Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Portaalmastjes met verlichting

Gestart door Tom donderdag 10 augustus 2006, 21:50:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Portaalmastjes met verlichting
Hallo mede-Marklin-hobbyisten/stes,

Als je nog Marklin 7021 portaalmastjes over hebt, dan kun je daar heel gemakkelijk een soort Marklin 74141 portaalmast met lamp van maken (Maar dan zelfgemaakt en dat vind ik altijd verreweg het leukst aan deze hobby).

Men neme:
- Een Marklin 7021 portaalmastje
- Een lampje met geel drievoetje (Dat voor ca. 1,25 Euro te koop is bij ongetwijfeld elke modelbouwzaak).
- Secondenlijm (Ik heb de Bison Tipper gebruikt).

Recept/algoritme:
- Breek eerst 2 van de 3 voetjes van het drievoetslampje af en doe een heel klein beetje secondenlijm op het overgebleven voetje en laat de lijm drogen.
- Doe een heel klein beetje secondenlijm op de top van het portaalmastje en laat ook deze lijm drogen.
- Doe daarna nogmaals een heel klein beetje secondenlijm aan het enige overgebleven lampvoetje en plak het op het topje het portaalmastje (Het leuke van zo'n portaalmastje is dat er een inkeping in zit en dat er ook een soort opstaand middenrandje is het lampvoetje zit. Dat houdt de boel al een beetje recht).
- Soldeer voldoende lang electradraad aan de draadjes van het lampje en voer dit door het midden van het mastje.
- Plaats bij voorkeur een klein busje of voetje dat ook voor LED-verlichting wordt gebruikt tussen het lampje en het voetje. (Er zijn busjes die precies om het gele busje van het lampvoetje passen).
- Schilder het lampvoetje roestbruin (Bijv. Revell nr. 37)
- Et voila. Kost bijna niets en toch ff van de straat geweest :-)

Hebben jullie dezelfde/andere lantaarnpaaltjes gemaakt? Dan ben ik heel benieuwd. Brandt los :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Portaalmastjes met verlichting
Foto -tje Tom  :?:
Portaalmastjes met verlichting
Dag Riny,

Ik ben net bezig met het maken van een serie van 12 van deze zelfgemaakte lantaarnpaaltjes en ik zou er dus een fotootje van kunnen maken, maar ik weet niet hoe ik een foto kan plaatsen op dit forum.

Edit (11-Aug-06): foto's geplaatst door Site Admin





Met vriendelijke groet,

Tom
Portaalmastjes met verlichting
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Portaalmastjes met verlichting
Hoi Tom,

Mail de foto's maar naar sascha [at] marklinforum.nl en ik zorg dat ze in het forum zichtbaar worden.
Portaalmastjes met verlichting
Dag Sascha,

Hartelijk dank voor de 'interventie' en het plaatsen van de foto's :-)

De lantaarnpaaltjes zijn echter nog niet af. Er dient een soort kapje om het busje van het lampvoetje te komen en dat kan bijvoorbeeld roestbruin (Of de kleur naar keuze) geschilderd worden.

Edit (11-Aug-06): foto geplaatst door Site Admin



Ik heb bij eerdere series daar een soort afdichtdopje voor genomen dat in de installatietechniek wordt gebruikt om schroeven en bouten waterdicht mee af te dekken, maar het bedrijf dat deze dopjes verkoopt zit in een stad verderop.
Als de lantaarnpaaltjes af zijn, dan zal ik er fotootjes van maken en zal ik Sascha wederom verzoeken om ze te plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Tom
Portaalmastjes met verlichting
Dag mede-Marklinisten/stes,

Zoals hierboven beloofd een update dit draadje:

Ik ben vandaag ff naar de stad gereden en tot m'n teleurstelling hadden ze de bedoelde afdichtdopjes niet meer. Ik heb daarom een paar LED-voetjes genomen, afgezaagd en gemonteerd.

Ik heb een beetje het onderbuikgevoel dat de ervaren/doorgewinterde modelbouwer/ster zijn/haar neus ophaalt voor dit soort zelfgebouwde lantaarnpaaltjes, maar ik vind het zelf wel heel leuk om lantaarnpaaltjes van 'overgebleven' Marklin 7021 portaalmastjes te maken.
Ik hoop dat beginnende Marklinisten (Zoals ik) er iets aan hebben. Al was het alleen maar te kunnen kiezen uit de diverse (lantaarnpaal)opties.



Wederom dank aan Sascha voor het behulpzaam zijn met het 'hosten' van de foto's :-)

P.S. De foto's zijn helaas niet scherp, maar ik krijg geen mooiere met de Qtek 9100 van de baas :-)

Met vriendelijke groet,

Tom