Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Waarde en potentiele verkoop collectie

Gestart door TuXeRs dinsdag 19 maart 2024, 20:16:05

Waarde en potentiele verkoop collectie
Om maar met de deur in huis te vallen, ik heb een hele grote collectie van H0 treinen van vooral Marklin. Deze collectie komt uit een erfenis, en hoewel ik het best leuk vind is dit echt teveel van het goede. Daarom wil ik alles verkopen, en het liefste in 1x.

Over de afgelopen maanden heb ik elke doos in mijn handen gehad en geindexeerd in een mooie database. Ik heb dus meer dan 2000 items waarvan op 10 stuks na ALLES in de orginele verpakking zit en nooit mee is gereden. Om je een indruk te geven, onderstaande foto is 1 stelling.

Misschien is er hier iemand die interesse heeft om het te kopen of mij kan doorverwijzen?
de database is opvraagbaar via een DM op het forum.
Re: Waarde en potentiele verkoop collectie

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Allereerst, is het beter voor je locs om de dozen rechtop te zetten. Dan loop overtollige olie niet naar je koolborstels.
Daarnaast is je verzameling in één keer verkopem de snelste methode, maar je krijgt er het minste voor.
Ik acht de kans klein dat je een koper vind die dit voor eigen gebruik wilt hebben. Hierdoor wordt het of: aan een handelaar of in delen verkopen aan een geïnteresseerde.
Ik heb dit soort verzamelingen wel eens opgekocht, maar je bent jaren bezig om het te slijten. Hierdoor krijg je wel een beeld waarom een handelaar er niet zo veel voor geeft, naast dat hij zijn btw moet afdragen.

Mvg Marcel
Ik ben vergeten te vermelden dat wanneer je een account hebt op https://www.modelrailroadcollector.wiki je ook je username kan doorgeven via dm.
Dan kan ik de collectie via daar delen.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Stel, met nadruk stel, dat je gemiddeld € 50,-- per lok zou kunnen vangen dan praat je toch gauw over € 100.000,--.
De gemiddelde hobbyist heeft dat niet in zijn achterzak zitten.
Ik zeker niet.
En ook handelaren hebben niet van dit soort bedragen er voor over schat ik in.
Daarnaast zullen handelaren eerst de interessante stukken er uit pikken en dan blijf je met, om het oneerbiedig te zeggen, met onverkoopbare spullen zitten.

Het kost je meer inspanning maar verkoop het via Catawiki.nl.
Kijk daar eerst even rond hoe het werkt en ga dan aan de slag.
Je zult dan reële prijzen kunnen vangen.

Henk

Gaat het hier dan over 2000 locomotieven?

BLIJ dat ik analoog RIJ

2000 items. Dus ook wagons. En als je een rail of wissel ook item noemt dan hoort dat er dus ook bij; geen idee...
Grote collectie!

Als je voor je gemak kiest dan ga je naar een (web)winkel die het opkoopt. Ik kan je wel een tip per DM geven.
Als je het maximale wilt hebben ga je het per stuk verkopen, krijg je veel meer maar kost je ook veel meer tijd.

Koen
Huur een tafel in Houten, zeker het populaire en neest moderne spul kan je daar vlot verkopen en voor een acceptabele prijs. Qua effort kan webverkoop daar gewoon niet tegenop.

Loks in de oude witte dozen zijn vaak vrijwel niets meer waard, daar zitten verschrikkelijk oude decoders in die er voor zorgen dat de loks werkelijk een verschrikkelijk geluid maken als ze rijden, dat is echt een groot nadeel van de eerste generatie decoders in die loks.

Probleem is dat van al die loks vaak ook nieuwere versies bestaan die zich wel normaal gedragen, ofwel latere modellen met een nieuwere decoder. En ook de oude analoge variant kan interessanter zijn omdat die vaak voor minder aangeboden wordt dan zijn digitale broeder.

En als laatste punt, het aanbod van 2e hands M* is werkelijk enorm, bij veel concurrentie is de prijs dus ook gewoon laag. Er zijn gewoon nog steeds veel mensen die dat niet willen accepteren en spul voor droomprijzen op MP zetten. En die ene verkoop waar het wel voor veel weg ging is een Lucky shot geweest, die mazzel heb je in een paar procent van de gevallen, maar die prijzen mag je niet op alles van de verzameling leggen. Heb je bijvoorbeeld oude kunststof rails van voor een bepaalde datum, dat zijn die ook niks meer waard omdat die snel breken bij gebruik (materiaaldefect).

Prijzen voor gebruikt materiaal zijn ook flink lager geworden de afgelopen 5-10 jaar. Iedereen weet dat je M* moet kopen omdat je het leuk vind, en niet omdat het "later veel waard wordt" die mythe bestaat al lang niet meer.

Dit verkopen is een enorme bult werk. Je moet er echt zin in hebben en tijd voor maken. Ik zou twee keer een tafel in Houten huren en wat over blijft als partij te koop aanbieden en snel een bod accepteren. Anders staat het 5 jaar, maar waarschijnlijk langer, op je zolder in de weg te staan.

Particulieren die een dergelijke erfenis op MP proberen te verkopen in losse items, zijn daar inderdaad jaren en jaren mee bezig, en dan nog raken ze lang niet alles kwijt en moeten heel veel spullen tientallen keren te koop worden aangeboden. Je moet er maar zin in hebben.....

BLIJ dat ik analoog RIJ

Precies dit soort verzamelingen/erfenissen doen de marktprijzen kelderen. Niks aan te doen en voor de één is dat een droom en voor de ander een nachtmerrie.

Succes met de verkoop en ik denk dat een paar dagen "Houten" een goed begin kan zijn; bedenk echter wel dat de "pareltjes" er dan uit verkocht kunnen zijn waarmee de rest van de verzameling voor een opkoper/handelaar mogelijk minder interessant wordt.
Twee jaar geleden de nabestaanden van een overleden goede vriend geholpen bij de verkoop van een vergelijkbare partij. Alles drierail, merendeels Märklin, maar zeker ook niet exclusief. De zwager had alles geïnventariseerd en in een Excelbestand gezet. Ik heb bij ieder item een richtprijs toegevoegd alsof het per stuk zou worden verkocht. Verder heb ik wat gerepareerd en enkele zeer waardevolle items voor hem verkocht. Maar alles zelf verkopen was gewoon teveel werk. De zwager heeft de lijst naar een opkoper gestuurd en die bleek een zeer redelijk bod te doen. Veel dichter in de buurt van de richtprijzen dan ik had gedacht.

Als je zelf op Houten gaat staan en/of alles via Catawiki of zo verkoopt, brengt het vast nog meer op. Maar het is dan echt een hoop werk. Een dagje Houten kan ook leuk zijn. Wij hebben er maar van afgezien.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

In Houten lopen de handelaren te kijken voordat de deuren open gaan, om de interessante dingen er voor een appel en een ei eruit te pikken. Daarna zie je het op hún tafel liggen voor een aanzienlijk hoger bedrag. Maar dat geldt maar voor een beperkt deel.
Van de andere kant: je erft de lusten en de lasten.
Bij marktplaats wordt er ook in de gaten gehouden wat je omzet is...