Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes

Gestart door Tom dinsdag 29 augustus 2006, 20:49:42

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Hallo,

Van een aantal Marklin 7284 lantaarnpaaltjes is het bruine draadje losgeraakt. Wie weet hoe/waar je dat bruine draadje het beste kunt bevestigen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
hallo Tom,

Klopt het dat deze draad aan de voet zit? dan kun je hem het beste solderen. eerst even wat verf wegkrabben, draad vertinnen de de plaat op de voet vertinnen en het geheel solderen. Zo heb je een stevige verbinding.

Succes  8)
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Marklins kleurcodering kennende denk ik dat er een gele en een bruine draad aan zit, waarbij bruin staat voor de massa. Afhankelijk van hoe het lampje contact maakt moet de bruine draad dus met het lampje verbonden worden. Dat kan gaan via het lantaarnpaaltje zelf (als het van metaal is) of via een aparte bruine draad als het paaltje van kunststof is.
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Dag heren,

Het voetje van de Marklin 7284 lantaarnpaal is van metaal en het bruine massadraadje zit (Of liever gezegd: zat) onderaan het voetje bevestigd.
De specifieke vraag was dan ook hoe je dat massadraadje weer deugdelijk aan het voetje kun bevestigen.

Gelukkig heb ik van 'Musictrain' al een goede tip gekregen. Daar ga ik vanavond mee testen. Ik hou jullie op de hoogte van de (Eventuele) voortgang.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Dag Marklincollega's,

Ik had alvast de soldeerspulletjes gepakt en ik vroeg me ineens af of de verbinding tussen het bruine draadje en het lantaarnpaalvoetje sterker zal worden als ik ook S39 gebruik.
Ik weet dat je S39 niet voor electronica, zoals printplaatjes etc., mag gebruiken. Helpt het wel bij dit soort soldeerverbindingen?

(Ik ben natuurlijk extra bezorgd omdat de lantaarnpaaltjes op moeilijk bereikbare plaatsen op het modelbaantje komen te staan. Het liefst in één keer goed dus :-))

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Tom,

Ik gebruik nooit S 39. Ik heb de indruk dat het veel meer kapot maakt
dan het helpt.

Alphons
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Hallo Tom

inderdaad, gewoon soldeer gebruiken.
en even goed voorbereiden zeg maar.
dus de bruine draad even vertinnen.
zorg dat de onderkant van de lantaarn goed schoon is ( vijl eventueel stukje verf weg ) en vertin daar ook even
daarna de bruine draad erbij en het samen laten vloeien

dit zou een goede verbinding moeten zijn

succes met solderen

gr. Frans
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
S 39 vreet het koper aan. Daarom mag je het niet gebruiken.
Succes verder
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Dag Marklincollega's,

Ik heb net met het Demeltje een gedeelte van de onderkant van het voetje blank gefreesd. Daarna wilde ik dat blank-gefreesde gedeelte vertinnen, maar dat lukt niet. (Ook niet met soldeertin met harskern). Het tin blijft er in een bolletje op liggen.
Wat gaat hier mis?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Volgens mij zult ge dat niet kunnen solderen. Zijn die paaltjes niet uit een andere legering ik dacht hierbij aan zamac ?
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Dag Johnny,

Ik zal dus een andere manier moeten vinden om dat massadraadje deugdelijk te bevestigen. Bedankt voor je reactie.

En tja, de lantaarnpaaltjes zijn te weinig waard om er een MarklinForumPrijsvraagMetHogeBeloning voor uit te schrijven :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Dag Marklincollega's,

Ff een update van dit draadje:
Ik heb een extra gaatje in de lampvoetjes geboord (2 mm). Vervolgens heb ik hier (Vanaf de onderkant) een vertind draadje doorheen gehaald, rond het mastje gedraaid en daarna gesoldeerd.
Ik heb de lantaarnpaaltjes daarna getest en ze doen het allemaal zonder mankeren. De verbinding ziet er deugdelijk en solide uit.

Ik zal het zichtbare stukje vertinde en gesoldeerde draad zometeen ff zwart spuiten en daarna kunnen ze het modelbaantje op.

Bedankt voor alle reacties. Met name voor de reactie van Johnny waarin hij vertelde dat het materiaal hoogstwaarschijnlijk niet eens te solderen is (Die bepaalde legering).
Ik bedoel: ik zou normaal gesproken niet beter weten dan dat het soldeertin niet wilde hechten omdat het voetje niet warm genoeg werd.
(Ik zat al te overwegen om de lantaarnpaaltjes eerst een poosje op de BBQ te leggen :-þ)

Met vriendelijke groet,

Tom
Bruine draad Marklin 7284 lantaarnpaaltjes
Gefeliciteerd.

Gelukkig geen BBQ.
:D