Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw VW-Bus 3-rail forum

Gestart door ernstcramer zaterdag 02 maart 2024, 16:57:19

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Ik heb twee forum wagons 15-jaar 3Rail-forum gekocht, en dan heb je ook twee VW-bussen. Ik heb er eentje gebruikt om als model bij het bouwen van scenery te dienen.
En na de (voor mij) geslaagde ombouw van de Mercedes:
2402 (11).jpg

...dacht ik: die Railforum bus kan ook best wat licht gebruiken...
2403 (1).jpg

Dus aan de slag dan maar!
Ombouw VW-Bus 3-rail forum: openslopen

Ombouw VW-Bus 3-rail forum: openslopen
Daar ligt ie dan op zijn rug:
2403 (2).jpg

Er zit een soort popnageltje in de bodem waar kennelijk de onderkant en de opbouw mee bij elkaar gehouden wordt. Dus daar eerst maar een de boormachine op gezet.
En dan is dit het resultaat:
2403 (3).jpg

Nadat het popnageltje eruit was, was het nog wel ff zoeken hoe ik de kap er dan af kon krijgen. De "sleutel" zat in de achterkant: daar zit een opening waar een "knopje" van de kunstof binnenkant door de opbouw steekt. Toen ik die naar binnen drukte kreeg ik de boel los:
2403 (7).jpg
2403 (5).jpg
Je ziet dat ik inmiddels ook de gaatjes voor het achterlicht erin geboord heb, boortje 1,5 mm.

Als eerste een preisertje erin: want auto's die suggereren dat er mee gereden wordt krijgen van mij allemaal een chauffeur:
2403 (4).jpg

De binnenkant gestaat uit twee delen: het chasis waar de wielen in zitten, en het gedeelte met het interieur van de bus.
Ik heb ervoor gekozen om de wielen te "draaien",  door ze op de einde van de as met de hand scheef te zetten. Daarbij ging de kunstof velg wel wat kapot, maar dat heb ik gefixeerd met Kristal Clear.
2403 (6).jpg
En daar heb ik ook de assen mee gefixeerd, anders rolden ze de hele tijd eruit...

Ombouw VW-Bus 3-rail forum: en dan licht erin!

Ombouw VW-Bus 3-rail forum: en dan licht erin!
Volgende stap is de juiste ledjes zien te krijgen. Ik kon er via een tip van de stamtafel nog een paar setjes van DigiKeys in de uitverkoop op de kop tikken. En de rode versie afgelopen zaterdag in Houten. Het zijn bedraadde leds, van die rijstkorrels. Ik heb daar eerder mee zitten stoeien om die in de auto geplakt te krijgen. Ik wilde eigenlijk geen secondelijm gebruiken (vooral om te zorgen dat ik niet met een auto-aan-mijn-vinger-gekleefd naar kantoor hoef  >:-D  maar ik wil ook graag zeker weten dat het ledje echt voor het gaatje van de lamp zit. Als lijm gebruik in Kristal Clear, dat werkt op zich prachtig. Maar is wit van kleur als het nat is. En je kan dan dus niet zien of je ledje wel recht ligt...Ik heb voor die Mercedes een ledje weer moeten lostrekken: die zat toch verkeert om... en de eerste in de VW-bus zat er half voor.

Dus...
...kwam ik op het idee om het ledje op een stukje verpakkings materiaal te plakken, met de "schijnwerper-kant" naar boven.
2403 (8).jpg
de draadjes gefixeerd met een oude werkstuk uit mijn MTS-tijd... :D

Ik had de lengte van het stripje zo gekozen dat het lang genoeg was om beide lampen aan de voorkant af te dekken.
Ik moest aan de binnenkant het kunststof van het glaasje wel afsteken, want het stak als een puntje binnen uit.
Toen het eerste ledje goed droog was heb ik het aangesloten, om vervolgens aan de binnenkant tegen het de lampjes te drukken. En met een stift de andere locatie van de koplamp op het stripje aangegeven, en zelfde procedure van lijmen toegepast:
2403 (9).jpg

Na een dag drogen (stripje gefixeert met zo'n klein lijmklemmetje) eerst testen of het klopt:
2403 (10).jpg
...en jawel: actie geslaagd! 

Vervolgens voor de achterkant dezelfde procedure gevolgd. Alleen kon ik niet een doorlopend stripje gebruiken omdat die de opening waar de bodemplaat in vast gezet moest wordenzou bedekken. Dus daar heb ik korte stripjes voor gebruikt. En het ledje onder stroom gezet zodat ik precies kon zien als ie recht voor het gaatje zat.

En dan begint het prutsen en de bodemplaat aanpassen dat je de draden zonder klemmen naar het gat in de bodemplaat krijgt, alle draden en een weerstanden door dat ene gaatje haalt. Vervolgens de bodemplaat en het interieur weer op elkaar geklikt, en net zolang urmen dat dat zwarte knopje in de achterdeur op zijn plaats schiet.
2403 (11).jpg

Spanning erop:
2403 (14).jpg
2403 (13).jpg

En voila: de 3-Railbus heeft een bestuurder en verlichting!
2403 (12).jpg

Blij mee!   
Re: Ombouw VW-Bus 3-rail forum
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Re: Ombouw VW-Bus 3-rail forum
Daar mag je zeker blij mee zijn Ernst, erg leuk  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman