Het past eigenlijk niet bij het kopje Faller Car systeem ( misschien moet de topic naam aangepast worden) maar toch.
Het onderwerp is wat te specifiek om op ons Witmoos draadje te plaatsen.
Uiteraard heb ik gekeken naar het Faller systeem, wat beperkt, Viessmann, stuk interessanter en andere zoals open car.
Er zijn een aantal argumenten om zelf te bouwen, kosten spelen zeker mee maar zelf prutsen met autootjes en Arduino's doe ik graag.
Eerste uitdagingen waren mechanisch. Om de lat niet te hoog te leggen ben ik begonnen met een (brandweer)vrachtwagentje, later wellicht een bestelbus.
Zoon Rutger heeft wel een Resin printer, toch is het lastig om een goed werkende stuuras te printen. Idem het wormwiel op de aandrijfas. Gekozen om hiervoor voor niet veel € een standaard product te kopen.
Verdere ontwerp van de vrachtwagen gaat wel goed.
Volgende afweging is de bedrading naar de leds. Dat zou allemaal fragiel en dus kwetsbaar worden. Dat wordt "dus" een print die meteen de bodem van de wagen wordt. Voor en achter 1,8mm leds, voor kleinere wagens moeten dat smd ledjes worden.
Op het printje:
Eerst dacht ik aan een ESP D2. Die viel snel af omdat er onvoldoende hardware timers op zitten. Volgende keuze was een Nano. Die functioneert prima, is wel groot, past in de vrachtwagen maar zeker niet in een kleiner vehicle. Dat zou dan een andere print moeten worden met een 328P smd. Maar toen kwam ik via een andere post op een ESP super mini. Helft kleiner dan de Nano, voldoende timers en IO's. Paar besteld, testen maar, links of rechtsom komt dat goed.
Wat betreft de aansturing ben ik ook een paar keer van gedachten veranderd. Eerst RF, of Wifi, uiteindelijk gekozen voor het "Viessmann systeem met Noord- en Zuidpool magneten, aangevuld met IR remote controle.
Viessmann gebruikt een combinatie van 1 of 2 of 3 magneten achter elkaar per positie, ik altijd 3. In de auto zitten zitten 2 hal sensoren doe respectievelijk een Noord- en een Zuidpool detecteren.
Wat betreft functionaliteit niet. Optrekken en afremmen moet instelbaar natuurgetrouw gaan, dus niet abrupt.
Verder aansturing van de blauwe alarmlichten, de verlichting, richtingaanwijzers en remmen. Bij voorkeur met PWM zodat de lichtsterkte beïnvloed kan worden.
De batterijspanning moet ook bewaakt worden, dat is vrij simpel, je wilt de Lipo niet helemaal leeg rijden. Bij te lage spanning gaan de dim- en achterlichten knipperen en de snelheid omlaag.
Vervolgens een IR adaptive cruise control.
Verreweg het meeste werk zit in het schrijven van de code, zeker omdat ik er maar zeer beperkt bedreven in ben. Inmiddels zit ik op 660 regels code, kan vast compacter maar dat maakt me niet zoveel uit.
Op een breadbord werkt het voor 95%:
(inmiddels 2 schakelaars toegevoegd die een Noord- en een Zuidpool simuleren)
Met 3 magneten achter elkaar heb je 8 verschillende commando's:
int NNN; // Full stop
int NNS; // slow Stop
int NSN; // Cabine Flaslights on, output D1
int NSS; // Speed limited to 30km/h
int SNN; // Blink right for 30cm, reduce speed, output D2
int SNS; // Blink left for 30cm, reduce speed, output D3
int SSN; // normal speed, Blink off
int SSS; // Dim Light on
Dezelfde en meer commando's kan ik remote geven en dat koppelen met DCC.
Ik had al een rijdend wagentje met een Nano erop, het bovenstaande heeft dat op de kop gegooid.
Wat nu:
Eerst de ESP super mini testen, vervolgens dat inpassen in het ontwerp van de chassis print.
Dan een rijdende testwagen bouwen, heb er zin in