Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Energiewagon NS

Gestart door Wheels donderdag 22 februari 2024, 11:53:17

Energiewagon NS

Uitgerangeerd ;)

Energiewagon NS
Project (verzoek van een treinfanaat om dit model te printen) afgerond van het 3D tekenen van een kap van de NS Energiewagon in Autocad en 3D printen met mijn Creality Ender 3v2 en vervolgens met airbrush in kleur gespoten.

De kap is op een bestaand Roco onderstel geplaatst. Op het onderstel een 3D verloop plaatje gelijmd tbv monteren kap op het onderstel.
Gr Matje
Re: Energiewagon NS
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Netjes gedaan Matje  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Inderdaad: interessant model en fraai uitgevoerd!

Groet,

Peter

Mooi hoor!

Mvg Stephan

Superknap gedaan!

Wat ik me in zo'n geval altijd afvraag: "3D tekenen van een kap van de NS Energiewagon in Autocad"

- Hoe kom je aan de juiste maten? Is dit schatten vanaf een foto? Zijn tekeningen ergens op te vragen?
- Is zoiets voor een normale sterveling, die nog nooit met Autocad heeft gewerkt, ook weggelegd? Ik bedoel: hoe stijl is de leercurve die je dan door dient te maken?

Wat betreft het printen:
- Hoe heb je het oppervlak zo mooi strak gekregen? Schuren, of opvullen met een filler/ primer (verf)?

Algemeen:
Naast de bestande wagon lijkt deze een beetje groter. Is dat in werkelijkheid ook zo? (Geen idee...) Of heeft dit te maken met de schaal die jij gebruikt hebt/ die de andere fabrikant gebruikt?

Groeten,
William

Uitgerangeerd ;)

[Superknap gedaan!]
Dank je wel William

[- Hoe kom je aan de juiste maten? Is dit schatten vanaf een foto? Zijn tekeningen ergens op te vragen?]
Op internet een summiere zijaanzicht tekening gevonden. Deze verschaal ik na een aantal bewerkingen in Word tot de "juiste" afmetingen. Dat is dan voor mij het uitgangspunt om verder te tekenen en te vergelijken met de op internet beschikbare afbeeldingen. Helaas van de kopkanten geen tekening te vinden, daar haal ik de afmetingen uit beschikbare foto's. Diverse afbeeldingen verschaal ik ook Word na bewerking in Photoshop. Op deze manier van werken kom tot het eindresultaat.
Flink wat werk waar ik veel van heb geleerd en veel ervaringen rijker ben geworden.

[- Is zoiets voor een normale sterveling, die nog nooit met Autocad heeft gewerkt, ook weggelegd? Ik bedoel: hoe stijl is de leercurve die je dan door dient te maken?]

Ik heb in december 2021 de meest simpele goedkope 3D printer aangeschaft omdat ik hiervan prima print resultaten had gezien. Ik kwam in een totaal nieuwe wereld terecht met ontelbare uitdagingen en mogelijkheden.
Ik had mezelf wel de verplichting opgelegd te leren tekenen / ontwerpen in welk programma dan ook. Modellen van internet downloaden vind ik voor mezelf geen uitdaging.
Diverse studieboeken gekocht op Marktplaats en iedere dag bladzijde voor bladzijde door het 1870 tellende pagina's boek geworsteld.  Veel ondersteunende YouTube fimpjes bekeken en de sprong in het diepe gewaagd.
Tekenen, 3D printen verbeteren ontwerp, 3D printer leren kennen etc etc.
Kortom; enige PC ervaring wel gewenst maar jezelf verrijken met het onbekende is toch wel een mooie uitdaging / doelstelling. En .. mooi te gebruiken met mijn grote hobby modeltreinen.

[Wat betreft het printen:
- Hoe heb je het oppervlak zo mooi strak gekregen? Schuren, of opvullen met een filler/ primer (verf)?]

Op basis van ervaring en wijze van printen / tekenen / instellingen printer en gebruik materialen tot dit eindresultaat gekomen. Het enig wat schuurwerk en plamuur (Vallejo putty) nodig had (heeft) was het dak vanwege rondingen. Een 3D printer print in dunne laagjes wat zorgt voor een soort trapeffect op het dak wat weggeschuurd kan worden. Zie foto.
Met airbrushen spuit je de oneffenheden niet weg vanwege de dunnen spuitlagen, wordt ook niet mooi en grote kans dat je spuitlagen te dik worden met zakkers als gevolg. Het airbrushen is op zich ook al een ding op zich. Veel afplakwerk, geduld en een vaste hand en het juiste materiaal. Ik werk met een Harder Steenbeck airbrush en een Fengda compressor. Verf, primer etc allemaal van Vallejo.

[Algemeen:
Naast de bestande wagon lijkt deze een beetje groter. Is dat in werkelijkheid ook zo? (Geen idee...) Of heeft dit te maken met de schaal die jij gebruikt hebt/ die de andere fabrikant gebruikt?]

Op de foto met plamuur op de wagon is de bijna gelijke dakhoogte te zien met het plan E rijtuig. Mogelijk dat de uitlaten op het dak een vertekend beeld geven.
Ik probeer zoveel als mogelijk de juiste schaal / afmetingen te hanteren maar ik moet wel rekening houden met de onderstellen waarop in dit geval op verzoek van de "opdrachtgever" een kap moet worden geplaatst.
Je zult af en toe concessies moeten doen om technische / optische resultaten te willen halen.
En niet onbelangrijke punten zijn mijn technische beperkingen en mogelijkheden en die van de 3D printer.

Groet Matje