Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rivarossi VIRM AC, blijft hangen op wissels en ontkoppelaars bij lage snelheden.

Gestart door i_m_johny woensdag 28 februari 2024, 20:39:33

Rivarossi VIRM AC, blijft hangen op wissels en ontkoppelaars bij lage snelheden.

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Vorig jaar toch weer aan de VIRM kunnen komen in AC formaat.
Echter blijkt ie telkens bij het uitrijden (veel wissels en 2 driewegwissels achter elkaar) bij lage snelheden gewoon te blijven hangen.

Vandaag het maar eens met 2 brillen op, nader bekeken en aan het slepende geluid geconcludeerd dat ie over de verhogingen heen sleept.
Op de werkbank en geconstateerd dat de gebruikte schroef ook inderdaad een hoge kop heeft, waardoor de sleper niet afdoende ingeklapt kan worden.

Uit de schroevenbak eentje met verzonken kop 'op de kop getikt'  :D en al direct een duidelijk verbetering waargenomen.
Wel is het nog dat je wel een hele kleine 'hik-up' ziet, maar hij blijft in ieder geval doorrijden.

Op een ander moment maar eens zien of er nog wat verder aan te sleutelen valt (andere sleper wellicht). Maar voor nu heel tevreden.

Groeten,

Jan
Re: Rivarossi VIRM AC, blijft hangen op wissels en ontkoppelaars bij lage snelheden.
Ik had hetzelfde probleem en heb toen een sleper gezet onder de tweede bak die dus wel dieper kan inveren en met een draadje aan de motorbak is verbonden.
Wel met een ministekkertje natuurlijk zodat de trein nog deelbaar blijft.
En ja....je moet knutselen aan een model, maar de rij-eigenschappen zijn daarna prima  :thumbup:
De sleper onder de motorbak dus wel weggehaald  ;)
Re: Rivarossi VIRM AC, blijft hangen op wissels en ontkoppelaars bij lage snelheden.
Had ik gelezen, maar zover was ik nog niet om die stap te maken.

Mocht ik de volle 100% resultaat willen gaan halen, zal ik dat zeker overwegen.

Groeten,

Jan
powerpack ?
Antislipwielen !

Die ontbreken helaas.
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

@citaat
Daar is een setje voor, voor mijn model heb ik die klaar liggen.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Dat lost het voorliggende probleem van vertraging op wissels waarschijnlijk wel op, maar is m.i. symptoombestrijding.
Het echte probleem is dat de sleper niet ver genoeg kan inveren en daardoor de wielen van dat aangedreven draaistel licht optilt waardoor die geen tractie meer hebben.
En tractie heeft het ding op zich zat.
Die van mij gaat een helling met boog radius 360 mm van 3% spreekwoordelijk fluitend omhoog zonder ASB.
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Bij mij is hij jaren geleden de doos in gegaan omdat hij geen tractie had, ik moet hem weer eens tevoorschijn halen want deze trein hoort zeker thuis op een Nederlandse baan  :)
Dat van de sleper ga ik dan gelijk goed in de gaten houden.

Mvg,

Peter Degeluidsman