Nieuws:

Komen jullie ook naar onze Stichting 3rail Gastendag op zondag 3 maart in leeuwarden? Bestel snel een ticket via onze Stichting 3rail Webshop

Cs3+ van Marklin heeft geen spanning op hoofd en programmeerspooruitgang meer

Gestart door Rudge S maandag 05 februari 2024, 05:00:34

Cs3+ van Marklin heeft geen spanning op hoofd en programmeerspooruitgang meer
De cs3+ heeft plots geen spanning meer op de hoofd en programmeeruitgang. Met andere woorden is de interne booster mogelijk jaak. Iemand daar ervaring mee? De Cs3+ krijgt nog wel 19v voeding van de transfo 60101 maar op beide uitgangen naar de sporen komt er geen spanning meer. Welk onderdeel op de printplaat schakelt dit eigenlijk . De transfo 60101 blijkt ook al verkeerdelijk te zijn aangezien die word aanbevolen voor spoor 1 en lgb sporen en wij gebruiken H0 sporen (c-rails). Voor dit soort spoor schrijft men dan weer transfo 60041 voor die iets minder sterk is. Er waren ook al treinen die schade hebben vermoedelijk dus ook al door die transfo. 2 motors verbrand, printplaatjes die stukgaan en dergelijke. Is de cs3+ nog te repareren of een nieuwe ?
Re: Cs3+ van Marklin heeft geen spanning op hoofd en programmeerspooruitgang meer
Nog erbij zeggen dat de display van de CS3+ nog wel normaal werkt
Re: Cs3+ van Marklin heeft geen spanning op hoofd en programmeerspooruitgang meer
En we hebben een 60216 CS3+
Het lijkt erop dat de interne booster stuk is.
Als je een andere booster zou hebben, kun je die aansluiten om het te testen.
Die zware voeding die jullie gebruikt hebben, zou de oorzaak voor het uitvallen niet mogen zijn, zou ik denken. Als hij 19v leverde op het spoor, is er niets aan de hand geweest. Wel is het ding in staat 5A te leveren en dat is serieus. Vooral als er iets verkeerd aangesloten is en/of sluiting ontstaat, krijg je te maken met een stevige stroom. Maar als alles goed is aangesloten, zou het gebruik van de genoemde voeding geen probleem mogen zijn.

Groet,

Peter

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

Beste Rudge S
het zou kunnen dat de noodstop van het central station 3+ blijft hangen, ik heb dit ook gehad, alles lijkt normaal op het scherm, geen error melding, niets, ook de start stop op het scherm werkt dan niet
ik drukte enkele malen (met zachte dwang) op de noodstop, en opgelost, ik heb het nadien nog enkele keren gehad.
vr gr
guy
Ik kijk in de nieuwste Marklin catalogus 2023/2024 op blz.352 en daar staat: 60101: Empfohlen ausschliesslich für Spur 1 und LGB. Kortom de 60101 niet in de H0 omgeving gebruiken. Er staat geen reden bij waarom maar ik denk zelf het grotere vermogen van deze trafo.
is gewoon safe spelen van M. Ik heb hier 2 x 8 amp boosters esu op de baan en nog nooit problemen gehad want die springen zo snel in beveiliging dat ik te laat kom om alles af te zetten.Uitgeprobeerd op de verste plaats van de baan met gewoon een nageltje tussen rail en puko te laten vallen
De CS3+ lijkt op zich normaal te functioneren, ook de start/stop functie en ook de potentiometers van de snelheid links en rechts maar ik krijg gewoon géén spanning op de uitgangen en op de printplaat ziet er ook niet iets meteen verbrand uit of zo. Ik vraag me wel af waarom de 2 andere pinnen dienen in de stekker van de voeding en dan bedoel ik de 2 bbovenste. Op de onderste meet ik 19v en dat is de voeding voor de cs3+. Schakelt de console mss de transfo en geeft die via de andere 2 pinnen dan voeding aan de spooruitgangen of komt de voeding wel degelijk ergens van de printplaat in de cs3+ en van waar dan wel ?
Als de interne booster stuk is hoe zit dat dan met een externe booster, hoe stuur je die aan via de cs3+
Gewoon aansluiten op de juiste poort, netvoeding aansluiten op de booster. De rode en bruine draden moeten dan op de booster worden afgesloten.

Groet,

Peter
De twee bovenste pennen hebben geen voedende functie. De voedingskabel van de trafo is gewoon tweepolig. Vastgesteld door een toevallige snoerbreuk.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: modeltreinverzamelaar op maandag 05 februari 2024, 13:31:53Ik kijk in de nieuwste Marklin catalogus 2023/2024 op blz.352 en daar staat: 60101: Empfohlen ausschliesslich für Spur 1 und LGB. Kortom de 60101 niet in de H0 omgeving gebruiken. Er staat geen reden bij waarom maar ik denk zelf het grotere vermogen van deze trafo.
Het is geen trafo maar een voeding. Verder is dat omdat er in h0 vaak te dunne draadjes gebruikt worden. Je kan prima 5A gebruiken op je baan.