Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )

Gestart door KevinP woensdag 14 februari 2024, 14:18:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@Rudibeer ,

Het wordt een paradetraject door het landschap. Ik ben zelf niet iemand van veel rangeren etc. Op de lager gelegen laag ( ROZE ) wil ik nog een klein stationnetje intekenen waardoor het niet alleen maar een doorgaand traject wordt. De bocht staat op papier iets krapper ingetekend d.m.v. vaste bochten ( marklin K-rail 2241 / 2251 ) .. maar in de praktijk wil ik hem met flex maken, echter vindt ik flex met tekenen lastig te verwerken.

grtz Kevin
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Hi...

Even bezig geweest met een " laagje dieper "... Simpel 2-sporig stationnetje om toch de treinen evt. te kunnen laten stoppen.. wat vinden jullie ervan ?

De blauwe laag ligt ong. een 15/20 cm lager dan het rode/gele traject. Stationsporen zijn +- 1.90M
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
 @citaat hoe ziet dat er optisch uit?
gaat het blauwe spoor onder met een viaduct onder het rode/gele spoor door of door een tunnel?
Je kan het ook nog wat speelser maken met een flauwe bocht.

gr. Ruud
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@Rudibeer ,

De stationsporen verdwijnen inderdaad in een tunnel. Aan de rechterzijde stijgen deze uiteindelijk uit het zicht naar de toplaag ( gele/blauwe ) sporen om daar aan de rechterkant via een klimspiraal naar het schaduwstation te dalen. Aan de linkerzijde dalen de sporen over de lengte van de tafel richting het schaduwstation.

Zie de bijgevoegde foto van het schaduwstation.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Het is wel een erg zielig station zo. Misschien een idee om het station gewoon helemaal te laten vervallen en dat stuk ook gewoon paradebaan van maken. Of toch een station dan 3 sporen in het station en er een lokaaltje bij zo iets wat er bijvoorbeeld in Jenbach is met een smalspoorbaan naar het Zillertahl of de tandradbaan naar de Achensee.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Hierbij dan een opzetje met een 4-sporig stationsgebied... Mits dit in de praktijk ook gaat passen!...  :?
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Hierbij dan een opzetje met een 3-sporig stationsgebied...
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Hey kevin,

Waarom zou je niet kijken naar meer zoiets? Zie zwarte lijn, sorry voor de paint foto haha



Groet Jaimy
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Citaat van: iTom op woensdag 14 augustus 2024, 12:12:47Het is wel een erg zielig station zo. Misschien een idee om het station gewoon helemaal te laten vervallen en dat stuk ook gewoon paradebaan van maken. Of toch een station dan 3 sporen in het station en er een lokaaltje bij zo iets wat er bijvoorbeeld in Jenbach is met een smalspoorbaan naar het Zillertahl of de tandradbaan naar de Achensee.

Een kopstation(netje) lijkt mij een prima oplossing.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Het blijft allemaal erg gekunsteld naar mijn mening.
Het paradespoor ligt met een mooie flauwe boog in het landschap en het station ligt er maar stijf als een plank bij. Ik weet ook niet hoe je de linkerzijde qua scenery geloofwaardig zou kunnen vormgeven. Het zal wel een tunnel moeten worden, maar er is nauwelijks plaats voor de portalen en een berghelling naar het paradespoor. Ook dat gaat er gekunsteld uitzien en dat komt doordat de bogen van de twee niveaus precies boven elkaar liggen.

Wat wel kan is een station plannen aan een enkelsporige zijlijn, gelegen in een dal waar de paradebaan echt hoog overheen gaat, over een mooi viaduct. Als het echt moet, gebruik je de inmiddels overbekende constructie van de Bietschtalbrücke maar liever een fraaie klassieke boogbrug met een eveneens hooggelegen rijvloer. In beide gevallen kun je de treinen op het viaduct in volle glorie zien. Kwestie van smaak wat je liever als brugconstructie ziet.

In elk gevsl kun zo je mooie geloofwaardige (Oostenrijkse) scenery maken. Sommige, lichte treinen boemelen door het dal en stoppen even in het station bij een slaperig plaatsje met een kerk waar zo'n ui op de toren staat, terwijl de sneltreinen en serieuze goederentreinen hoog over naar hun bestemming razen.

Groet,

Peter


Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@BlikkenTinus ,

Het verschil tussen de hoogte aan de linkerzijde is +- 15/20 cm. Het tunnelportaal welke naar het paradespoor lijdt kan iets verder worden geplaats ( zie bijgevoegde foto ) waardoor het bovenste spoor uit een berg komt. Het station kan niet op een andere manier neergelegd worden dan recht omdat je anders niet meer met de bochten uitkomt aan beide kanten.

Misschien moet het station vervallen en moet er op die plek een 3-sporig paradestukje komen, waar treinen elkaar evt. toch kunnen passeren. Het station is ontstaan uit een feedback, waarin werd aangegeven dat treinen elkaar ( buiten het schaduwstation ) niet kunnen passeren, waardoor het treinenverloop voorspelbaar wordt.   

Grtz.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Bochten kunnen altijd verlegd worden. Henk (Lobomotion) had in een van zijn ontwerpen een minder fraaie boog liggen en die kreeg hij er ook uit. Het vergt wat gepuzzel, maar alles kan.

Daarnaast wordt de treinenloop niet onvoorspelbaarder door in het zicht liggende passeersporen. Integendeel, want dan zie je juist wat er gebeurt. Het enige is dat er soms een trein stopt en soms niet.

Het is vooral dat het er qua treinverkeer voor mij supersaai door wordt als er alleen maar treinen voorbij rijden zoals in je oorspronkelijke ontwerp. Maar als je niet wilt rangeren, je niet voelt voor mijn eerdere suggestie en je het liefste naar voorbij rijdende treintjes wilt kijken in een zo mooi mogelijk landschap, dat kan dat toch gewoon?

En wil je een station, dan is het misschien beter dat station in de S-boog te leggen en die twee kaarsrechte sporen als zuiver paradespoor te gebruiken. Dat ziet er echt natuurlijker uit.

Groet,

Peter
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Nou... nog maar eens bezig geweest.. In de opzet het station toch verplaatst naar de hoogste laag..

- Links bij het station komt een stadje
- Rechts van het station een dieper gelegen dal met rechtsboven een boogbrug over de hele boog waar dan een riviertje onderdoor stroomt
- rechtsonder weer iets hoger zodat de trein daar in de tunnel verdwijnt

Roept u maar... :D
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
 @citaat veel beter, dit smoelt tenminste!
Je zou als je de ruimte kan vrijmaken een 5e spoor bij maken als een omloopspoor voor goederentreinen, zodat de andere 4 puur voor reizigerstreinen.

gr. Ruud
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Dit is visueel inderdaad veel beter! Nog mooier zou het volgens mij zijn als je de lichte slinger die in het traject zat, gewoon terug haalt in je station. Perrons hoeven niet kaarsrecht te zijn.

Groet,

Peter

Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Linkerkant station omhoog en rechterkant zakken.   \
En dan de spiraal andersom laten dalen.
Dan kun je met je parade spoor langs de voorkant blijven. En onder je station door duiken.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Hi allen,

bedankt voor de feedback.

Ik heb er toch voor gekozen om het "station" 3-sporig te maken & er dus meer een halteplaats ( 3-sporig ) van te maken, dan echt een groot stationsgebouw. De keuze om dit zo te doen is gekomen omdat ik naar mijn mening aan de zijde van het stationsgebouw te weinig plaats heb om nog een stedelijk gebied te maken. Aan de rechterzijde van de baan wil ik namelijk meer de focus op natuurelementen ( bergen, bomen, rivier etc. ) leggen, met een mooie boogbrug ( oranje gedeelte ) over een dalletje.

bijgevoegd de nieuwe opzet omtrent de halteplaats ..

@BlikkenTinus, de sporen zullen in de realiteit iets glooiender komen te liggen dan op het plaatje. Echter vindt ik dit met flexrail lastig te tekenen in Anyrail :)
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
 @citaat Ik zou het perron aan de onderkant verplaatsen en tussen spoor 2 en 3 zetten. Dan zul je deze sporen wel wat meer tussenruimte moeten geven.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@basjuh1981,

Dat zou praktisch niet handig zijn omdat beide sporen dan een stuk korter worden.

Daarnaast geldt het middelste spoor nu als doorgaand spoor voor bijv. goederenvervoer voor beide kanten..

Dat is de reden waarom ik deze keuze heb gemaakt.

Grtz
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Goedemorgen allen,

ik ben eens aan de slag gegaan met het intekenen ( 3D weergave ) van "natuur" binnen Anyrail ( dit werkt overigens niet super chill, maarja daar is het programma in eerste instantie ook niet voor bedoeld  :D ). Ik hoop dat er d.m.v. onderstaande afbeelding toch een redelijk beeld weergegeven wordt met betrekking tot mijn plannen...

Ik ben benieuwd naar jullie meningen ...

Grtz Kevin
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
het is slechts mijn mening hoor, maar er zijn maar heel weinig zichtbare sporen, buiten het station om.
Als dat de bedoeling is....okidoki. :)

gr. Ruud
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Hi @Rudibeer ,

Dat klopt.. het station & het paradespoor zijn inderdaad de enige zichtbare sporen. De focus wordt vooral gelegd op scenery ( natuur ) waar mooie lange treinen doorheen rijden. In het stationsgebied zal de "bedrijvigheid" plaatsvinden.. Ik heb alleen de wisselstraat nog aangepast, waardoor de perronsporen nu in beide richtingen bereden kunnen worden.

grtz
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Dit is mijn mening, dus niet te persoonlijk nemen. Het stuk van dat station pal in het midden geeft meer het idee dat de baan rond "rangeer" of "station" gaat.
Als je baan eerder gaat draaien rond scenery dan heb je een groot station eerder vooraan aan de plaat. Zo kan je nog met lange treinen rijden en laten stoppen aan het station.
Gaat dit station ook nog een dorp hebben in het midden, dan is je focus eerder station/dorp dan scenery, niet voor niets dat ze zeggen "het staat centraal"

Wat een leuk idee kan zijn is om 2 banen te maken. Dan kan je nog steeds het station op het gelijkvloers houden vooraan.
Dan kan je op de +1 een trein laten rijden door het midden van het landschap, zo integreer je die baan meer in de scenery, bergen zijn een heel mooie plus om te hebben in dit geval.
Wil je wat ideen hebben, kijk even naar het baanplan dat ik heb.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@MrAdmiral ,

helaas begrijp ik niet wat je precies allemaal bedoeld met bovenstaande teksten...  :-(

Het idee is als volgt;

- Aan de zijde van het stationsgebouw ( paars ) wordt een stadje gemaakt
- Aan de zijde van het stuwmeer komt wat meer industrie
- Rechts beneden komt een berg/natuurgebied met daarin wat huisje en bovenop de top een burcht welke d.m.v. een kabelbaan bereikbaar is.

Het station ligt inderdaad daarmee centraal gelegen.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Citaat van: KevinP op woensdag 11 september 2024, 11:24:12De focus wordt vooral gelegd op scenery ( natuur ) waar mooie lange treinen doorheen rijden.
Dan moet je ze wel kunnen zien. Het stukje paradespoor wat zichtbaar is - rechtsonder - is daarvoor te kort.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@basjuh1981 , het open stuk is minimaal 1.40M lang.. Het stuk wat momenteel onder het grijze verborgen ligt wordt gemaakt als tunnel, zoals onderstaande afbeelding ( dit krijg ik in Anyrail helaas niet ingetekend ). In het totaal is dan een lengte van ruim 2.80M lang.

Daarnaast bekijk ik momenteel de mogelijkheid nog om zo'n soort zelf tunnelidee te plaatsen aan de rechterzijde in de grote berg, waardoor de trein daar ook nog deels zichtbaar is.

grtz
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
Citaat van: KevinP op woensdag 11 september 2024, 13:33:38@MrAdmiral ,

helaas begrijp ik niet wat je precies allemaal bedoeld met bovenstaande teksten...  :-(

Het idee is als volgt;

- Aan de zijde van het stationsgebouw ( paars ) wordt een stadje gemaakt
- Aan de zijde van het stuwmeer komt wat meer industrie
- Rechts beneden komt een berg/natuurgebied met daarin wat huisje en bovenop de top een burcht welke d.m.v. een kabelbaan bereikbaar is.

Het station ligt inderdaad daarmee centraal gelegen.

Wel voor een baan die op scenery gaat draaien ligt jou station heel centraal en zie je inderdaad niet veel spoor.
Misschien die bergen wat openmaken zoals KevinP doet met een zuilengallerij, zo heb je meer pret van je treinen buiten in het station.

Voor dat idee met die verdiepen gaat niet echt ideaal zijn aangezien je focus, dorp, station en industrie is.
Re: we zijn van start... ! ( H0 Doorgaand Station )
@MrAdmiral , dat idee met de zuilen is inderdaad de bedoeling, zie mijn vorige post  :D