Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.

Gestart door iTom vrijdag 08 maart 2024, 02:01:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Ik zie treinbanen met veel sporen.
Ik zie ambitieuze plannen.
Ik zie natuurgetrouwe scenery.
Ik zie mega grote banen.
Ik zie veel digitaal gedoe.
Ik mis geluiden zoals ik op mijn baantje had met piepende en krakende deuren, ontkoppelgeluiden, diesel tanken enz.
Heb ik dat dan allemaal voor niets bedacht want het geeft veel meer leven in de brouwerij dan een treintje wat een rondje rijd.
Denk eens aan echt rangeren en alles wat daar bij hoort, dat maakt deze hobby in deze tijd juist zo geweldig,
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Ja Tom, daar heb je helemaal gelijk in! Goed dat je als 'meester' deze oproep doet aan je 'gezellen'. Ik ben benieuwd of dat ook gehoor vindt. Bij mij is het voornemen er wel maar staat alles in dozen in afwachting van de komende verhuizing helaas. Gr. Peter
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Zelf vind ik het ontzettend lastig om met een rangeerplan te komen wat leuk blijft op termijn... Suggesties zijn altijd welkom ;-).
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
geluiden en dingen die bewegen zullen er wel ooit komen bij mij, dat zal dan de laatste fase zijn, eerst maar eens verder aan de baan bouwen;

mvg,
Michel
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Als inhoudelijke aanvulling op Tom's overpeinzing, hierbij een rangeerroute van een slakkenwagen met daarvoor een BR 80 die van de slakkenput (A) via de draaischijf naar een overslag-opstelspoor ( B ) gaat en visa versa natuurlijk.Zie het rode spoor

gr. Ruud 
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
 @citaat  @citaat trouwens je hoeft je hier helemaal niet te verantwoorden wat en hoe je (jullie) de baan opbouwen en inrichten.

gr. Ruud
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Hoi Tom, mensen evolueren, leren bij, leren af, stemmen meningen bij en groeien.
Mijn eerste bannen waren puur scenery, spoor evolueerde erin en er rond.
Nu ben ik aan de derde baan bezig die zoals je zelf zegt "Ik zie treinbanen met veel sporen" en "Ik zie mega grote banen"
.. en ik zie een wereld die nergens anders bestaat, die je niet kan kopen of kopieren.
... ik zie een mooie menselijke skill om zaken te fantaseren en dan te maken (het forum staat er vol van)

En om even af te sluiten, als kind kon je een wereld fantaseren met een kartonnen doos als volwassenen mag je blij zijn als je aan zoiets begint en er 10% iets van maakt.
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Citaat van: iTom op vrijdag 08 maart 2024, 02:01:47Ik mis geluiden zoals ik op mijn baantje had met piepende en krakende deuren, ontkoppelgeluiden, diesel tanken enz.

Uit nieuwsgierigheid: had je 'overal' luidsprekers ingebouwd? of vooral geluidsdecoders in de locomotieven om voor alle geluiden te zorgen?
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Citaat van: PieterB op vrijdag 08 maart 2024, 14:15:38Uit nieuwsgierigheid: had je 'overal' luidsprekers ingebouwd? of vooral geluidsdecoders in de locomotieven om voor alle geluiden te zorgen?

Ja, onder de baan en MP3 spelers zoals deze van Ali KLIK voor MP3 speler

Speaker onder de baan bij de haven


MP3 spelers onder de baan gemonteerd bij de haven


MP3 spelers onder de baan bij de Locomotief loods.



Overigens is het inspirerend bedoeld hoor, ieder mag van mij doen wat hij/zij/het zelf wil.  ;)
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Citaat van: iTom op vrijdag 08 maart 2024, 14:27:40ieder mag van mij doen wat hij/zij/het zelf wil.  ;)
Zo ken ik je weer :)
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Toevoegingen zoals licht en geluid functies maken het wel af Tom, ik hou ervan en in de toekomst gaat dat zeker op de baan komen.
Boven de baan zit al dag en nacht simulatie, het kan al onweren  ( in surround ) en als bepaalde treinen op een door koploper gekozen spoor in het station komen wordt dat al aangekondigd  :)

Mijn grootste uitdaging is tijd, ik werk tegenwoordig ook weer op vrijdag ( nieuwe baan ) en het weekend vliegt voorbij.
Tijd voor pensioen, maar dat duurt nog wel even  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Citaat van: iTom op vrijdag 08 maart 2024, 02:01:47Ik zie treinbanen met veel sporen.
Ik zie ambitieuze plannen.
Ik zie natuurgetrouwe scenery.
Ik zie mega grote banen.
Ik zie veel digitaal gedoe.

Aan je ogen mankeert in iedergeval niks Tom. ;)

Citaat van: iTom op vrijdag 08 maart 2024, 02:01:47Ik mis geluiden zoals ik op mijn baantje had met piepende en krakende deuren, ontkoppelgeluiden, diesel tanken enz.

Geldt piepende en krakende locs ook mee in het geluiden verhaal want dat doen mijn locs vaak na zoveel uur rijden. :)

Citaat van: iTom op vrijdag 08 maart 2024, 02:01:47Heb ik dat dan allemaal voor niets bedacht want het geeft veel meer leven in de brouwerij dan een treintje wat een rondje rijd.

Ik neem aan dat je dit allemaal bedacht heb voor je eigen plezier en niet voor een ander en ja waar haalt men plezier uit de één uit het rijden met treinen de andere uit scenery en uit de geluiden die je trouwens goed en mooi voor elkaar had maar die voor mij als gemiddelde Märklin rijder te hoog gegrepen is.
Bij de vele termen die jij gebruikte voor de geluiden DCC Next mp3 enz enz daar gingen mijn oren van overeind staan want ik begreep en trouwens nog steeds niet wat je er mee bedoelde.
Het is allemaal leuk maar je moet er ook affiniteit mee hebben en dat heb ik totaal niet dus of ik die geluiden mis nee niet echt trouwens mijn 14 treinen die tegelijk rijden maken herrie genoeg zodat ik de openslaande deuren het ontkoppelen enz enz toch niet hoor.

Citaat van: iTom op vrijdag 08 maart 2024, 02:01:47Denk eens aan echt rangeren en alles wat daar bij hoort, dat maakt deze hobby in deze tijd juist zo geweldig,

Hoezo als ik vragen mag in deze tijd wat is er met deze tijd ?

Groet Michel
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Dag Tom.

Iedereen beleeft een hobby op zijn eigen wijze, zo ook de modelspoorhobby.
Met of zonder geluid. Persoonlijk heb ik daar niets mee en luister liever naar muziek tijdens het genieten van de hobby.

Verder snap ik niet echt de bedoeling van de openingspost van dit topic  :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
@Tom: Ik mis dat rangeren ook wel een beetje. Maar zoals al vermeld ieder doet het naar eigen inzicht om er vreugde in te beleven.

Maar er zijn wel eens uitzonderingen,zoals het spitzkehrenbahnhof van Spoorz. (in het Banenplan ontwerpen) Daar gaat het dus voornamelijk om het station en het rangeren.
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Wat een wisselende reacties.
Zoals de meeste weten waarom ik met de hobby ben gestopt wil ik nog weleens terug kijken naar wat oude beelden van mijn laatste baantje.

Met de beste bedoelingen vroeg ik me af of ik met het idee over rangeren en geluiden op mijn baantje bij andere hobbyisten wat los heb weten te maken.
En wil je dat niet, ook prima hoor niets hoeft alles mag.

Het idee in mijn grijze ouwe bolletje kwam naar boven omdat ik nog steeds heel veel leuke reacties op en vragen krijg over een paar van mijn filmpjes die ik had gemaakt.
Zodoende dus en verder niets meer dan dat.

Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Als forumteam willen wij toch even een kleine update geven naar aanleiding van de vele meldingen over met name het slotje in dit topic. Zodoende even dit "korte" ;) berichtje!

Als forumteam hebben wij in eerste instantie natuurlijk de wens dat dit soort problemen onderling worden opgelost, zie ook bijvoorbeeld punt e1 uit de algemene forumregels: "e1. Het forumteam zal en wil zo min mogelijk ingrijpen in discussies e.d. We zien graag dat dit onderling geregeld wordt. Zie ook regel e7.". Zodoende hebben wij na de eerste melding niet (zichtbaar) ingegrepen, met als gevolg dat dit topic helaas een wedstrijdje moddergooien is geworden. Doordat wij echter allen vrijwilligers zijn, en dus niet ten alle tijden met elkaar kunnen overleggen over dit soort situaties... Is er in deze situatie gekozen om tijdelijk een slotje op het topic te plaatsen, ter voorkoming van verdere ontsporing. Dit slotje sloot niet uit dat er verder gehandhaafd zal worden, maar dit wouden wij graag, zoals hopelijk begrijpelijk, in goed overleg binnen het forumteam regelen.

In dit geval is er vanuit het forumteam in eerste instantie dus een naar nu blijkt foute beslissing genomen, en dit durven wij in dit geval overigens gewoon toe te geven. Inmiddels hebben wij een en ander gecorrigeerd zodat dit topic hopelijk op vriendelijkere toon verder kan.

Hopelijk kun jullie naar aanleiding van deze reactie het (tijdelijke) slotje iets beter begrijpen, en kun jullie ons als forumteam vergeven mensen te zijn die soms dus helaas foute inschattingen maken...  O:-D

En nu verder met dit topic! :)
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Nog even een kanttekening wat rangeren betreft.

Wat je voornamelijk ziet is het rangeren met goederen wagons. Maar in 1 op 1 wordt er ook gerangeerd met personen wagons. Dat gebeurde vaak bij internationale treinen. Thans is het een stuk minder gebruikelijk, althans in Nederland. Een voorbeeld daarvan was Amsterdam Dijksgracht. En om de Hagenezen alhier niet teleur te stellen, het gebeurde ook in den Haag en Hoek van Holland.

In een wat kleiner verband gebeurde dat ook wel bij werkplaatsen. Ik heb ooit nog eens (omdat er geen rangeerder gesteld was) 3 x Bnl Trekduw met defecte rijtuigen (nog uit de tijd van de Belgische 255x loccen) uit elkaar gehaald om er weer 2 goede stammen van te maken. Dat gaf aardig voldoening.
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
@citaat  @citaat  @citaat nogmaals de geste c.q. insteek van Tom was,  zoals ik het ervoer, een plezierige, onschuldige en open suggestie.
"Wat als je dit of misschien eens een keer dit doet", niks mis mee want velen doen dit op het forum bewust of onbewust.

groet,

Ruud


Edit Forumbeheer: twee zinnen verwijderd, omdat we dit topic hebben opgeschoond en verdere acties genomen zijn, zoals hierboven is te lezen.
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Citaat van: Freek op zondag 10 maart 2024, 00:07:24Ik mis dat rangeren ook wel een beetje. Maar zoals al vermeld ieder doet het naar eigen inzicht om er vreugde in te beleven.

Dat rangeren wil ik in de toekomst (hij is nu 5 jaar) met een MS1 uitbesteden aan mijn kleinzoon.

Hij heeft af en toe het MS1 in zijn handen gehad en een loc laten rijden. Vond hij wel spannend!!

Rangeerhoek heeft veel sporen die niet door KL worden bestuurd. Wissels mag hij daar met de hand doen. Kortom ik hoop dat dit wat wordt.
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Tja Fred en dan denk ik meteen aan een inglenook (al dan niet met puzzels). Dat is dus weer een andere tak van de hobby.
Je kunt natuurlijk als je ruimte hebt dat aan een bestaande baan koppelen of ook niet. En zoals ik al schreef je kunt "inglenooken" met goederenwagons maar ook met personenwagons. Dat laatste zal over het algemeen wat meer ruimte vragen, maar minder scenery.

En we komen weer aan het begin van de aanvang van het draadje, zoals Tom het deed. Weliswaar niet fanatiek "inglenooken" maar ook aandacht geven aan scenery, geluiden, bewegingen en wat dies meer zij.
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
 @citaat Freek zou je kunnen uitleggen wat jij bedoeld met "inglenook"?
Wanneer ik dat Google, kom ik op open haarden en wijn, maar niet iets wat met treinen gerelateerd is. :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Erik,

Zoek eens op "inglenook sidings" of "inglenook shunting puzzle"  :).

Groeten,
Wico
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
@citaat

Dankje Wico. Jouw aanwijzing geeft meer duidelijkheid over in welke richting het gezocht moet worden.  :thumbup:
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
@citaat  @citaat

Ook namens mij bedankt Wico.
Was namelijk ook al aan het zoeken maar kon net als Erik niet zo snel iets vinden.

Groet Michel
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Ik probeer de baan zo levendig mogelijk te maken.

-vogel geluiden, inclusief koekoek
-automatisch waarschuwingsfluit als de stoomloc een station binnen rijdt
-automatisch omroep in het station, waarin vermeld wordt dat ze voorzichtig moeten zijn met instappen.
-reanimatieteam (wat echt beweegt) bij een vliegtuig ongeluk in het weiland
-kerkklokken die luiden als de koets met bruidspaar aankomt bij de kerk (in aanbouw)
-kerkklokken die luiden als er een begrafenis plaats vindt (in aanbouw)
-draaiorgel die speelt als het bruidspaar naar de kerk toe loopt.(in aanbouw)
-bel die gaat, en knipperlicht die brandt  als de trein een overweg nadert.
-laslicht in de loc loods als er een stoomloc binnen staat ter reparatie
-knipperende waarschuwingslampen bij voetgangersoversteekplaats (zebrapad)
-"discoverlichting"onder het zwembad als het donker wordt (in aanbouw)
-politieauto en brandweerauto met werkende blauwe zwaailichten bij brand in de stad.
-een draaiende waterkraan als de stoomloc water komt halen.
-restaurant met draaiende reclame op het dak. (in aanbouw)

En dan heb ik het nog niet over de verlichting in de huisjes, station, perrons, klokken, wegen etc, werkende kraan, werkende seinen (alleen verlichting), werkende draaischijf etc

Groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Dank je wel Wico. Wat je aantreft is wat Tom ook al aangeeft, veel grote danwel middelgrote banen. Niet iedereen heeft die ruimte maar wil toch dolgraag een baantje. Kleine banen zijn op dit forum in de minderheid. Tom had een klein baantje maar haalde daar net zo als ieder ander plezier uit. Helaas sneuvelde het door omstandigheden en wat er overbleef zijn herinneringen.

Bij kleinere banen speelt over het algemeen de scenery (en andere toevoegingen) een grotere rol.
Maar ondanks alle verschillen zijn er gemeenschappelijke delers en uiteindelijkt maakt het niet uit. Iemand met een inglenook kan evenveel plezier hebben in de (gezamelijke) hobby als iemand met een grote baan met lange slepen heeft.
Bedenk dat de treinenhobby (een diamant) vele facetten kent, hetgeen wel blijkt uit de vele rubrieken op het forum.

Ik heb denkelijk inmiddels een aantal termen gebruikt die niet door iedereen begrepen worden. Dus een paar linken voor de geinteresseerden.
https://www.carendt.com/micro-layout-design-gallery/
https://esngblog.com/2016/12/18/minories-1-the-original-design/

Weliswaar Engels georienteerd, en misschien niet geliefd, maar ook Nederland en Duitsland kennen stations die veel weg hebben van een minorie. Neem eens den Haag SS en ontdoe het onwerp van allerlei rompslomp dan kom je al dicht in de buurt van een Minorie. Let wel het lijkt er dan op! Met wat fantasie kun je zoiets nabouwen zonder dat het zo gecompliceerd wordt als NS ooit bedacht had.
Maar er zijn meer stations uit het verleden die soortgelijke trekjes vertonen.

Wat is nu de moraal van dit verhaal? Je kunt ook als je een kleine ruimte hebt (ook al lijkt het onmogelijk) iets leuks maken wat veel voldoening schept. En dat is dan speciaal voor degenen die smachtend naar die grote banen kijken en verzuchten dat ze onvoldoende ruimte hebben en zich daarmee de hobby ontzeggen.
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
 @citaat Wat fijn, Freek, een verwijzing naar Carl Arendt! Ik heb zijn site eigenlijk veel te laat ontdekt, hoewel nog bij zijn leven. Ik heb echter jaren zitten puzzelen om een middelgrote baan te ontwerpen en te gaan bouwen. Dat lukt, allemaal best goed, maar ik had al veel eerder kunnen experimenteren met een micro layout. Nu heb ik lang 'baanloos' gewacht tot goede ruimte beschikbaar kwam, tot ik geld genoeg had alles te bouwen...
Misschien ga ik er nog wel eens een of meer kleine baantjes bouwen, als de huidige baan klaar is.
Het bouwen en prutsen is het leukst, vind ik. En met weinig rails erop is het ook nog betaalbaar en misschien ook wel makkelijker om er afstand van te doen.

Groet,

Peter
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Cyril Freezer is dan een wat ander verhaal. Smal en een aardige lengte maarrrrrrrrr hij heeft als het ware modules gemaakt die scharnierbaar zijn. Op de scharnier wordt na het uitklappen een viaduct overheen geschoven.
Het geheel is dus inklapbaar en op te bergen.
Op de door mij genoemde site staat ook nog een ontwerp van Gay Thrum. Die is dan 3 delig en vrij lang.
Met de lengte kun je overigens wel smokkelem afhankelijk van hoelang je personenwagons zijn.

Op het rmweb was er ooit een hele discussie over minories wat nogal wat alternatieven opleverde. Het materieel moet ergens vandaan komen vandaar. Zo kwam er ook een L vorm uit de bus waarbij er ruimte was om diverse treinen op te stellen die van/naar station gingen. Maar ook een versie in een Ikea kast in de woonkamer. (overigens in een kleinere schaal)
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Mijn toekomstige baan (ja ooit gaat die er nog komen) gaat zeker ook geluiden krijgen. Echter een lastige is wel dat je ook weer moet uitkijken dat het niet te veel geluiden worden. Tegenwoordig al elke trein met eigen geluid heb je er dan een aantal rondrijden dan wordt het al snel veel. Geluid laat zich niet echt makkelijk op schaal verkleinen. Als je een geluidje afspeelt aan de ene kant van de ruimte dan hoor je dat aan de andere kant van de ruimte ook. Op mijn oude baan had ik geluid bij de overweg maar na een paar rondjes kon dat nog best irritant worden. Maar er komt in ieder geval een kerk die op de juiste tijd de klokken laat horen. En ook een blaffende hond (willekeurig) en een draaiorgel (met knopje).
Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Over geluid op de modelbaan heb ik ook een wat ambivalente gevoelens. Als je vanaf een berg of balkon van een flat naar de wereld beneden kijkt, hoor je vooral wat dichtbij is.
Verkeer beneden is een ruis, een door dopplereffecten verwrongen brij.
De meeste geluiden uit speakertjes op de modelbaan klinken alsof je er bovenop zit. En dat is niet zo. Je staat op afstand.
Ik vind de moeite die bijvoorbeeld Tom heeft gedaan, enorm leuk, vooral in de filmpjes, die heel dicht op de scenery zijn gemaakt.
Maar ik ga mij waarschijnlijk hoogstens beperken tot wat bewegende zaken naast de bewegende treinen.

Groet,


Peter



Re: Veel moois maar ja wanneer komt er wat leven in de modelspoorbrouwerij.
Een ander punt is als je op de modelbaan een stad gebouwd heb. Er zijn dan heel veel geluiden en als je die allemaal zou laten horen wordt het een klereherrie. Je moet dan goed bedenken welke geluiden je weer geeft. Een kerkklok is geen probleem, of een stoomfluit. Op een kleinere baan waar bijvoorbeeld wat industrie is met een dorp wordt het wel gemakkelijker.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om geluid, ook licht geeft een extra dimensie. En een lasser die aan het lassen is is dan ook weer zo'n voorbeeld. Een draaiende molen, of een reuzerad o.i.d. noem maar op.

Maar als je alle details van het groot bedrijf op een modelbaan zou gaan accentueren/toepassen vrees ik dat het wel eens zou kunnen leiden (lijden) tot een burn-out.