Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin

Gestart door Gert1 dinsdag 06 februari 2024, 19:08:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Als dit bericht op 1 april bekend zou zijn gemaakt, had je misschien aan een grap gedacht. Maar het is pas begin februari en dus geen grap, maar de (voor Göppingen) harde realiteit: Miniatur Wunderland neemt afscheid van Märklin. Reden: het middengeleidersysteem leidt tot te veel slijtage. Voornaamste reden om over te stappen op Roco rails. Uitvoerige uitleg in de video:

mvg,
Gert
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Citaat van: Gert1 op dinsdag 06 februari 2024, 19:08:30Miniatur Wunderland neemt afscheid van Märklin

Van de problemen met de rails en vervanging daarvan werd in oktober vorig jaar al melding gemaakt op het Duitse Stummiforum. Dus inderdaad bij lange na geen "1 april grap". Ze gaan nu dus met de uitvoering daarvan beginnen. Zal ongetwijfeld "pijn" doen in Göppingen...

Of dit alles ook geldt voor het rollend materieel van M-fabrikaat dat in MiWuLa rond rijdt? Daar hoor of lees ik tot nu toe nog niets over maar wie weet. Weet jij meer?

Bedankt voor het plaatsen van de link!  :thumbup:
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Ik verwacht niet dat ze de M-locs allemaal gaan ombouwen naar 2-rail inclusief het noodzakelijke vervangen van alle wielstellen.
Binnenkort uitverkoop in Hamburg van 3-raillocs met "wat kilometers" ervaring?
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Denk dat die locs daar nog een stuk sneller slijten dan de puko's en sowieso regelmatig moesten worden vervangen.

Kwam trouwens vorig jaar hier al eens langs.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=91732.msg1519884#msg1519884
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Citaat van: henkv op dinsdag 06 februari 2024, 20:14:01Kwam trouwens vorig jaar hier al eens langs.

Helaas gemist. Bedankt voor het aanhalen, Henk!  :thumbup:
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
 8o Dat zal een flinke operatie worden om al die rails te vervangen, zijn ze wel effe zoet mee.
Maar ja, 3 rail of 2 rail, het blijft een enorme leuke belevenis om er eens te gaan kijken, het is allemaal prachtig om te zien. :)
Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin: Werkzaamheden begin mei 2024
Twee van onze kleinkinderen (16 en 14) stelden voor om met opa en oma naar MiWuLa te gaan. Dus daar konden we geen nee tegen zeggen.
We hebben nog weinig gezien van de werkzaamheden. Bijna alle treinen op de 3-rail rijden nog gewoon. Bijgaand een paar foto's van wat ik gezien heb aan werkzaamheden.
En natuurlijk zelf even vastgesteld of de puco's wel afgesleten waren.

Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Ik rij veel Albert maar gelukkig zien mijn puko's er nog niet zo uit als die op de foto. :P

Bedankt voor het delen van de foto's. :thumbup:

Groet Michel
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Bizar hoe die puko's er uit zien, ik kan ergens wel begrijpen dat ze overgaan naar 2-rail met de afstanden die daar worden gereden.
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
 @citaat
Al is de afstand niet het probleem, maar wel de frequentie waarmee de treinen langs komen voor de puko's.

De afstand is vooral van toepassing op de slepers.
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
En er zitten dan nog meerdere slepers onder alles om geen contactproblemen te hebben met de slepers, ooit de roem van Märklin, nu al sinds het digitaal tijdperk de achillespees...
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Misschien doen zoals in groot bedrijf: hetgeen makkelijk te vervangen is eerst laten afslijten: beugels op electro locomotieven hebben ferriet sleepstuk, smeert ook.
Dus de slepers aanpakken, voor een particulier misschien overkill, maar voor MiWuLa kan dit,

Leopold
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Dat hebben ze vast al geprobeerd, maar om dan nog over de wissels te geraken zal wel mislukt zijn.
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Maar overschakelen dan naar Trix Internationaal ........... geen pukkels maar een derde rail  :P  :P
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Jaaaaa, de oude M-rails ook :thumbup: !
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Trix Internationaal zijn ze mee bezig  ;)
Je bedoelt Trix Express.
Re: Miniatur Wunderland Hamburg stopt met Märklin
Eh ........... inderdaad, had Woensdag niet mijn beste dag