Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Spoor 1 loc Marklin 55125 Draaistellen demonteren lukt niet.

Gestart door Jozef zondag 28 januari 2024, 21:44:09

Spoor 1 loc Marklin 55125 Draaistellen demonteren lukt niet.
Dag allemaal,

Betreffende spoor 1 loc Marklin 55125:

Kan iemand mij vertellen hoe ik de draaistellen van de tender kan demonteren van deze loc. Het zelfde type schroef zie ik terug bij meerdere spoor 1 Marklin en KM1 locs.)
Het gaat om 2 schroeven en hebben volgens Marklin op de explosietekening van de "ersatzteilliste" posnummer 8. De schroeven hebben het artikelnummer: E272866. Met benaming: Hohlschraube Drehgestelllager.
Ik heb geprobeerd deze los te draaien echter deze zitten *muur* vast.
Ik heb er even aan gedacht dat deze schroeven misschien verlijmd zijn. Zodoende heb ik met een soldeerbout de schroef goed verwarmd, maar dat helpt helaas niet.
Heeft iemand hier *ervaring* mee? aub geen tips, betreffende WD40, Coca Cola, e.d.

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Jozef
Re: Spoor 1 loc Marklin 55125 Draaistellen demonteren lukt niet.
Speciale Gast

Trans Europ Express

Misschien ben ik wel een beetje een zeur, maar waarom zou je godesnaam van een jaar oude lok (en tender) de draaistellen eraf willen halen. Als ik naar de explo-tekening kijk hoef je dat niet te doen om de tender open te maken die lijkt zo op de onderplaat geklikt....
Bezit zelf 55126. Waarom wil je de draaistellen verwijderen?
Dag allemaal,

Af fabriek is de loc aan de achterzijde van de tender voorzien van een telex koppeling. Echter ik ben niet van plan om er rijtuigen achter te hangen als ik met de loc ga rijden wat ik hooguit een paar keer per jaar wil doen. Al die tijd staat de loc dan in een vitrine en heb ik de wens om deze zo veel als mogelijk uit te laten zien zoals het voorbeeld heeft uitgezien. Zodoende wilde ik afgelopen weekend de telex koppeling vervangen door de meegeleverde voorbeeld gerechte koppeling. Echter de telex koppeling laat zich niet demonteren zonder 1 van de draaistellen te demonteren tenzij je de boel gaat forceren en een en ander scheef gaat buigen aan de constructie van de remmen van het erachter liggende draaistel.
Echter toen ik het draaistel wilde demonteren kwam ik er er achter dat deze muurvast zat. Daar was ik niet blij mee. In eerste instantie niet omdat ik de telex koppeling wilde demonteren en anderszijds omdat ik de mogelijkheid wil hebben om overal bij te kunnen komen.
Momenteel word het betreffende onderdeel pos 8 op de explosietekening nog verkocht door Marklin echter voor hoe lang nog??? Stel ik heb ooit de wens om beide draaistellen te demonteren dan kan het zijn dat deze alleen te demonteren zijn door schade aan te brengen aan deze schroeven want ze zitten echt muurvast. En ik plaats niet graag een beschadigde schroef terug in dit model. Ik heb dus buiten de wens om de telex koppeling te demonteren tevens de wens dat ik ten alle tijden *overal* bij kan komen.

Nu weer terug naar mijn vraag aub:

Wie heeft *ervaring* met het demonteren van de draaistellen bij deze loc (Marklin 55125) of andere spoor 1 locs van onder andere Marklin/KM1 met een gelijke constructie/schroef?

Groetjes,

Jozef
Daar hoef je draaistel niet voor los te halen hoor. Bij mij lukte is wel.  Heb echter wel de tender kap verwijderd. 
Br. 02 0314-1
De explosietekeningen.

Willy
Dag allemaal en dag Willy,

Inderdaad, de explosietekening wekt het idee dat de schroef met posnummer 8 te demonteren is. Echter deze is alleen destructief te demonteren, de bout breekt af naarmate het loshaal moment verhoogd wordt!
Ik had Marklin een e-mail gestuurd, dit was hun antwoord:

"Hallo Herr X

Die Drehgestell schrauben sind mit schrauben Sicherung gesichert worden das öffnen der schraube ist etwas Schwieriger

Mit Freundlichen Grüßen

Y"

"Etwas Schwieriger" (?) (Vertaald naar het Nederlands: iets moeilijker (?)
Zoals reeds geschreven de bouten zijn alleen destructief te demonteren, doe je dat door middel van losdraaien dan breekt de bout af. De bout is nota bene gemaakt van staal, niet van messing. Krijg je al een idee welk loshaal moment vereist is om de bout te laten afbreken? Tsja...
Een andere oplossing is het uitboren op kerndiameter van de toegepaste schroefdraad en wederom de draad er in tappen.

Wat er mis is gegaan tijdens de montage van de draaistellen van de tender blijft gissen voor mij, maar 1 ding weet ik zeker, dit is niet oké:)

Ik denk even hardop...
Opsturen naar Marklin, dat kon wel eens even gaan duren voor ik het onderstel van de tender weer in ontvangst mag nemen. Daarnaast is mij het risico te groot, stel het pakket raakt vermist! Ik zou het sowieso verzekerd verzenden, en dat kost denk ik meer dan het probleem zelf oplossen. Daarnaast, wie geeft mij de garantie dat Marklin de job naar behoren gaat uitvoeren. Boort men de gaten met de hand op of maakt men gebruik van een kolomboormachine?
De vervangende schroeven -pos 8- zijn reeds besteld bij Marklin. Dat brengt kosten met zich mee. Ik wil de eventuele situatie voor zijn waarin strakjes deze schroeven niet meer voorradig zijn. En verder is het even afwachten welke schroefdraad er is toegepast. Als dat gewone bevestigingsschroefdraad is dan is dat geen probleem. Machinetappen hiervoor vind je op elke straathoek. Maar als dat een variant is van Metrisch fijn -0,50 mm of 0,75 mm- dan zou ik die ook nog moeten kopen en dat ligt voor een fatsoenlijke tap -van het merk Dormer- tussen de € 10,00 en € 20,00.

Groetjes,

Jozef
Lukt het niet, zoals UPBigBoy4014 voorstelt (en gelukt is), na het verwijderen van de kap van de tender?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je roept wel een hoop ellende over jezelf af om het draaistel los te willen maken, terwijl demontage nergens voor nodig is zoals ik in de reactie van UPBigBoy4014 lees.
Lekker laten zitten, en als het draaistel -om wat voor reden dan ook- ooit verwijderd moet worden kan je altijd de boel nog gaan slopen; die 2 bestelde schroefjes gewoon goed bewaren tot die tijd.
Nou ja, we weten nog niet voor 100% of dit nu wèl of niet nodig is... Los daarvan: toch vreemd dat het zo lastig is die schroeven los te draaien. Heeft men bij M nooit gehoord van "vast = vast", of zoiets als Loctite?  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Jozef op dinsdag 30 januari 2024, 19:09:52Inderdaad, de explosietekening wekt het idee dat de schroef met posnummer 8 te demonteren is. Echter deze is alleen destructief te demonteren, de bout breekt af naarmate het loshaal moment verhoogd wordt!

Groetjes, Jozef

De bout breekt af is dat al gebeurd dan? Of is dat de verwachting?
Misschien een stomme opmerking, maar wellicht moet je de andere kant opdraaien? Ik weet dat er voor bepaalde applicaties zulke schroeven zijn. Ik zou niet weten waarom in dit geval men daarvoor gekozen zou hebben, maar je weet maar nooit...
Kan het schroefje niet gefixeerd zijn met een schroefdraad borgmiddel, dit om te voorkomen dat deze los trilt tijdens het rijden?
Ben zelf een leek op spoor 1 gebiedt, maar in veel industriele takken iets dat vaker voorkomt.
Nogmaals, draaistel hoeft niet los te worden gedraaid.
En heb de tender kap verwijderd dat daar geen vingerafdrukken op komen. Kan natuur ook met kap hoor.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Jozef op dinsdag 30 januari 2024, 19:09:52Ik had Marklin een e-mail gestuurd, dit was hun antwoord:

"Hallo Herr X

Die Drehgestell schrauben sind mit schrauben Sicherung gesichert worden das öffnen der schraube ist etwas Schwieriger

Mit Freundlichen Grüßen
Y"
Groetjes, Jozef
Beste mensen, het antwoord staat toch gewoon in de reactie van Märklin:
Die Drehgestell schrauben sind mit schrauben Sicherung gesichert worden
kortom, de schroefjes zijn gezekerd met Loctite of iets dergelijks om lostrillen te voorkomen.

De andere optie van linkse schroefdraad lijkt me onlogisch. Toepassen daarvan heeft in deze situatie geen toegevoegde waarde. Dit wordt gebruikt in draaiende objecten waarbij ongewenst losdraaien ivm de draairichting speelt.

Blijft de vraag of Jozef het schroefje nu wel of niet kapotgedraaid heeft.
Dag allemaal,

De schroef (pos 8 op de explosietekening, zie bijdrage #8, genaamd: "Hohlschraube Drehgestellager") voor het vastzetten van een van de draaistellen is tijdens het demonteren met behulp van een "linkse tap" afgebroken, ik ging er van uit dat dit kon gebeuren.
Dat is jammer, maar wordt opgelost. (In een poging om de schroef los te draaien heb ik gebruik gemaakt van een linkse tap -deze vreet zich vast in het gat- en een tapautomaat.)
Ik heb nu eenmaal de wens om overal bij te kunnen komen. De nieuwe schroeven zijn onderweg, zo laat Marklin weten. Dus strakjes worden de 2 gaten terug op kerndiameter geboord en komt er nieuwe schroefdraad in de gaten. Ik zorg dat de nieuwe schroeven er soepel ingaan en vervolgens borg ik deze met een ***klein*** druppeltje Loctite 242 of Loctite 243.
Waarom Marklin deze bouten zo vast monteert waardoor de schroeven alleen destructief te demonteren zijn is mij een raadsel. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de ontwerpers van de loc dit zo gewild hebben. Ik denk eerder dat er iets mis is gelopen tijdens de montage van de draaistellen. Te veel of te sterke lijm, niet exact op elkaar afgestemde schroefdraad, een beschadigde tap, het blijft gissen voor mij.

Om de telex koppeling te demonteren heb ik uiteindelijk volgende gedaan:
- De kunststof tray met kolen uit de tender gehaald. (Dit zodat je de tender op zijn kop kan leggen, dan ligt deze vlak.)
- De kap van de tender demonteren, deze zit vast met 4 schroeven, te demonteren vanaf de onderzijde. (Dit omdat zich een metalen draadje -bij mijn loc zwart van kleur zich vóór het rode U-profiel bevind.)(Zie de foto in bijdrage #7)
- De 2 zwarte kleine verzonken kruiskop schroefjes demonteren, *links en rechts* naast de telex koppeling in het rode U-profiel. (Nu kun je het dwarsliggende U-profiel weg van de tender basis trekken.) Demonteer ik dit U-profiel niet dan blijf ik met de telex koppeling tegen de constructie van de remmen drukken van het draaistel. Vandaar dat ik in eerste instantie 1 draaistel wilde demonteren. Achteraf gezien was dit *niet* nodig want blijkbaar is het rode U-profiel te demonteren.
- Het kabeltje van de telex koppeling voorzichtig los trekken uit het printplaatje.
- Nu heb je het rode U-profiel in de hand met daarop gemonteerd de telexkoppeling en kun je gemakkelijk alle onderdelen van de voorbeeld koppeling monteren.

Zoals Marklin laat zien op de tekening, blad 35 bij bijdrage #16 voor het demonteren van de telex koppeling, sorry maar dat werkte niet bij mijn loc.
Volgens Marklin moet je na het demonteren van het horizontale schroefje de telex koppeling iets naar achter bewegen en vervolgens naar onder halen. Deze handeling alleen werkte bij mij niet. Zoals reeds meerdere keren geschreven bleef de telex koppeling achter de constructie van de remmen hangen van een draaistel. Het demonteren van het rode U-profiel was de oplossing.
Let op: de 2 zwarte kleine kruiskop schroefjes links en rechts naast de telex koppeling heb ik tot op heden nog nergens op een openbare tekening van Marklin gezien! En dat is dan ook de reden waarom ik op het verkeerde been werd gezet en in eerste instantie het draaistel probeerde te demonteren.

Zo, aangezien ik gaandeweg er *zelf* achter ben gekomen hoe ik de draaistellen kan demonteren heb ik op de vraag -zie bijdrage #1- mijn antwoord gevonden:)
Ik ga mij nu richten op de ombouw van de tender van een versie die ik niet volledig kan demonteren naar eentje die ik wél volledig kan demonteren.

Dat het jullie goed mag gaan, groetjes,

Jozef

Dag allemaal,

Wilde jullie even laten weten dat het vervangen van de 2 muurvast zittende "Hohlschraube" met succes is uitgevoerd.
Wel heb ik deze 2 "Hohlschraube" volledig ontlakt dit omdat deze alleen per 10 geleverd werden in 1 zakje door Marklin en omdat de onderdelen op de reis naar mij tegen elkaar hebben gestoten zodoende was hier en daar de rode lak eraf gesprongen. Geeft niks, want als je de bouten wil monteren of wil demonteren springt de lak er sowieso vanaf. Daarnaast waren de bouten ook nog eens verzonken, dus met de corrosiebestendigheid zit het wel snor.

Groetjes,

Jozef
Je gaat de hele lok demonteren of de flenzen 0.10 mm afdraaien?
.
Citaat van: UPBigBoy4014 op dinsdag 20 februari 2024, 19:08:01Je gaat de hele lok demonteren of de flenzen 0.10 mm afdraaien?

?

Ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte van deze post. Waar komt het afdraaien van de flenzen vandaan? Heb ik iets gemist? Ik ben benieuwd!  ;)