Hoi! Wat een leuk topic. Ik haak aan omdat ik in een soortgelijke situatie heb gezeten. Herbeginnen -> research -> keuze (2 rail). Voor mij is het belangrijk dat ik zelf de mogelijkheid heb om met software te "pielen" voor het systeem. Ik heb kort onderzocht hoe dat bij de "grote" fabrikanten zit maar daaruit bleek al snel: geen enkele ondersteuning, weinig documentatie etc. Het hele BiDiB gebeuren is grotendeels Open Source, van protocol tot printplaten en software, je kunt dus zelf de componenten (laten) bouwen, mocht je daar om verlegen zitten. Ook is er een heel actief forum (forum.opendcc.de) waar de bedenkers, producenten, softwarebouwers en de normale gebruikers informatie uitwisselen. De ondersteuning die ik een paar keer nodig had was goed en snel!
Het was, zeker als beginner, wel even taaie materie. Wat is dat BiDiB nou eigenlijk, wie zit erachter, zijn het eendagsvliegen etc. Op een gegeven moment las ik een nieuwsbrief van een treinenwinkel bij mij in de buurt dat de eigenaar met zijn demo-baan ook was overgestapt op BiDiB en hij bood wat items te koop aan in de winkel. Toen heb ik de stap genomen het aan te schaffen. Dat is nu een jaar of 3-4 geleden denk ik.
De uiterlijke verschillen tussen de shiny All-in-1 centrales en de hardware met BiDiB is evident. Het productaanbod voor BiDiB hardware en de hoeveelheid informatie en ondersteuning is goed in mijn beleving. En de prijs van de individuele componenten is over het algemeen wel lager. Zeker wanneer je kijkt naar de extra features, zoals GPIO poorten, relais, addons (b.v keerlusmodule (2-rail)) etc. die de componenten hebben.
Ik ben zelf begonnen met de basis set: IF2 (interface), ReadyBoost (Booster) en een GBM16TS (16 kanaals bezetmelder). Deze componenten zijn plug-n-play. Je hebt inderdaad, zoals Ronald al schreef een voeding nodig voor de Booster en 1 voor de Bezetmelder. Voor elke volgende bezetmelder (of Booster) hoef je, mits je goede producten aanschaft, geen extra voedingen meer te kopen. Ook is een PC een vereiste om de gratis programma's op te draaien. Met deze programma's (Wizard (multi OS) en Monitor (windows)) kun je alle configuratie instellen en ook rijden/programmeren.
Er is ook een All-in-1 component (GBMboost + GBM16T). Dit is een interface, booster en bezetmelder in 1. Hierop kun je inderdaad ook een multimausmodule op aansluiten een S88 interface voor de oude bezetmelders en nog wat dingen.
De eerste componenten heb ik dus lokaal gekocht (dwz in NL bij een winkel) maar de rest heb ik bij Fichtelbahn zelf gekocht. Je kunt inderdaad ook bij Tams componenten kopen die BiDiB ondersteunen. Fichtelbahn is volgens mij echt al een tijd bezig, 12 jaar oid. Het productaanbod groeit elk jaar. De ingeslagen weg is nu meer richting de ReadyLine componenten waarbij je zelf niks meer hoeft te solderen.
Er is momenteel ook een ontwikkeling gaande waarbij een interface met een raspberryPI (mini pc) gebundeld wordt. Hiermee kun je in theorie direct mee (zonder pc) communiceren met een Wifi handheld controller zoals de WlanMaus van Roco. Of dat ook in de planning zit weet ik niet. Mijn PC staat altijd aan.
Nog een paar weetjes:
- Railcom+ wordt niet gebruikt met het BidiB protocol. Railcom (zonder +) wel;
- Je kunt ook een andere DCC centrale (interface) gebruiken ipv de IF2;
- De wissels en andere accessoires worden volledig aangedreven dmv het BiDiB protocol. Er komt geen DCC (decoder) aan te pas. In iTrain heet dit "Accessory bus";
- Fichtelbahn is niet het bedrijf achter BiDiB. BiDiB is een opzichzelfstaande entiteit (vereniging volgens mij);
- Het forum is te vinden op
forum.opendcc.de- De wiki is te vinden op
forum.opendcc.de/wiki- Het protocol is de te vinden op
bidib.org- Je hoeft geen treinbesturingsprogramma te kopen voordat je kan rijden. Er is gratis software beschikbaar waarmee je direct kunt rijden;
- Met de BidibWizard kun je ook een WLanmaus besturen om handmatig te rijden;
- Roco en bv ESU maken AC loco's met decoders die wel standaard railcom ondersteunen.
Ik kan mij wel voorstellen dat je jezelf de volgende dingen goed moet afvragen:
- Wil ik bij elke nieuwe Märklin loco de extra 35,- euro uitgeven voor een DCC Railcom basis decoder en >100,- voor sound?
- Vind ik het erg om af-en-toe iets dieper in de BiDiB materie te duiken om een en ander duidelijk te krijgen?
En, alles is in het duits...