Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Besturen en aanpassen Lockpilot 5 icm Marklin CS/2 60215

Gestart door Supervisors_NL dinsdag 13 februari 2024, 15:51:51

Besturen en aanpassen Lockpilot 5 icm Marklin CS/2 60215
Beste vrienden,

Graag wil ik wat extra uitleg over het besturen en aanpassen van een ESU Lockpilot 5 DCC.

Ik heb een Roco 68791 omgebouwd met zowel een nieuwe ledverlichting DRC2400 v.5 alsmede 2 zwaailichten MTEDR24.
Tevens is de "standaard" ESU Decoder met de adapterprint vervangen. De adapterprint is vervangen door een NS2400 MTC.
Als decoder gebruik ik nu een ESU 59619.

De zwaailichten zijn aangesloten op Aux5 en Aux6 van de decoder.
Dit zijn de aanpassingen.

Ik heb nu de loc op het programmeerspoor gezet en daar wordt de Loc als MFX decoder herkend. De loc loopt, en de verlichting brandt.
Echter de zwaailichten knipperen niet maar geven branden continu.

Ik heb hierover al uitgebreid gecommuniceerd met collega Looney Tunes, en wij zijn tot de conclusie gekomen dat er een aantal
CV Waarden in de decoder moeten worden aangepast.

Ik heb daar echter geen ervaring mee.
De volgende waarden moeten worden aangepast.
CV31 naar 16
CV32 naar 0
CV307 naar 12
CV315 naar 12

Ik heb vervolgens de decoder uitgelezen via mijn CS2, maar ik zie nergens deze CV waarden terug om te wijzigen.
Ik krijg 4 tabbladen te zien:
Root-Info
Motor
Formaat
Andere

Onder geen van de tabbladen kom ik deze CV instellingen tegen.
Dus, weet ik ook niet hoe ik deze waarden kan aanpassen.

Ik ben helaas niet in het bezit van een ESU Lockprogrammer. Maar ik begreep dat deze waarden ook instelbaar zijn via een CS/2.

Daarom de vraag of iemand mij kan uitleggen hoe ik deze CV instellingen kan aanpassen via mijn CS/2.

Alvast dank voor de hulp.
Groet,
Paul

Re: Besturen en aanpassen Lockpilot 5 icm Marklin CS/2 60215
Sorry de foto staat er nu 2x in. Ik weet niet hoe ik deze kan verwijderen.
De oorzaak van je probleem staat links onderaan op je foto.
Als protocol staat ingesteld M4 (mfx)  en je probeert dcc-adressen te wijzigen.
Stel als protocol dcc in en probeer het opnieuw.
Beter is ook om in de decoder het M4 en Motorola protocol uit te schakelen.
Dat doe je door in cv47 de waarde 1 te schrijven (zie de handleiding)

Cees
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Supervisors_NL op dinsdag 13 februari 2024, 15:55:32Sorry de foto staat er nu 2x in. Ik weet niet hoe ik deze kan verwijderen.
Ik heb één foto verwijderd, gewoon op de "verander" knop onder Menu_uitrol.png klikken en dan onder "Bijlagen en andere opties" de gewenste foto verwijderen. :)
Ook vandaag weer bezig geweest met deze loc.
Helaas is het niet gelukt.
Als eerste kan ik het decodertype niet aanpassen in het configuratiescherm. Deze optie is geblokkeerd.
Ook mag ik geen CV waarden aanpassen, en kan dus de waarde CV47 niet aanpassen.

Wanneer ik de handleiding van ESU Decoder erbij pak, geeft deze de volgende tekst.
Zie bijlage:

Zo gezegd zo gedaan. De loc staat nog in het systeem en werkt als mfx.
Vervolgens handmatig een nieuwe loc aangemaakt, met als decoder een DCC.
Deze opgeslagen en vervolgens het adres uitgelezen. Daarbij geeft de loc standaard het adres 3 aan.
Ik krijg dan de melding dat adres 3 al bezet is, maar ik accepteer dit gewoon doordat ik alleen het programmeerspoor heb verbonden met de CS/2
Ik kan eventueel later alsnog dit adres aanpassen, echter dit is voor dit moment niet nodig.

Vervolgens lees ik de gegevens van de decoder uit de loc uit. Dit wordt bevestigd dat de loc is gelezen.

Maar als ik vervolgens het configuratiescherm afsluit en probeer de loc te testen, gebeurt er niks.
De loc loopt niet en ook geen van de functies werkt.
Het configuratiescherm laat nog steeds een DCC zien, maar er werkt niks.
Echter als ik plaats daarvan naar de MFX loc ga (deze staat nog in het systeem), dan draait alles weer zoals daarvoor, echter zonder zwaailicht (brandt continu).

Ik heb ook de CV lijst uitgelezen, dat is ook gelukt, en daarin zelfs de CV waarden voor de aanpassingen toegevoegd.
Ik kan deze dan echter niet wegschrijven naar de loc. Melding: het schrijven van de waarden is mislukt.

Ik heb wel een enkele andere decoder van ESU, maar deze werden gewoon automatisch herkend, en dat werkt gewoon.
Maar blijkbaar doe ik toch dingen niet goed.

Waarom werkt bijvoorbeeld de loc niet, ondanks dat ik de instellingen heb uitgelezen en opgeslagen?

Mijn lokale dealer kan mij ook niet helpen. Hij verkoopt geen ESU.
Dus daarom wend ik mij wederom tot jullie.
Alvast mijn dank.
groet,
Paul

als er maar een "v" voor op staat

Stuurt de CS2  wel het DCC signaal uit voor de decoders?
Bij rail protocollen moet dat staan.
Staat die op Automatisch dan gaat de MFX aanmelding weer voor op het DCC protocol.
Dus enkel voor programmeren op DCC zetten, indien je nog andere MFX lok's hebt.
Daarna kan ie weer op de automaat  ;)
Ook niet onbelangrijk: Haal de MFX aanmelding van de betreffende lok ook weg.
En ter voorkoming van dubbele adressen,  ook die ellendige 3 eruit halen  dus op een ander DCC adres te zetten.
Inmiddels is de situatie nog "vreemder" geworden.
Ik heb gezocht maar kan niets vinden over "railprotocollen".
Maar toch is er blijkbaar iets gebeurd.
Zowel de MFX als de DCC versie staan beiden nog in mijn CS/2.
Op de DCC versie zie ik verder dat de cv waarden welke ik heb toegevoegd, staan vermeld. Echter, de lok reageert totaal niet op deze loc (Aansturing op de CS/2).
Snelheidsmeter loopt wel op, en functietoetsen zijn zichtbaar, maar doen niets op de loc zelf.

Daarentegen als ik nu de loc stuur via het MFX protocol, dan loopt de trein, maar tot mijn verbazing werken nu ook de knipperlichten op Aux5 en Aux6.
Ondanks het feit dat ik daar dus geen aanpassingen heb gedaan.
Toch heb ik het idee dat de motor veel sneller loopt als voorheen. Dus vraag ik mij af of dit nu wel zo moet blijven staan.
Nu ben ik bang dat, wanneer ik één van beide locs verwijder uit mijn CS/2 alles weer van vooraf aan begint.
Wat kan ik nu het beste doen?

Waarschijnlijk heeft Hans V200.0 gelijk dat er toch een MFX protocol is is aangepast op de loc.
M.i. moet ik dus eerst de decoder maar eens resetten en opnieuw beginnen.

Wellicht is er een optie dat iemand voor mij een lockaart kan aanmaken met de juiste instellingen. Daarmee zou ik dan volgens mij de boel ook moeten kunnen teckelen.

Hoor het weer graag.
Groet,
Paul