (gemaakt uit opium) en Pervitine (nu: Chrystal meth) min of meer vrij verkrijgbaar waren bij de apotheek en ingezet werden tegen allerlei kwaaltjes.
De Wehrmacht was grootverbruiker in die dagen ;)
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Oude baanplannen
Wat zijn de afmetingen van de door jou geschetste baan Johnny? En dan gaat het mij vooral om de breedte.

Groet, Wim
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Oude baanplannen
als je mijn schets bedoelt : 3.30 m x 1.50 m tafel
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Oude baanplannen
Ja, die uit post 42. Die bedoel ik Johnny. valt er nog iets aan in te korten denk je in de lengte en breedte of gaat het dan krap worden?
Dan zoek ik gewoon verder. Er komen best wel een aantal aantrekkelijke banen voorbij hier in dit draadje. Ik heb er al een paar op0geslagen.

groet, Wim
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
On de lengte is hij sowieso 3 rechte rails 24188 in te korten. In de breedte is weinig mogelijk qua versmallen.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
In baanplanboek 0390 staat trouwens ook al een ontwerp met een kopstation en dan is er ook nog ruimte voor een draaischijf met ringloods(je)! Keerlussen icm een ovaaltje op een hoger niveau completeren het spel-element.
IMG-20240421-WA0018.jpgIMG-20240421-WA0017.jpg 
Re: Oude baanplannen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Oude baanplannen
 B) En alweer zo'n mooie foto van een Märklin baan van vroeguh, ook voor mij zijn dit mooie jeugdherinneringen. O:-D
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Ook een baan die we tegenwoordig eerder omgekeerd zouden bouwen, kopstation op het hoogste niveau en de keerlus er onder, grotendeels verborgen, eventueel met schaduwstation. Dat laat veel meer plaats voor scenery, maar wat wil je, Märklin verkoopt natuurlijk liever brugdelen, ook al maak je dan van de baan eerder een rollercoaster  ;)
Maar aan schaduwstations deden ze dan nog niet, wat je allemaal had aan rollend materiaal moest allemaal in 1 oogopslag kunnen gezien worden.
Toch al een hele verdienste dat ze ook eens een kopstation presenteerden.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2016

online
Re: Oude baanplannen
 @citaat helemaal juiste opmerking: met de stijgingspercentages van weleer is deze baan makkelijk om te bouwen naar een modernere variant met een verborgen keerlus.
En: dan past er ineens een draaikraan tussen de twee goederenspoortjes links. Liever een half dozijn bruggen of een kraan verkocht?  ;)

Groet,

Peter
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Oude baanplannen
antwoord aan Wim #69 : zoals het originele

Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Ik heb baanplan 10 uit brochure 0390 eens hertekend met identiek dezelfde railstukken, maar dan met het kopstation op het hoogste niveau en waar het bruggen waren (en nog ietsje meer) verborgen.
Dat geeft een heel ander beeld en de mogelijkheid een schaduwstation aan te leggen.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 26 april 2024, 09:57:54Liever een half dozijn bruggen of een kraan verkocht?  ;)
Die kraan kwam er bij een echte Märklinist hoe dan ook vroeg of laat toch bij  ;)
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
@citaat @citaat heel ander gezicht, hier is met de juiste scenery best wat van te maken :o) .
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
En ook dit laatste baantje uit brochure 0390 was een variante op een baantje uit een veel ouder baanplanboek 0330:
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Van het hier allereerst gepresenteerde baantje uit 1965 maakte Jouef 10 jaar later ook een andere versie, gemoderniseerd zoals bij het grote voorbeeld, geen voorzieningen meer voor het keren van sleeptenderlocomotieven en enkel nog een hoopje kolen voor de sporadisch nog rijdende stoomlocs. En zoals al opgemerkt bij het eerste plan, dit baantje is bedoeld om met 2 te bedienen, 't staat er zelfs bij.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
In brochure 0390 wordt behalve een variante op de versie van brochure 0350 ook nog een variante getoond op de versie van brochure 0330, maar wat groter opgezet; en dit allemaal van het populaire baantje dat hier al in 3 uitvoeringen is getoond.
Nu wel weer met 2 verbindingen tussen de niveaus wat in mijn ogen toch weer een stap achteruit is, weer moeten zo goed als alle treinen constant stijgen en dalen, op 't zelfde niveau blijven (wat mij toch een voordeel lijkt) is alleen mogelijk voor het centrale rangeerbaantje.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Oude baanplannen
Aan plan 17 uit post 36 valt mij op dat het wisselen van sporen bovenin overbodig is. Deze keuze maak je onderin al.

groet, Wim
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Ik zie het nut er wel van in, enfin ik zou wel weten waarvoor ze te gebruiken.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Oude baanplannen
Wat is het nut dan volgens jou?
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
2 treinen kunnen elkaar daar tegenkomen of voorbijsteken en al dan niet voor de keerlus of het ovaal kiezen
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
In de DDR waren ze destijds blijkbaar wat serieuzer bezig met modeltreinen dan in het westen, zij publiceerden toch wat zinvollere baanontwerpen met een streepje duiding, ze vertelden ten minste wat de bedoeling van de baantjes was, volgens mij heel leerrijk.
Een paar voorbeelden uit Piko baanplanboeken van de jaren 70, het eerste uit een boek voor beginners, het 2de een uitgebreidere versie met hetzelfde basis idee maar dan uit een boek voor gevorderden.
Een baan moet niet groot en ingewikkeld zijn om er een interessante exploitatie op uit te beelden.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude baanplannen
Ik had de keerlus de andere kant op gemaakt...
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Oude baanplannen
Dit is een baan uit de Communistische tijd... Het diende niet efficiënt te zijn, het diende mensen bezig te houden.  :D  :D  :D
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Misschien wilden ze juist bewust bezig zijn met hun treinen ipv ze rondjes of iets dat daar op lijkt te laten rijden?
Ik vind dit een heel goed baanplan, zeker als je de bedoeling ervan begrijpt, en daarom plaats ik het ook, 't heeft wel heel veel meer inhoud dan de ovaaltjes van het westen...
Dit is een baantje waar je iets kunt op doen.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Nog eentje van Zeüke TT waar je kunt lezen dat ze in de DDR juist heel efficiënt bezig waren met hun schaarse materiaal, iets wat ik wel lust want scenery interesseert mij niet, exploitatie des te meer.
Meer doen met minder  ;)
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Oude baanplannen
Een voorloper van "inglenook shunting" en dan doel ik op het voorlaatste plaatje.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Omdat er blijkbaar wel wat interesse is voor het thema 2 kopstations met tussenliggend doorgangsstation ook zo eentje uit de DDR, 't zelfde principe als waar we mee begonnen zijn uit de baanplannen van Jouef, maar landschappelijk wat beter uitgevoerd, op 3 niveau's waar Jouef alles plat liet. Voor de exploitatie net hetzelfde maar voor wie meer belang hecht aan scenery is dit toch een heel stuk beter. Er is ook wat meer baan 'onderweg'.
Uiteraard met een woordje uitleg  ;)
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
En voor wie denkt dat alleen Märklin graag wissels verkocht, bekijk deze baan dan eens van Lima uit de catalogus 1979-1980  ;) 
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Oude baanplannen
Laatste is leuk Fem, ik ben maar niet gaan tellen. :D
Toch wist Lima ondanks de verguisde aandrijvingen in hun locs soms de bal goed te raken:
De draaistellen van hun eloc 1200 waren correct, de plan E zagen er "echter" uit dan de Märklinadepten uit die tijd.
In dit baaplan kun je echt in volle vaart doorjakkeren over 2 doorgaande hoofdsporen zonder afbuigende wissels!
En dat zie je niet zo veel, zelfs in "moderne" baanplannen anno nu!
Toegegeven dat is in het baanplan dan alleen maar rondjes draaien op het ovaal maar na 1 of 2 ronden kun je met de trein
weer naar een zijspoor om daarna een volgende op pad te sturen.
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Vergeet het kopstation niet  ;) Of zou dat een fabriek kunnen zijn? Woordje uitleg zoals bij de Oost Duitsers zou niet slecht zijn 😉
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Oude baanplannen
Als ik naar het eerste plaatje kijk, zet ik mijn geld in op een kopstation :)
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Denk ik ook, maar als je de aansluiting bekijkt met het andere station wordt het toch twijfelachtig...
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2016

online
Re: Oude baanplannen
Het Lima-plan past wel in naar mijn smaak zouteloze ontwerpen van Märklin uit de oude doos. Het heeft onmiskenbaar een charme op een vlakke plaat, al dan niet met verdwaalde 1:100 huisjes en grasmatten. Maar het kan mij niet echt lang boeien.

Wat dat betreft doet Piko het in ongeveer dezelfde periode in de historie toch beter, vind ik. Hoewel het beeld nog steeds absurd is, kun je er wel een landschap bij fantaseren.
Maar je kan van het ene ststion naar het andere nog beter gaan lopen en de gevaarlijke treinsporen op je looproute afbreken.  ;)

Groet,

Peter
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Ah, ik, en waarschijnlijk ook de Oost Duitsers, heb er helemaal geen probleem mee om wat nu heel compact opgesteld staat in mijn fantasie als 3 locaties heel ver van elkaar te zien, en door de hoogteverschillen is dat al wat makkelijker dan bij de Jouef baan waar alles dan nog in hetzelfde vlak ligt. Dit zijn baantjes waar het vooral, zo niet uitsluitend om de exploitatie draait. Zelfs op een volledig kale plaat kun je met dergelijk ontwerp een zinvol treinverkeer voorstellen. 't Hangt er allemaal van af waar je voorkeur naar gaat, maar je moet op een kleine plaats altijd toegiften doen, zelfs 1 dorpsstationnetje op dezelfde plaats klopt wat lengte betreft ook langs geen kanten, dan zou je er met een trammetje misschien nog komen, en zelfs dat is twijfelachtig als het echt allemaal moet kloppen.
Bij mij gaat een leuke exploitatie voor op een realistische voorstelling en dan moet je al helemaal niet bij Märklin zijn  ;)
Re: Oude baanplannen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Oude baanplannen
Voor wie 3 stations te veel vindt nu eentje met enkel 2 kopstations en een vrij lange verbinding er tussen. In het verborgen gedeelte zou een 3de station, dan als schaduwstation, kunnen bijgevoegd worden waar treinen mekaar kunnen passeren.
Ook weer een pretpark voor rangeerders  ;)