Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Omkeren rijrichting lok

Gestart door wouter woensdag 27 maart 2024, 15:09:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Omkeren rijrichting lok
Lid sinds: 2006

offline
Omkeren rijrichting lok
Beste mensen ,

ik rijd met iTrain en de CS3
nu rijden al mijn loks in de richting vooruit en dan de sleper aan de voorkant
nu heb ik een lok waar de richting achteruit is  - in iTrain - en de lok wel daadwerkelijk vooruit rijdt met de sleper voor
Wat ik ook probeer ik krijg dat niet goed  ,in iTrain op  de shift toets en op de lok in t baan plan gaan staan , het zelfde en dan de lok van de baan afhalen ,niets lukt
Ik dacht dat ik in de CS3 iets kan veranderen maar ik weet niet wat

graag jullie tips
Re: Omkeren rijrichting lok
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Omkeren rijrichting lok
Even voor het goede begrip. Bij één lok is de rijrichtingtegengesteld van alle andere loks. Sleper voor is vooruit maar bij die ene lok niet. Is dat zowel in iTrain als in de CS3?
Re: Omkeren rijrichting lok
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Omkeren rijrichting lok
Ik denk niet dat het afhankelijk is van I-train of de CS3.
Wanneer je lok in de CS3 verkeerd om rijdt, dan kun je op twee manieren de feitelijke rijrichting aanpassen.

1e: door de rijrichting CV aan te passen (Welke dat is staat in de handleiding van de decoder. Check dan ook of de frontseinen kloppen met de rijrichting)

2e: door op de de motor de beide aansluitdraden te wisselen. Ook dan moet je kijken ofvde frontseinen nog goed staan)

Normaliter staat op diesel- en e-loks een 1 bij de voorste cabine, maar het is niet per definitie zo dat ook daar de sleper zit.

John (VT601)
Re: Omkeren rijrichting lok
Lid sinds: 2006

offline
Re: Omkeren rijrichting lok
beste

bij  die ene  lok is de richting feitelijk vooruit  met de sleper voor uit  alleen in iTrain niet daar staat t pijltje in t lok venster naar beneden
Re: Omkeren rijrichting lok
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Omkeren rijrichting lok
OK, dus inde CS3 staat het wel goed. Dat is leidend namelijk. Dan zou je het in iTrain aan moeten passen. Nu ken ik iTrain niet helaas, maar heeft dat ook een scherm met "lokomotief eigenschappen"? Dan zou je daar een vinkje oid uit moeten zetten wat de rijrichting inverteert.
Re: Omkeren rijrichting lok
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Omkeren rijrichting lok
Als ik het goed begrijp heb je de richtingspijl in het blok met de shift-toetst gewijzigd maar de lok blijft achteruit rijden.
Is dat ook als je een route met of zonder richtingswissel start?
Misschien je baanplan hier uploaden zodat men er naar kan kijken.

groetjes Ruud
Re: Omkeren rijrichting lok
Lid sinds: 2006

offline
Re: Omkeren rijrichting lok
Het is op t programmeer spoor
Re: Omkeren rijrichting lok
Lid sinds: 2006

offline
Re: Omkeren rijrichting lok
het gaat om marklin lok 39821
Re: Omkeren rijrichting lok
Wat wil je precies bereiken? Ik neem aan dat je in iTrain elke locomotief opdracht kunt geven om achteruit, dan wel vooruit van blok naar blok te rijden.
Het enige wat dan van belang is, is dat je de loc in het juiste blok zet op de baan en in iTrain aangeeft wat de bedoeling is, naar welk blok de trein moet.
Ik heb zelf niet eens een idee waar de sleper bij welke loc zit, onder de tender of toch niet? Ik wil niet dat bij een stoomloc met de sleper onder de tender, de tender als voorkant wordt gedefinieerd.

Groet,

Peter

Re: Omkeren rijrichting lok
Lid sinds: 2017

offline
Re: Omkeren rijrichting lok
op de deuren van de bestuurderscabine staan een 1 en een 2.
Dus 1 is de voorkant.
Plaats van de sleper (voorste of achterste draaistel) is dan niet relevant.

Cees
Re: Omkeren rijrichting lok
En bij de bewuste loc staat volgens plaatjes die ik vond op Google een 2 op het deurtje boven het draaistel met de sleper.
Dus de sleper zit bij deze loc 'achteraan'.
Maar eigenlijk boeit het toch niet? Een V200 kan in beide richtingen precies hetzelfde.

Groet,

Peter
Re: Omkeren rijrichting lok
Lid sinds: 2008

offline
Re: Omkeren rijrichting lok
kortom: je moet de loc omdraaien.
je gebruikt de loc nu achterste voren.