Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Eindafschakelaars

Gestart door Anne W maandag 25 maart 2024, 10:50:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindafschakelaars
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Eindafschakelaars
Bij de buren werd de vraag gesteld waarom eindafschakelaars nodig zijn in wisselaandrijvingen, volgens mij is dat nodig geworden nadat er bezuinigd is op de hoeveelheid koper in de aandrijvingen, waardoor ze niet meer tegen een continue stroom door de aandrijvingen konden.

Vergelijk de maat van de aandrijvingen van een M-wissel maar eens met die van een K of C wissel.

Groet, Anne W
Re: Eindafschakelaars
Stroom > warmte = verspilling + kans op doorbranden
Stel je voor dat je (zoals in mijn plan) 40+ wissels in je plan hebt en die trekken allemaal 10 mA . .
Zit je zo aan de 4A die je wel ergens vandaan moet halen . . .

Daarbij: Waarom zou je ze onder spanning laten staan? Het zijn immers bi-stabiele relais . .

Daarom hadden veel monostabiele relais in telefooncentrales 3 wikkelingen:
- Een laagomige om het relais te bekrachtigen en een contact te sluiten voor
- Een hoogomige (dus lage stroom) om het vast te houden
- Een hoogomige, maar tegengesteld gewikkeld om het af te laten vallen




Re: Eindafschakelaars
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Eindafschakelaars
Die zullen er best geweest zijn maar ik heb ze nog nooit gezien. In de eind zeventig en tachtiger jaren werden veel telefooncentrales omgebouwd naar elektronica en kwamen de relais van de oude centrales massaal op de markt. Ik heb die dingen veelvuldig gebruikt in mijn baantjes. Een stuk verenstaal aan de ankerplaat solderen die het wissel bij bekrachtiging omtrekt. Met de relaiscontacten kun je dan prachtig treinbeïnvloeding maken. Je moest er alleen op letten dat het wissel in rust in de meest bereden stand staat. En ja dan kan er een behoorlijke stroomvraag ontstaan. Maar met een 10Amp voeding is dat geen probleem.
Re: Eindafschakelaars
spoorz
gast

Re: Eindafschakelaars
Is 40x 10mA wel 4A?
Re: Eindafschakelaars
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Eindafschakelaars
Nee, bij lange niet. Maar een kniesoor die daarop let.  :)

40 maal 100mA is wel 4A en dat is ook reëeler voor dergelijke relais. Wat dan weer niet reëel is is het feit dat alle wissels gelijktijdig bekrachtigd zouden zijn. Zie mijn eerdere bijdrage.
Re: Eindafschakelaars
Citaat van: spoorz op maandag 25 maart 2024, 13:17:02Is 40x 10mA wel 4A?
Sorry, rekenfoutje, maar doet niet af aan het betoog
Re: Eindafschakelaars
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 25 maart 2024, 12:59:49Die zullen er best geweest zijn maar ik heb ze nog nooit gezien
Ik wel ...
Sterker nog, ik heb ze zelf op die manier gebruikt om van een mono-stabiel relais een bi-stabiel relais te maken.
Relais uit...inderdaad...oude telefooncentrales

Puls op spoel 1 waardoor het relais opkwam en één van z'n eigen contacten sloot die spanning op spoel 2 (hoogohmig) Pulzette waardoor het relais bleef hangen.
Puls op spoel 3, maar met de +/- omgedraaid (als het al geen tegengesteld gewikkelde spoel was) waardoor het magneetveld werd opgeheven en het relais afviel.

Met een stukje messing en onder de baan had je voor een habbekrats een wisselaandrijving en vanwege de vele contacten veel schakel mogelijkheden.