Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wielflens raakt dwarsliggers

Gestart door princeofnaxos vrijdag 05 april 2024, 10:23:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielflens raakt dwarsliggers
Hallo forum! Ik heb twee oudere e-locs, een 3034 en een 3053, die nu rijden op C-rails. Beide loks zijn voorzien van decoder en nieuwe moteren. Echter, ze vibreren tijdens het rijden en maken een donker roffelend geluid. Het lijkt erop dat de flensen de dwarsliggers raken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik de wielen vervangen? Of de afstand vergroten zodat de locs hoger op de rails komen te staan?

Re: Wielflens raakt dwarsliggers
Zitten alle antislipbanden er nog op?

Bart
Re: Wielflens raakt dwarsliggers
Da's de vraag... hoeveel zouden er op moeten zitten? Op alle aangedreven wielen? Of op 4 van de 6?
Re: Wielflens raakt dwarsliggers
 @citaat dat zie je vanzelf. Wielen waar asb'tjes op passen hebben daarvoor een keurige groef.
Zit er geen bandje dan zakt je locomotief flink weg op de spoorstaaf.

Groet,

Peter

Re: Wielflens raakt dwarsliggers
Bij beide loks horen er 4 op te zitten.

Bart
Re: Wielflens raakt dwarsliggers
Kun je nagaan... heb al meer dan 50 jaar Märklin maar zag niet dat er bij beide loks en band mist. Heb met M-rails nooit dat geluid gehoord, maar C-rails zijn misschien iets lager.
Re: Wielflens raakt dwarsliggers
Weet je ook hoe lang je de bandjes al niet gemist hebt? Met andere woorden: misschien zijn ze er pas onlangs af gelopen, gebroken en verdwenen...
Maar het zou kunnen dat het profiel van C-rail makkelijker in de groef van het wiel valt. Code 83 rails is lager en smaller dan de bolle M-rails (code 110?) en de code 100 van K-rails. Maar op wissels en kruisingen gaat het volgens mij ook dan niet lekker soepel. Niettemin: nooit te oud om te leren!

Groet,

Peter