Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx

Gestart door MisterB dinsdag 26 maart 2024, 18:54:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Hi All, ik vroeg me af welke functies je verliest op een (recente) marklin lok (met vele functies) als je hem met dcc gaat bedienen (bv de tams centrale of lenz centrale gebruiken) tov gebruik van de marklin central station.

In de meeste gebruikshandleidingen staat het mm en dcc adres en er staat een tabel met functies en ook welke functie met welke marklin centrale ondersteund wordt maar ik vraag mij dus af wat je mist als je een dcc centrale gebruikt ? Iemand een idee ?

ps - de tams centrale kan ook mm praten dus ik neem aan dat je dan iig een beperkte set functies kan bedienen conform de tabel in de handleiding


thx gr mb
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Helemaal niets. Het DCC protocol kan in principe veel meer functies bedienen dan welk Motorola (Märklin) protocol ook. Dus wat zou je dan moeten verliezen?
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Niks, maar ik gebruik wel een Ecos.

Cees
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Citaat van: MisterB op dinsdag 26 maart 2024, 18:54:52In de meeste gebruikshandleidingen staat het mm en dcc adres en er staat een tabel met functies en ook welke functie met welke marklin centrale ondersteund wordt maar ik vraag mij dus af wat je mist als je een dcc centrale gebruikt ? Iemand een idee ?

Er staat toch een tabel in met functies? Daardoor weet je welke functies onder MFX en welke onder DCC of Motorola werken. Dan zal je zien dat bij moderne loks alle functies zowel onder MFX als DCC werken. Dit omdat Märklin het zustermerk Trix ook moet bedienen. Trix is 2-rail dus meer en meer DCC-protocol dan het MFX-protocol. Één decoder met zowel MFX als DCC met alle functies is makkelijker dan twee aparte decoders.


Citaat van: MisterB op dinsdag 26 maart 2024, 18:54:52ps - de tams centrale kan ook mm praten dus ik neem aan dat je dan iig een beperkte set functies kan bedienen conform de tabel in de handleiding

Wat in de tabel zegt inderdaad genoeg. Het ligt vooral aan het protocol wat niet meer functies aan kan. Met een trukendoos zoals meerdere adressen kan het Motorola-protocol meer en meer functies aan. Dat haalt het niet met DCC (en MFX). Bij DCC zit de beperking in de decoders en de centrales. Waarbij tegenwoordig de centrales de beperkende factor aan het worden. Die hebben een beperking op het aantal functies wat bedient kan worden. Het (oude) Ulhenbrock IB kan je via een update tot 999 functies in een decoder aanspreken als die decoder dat aankan.
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Volgens mij wordt gevraagd naar DCC in vergelijking met MFX. Bij mijn weten zit DCC momenteel op maximaal 28 functies en MFX op 32. Kan alweer veranderd zijn. Maar het is dus mogelijk dat het om 4 functies minder gaat.
Dan mis je nog steeds weinig naar mijn mening. De fabrikanten hebben de neiging de functies vol te proppen, omdat ze er nu eenmaal zijn, maar een groot deel van de (geluids)functies kan je best zonder en zal ook na een keertje proberen door de meeste hobbyisten verder worden genegeerd.
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Hi all,thanks, ja henk dat bedoel ik idd. Als ik in de handleiding kijk bij (als voorbeeld) de nieuwe 38323 dan zie ik 28 functies in een tabel staan uitgezet tegen 6021, ms 1, ms 2, cs 1, cs 2/3 marklin centrales die neem ik aan allemaal dan mm of mfx praten.

Ik vroeg mij dus af als ik een dcc centrale neem welke van die 28 functies (in het genoemde voorbeeld) ik zou kunnen bedienen.
Wellicht is het transparant, wellicht vergelijk ik appels met peren maar het is me niet helemaal duidelijk.

thx mvg mb

Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Het DCC protocol kan 69 functies bedienen (F0 - F68). Dat fabrikanten (bv Märklin) hun decoders en/of centrales geschikt maken voor slechts 29 functies is hun keuze.
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
komt 'f1' zoals aangegeven in een marklin gebruiksaanwijzing bij een lok dan overeen met 'f1' als je via een dcc centrale bedient..? etc .. dus een lok met f1 tm f28 (zoals as voorbeeld de 38232) kunnen dus volledig op alle benoemde functies door dcc protocol aangestuurd worden.. wellicht is er dan weer een beperking in de centrale die je kiest ?
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Over het algemeen wel maar niet altijd. Ook dat is weer een keuze van de fabrikant. Maar dat zijn ook dingen die je door middel van mapping aan kunt passen. Dus dat hoeft nooit een probleem te zijn. En dat is dan ook weer een voordeel van DCC. Je kunt bijna alles met CV's aanpassen. Terwijl dat bij MFX nagenoeg onmogelijk is. In MFX zijn alle instellingen al voor je bepaalt door de fabrikant (Märklin). En dat vind ik een grote beperking, maar dat is mijn mening. Voor personen met minder kennis van de materie kan dat een voordeel zijn.
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Ik kan gewoon mappen, snelheden bepalend uitgangen wisselen e.d. met mijn mfx loks.
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Ga naar https://www.trix.de/de/service/produktdatenbank en vul dan 25323 in, dan vind je onder digitale funktionen twee identieke kolommen voor DCC en MFX.

Groet Anne W
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Citaat van: MisterB op woensdag 27 maart 2024, 11:21:43Hi all,thanks, ja henk dat bedoel ik idd. Als ik in de handleiding kijk bij (als voorbeeld) de nieuwe 38323 dan zie ik 28 functies in een tabel staan uitgezet tegen 6021, ms 1, ms 2, cs 1, cs 2/3 marklin centrales die neem ik aan allemaal dan mm of mfx praten.

Ik vroeg mij dus af als ik een dcc centrale neem welke van die 28 functies (in het genoemde voorbeeld) ik zou kunnen bedienen.
Wellicht is het transparant, wellicht vergelijk ik appels met peren maar het is me niet helemaal duidelijk.

thx mvg mb



Zoals die andere Henk al heeft uitgelegd, hangt dat vooral van de gebruikte centrale af. Al een tijdje is 28 functies gebruikelijk, maar dat kunnen er dus snel meer worden. Naar mijn mening ben je al veel eerder al die functies meer dan zat.  :D
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 27 maart 2024, 13:20:51Over het algemeen wel maar niet altijd. Ook dat is weer een keuze van de fabrikant. Maar dat zijn ook dingen die je door middel van mapping aan kunt passen. Dus dat hoeft nooit een probleem te zijn. En dat is dan ook weer een voordeel van DCC. Je kunt bijna alles met CV's aanpassen. Terwijl dat bij MFX nagenoeg onmogelijk is. In MFX zijn alle instellingen al voor je bepaalt door de fabrikant (Märklin). En dat vind ik een grote beperking, maar dat is mijn mening. Voor personen met minder kennis van de materie kan dat een voordeel zijn.

Je zit hier een partij onzin tr verkondigen.
Als er iets gemakkelijk is, is het wel om functies te mappen en aan te passen met MFX.
Juist het dcc geworstel met cv's is niet meer van deze tijd. Hier heb je hulpmiddelen voor, om het gemakkelijker te maken. Deze hulpmiddelen zijn in MFX al ingebakken.

En dat je theoretisch 9999 functies kan bedienen met dcc is allemaal leuk en aardig; de meeste centrales gaan maar tot 28.

Bart
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Citaat van: henkv op woensdag 27 maart 2024, 11:10:23Volgens mij wordt gevraagd naar DCC in vergelijking met MFX. Bij mijn weten zit DCC momenteel op maximaal 28 functies en MFX op 32. Kan alweer veranderd zijn.

Het ligt aan de decoder en aan de centrale. Er zijn decoders die meer dan 28 functies hebben. Er zijn centrales die meer dan 28 functies aan kunnen. Kan dan niet dan heb je maar 28 functies tot je beschikking. Bij MFX is hetzelfde. Een oude centrale kan maar tot 16 functies aan een nieuwere tot 32. Ligt dus aan de combinatie. Niet één, twee, drie te zeggen.

Citaat van: MisterB op woensdag 27 maart 2024, 13:04:08komt 'f1' zoals aangegeven in een marklin gebruiksaanwijzing bij een lok dan overeen met 'f1' als je via een dcc centrale bedient..? etc .. dus een lok met f1 tm f28 (zoals as voorbeeld de 38232) kunnen dus volledig op alle benoemde functies door dcc protocol aangestuurd worden.. wellicht is er dan weer een beperking in de centrale die je kiest ?

In de handleiding staat welke protocollen wordt ondersteund. En welke functies daar bij horen. Vaak zijn alle functietoetsen bij alle protocollen hetzelfde. Wordt het DCC-protocol ondersteund dan zijn er een aantal vaste instellingen. Deze staan ook gewoon beschreven in de handleiding. Als de handleiding niet over het DCC-protocol heeft dan zal dat niet ondersteund worden. De handleiding moet uitsluitsel geven. Dat is nummer 1. Dus wat zegt de handleiding?
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
Bij locs met MFX+ is de functie mapping uit het MFX gehaald en onder DCC ondergebracht.
Bij de CS2 en CS3 kun je de functie mapping vanuit het configuratiemenu wijzigen, maar bij de oude CS1R en de ECOSI en ECOSII moet je dit via het programmeerspoor onder DCC aanpassen.
Je moet dus op je centrale eerst DCC aanzetten en MFX uitzetten en vervolgens het CV DCC menu aanroepen en dan de verscillende CV's aanpassen.
Ik heb uitgezocht hoe je de CV's voor functie mapping onder DCC moet aanpassen en in een topic gezet, zie >>> Klik <<<
Re: marklin loks met dcc bedienen - wat mis je qua functies tov mfx
ok dank allemaal voor de goede info, heb zat aanknoping om verder uit te zoeken! Ook kappa voor degelijk stukje uitzoekwerk mbt functie mapping
!mvg mb