Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

op cs3 melding: overbelasting in GFP3-1 opgetreden

Gestart door hardelissen vrijdag 29 maart 2024, 22:43:16

op cs3 melding: overbelasting in GFP3-1 opgetreden
Volgende melding op mijn CS3. "Overbelasting in apparaat GFP3-1 kanaal 1 opgetreden"
Vervolgens staat er dat ik eerst het probleem moet verhelpen en dan weer moet opstarten.
Ik weet niet waar ik moet zoeken. Wie kent dit probleem of heeft een oplossing.
Bij voorbaat dank.
Re: op cs3 melding: overbelasting in GFP3-1 opgetreden
Het zit hem in de terugmelding; dat is het simpelste antwoord.
Heb je terugmeldmodules aangesloten? En heeft het eerder gewerkt? Bedenk wat de laatste verandering was; het aansluiten van een melder, verleggen van bedrading, een per ongeluk losgeraakte draad, etc.

Groet,

Peter
ok, heel veel dank Peter.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

In principe is dit een kortsluiting melding. Je GFP is een Gleis Format Processor, moet je even in d instellingen kijken bij welke die hoort.
Dank je wel Laurent.

Je moet niet alles geloven wat je denkt

Mogelijk staat er een loc/wagon oid niet goed op de rails.  Had dit laatst ook en maakte sluiting  CS3 schakelt dan gelijk af met deze melding.
Ook ik ben je zeer dankbaar.
Ik weet niet wanneer het is opgetreden bij jou Bij mij heeft zich die foutmelding voorgedaan bij laatste software update.  Bij Marklin kennen ze het probleem Bij de boosters moet je gaan kijken naar het blokje " aangesloten voeding of transformator " Als dat niet klopt kan een melding van overbelasting optreden Marklin geeft het probleem toe en zou dit bij de volgende update in orde brengen. Ik ga toch eerst met een visademke wachten alvorens ik de boosters ga updaten. Alles draait nu perfect.
Update 21 maart: Update voor Booster en mogelijke fouten
We ontvingen van Märklin onderstaande informatie met betrekking tot de onlangs uitgebrachte update. Gebruikers van een Märklin Booster 60174/60175 wordt aangeraden dit goed te lezen.

In de laatste update voor de CS3 hebben we ook de nieuwste firmware voor Mobile Station 2 en voor mLD3/mSD3-decoders opgenomen. Ook GFP2 versie 3.94 maakte deel uit van het pakket. Dit softwareonderdeel is relevant voor boosters. Nadat de CS3-afbeeldingen-update is uitgevoerd, wordt er een rode updatepunt weergegeven voor boosters. Als u deze update uitvoert, is het van groot belang dat u de juiste voeding voor de boosters selecteert. Onjuiste instellingen op dit punt kunnen leiden tot een overbelastingsuitschakeling. Deze instellingen gelden voor zowel de 60175- als de 60174-booster (zie onderstaande schermafbeelding).
In verband met deze boosterupdate zijn er enkele meldingen geweest van overspanningsuitval van afzonderlijke apparaten in systemen met meerdere boosters, ondanks de juiste instellingen voor de voeding. We werken aan een oplossing voor de bug.

https://www.muilwijkmodelbouw.nl/nieuws/435-tussen-update-voor-cs3-en-cs3plus

Fantasietjes op de baan

Tx Marc, ik wacht nog wel even voor ik een update doe  B)

doe maar een treintje

op zich is er niks aan de hand, gewoon alle updatemeldingen correct uitvoeren  :D