Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Opnieuw begonnen.

Gestart door hermanvk maandag 18 maart 2024, 01:58:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2023

offline
Opnieuw begonnen.
Na een eerste keer gewoon met losse hand een baan in elkaar gestoken te hebben, besloot ik om alles terug af te breken (ik heb immers geen scenery).

Dan dacht ik het wat groter aan te pakken en heb pas ondervonden, dat ik één en ander te groots heb aangepakt - megalomaan... :wink:

Ik had wat min of meer afgedankte IKEA tafels, die ik als basis heb gebruik om daar een viertal boards op vast te vijzen...
Hoe dan ook, mijn jongste kleindochter heeft mij daar bij geholpen, en was heel enthousiast toen ik haar vroeg of we samen wat rails konden aanleggen.
Het was een plezier om die jonge dame de rails (M-rail) in elkaar te zien zetten.

Toen ik haar dan iets meer vertelde over oude analoge locs en de nieuwere digitale versies en hoe die niet samen kunnen rijden, verklaarde ze doodleuk, dat die digitale dan maar binnen de analoge setup moesten rijden. Konden ze wel allemaal samen rijden... :wink:


Dat allemaal terzijde:
Na deze eerste megalomane aanpak, zal het allemaal even stil liggen. Of toch niet? De kleindochter ziet het wel zitten om af en toe met de treintjes te komen spelen. Een nieuwe generatie enthousiasteling?

De volgende (aankoop)stap is een degelijke transformator, want de 220V die ik hier (in Canada) heb is dus 247V/60Hz en dat resulteert in deze spanningen:

  Märklin #    Max. spanning    Geel/Bruin    Omschakelen 
64132020.432
6413 19.920.8 32.4
661120.8
37540 20 20.332.7

Tot hiertoe lijken locs en wissels er geen probleem mee te hebben...
Maar eens gaat het te veel zijn, vermoed ik dan.

De volgende stap is ook C-rails te integreren.
Dat moet blijkbaar lukken door overgangsrails te gebruiken.

Uiteindelijk zal ik dan een "schizofrene" baan hebben.
Enerzijds even digitaal rijden ZONDER analoge locs.
Dan de digitale locs even op rust zetten, de analoge locs op de baan en terug analoog rijden (met de oude blauwe trafos, die ik nog heb [220V/50Hz]

Veel toekomst muziek, dat wel.
Wie dan leeft, zal dan zien
Herman
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Dit is hoe Marklin het ooit bedoeld heeft, voor de jeugd en dan met de hele familie meespelen :thumbup:  :thumbup:  :thumbup: !
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Opnieuw begonnen.
En een vervolg (in drie delen, niet noodzakelijk chronologisch)

Eindelijk weer eens een update voor de nieuwe opbouw.
Ik had een paar punten, die de aandacht vroegen, waaronder:
Mijn 3 locs hadden wat onderhoud nodig, waarvan twee een reparatie. Mijn grootste stoomlocomotief (3000?) had soldeerwerk nodig, iets wat duidelijk boven mijn kunnen ging, vooral omdat de soldeerpunten bovenop een plastieken isolator lagen. Bij het proberen om de borstels te bekijken en/of vervangen, slaagde ik erin om mijn dieselloc (3066) onklaar te maken.

Voor dat probleem vond ik een winkel in Calgary, die onderhoud en herstellingen kon doen. Ik bracht er mijn locs naartoe op 2 februari en was beloofd alles terug te hebben tegen eind februari. Een telefoontje toen en wat bleek: er was nog niets gedaan en het hele project was aan iemand anders gegeven. Ook hier weer 4 weken wachttijd. Toen ik dan belde na die tweede 4 weken, bleek weerom niets gedaan, maar het ging in het weekend gebeuren.
En ja hoor: er was weerom niets gebeurd en de man van dienst had een achterstand van (nog eens) twee weken.
Kotsbeu zei ik, dat ik mijn locs terug kwam halen, en vreesde het ergste.
Maar deze keer, hielden ze zich aan hun woord en de locs waren terug in de winkel. Ik dacht die simpel op te pikken en een andere oplossing te zoeken... MAAR netjes ingepakt, MET een overzicht van de gedane "werken" en een rekening van $148 CAD (±€100), bleken ze deze keer gerepareerd.
En de prijs geef ik enkel als data, zonder enige emotie...

Met de nodige argwaan zette ik ze allen op (ondertussen herschikte tafel) het voorlopige spoor, en ja: alle lichtjes werkten terug; alleen de diesel "sprong" in plaats van van richting te veranderen. Even aan het veertje getrokken en ja hoor: die doet het prima nu.


red_Papieren_IMG_2049.jpg
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Het andere probleem was dat bij het uitmeten van spanningen, bleek dat die vrij hoog lagen, (tot 247V), wat uiteraard zijn weerslag heeft op de secundaire spanningen.

En dan begon een quasi eindeloze tocht naar zovele opties, daarbij ook door @E49Memling geholpen.
De uiteindelijke oplossing -hoop ik- is dan een regulator (hopelijk noemt dat zo), die de spanning beperkt tot 110V. Ik had hier nog een oude transfo liggen en die zet die 110V netjes om naar een mooie 220V.
En nu lees ik dus hele mooie goede spanningen op mijn licht- en stuurtransfos :thumbup:

Voor die hele combinatie, moet ik dan nog wel een mooi plekje uitzoeken.
red_Transforner_opzet_IMG_2048.jpg

Ik kocht dan ook nog twee voltmeters, die mij constant gaan inlichten over de gangbare spanningen:
red_Voltmeters_IMG_2047.jpg
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Ergens tussendoor kocht ik dan nog twee locs, eentje in de winkel in noord-oost Calgary, een 3021, die ik dan wel nog wat olie diende te geven en dankzij een goede tip hier op het forum, leerde ik dat "sponsje" kennen, dat de olie netjes binnen de perken houdt.

En dan vond/kocht ik -dacht ik- hetzelfde model in de States. Bleek dus -weerom dankzij een tip hier op het forum- dat dat een Primex was, of 3009, zeg maar een goedkopere versie van de "echte" Märklin. Ook hier wat smeerolie nodig, die ik dus al een tijdje terug had gekocht (7149).

Een hele inleiding om uiteindelijk te komen tot het besluit dat de oorspronkelijke opzet van de tafel niet echt goed doordacht was, en dus besloot ik om de hele tafel een 90⁰ te draaien en zo meer ruimte vrij te maken voor de (oorspronkelijke) zithoek.
Het probleem was dat de oorspronkelijke lengte nu NET paste in de nieuwe opzet, zodat er geen ruimte was om langsheen de tafel te manoeuvreren.
En dus moest er even een 30cm afgezaagd worden en nu zit het goed.

red_Tafel_IMG_2045.jpg

red_Tafel_IMG_2046.jpg

Dan netjes een voorlopige baan opgezet, met twee parallelle sporen, volgens een plan in één van de publicaties van Märklin.
Afmetingen:
Eens alles netjes afgemeten kom ik op: 2.44m x 4.58m = 11.18m².

Toekomst:
Alle zes locs operationeel, met parkeerplaatsen en een "station"...
Met veel gescheiden stroomkringen, en hopelijk heb ik genoeg schakelkastjes (7210)... want niet alle, van de drie die ik heb,  werken goed.
Misschien naar een alternatief zoeken... Elke suggestie is welkom...

En dan later misschien toch de digitale wereld in?
En mijn M-rail banen gebruiken?
En plots zou ik dan geen gescheiden stroomkringen meer nodig hebben. Dan moet ik die allemaal verbinden, maar niet permanent, want ik wil dan nog steeds analoog blijven rijden....
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Citaat van: hermanvk op maandag 01 april 2024, 00:22:13Toekomst:
Alle zes locs operationeel, met parkeerplaatsen en een "station"...
Met veel gescheiden stroomkringen, en hopelijk heb ik genoeg schakelkastjes (7210)... want niet alle, van de drie die ik heb,  werken goed.
Misschien naar een alternatief zoeken... Elke suggestie is welkom...
En dan vergat ik nog:
Wat ga ik doen?
Losjes uit de hand verder de baan uitbouwen of via software de baan ontwerpen?

TraxEditor FREE WEB-BASED TRACK PLANNING
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Een tafel met deze omvang vereist dat je die van alle kanten kunt bereiken. 2.44 m breed is overigens al heel veel. Het midden is alleen bereikbaar door over de sporen heen te 'liggen'. Nu nog geen echt probleem maar als het vol treinen staat, wordt het anders.
En wat doe je aan scenery?

Plannen met een stuk papier en een ouderwets sjabloon kan prima, en met de computer is het nog fijner. Zo maar wat bouwen kan ook, maar ik geef de voorkeur aan enige planning (om niet te zeggen: volledige planning).

Veel succes verder!

Groet,

Peter
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Leuk zo'n grote oldskool tafel ipv alle smalle modulebaantjes van tegenwoordig. En qua bereikbaarheid kan je gewoon je kleindochter inzetten ;) . Of een mangat in 't midden. Of een losse plaat met stad die je er in z'n geheel af kan halen. Of een combinatie van die twee.

Prima oplossing met die regeltrafo, zo kan je de spanning mooi op 220V afstellen :thumbup: .

Eerst gewoon lekker gaan rijden en wat verschillende tracé's neerleggen. En ja, een extra verdieping geeft extra rijmogelijkheden, tunnels, bruggen... maar hoeft natuurlijk niet.
En als je dan wat meer inzicht hebt in de ruimte die je hebt, wat meer ervaring met de M-railgeometrie en wat je verder wil gaan uitbeelden kan je altijd nog serieuzer gaan plannen met sjabloon of railplanprogramma.
En vooral veel plezier hebben met het rijden met de treinen!
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Citaat van: hermanvk op maandag 01 april 2024, 03:45:59Wat ga ik doen? Losjes uit de hand verder de baan uitbouwen of via software de baan ontwerpen?

De trend en mode op het forum is om voor iedere zucht een ontwerpprogramma aan te schaffen. Blijkbaar is dat modern om alles met de PC te willen doen. Zoals Hanzi aangeeft: Oldskool. En ja, daar heb je geen echt programma voor nodig. Je hebt een ouderwetse speelgoedbaan gemaakt door een plaat met een ovaaltje neer te leggen. Veel kan je er niet aan doen dan wat extra neerleggen. Tenzij je zegt: De plaat gaat eruit en ik ga iets anders willen dan ja: Dan kan je iets gaan ontwerpen. Dan zou ik zelfs niet met de computer ontwerpen maar lekker gewoon met papier en potlood. Dan krijg je er wat gevoel bij.

Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Citaat van: ronaldk op maandag 01 april 2024, 09:14:30
Citaat van: hermanvk op maandag 01 april 2024, 03:45:59Wat ga ik doen? Losjes uit de hand verder de baan uitbouwen of via software de baan ontwerpen?

De trend en mode op het forum is om voor iedere zucht een ontwerpprogramma aan te schaffen. Blijkbaar is dat modern om alles met de PC te willen doen. Zoals Hanzi aangeeft: Oldskool. En ja, daar heb je geen echt programma voor nodig. Je hebt een ouderwetse speelgoedbaan gemaakt door een plaat met een ovaaltje neer te leggen. Veel kan je er niet aan doen dan wat extra neerleggen. Tenzij je zegt: De plaat gaat eruit en ik ga iets anders willen dan ja: Dan kan je iets gaan ontwerpen. Dan zou ik zelfs niet met de computer ontwerpen maar lekker gewoon met papier en potlood. Dan krijg je er wat gevoel bij.


Wat ik voorlopig zie gebeuren, is gewoon met "vrije hand" wat verder bouwen, en dan later terug "afbreken" en opnieuw beginnen. Geen vast banenplan "forever".
"Old Skool" "ouderwetse speelgoedbaan", zijn woorden naar mijn hart.

Vandaar ook geen "scenery" of misschien ergens een peron(netje), zoals iemand hier ooit suggereerde?

De enige reden waarom ik software zou/wou gebruiken, is dat ik dan zeker ben dat de M geometrie wordt gerespekteerd en ik niet sporen aan elkaar "forceer", wat dan dikwijls tot ontsporingen leidt...
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Citaat van: hermanvk op maandag 01 april 2024, 13:45:15De enige reden waarom ik software zou/wou gebruiken, is dat ik dan zeker ben dat de M geometrie wordt gerespekteerd en ik niet sporen aan elkaar "forceer", wat dan dikwijls tot ontsporingen leidt...

Gewoon zorgen voor een aantal wat grotere en kleinere stukjes hebt. Dan is het gewoon lekker passen en proberen. Anders is het gewoon lekker vigileren totdat het goed past. Oude rails zal nooit echt lekker aan elkaar zitten. Daar zit vaak nog wel wat ruimte om te prutsen. Ik zou de tijd en moeite niet voor willen doen. Dat is zonde. Dan kan je beter aan het rijden / spelen zijn.
Re: Opnieuw begonnen.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Opnieuw begonnen.
Citaat van: ronaldk op maandag 01 april 2024, 15:49:27
Citaat van: hermanvk op maandag 01 april 2024, 13:45:15De enige reden waarom ik software zou/wou gebruiken, is dat ik dan zeker ben dat de M geometrie wordt gerespekteerd en ik niet sporen aan elkaar "forceer", wat dan dikwijls tot ontsporingen leidt...

Gewoon zorgen voor een aantal wat grotere en kleinere stukjes hebt. Dan is het gewoon lekker passen en proberen. Anders is het gewoon lekker vigileren totdat het goed past. Oude rails zal nooit echt lekker aan elkaar zitten. Daar zit vaak nog wel wat ruimte om te prutsen. Ik zou de tijd en moeite niet voor willen doen. Dat is zonde. Dan kan je beter aan het rijden / spelen zijn.
Zo had ik mijn eerste baan opgezet(na 40 jaar inactiviteit)... en inderdaad: het vergde wat passen en proberen... :wink:

Nu of dat "vigileren" kan genoemd worden :lol:
Ik heb de betekenis van dat woord trouwens moeten opzoeken... :wink:  8o