Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin 43290 Merkur rijtuigen ombouwen naar ledverlichting

Gestart door Kappa zondag 31 maart 2024, 10:52:48

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi,

Omlangs mijn Merkur wagenset weer eens op de rail gezet, achter de Br 05 gehangen en me geërgerd aan de slechte verlichting.
De Merkur wagenset bestaat uit drie wagens, twee coupérijtuigen en een restauratierijtuig.
De van de fabriek uit ingebouwde verlichting bestaat uit een grote lichtgeleider met slechts één lampje in het midden, bedekt met een stuk aluminium tape.
43290_oude-verl_b (Medium).jpg

Dat resulteert dan in een hele flauw verlichte wagen tot bijna donker aan het begin en einde van de wagon, zie foto van één van de twee couperijtuigen hieronder.
43290_oude-verl_c (Medium).jpg

Omdat de coupérijtuigen sterk gecompartimeert zijn, werkt een standaard ledprint niet en krijg je veel donkere delen in het interieur.
Er moest een print komen, met een een ledje in elke coupé en ook voldoende leds in de naastliggende gang, één boven elke coupédeur.
Mijn wens was altijd al om zelf printjes te ontwerpen en te (laten) maken.
Ik had al maanden geleden de printontwerpsoftware Kicad gedownload en geinstalleerd, maar nog niet veel mee gedaan.
Dan ben ik er een maand of twee geleden ingedoken en begonnen met een ontwerp voor de ledprint voor de Merkur wagens.
Ik heb ook veel hulp gehad van diverse video's op youtube.
Nadat ik een online bestelling had geplaatst werd een paar weken geleden werden mijn eerste zelf ontworpen printje met de post bezorgd. :)

Hieronder de ledprint voor couperijtuig naast de oude verlichting.
43290_oude-verl_a (Medium).jpg

Omdat het rijtuig aan de balkons een verlaagde constructie in het dak heeft, die tot tegen het interieur komt, kon ik de ledprint niet over de volledige lengte maken.
Ik heb de print zo lang mogelijk gehouden, om zo nog net één ledje op de uiterste hoeken te plaatsen, zodat er ook wat licht in de balkons schijnt.
Het is mijn eerste probeersel en is niet helemaal zoals ik wilde, inclusief een fout in de design.

Wordt vervolgd...

Re: Märklin 43290 Merkur rijtuigen ombouwen naar ledverlichting
Forum Moderator

Nog even terugkomend op de verlaagde balkons, waardoor de print niet tot boven de balkon kon worden gemaakt.
43290_kap_a (Medium).jpg
Bij de rode pijl is de rand van het verlaagde deel te zien.

Op onderstaande foto's is te zien dat ik voor elke coupé een ledje heb voorzien.
43290_interieur-met-ledstrip_a (Medium).jpg
Op deze foto's is te zien dat ik voor elke coupé een ledje heb voorzien en een led op de hoek voor de balkon verlichting.

43290_interieur-met-ledstrip_b (Medium).jpg
Leds in het gangpad, één boven elke deur.

43290_interieur-met-ledstrip_c (Medium).jpg
De ledprint gemonteerd.

De bedoeling was om de print zoveel mogelijk plug & play te maken, maar dat is in deze eerste versie niet helemaal gelukt. :D
Ik had tijdens het ontwerpen van de print namelijk een blunder gemaakt en de contactvlakken voor de massaklemmen aan de onderkant (led kant)gezet.
Die hadden natuurlijk aan de andere kan gemoeten, maar dit was me niet opgevallen, totdat ik de printjes in mijn handen had.
Ik heb dit bij deze opgelost door het contactvlak met kleine metealen stripjes naar de andere kant te brengen.
Dit was natuurlijk weer een hoop gepiel, dus ik heb dit in het ontwerp wel al aangepast.
43290_ledstrip_massacontacten (Medium).jpg
Foto met de metalen stripjes.
Ik heb de stripjes uit plat geslagen stukjes afvaldraad, afkomstig van diodes gemaakt.

Als laatste nog het gat in de print, ter hoogte van het nokje op de de wndjes van het interieur.
43290_ledstrip_deel-met-gat.jpg

Wordt vervolgd....

Forum Moderator

De eerste twee coupewagens zijn hetzelfde en hebben dan ook dezelfde ledprint gekregen.
Derde en laatste wagen uit de Merkur set is de "DSG Speisewagen".
43290_DSG-Wagen (Medium).jpg

Deze wagen heeft een restaurant en keuken en die moeten allemaal netjes verlicht worden en is ook iets langer dan de andere twee.

43290_DSG-Wagen_a (Medium).jpg
Het interieur en de ledprint.

43290_DSG-Wagen_c (Medium).jpg
Ledprint gemonteerd.
De print bleek net iets te breed en kwam in de kap tegen de nokjes aan van het dak.
Ter hoogte van de nokjes heb ik de print iest schuin afgeveild. Verbeterpuntje voor een opvolger dus.

43290_DSG-Wagen_b (Medium).jpg
Restauratie.

43290_DSG-Wagen_d (Medium).jpg
Van de onderkant bekeken.

43290_DSG-Wagen_e (Medium).jpg
43290_DSG-Wagen_f (Medium).jpg
Keuken, met op de tweede foto de condensator (220uF/35V) tegen flikkeren.
De foto's zijn eigenlijk op de verkeerde plaats gefocussed, maar het is nog wel redelijk goed zichtbaar.

43290_DSG-Wagen_g (Medium).jpg
Nog een foto van de wagen in afgemonteerde toestand.
Normaal zijn de ledjes niet tot nauwelijks zichtbaar.

Ik moet er bij vermelden dat de contactklemmetjes die van bodem naar bovenop de ledprint lopen, in originele toestand verschillen van polariteit.
Maar bij de ombouw naar led heb ik de sleper verwijderd, omdat ik de stroom via stroomgeleidende koppelingen verzorg.
En bij één van de draaistellen heb ik de massasleper naar de andere kant verhuisd, zodat zowel als rechts massacontact maken.
Eigenlijk is dit een beetje overbodig natuurlijk, omdat de wielstellen AC zijn en de linker en rechterzijde met elkaar verbinden.
Dus beide kanten van de print verzorgen de contactklemmen railmassa naar de print.
Dat betekent dat de print niet op een analoge baan werkt en stroom van een loc met schakelbare stroomvoerende koppeling moet krijgen.
Dag Ad,

Mooi en zinvol project. Daar is veel tijd in gekropen, dat weet ik bijna zeker.
Het ziet er schitterend uit!
Ik bezit deze set wagens ook, maar natuurlijk niet met die mooie verlichting...

Groetjes,

Jozef