Citaat van: 1200Blauw op maandag 08 december 2025, 21:10:57dit draadje is een jaar oud...
De eerste vraag stamt uit februari 2024,
Citeereen aantal locs (allemaal marklin) en rijtuigen (sommige niet van marklin) uit de wissel loopt.
En die vraag is bij de vraagsteller dus vast wel opgelost.
Vast wel , maar de spraakverwarring over hoe je iets omschrijft, blijft met enige regelmaat terugkeren ...
En daarmee de kans dat dit draadje niet wordt terug gevonden door een ander met het zelfde probleem.
De discussie die ik hier aan ga, is ook alweer oud: Je zou verwachten dat je in de wiki, op een begrijpelijke plaats
een tekening kunt aantreffen van een wissel met daarin alle namen van de onderdelen van dat wissel, zoals
strijkregel, stelbiels, puntstuk, wisseltong, wisselsteller ...
Of simpeler, dat er b.v. in de
begrippenlijst onder de letter S stelbiels en strijkregel staan en
onder de letter W wisseltong en wisselsteller (typerende k-rails term). Eventueel met een linkje naar de pagina waar de tekening staat, of naar de topics die erover gaan. Nu vind je wisseltong wel in de omschrijving van een Rechtsleidend wissel, maar niet als apart begrip.
Zo zouden puntstuk, kruisstuk, hartstuk, wisseltongen en wisseltongparen in de wiki niet toevallig naar hosenträgers of
Geometrie componenten moeten verwijzen, maar je zou een tekening van wissel of engelsman met de namen erin, kunnen toevoegen aan de Geometrie pagina's voor M-, K- en C-rails.
Een andere aanpak is een diagnostische lijst: het aftikken van wat er fout gaat (onder verwijzing naar tekeningen),
en dit draadje leent zich daarvoor als een diagnostische voorbeeld analyse (als dit dan dat, en zo niet dan zus).
Ik weet het, idee ketst terug, en nee, ik ga het inderdaad niet zelf aan de wiki toevoegen, dat klopt, dus misschien gebeurt er dus helemaal niets met dit idee. En blijf ik er gewoon elke keer weer op hameren dat jargon soms goed is.