Nieuws:

200 wagons verkocht!!. Bestel hem ook in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

Huizen stofvrij maken

Gestart door Link donderdag 15 februari 2024, 21:13:09

Huizen stofvrij maken

Huizen stofvrij maken
Mijn tweede topic op dit leuke forum.

Enfin, mijn vader wil ook een aantal huizen en een kerk en station en een perron en en en .. en compleet in elkaar gezet, want een bouwpakket heeft hij nog nooit van zijn leven in elkaar gezet en als ik heel eerlijk ben wordt dat ook niks.

Dus hij Marktplaats afstruinen en vindt dozenvol meuk waarvan ik niet eens goed kan zien wat erin zit. Hij zegt dan; er zal vast wel iets bij zitten en het is niet duur. Ik geef dan aan dat hij moet kopen wat hij nodig heeft en niet lukraak meuk van mensen moet opkopen.

Ik koop wel eens LEGO via Marktplaats en vaak zit dan dan onder het stof. Een manier om het vrij te maken van stof is wat dreft, warmlauw water en dat in de gootsteen.

Maar hoe maak je de huisjes een beetje schoon zonder ze helemaal te ver****en. Het is plastic, dus zou wel tegen water moeten kunnen toch? Ik denk dat je het stof met water makkelijk eraf spoelt? Of moet ik met een kwast in de weer. Heb zelf nooit spuitbussen met compressed lucht gebruikt. Is dat wat?
Re: Huizen stofvrij maken
Een spuitbus met lucht is een oplossing, een kwastje ook.
Met vloeistof is het flink oppassen, maar lauwwarm water kan wel gebruikt worden, als je het met een kwast opbrengt en met een niet pluizende doek opdept.

En een alternatief is een ervaren modelbouwer vragen om een bouwpakket in elkaar te zetten.

Groet,

Klein Jünkerath

Kwasten (niet te hard) doen al veel.
En een mini stofzuigertje (USB toetsenbordzuiger, werkt bijv. ook op een telefoonvoeding) erbij om het schoon te houden (o.a. bij Ali goedkoop te koop).

Vloeistof alleen bij vastzittend vuil, of met gevoel loskrabben met een satéprikker o.i.d., beetje afhankelijk wat voor vuil het is.

Groet, Paul

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Het vastgoed voor de modelbouw is op de tweedehands markt vaak verrassend goedkoop. Je koopt al snel een hele doos vol met gebouwen voor een prikkie. Al zitten er maar een of twee gebouwen bij die je kunt gebruiken heb je al een aardige koop gedaan. Dat komt omdat het prijsverschil met nieuwe bouwpakketten zeer groot is. De rest kun je uit elkaar halen voor de Bastelkiste (Kit bashing) en de rest weggooien of aan een meer ervaren modelbouwer geven.
Omdat het plastic is kun je het in water zetten om schoon te maken. Echter let wel op, vaak zitten er aan gebouwde modellen bloembakken met 'bloemen'. Deze kunnen niet zo goed tegen water. Ook wordt er vaak gebouwd met een product genaamd CrystalClear. Dat lost op in water! Zelf gebruik ik uitsluitend een zachte kwast en een klein stofzuigertje. Bussen met compressed air geven vaak al een te harde luchtstroom waardoor kleine (en vaak fragiele) details er af geblazen worden. Wel kun je een blaasbalgje gebruiken wat vaak in de fotografie gebruikt wordt om lenzen ed schoon te maken. Meest is dat een rubberen bal met een zacht kwastje op het mondstuk.
Ook gebruik ik voor hardnekkige vuilplekken wel eens de airbrush. Deze geeft een heel dunne luchtstroom die je in kunt stellen. Met de compressor bepaal je de blaassterkte. Maar ja, die apparatuur moet je dan wel hebben.

graag een glaasje wijn

compresssortje met de verfspuit zonder verf verwijderd al veel stof of een USB stofzuigertje

Bedankt voor de tips mannen.

Zijn er ook mensen die voor anderen een bouwset in elkaar willen zetten? En dan wel professioneel (ik bedoel ermee te zeggen door mensen met ervaring).

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ik zou dat met liefde voor jou en je vader willen doen. Maar ik ben bang dat de transportkosten toch wel een dingetjes gaat zijn.

Ik vraag me ook vaak af hoe je een modelbaan stofvrij houdt. Vanzelfsprekend begint het al met de ruimte, die het best apart is, dus niet in de buurt van stofnesten als bedden en tapijt of dikke gordijnen. Een luchtreiniger in de ruimte is ook een goed idee zodat de lucht continu gefilterd wordt van stof. Je moet eens zien hoeveel zo'n ding opvangt. Zo'n machine neemt weinig stroom dus kan je continu aan laten staan.

Voor stofverwijdering is inderdaad een goede kwast te gebruiken. Ik heb zelf ook een draagbare compressor op accu die normaal in de auto ligt om banden op te pompen. Zeer handig apparaat. Je kan er ook luchtbedden mee oppompen of fietsbanden en dus ook lucht mee blazen. Als je dan bij hetzelfde merk blijft kan je ook een kruimelstofzuiger kopen van hetzelfde merk wat ook met die accu werkt. Ik gebruik dat ding dagelijks om kleine zaken op te zuigen, zoals het kattengrind.

Ik gebruik liever een compressor om het vuil weg te blazen, dus wel buiten doen, en liefst het bouwsel in een kartonnen doos vasthouden, de dingetjes die wegvliegen kan je dan nog recupereren.
Je kan ook beter de luchtstroom van een compressor inschatten, eventjes op uw hand richten, een borsteltje is ook altijd bruikbaar,
Leopold

doe maar een treintje

vuil wat je weg blaast komt ergens anders op je baan weer neer.
Zelf probeer ik vuil e.d. met een (mini) kruimeldief weg te zuigen.
Uitgaande dat de huizen al op een baan staan  :D

Windhoven

Citaat van: Link op zondag 18 februari 2024, 18:55:23Bedankt voor de tips mannen.

Zijn er ook mensen die voor anderen een bouwset in elkaar willen zetten? En dan wel professioneel (ik bedoel ermee te zeggen door mensen met ervaring).

Zoeken op internet naar huisjesmakkelaar die heeft een bouwservice. Geen ervaring mee hoe de bouwkwaliteit verder is. Maar weet wel dat als je gebouwde huisjes laat verzenden de kans op schade natuurlijk aanwezig is, dus moet je toch weer aan het plakken om het te repareren.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martijn.

Om modellen stofvrij te maken,
gebruik ik van Busch de Cyber Clean:

Bron: www.meijerenblessing.nl

Groeten,

Erik

Fantasietjes op de baan