Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij

Gestart door Corrado maandag 01 april 2024, 22:54:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Ik heb vandaag de koolborstels vervangen van m'n br 216 digitaal uit een startset 2983. Nu na het wisselen gaat de verlichting wel aan en wissels ook van richting alleen maakt de motor een brommend geluid. Wat kan ik fout gedaan hebben
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Reinig de collector ook waar de borstels tegenaan drukken.
Dat kun je met een dunne tandenstoker of cocktailprikker doen.
 
En kijk of de motor wel wil draaien, de olie kan " verharst " zijn.
Dit kun je doen door de assen van het aangedreven draaistel voorzichtig een kant op te draaien.

Gaat dit met weerstand dan is de olie niet goed meer, of er zit iets tussen de tandwielen.

Reinigen van het draaistel kun je doen met alcohol of wasbenzine.
Met dat draaistel uit de lok en zonder anker met schild gaat dit het beste.
Het losse anker en motorschild kun je
er ook mee reinigen.
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Dank voor het bericht, ga er vanmiddag gelijk mee aan de gang. Ik laat het weten
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Waarom losmaken wat nooit vastgezeten heeft? De vraagsteller heeft borstels vervangen, misschien moet het probleem dan daar gezocht worden. Drukveertje?
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Vanavond even alles los gehaald en schoongemaakt. Helaas geen resultaat.
Ik hoor alleen iets brommen. Is dat dan het anker wat stuk is?
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Hallo, een brommende motor betekent dat hij wil draaien, maar dat niet kan. Haal de borstels er weer even uit en kijk dan of de motor weer soepel wil draaien door voorzichtig aan de wielen te draaien. Gaat alles soepel zonder borstels, dan is daar niets mee mis. Als de motor zonder borstels niet soepel draait, dan is er iets fout in de overbrenging, maar waarom heb je dan borstels gewisseld? Kortom, wat was het oorspronkelijke probleem?
.
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Het oorspronkelijke probleem  was dat de locomotief heel heel langzaam vooruit kwam niet op toeren zeg maar. Hij kroop voorruit
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Ik zie iets van een decoder én een veldspoel; is het een Delta? Die zijn zeer gevoelig als het motortje wat te zwaar draait door opgedroogd vet ed.
Het motorblok goed schoonmaken in badje wasbenzine op de wijze die Hans V200.0 omschreef zal een oplossing zijn.
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Alles schoongemaakt, dus dat was het niet. Wel lopen er veel draden tussen de borstels door. De aandrukveertjes van de borstelhouders lopen misschien niet vrij. Leg die draden eens even bovenop het motorhuis. Verder doen wat ik schreef, want de oorzaak is nog niet duidelijk en dan blijft het goedbedoeld giswerk.
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Tja zoveel draden zorgt voor teveel druk op de veren van de borstels.

Zo zonder foto was het moeilijk om goed in te schatten, wat er mankeerde aan deze lok.
Ging min of meer er vanuit dat de motor wel eens vervuild kon zijn.

Maar nu ik deze foto erbij zie, dan moet ik toch de inschatting van HvanSchaik gelijk geven.

Jammer voor mij, maar vooral jammer voor de vraagsteller, die er niet mee geholpen werd.

Foto's zeggen meer dan woorden....

Bovendien zorg ik altijd dat ik de veertjes vrij heb, zodat uitwisselen een makkie is.
En dus geen belemmering is voor de werking van de motor.
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Dat met die draden/borstelveertjes kan inderdaad ook, maar bromt de loc dan? Als de veertjes geen goed contact maken loopt er geen stroom. Of ze moeten nét slecht contact maken; goed genoeg om te brommen maar te slecht om te draaien.

Betekent "alles schoongemaakt" dat het motorblok ook daadwerkelijk een wasbenzinebadje heeft gehad?
Want nogmaals, Delta locs zijn erg gevoelig voor vervuiling. Ik rij analoog, en bij een conventionele analoge loc wordt de extra wrijvingsweerstand door zwaar draaiende delen wel overwonnen (tenzij een loc echt "vast" staat); een Delta loc heeft daar veel meer moeite mee en start dan met het door de topicstarter genoemde kruipen, om gaandeweg steeds harder te gaan rijden. De Delta-electronica lijkt te weinig stroom te kunnen leveren om een zwaar draaiend motortje op gang te krijgen; wasbenzinebadje doet dan wonderen.
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Mijn advies blijft: zoek de oorzaak op. Aangezien de lok voor die vervanging slecht liep zijn niet alleen de borstels de oorzaak. Kijken of de motor plus aandrijving soepel loopt en eventueel testen op een aparte stroombron. De delta wel eerst loskoppelen.
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Dank voor de berichten. In het weekend nogmaals met uw tips aan de gang. Word vervolgd
Re: Br 216 rijd niet meer alleen bromt hij
Hallo Corrado, had je geen zin meer om verder te zoeken? Ik ben nog steeds benieuwd naar de oorzaak en oplossing.