Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Een DIY S88 feedback module voor 3Rail en massadetectie

Gestart door guy1846 vrijdag 29 maart 2024, 15:07:07

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

Om bij S88 terugmelders nog het licht te zien,dat wordt moeilijk. er is al zoveel over gepalaverd, en toch, misschien nog iets voor DIY gasten.
De sketch is van Ruud Boer, de trigger van @Peter.v.L  ik heb er de hardware aan toegevoegd
De opgave
één type feedback-module voor 3Rail met gebruik van massadetectie, universeel inzetbaar op (alle)centrales met een S88 connectie.
de module bestaat uit 2 printen
1) het Arduino based terugmeld-gedeelte
2) de galvanisch gescheiden bezetmelder
het resultaat, een S88 feedback-module immuun voor elke vorm van storing
opgebouwd met klassieke vlot verkrijgbare componenten, succes verzekerd
om praktische reden kon ik geen gebruik maken van een Arduino UNO R3, maar ik gebruik wel dezelfde microcontroller, de 328P
Je moet wel kunnen beschikken over zo een UNO R3 om de sketch hierin te copiëren, en nadien het IC op de terugmeld-print te plaatsen
dit mag geen obstakel zijn, er zijn op het forum genoeg leden die daar een handje kunnen toesteken, denk maar aan de vele stamtafels en club's
DIY betekent dat U het zelf moet doen of laten doen.het is een degelijk uitgetest produkt. Gerber files via PB beschikbaar, de PCB's heb ik beperkt beschikbaar +/- 15 stuk's
alle info via het forum of PB , weet dat ik geen commerce doe, ik heb wel enkele modules kant en klaar kosteloos beschikbaar indien interesse
enkele afbeeldingen

Re: Een DIY S88 feedback module voor 3Rail en massadetectie
En voor zover ik ze heb getest zijn ze super. Ze komen dan ook op de nieuwe baan  :thumbup:
Mooi gedaan Guy, complimenten.

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

Met dank Bert voor de attentie.
Guy
Hallo iedereen,
Ik heb deze terugmelders nu ook in gebruik (bedankt Guy).
Werken tot hiertoe feilloos, geen spookmeldingen meer in Koploper.
Daarvoor moest ik spookmeldingen volledig afzetten (in Koploper) of de treinen reden maar heel even.
Werken zowel in 5 volt toepassing (bv Ecos) als in 12 volt (CS3+) (met jumper in te stellen).
En uiteraard voor een fractie van de prijs van de Märklin componenten.
Mvg
Olivier 77