Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Draaischijf 7186 marklin

Gestart door opawim donderdag 01 februari 2024, 21:40:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2009

offline
Draaischijf 7186 marklin
Hallo. Ik heb een draaischijf 7186 Marklin.Nu wil ik daar graag een led lampje van 3 volt aanbrengen dat knipperd op het dak van het huisje. De led knipperd zodra er spanning opkomt.
Maar nu de vraag ik kan geen constante spanning vinden op de schijf. Wie kan of wil mij helpen. 
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Je zal de spanning moeten gelijkrichten dmv een gelijkrichter of diodeschakeling. Je kan daarna nog een condensator plaatsen om de spanning af te vlakken. In de toevoer een weerstand opnemen en dan de led aansluiten. Dan moet die knippervrij zijn.

Mvg Marcel
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Volgens mij is het juist de wens dat hij wél knippert, Marcel.

De vraag is alleen wat OpaWim nou precies wil. Hij is op zoek naar een constante spanning en tegelijkertijd wil hij de led laten knipperen zodra er spanning op komt.
Waarop? Op de aandrijfmotor? Ik vermoed van wel, zodat de led gaat knipperen zodra de draaischijf draait.
En dan is het een kwestie van een gelijkrichter, afvlak-elco, weerstand + knipperled parallel op de motorvoeding aansluiten.
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2009

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Dag Hans en Marcel. Ik wil graag dat de led blijft knipperen zodra ik de draaischijf aan zet. ik heb een led lampje van 3 volt met een weerstand die zodra hij spanning krijgt al gaat knipperen.
Maar waar hal ik de spanning weg op de draaischijf.
Hoor graag van jullie. groet Wim.
Re: Draaischijf 7186 marklin
Een eenvoudig schema van de draaischijf staat hier : https://www.henningvoosen.de/Site/Modellbahn/Drehscheibe.htm

Het is dus net zoals in een analoge loc zo, dat één van beide spoelen spanning krijgt.  Je hebt dus massa (bruin) en één van beide motoraansluitingen die spanning (geel) geeft.  Je hebt dus een schakeling nodig die beide samenvoegt.  De eenvoudigste oplossing is dan een diode met de kathode op beide aansluitingen (voor de afschakeling), en de anodes aan elkaar.  Daarachter een kleine elco voor de afvlakking.

Ik heb zelf niet zo'n draaischijf, dus ik kan het niet checken.  Heb je hier genoeg informatie aan?
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Ik heb even een schemaatje getekend.
Het zwarte deel is bestaand: draaischijf en bediening.
Het blauwe deel is benodigd voor de knipperled. Dat stukje heb ik getest en werkt.
Mijn draaischijf ligt ingebouwd en ik kan er niet handig bij om het geheel te testen; ook weet ik niet of de veldspoelaansluitingen L en R (waar de diodes opkomen) goed toegankelijk zijn.
IMG-20240202-WA0001.jpg 
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
En toen werd het stil hier... Zou het opawim gelukt zijn?
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2019

online
Re: Draaischijf 7186 marklin
...
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Mooi verhaal, maar het gaat hier om een oude 7186 en daar komt geen DC aan te pas.

Bovendien is de vraagsteller toch redelijk duidelijk met wat hij wil:
Dag Hans en Marcel. Ik wil graag dat de led blijft knipperen zodra ik de draaischijf aan zet.
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Er is een draadje in de 3railwiki over het inbouwen van verlichting in het huis op de brug van de draaischijf.

In dat draadje wordt uitgelegd (met foto's) hoe je de stroomdraden naar het huisje trekt om led-verlichting aan te brengen.
Je kunt daar vragen bij hebben (de schrijver van het brondraadje is nog actief op het forum, dus vraag het).

Dat is de eerste stap. Daarna volgt de verdiepingsvraag: hoe maak je zo'n schakeling?
En daarvoor zijn hier een paar schema's aangereikt.




Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Jan, sorry, maar je reactie levert meer vragen dan antwoorden. Je maakt het onnodig ingewikkeld door er van alles bij te halen.
Ook mij citeren "wat wil opawim" en vertellen dat opawim dat 2x duidelijk aangeeft voegt niets toe; die 2e keer is trouwens nadat ik hem die vraag gesteld heb.
Tot slot heb ik hem een duidelijk schemaatje gegeven en vroeg ik mij af of het gelukt was.
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Ok, bedankt voor je kritiek. Het kan wat korter. Dat heb ik nu gedaan.
Misschien kan het zelfs nog veel korter ....
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Fijn Jan. Een reactie helemaal weghalen kan tegenwoordig niet meer. Maar zou in dit geval eigenlijk wel op z'n plaats zijn want het wiki-artikeltje waar je naar verwijst gaat over een heel ander type draaischijf (niet de 7186) en dat kan nogal verwarrend zijn voor de vraagsteller ;) .
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Niet alleen voor hem maar ook voor mij, want zoveel verschil is er niet tussen 7186 en 7286,
als het gaat om dit type van aansluiting, met name het aftappen van de gele draad (constante stroom/spanning)
vanaf de schijfrand (daar zitten de aansluitingen).

Als je kijkt naar youtube films over de 7186 en de 7286 draaischijf, dan is het principe in dit opzicht wezenlijk gelijk.

Het enige punt is hoe je een 180 graden draaibare schijf van stroom voorziet, en daarover hebben we op dit forum ooit een draadje gehad.

Een holle as, met draden binnenin, dat principe heeft een bepaalde naam, en die ben ik even kwijt;
dat was overigens een draadje over een zelfbouw draaischijf.
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
De topicstarter wil een knipperledje op het huisje dat knippert op het moment dat de draaischijf draait.
Het artikeltje waar jij naar refereert gaat:
a. over een heel andere draaischijf én
b. over een ledje in het huisje dat continue brandt op de digitale baanspanning.

Da's toch heel wat anders?
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Nee, in ieder geval niet voor de echte knutselaar.

De kern waarom alles draait, is waar de motor zit. Die motor draait tussen de bruine en de gele ader.
De plek van de motor bepaalt de weg waarlangs je de gele draad naar het huisje kunt brengen.

De gele ader moet je doortrekken naar (het huisje op) de brug,
en zoals je in dat draadje kunt lezen, moet je daarvoor in ieder geval een gat boren.
Märklin heeft domweg niet voorzien dat mensen het huisje zelf of het dak wilden verlichten.

De massa (bruin) is overal aanwezig op de draaischijf, dus ook in het huisje.
De gele draad is het antwoord op de vraag

Citaat van: opawim op donderdag 01 februari 2024, 21:40:42ik kan geen constante spanning vinden

Uit z'n voorgaande tekst valt dus op te maken dat vragensteller heel goed weet dat een ledje niet vanzelf gaat knipperen op een constante spanning. Dus ga ik er vanuit, dat hij weet hoe dat moet. Hij wil dsu alleen maar weten waar hij die constante spanning dan wel vandaan kan halen, en daarop geeft dat draadje uitstekend antwoord.

Antwoord:
a. Het kan niet, want Märklin heeft daarin niet voorzien.
b. Het kan wel, mits je een gaatje boort, om de gele draad vanaf de motor door te trekken.

Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Ik geef 't op, Jan.
Re: Draaischijf 7186 marklin
Lid sinds: 2009

offline
Re: Draaischijf 7186 marklin
Hallo. Hier even een berichtje Wim. Het is mij gelukt , volgens div schema's knippert het lampje als de draaischijf draait.
Beste Heren hartelijke dank voor alle berichtjes heb er veel van geleerd.
Kon even niet reageren ivm  ziekte. Maar we zijn er weer.
 groetjes Wim.