Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanbouw Platen en Balken

Gestart door Hitmaan woensdag 21 februari 2024, 22:18:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanbouw Platen en Balken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Baanbouw Platen en Balken
Hallo Bouwers

Wat gebruiken jullie voor platen voor jullie baanbouw.
Soort en dikte wil ik graag weten.

Tevens de vraag wat voor balken. Dikte en breedte.

Ik wil binnenkort beginnen aan de baanbouw van mijn eigen baan en deze info is wel handig.

Tevens was ik van plan om de toplaag te voorzien van de XPS blauwe platen. Die kan je denk ik nog wel krijgen bij een bouw winkel. Mits jullie andere ideeen hebben.

Dank voor de reactie's.
Re: Baanbouw Platen en Balken
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Platen en Balken
platen: multiplex/triplex 9 mm
staanders (poten verticaal) vurenhout geschaafd 44 x 44 en 32 x 27 mm
liggers (balken horizontaal) vurenhout geschaafd 44 x 18 mm

Cees
Re: Baanbouw Platen en Balken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Platen en Balken
De dikte en sterkte van balken en platen (de bouwmaterialen) hangt sterk af van de onderlinge afstand tussen de draagbalken. Hoe groter de afstand tussen de draagbalken hoe sterker deze moeten zijn. Ook de plaatdikte moet dan groter worden.
Zelf gebruik ik graag een 60 bij 60 raster. Dat wil zeggen dat de draagbalken 60cm (hart op hart) uit elkaar liggen, zowel in de lengte als de breedte. Deze maat heeft als voordeel dat je er nog tussendoor kunt (mangaten) om achterin te kunnen werken. De plaat of tracé dikte kun je dan beperken tot 8 a 10cm triplex of 15mm spaanplaat. De draagbalken kun je dan maken van vurenhout met een kopmaat van 18x44mm . Indien je er zelf met je volle gewicht op wil kunnen staan of zitten dan moet dat minstens tweemaal zo groot worden.