Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)

Gestart door Anne W dinsdag 06 mei 2008, 22:59:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Beste Märkllin-Beren,

Een Märklin "MFX" decoder rijdt "28 staps" als je hem niet met een MS of Cs bedient.

Oudere Märklin decoders blijken "27 staps" te rijden.

Vanzelfsprekend moet je dan wel een centrale hebben die 27 en 28 stappen uitzendt, er zullen er meer zijn, ik ken er in ieder geval één.

Groet, Anne W
Re: Toegevoegde waarde CS?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Toegevoegde waarde CS?
Citaat van: Anne W op dinsdag 06 mei 2008, 22:59:09
ik ken er in ieder geval één.

Groet, Anne W

Ik ken er ook één (mss wel meer...........)  :lol:

Mvg, Johan
Re: Toegevoegde waarde CS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Toegevoegde waarde CS?
Beste Johan,

Gewoon noemen daar hebben de "topic-starters" wat aan (jij mag tenslotte ook die van mij noemen, ik niet, want dan krijg ik weer allerlei opmerkingen)

Groetjes, Anne W
Re: Toegevoegde waarde CS?
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 06 mei 2008, 23:02:35
Citaat van: Anne W op dinsdag 06 mei 2008, 22:59:09
ik ken er in ieder geval één.

Groet, Anne W

Ik ken er ook één (mss wel meer...........)  :lol:

Mvg, Johan

Ik ook behalve de IB.

Re: Toegevoegde waarde CS?
Anne W zou dat soms dat raptor  ding zijn dat je bedoelt
Re: Toegevoegde waarde CS?
De Tams centrale kent ook motorola met 27 rijstappen.

Re: Toegevoegde waarde CS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Toegevoegde waarde CS?
Rolf, dank je wel voor het noemen van namen, nu hebben de beren tenminste nuttige informatie.

Groet, Anne W
Re: Toegevoegde waarde CS?
treinstein
gast

Re: Toegevoegde waarde CS?
Mhaw :shock:, een 6090 c90 decoder rijdt en regelt op 27 stappen anders AANZIENLIJK mooier en beter dan op 14 stappen, hoor! Daarentegen maakt het voor die zogenaamde "moderne" 60760 goedkope non-mfx trabantdecoders niks uit, deze kunnen dan gerust in kleur geregeld worden. :mrgreen:

Jan
Re: Toegevoegde waarde CS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Toegevoegde waarde CS?
Ik ben het geheel met Treinstein eens, de oude 6090 decoder op 27 stappen doet het uitstekend, eht was overigens een verrassing voor ons dat hij 27 stappen ook echt doet.

Groet, Anne W
Re: Toegevoegde waarde CS?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Toegevoegde waarde CS?
Citaat van: Anne W op vrijdag 09 mei 2008, 22:20:20
Ik ben het geheel met Treinstein eens, de oude 6090 decoder op 27 stappen doet het uitstekend, eht was overigens een verrassing voor ons dat hij 27 stappen ook echt doet.

Groet, Anne W

6090 krijg je niet op 27 stappen, deze eerste generatie C90 is alleen onder MM1 op 14 stappen aan te sturen.

De 6090X is MM2 dus wel op 27 stappen aan te sturen. Is dan ook de tweede genaratie C90!

Mvg, Johan.
Re: Toegevoegde waarde CS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Toegevoegde waarde CS?
Beste Johan,

Ik denk dat mijn oudste 6090 een jaar of 15 oud is, en die rijdt toch echt op 27 stappen, verzorgd door mijn R*pt*r

Groet, Anne W
Re: Toegevoegde waarde CS?
Citaat van: Anne W op vrijdag 09 mei 2008, 22:34:01
Beste Johan,

Ik denk dat mijn oudste 6090 een jaar of 15 oud is, en die rijdt toch echt op 27 stappen, verzorgd door mijn R*pt*r

Groet, Anne W
klopt als een huis
had hier een oude v 60 rijden (3065 ) met een 6090 op 27 stappen
wel geinig
Re: Toegevoegde waarde CS?
Zie de : 701.13 die op de 6090 decoder gebruikt wordt.
Speed levels: 14.
http://www.bogobit.de/decoder/decchip.html

Ook in het handboek aandrijftechniek van de Marklin wordt aangegeven dat pas bij 6090x 27 rijstappen mogelijk zijn.

Mvg,
Peter
Re: Toegevoegde waarde CS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Toegevoegde waarde CS?
Beste Peter,

Zoals je weet ben ik te weinig deskundig op het digitale gebied, dus ik wist nog eens van het bestaan van 27 stappen, ik ben het lok voor lok gewoon gaan proberen: aangedreven wielen van de rails en stapje voor stapje opvoeren, bij elk stapje hoorde je een verschil in toerental.

Het was voor de man achter Raptor ook een grote verrassing, ik begrijp uit jouw reactie dat dat bij jou ook zo is.

Groet, Anne W
Re: Toegevoegde waarde CS?
Neen, waarom zou dat een verrassing zijn.
Decoders met dit type IC kent maar 14 rijstappen.

Mvg,
Peter
Re: Toegevoegde waarde CS?
Zou het misschien zo kunnen zijn dat van deze 6090-decoders er 2 types bestaan, namelijk:
- deze voor 1998 gebouwd met de 701.13 chip (motorola 1-protocol met 14 rijstappen)
- deze vanaf 1998 gebouwd met 701.22 chip (motorola-2 protocol met 27 rijstappen).
Zie volgende link.
http://decoder.x-train.de/index.php?seite=decoder/digi90/6090.php
Guido
Re: Toegevoegde waarde CS?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Toegevoegde waarde CS?
Citaat van: guy_e op zaterdag 10 mei 2008, 10:37:43
- deze vanaf 1998 gebouwd met 701.22 chip (motorola-2 protocol met 27 rijstappen).
Zie volgende link.
http://decoder.x-train.de/index.php?seite=decoder/digi90/6090.php
Guido


Dat zijn dus de MM2 C90 decoders uitgebracht onder 6090X nummers.

Mvg, Johan
Re: Toegevoegde waarde CS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Toegevoegde waarde CS?
Ik heb toch nog maar even een "controlerende" test gedaan met de lok waarvan ik nagenoeg zeker weet dat hij een decoder heeft van voor 1998.

De testopstelling:



De decoder:



Het resultaat: in de 27 staps mode neemt de snelheid met elke stap toe, het is wel zo dat boven de 16 stappen de snelheidstoename niet echt groot meer is.

Bij mij is deze lok afgesteld op max. snelheid 12 stappen.

Mijn conclusie: deze decoder reageert op alle 27 stappen, maar meer dan de helft van die stappen is niet bruikbaar omdat de lok dan te hard rijdt.

Is het overigens niet zo dat de "voor 1998" decoders de rijrichting niet onthouden en de "na 1998 decoders" wel.

Controle: neem de lok van de baan en schakel rijrichting om, als hij toch de oude richting oprijdt is het een oude decoder, verandert hij van richting dan is het een nieuwere decoder.

Ik heb de lok zelf meer dan 22 jaar geleden bij Netten in Gorkum gekocht, toen was hij al 2e hands, inmiddels zit hij zo ruim in zijn lagers dat hij wat naar één kant hangt, zie foto.

Zodra de 64 er is, en een andere lok omgebouwd is met een MFX achtige decoder, komt hij op het "buiten dienst" spoor.



Groet, Anne W
Re: Toegevoegde waarde CS?
Hallo Anne W,

Dat kun je toch zo controleren, haal het zwarte kapje van de decoder af en kijk wat er op het IC staat.

Mvg,
Peter
Re: Toegevoegde waarde CS?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Toegevoegde waarde CS?
Citaat van: Anne W op zondag 11 mei 2008, 22:53:57
Ik heb toch nog maar even een "controlerende" test gedaan met de lok waarvan ik nagenoeg zeker weet dat hij een decoder heeft van voor 1998.

Het resultaat: in de 27 staps mode neemt de snelheid met elke stap toe, het is wel zo dat boven de 16 stappen de snelheidstoename niet echt groot meer is.

Groet, Anne W


Beste Anne....................

Heb hier ook even getest, ECoS en een lok met C90 eerste generatie.
ECoS ingesteld op motorola 27 stappen.

Mijn bevindingen zijn toch anders.
Bij rijstap 1 gaat de motor draaien, bij rijstap 2 verhoogt het toerental niet
Het toerental verhoogt bij rijstappen 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 enzovoort.
Bij rijstrappen 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 enzovoort is geen toerental verhoging waarneembaar.

Mvg, Johan
Re: Toegevoegde waarde CS?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Toegevoegde waarde CS?
Hallo Johan,

dat klopt helemaal, het CS doet overigens niks anders, ook het ijkprofiel in koploper liet deze waardes zien voor een 6090 decoder, die steeds exact gelijk aan elkaar waren,

Het Cs heeft keuze uit.

Motorola 14
Motorola 27
Motorola 28
Motorola Functiedecoder 14 stappen
Mfx niet zelf instelbaar

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Toegevoegde waarde CS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Toegevoegde waarde CS?
Ik heb geprobeerd het kapje open te maken, maar dat gaat niet makkelijk, het is een envelopje.

Ik heb een stelregel dat ik alles laat zo als het is als iets goed werkt, dus ga ik in dit geval niet "slopen".

De print is ca. 36 maal 22, aan twee kanten "bezet".

Ik zal het a.s. zaterdag eens bespreken met de baas van R*pt*r, kijken wat hij er van zegt.

Groet, Anne W
Re: Toegevoegde waarde CS?
treinstein
gast

Re: Toegevoegde waarde CS?
Vanaf welk jaar kwam de 6090X als vervanger van de 6090 op de mark? :roll:

Jan
Re: Toegevoegde waarde CS?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Toegevoegde waarde CS?
Hallo Jan,

6090 is tot/met 1999 af fabriek uitgeleverd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Toegevoegde waarde CS?
Citaat van: treinstein op dinsdag 13 mei 2008, 12:15:53
Vanaf welk jaar kwam de 6090X als vervanger van de 6090 op de mark? :roll:
De allereerste 6090X kwam in 1998 op de markt.

Mvg,
Peter
Re: Toegevoegde waarde CS?
treinstein
gast

Re: Toegevoegde waarde CS?
Okeeuh,

Mijn oude 6090's zijn van voor 1996 en daar blijk ik dan twee typen van te hebben: :o

Ten eerste een paar 14 staps type zonder richtingsbit(MOT-I) maar wel met (schitterende) optrek/afrem regeling(met "analoge" overvloeiing van de ene snelheidsstap naar de andere.)
Ten tweede een paar 27 stappers met richtingsbit.(MOT-II) ook met schitterendheden.

Beide behuizingen lijken echter op elkaar. (Ga ik overigens nog een keer controleren ter voorkoming van een  :oops: ) Beide zijn echter 100% zeker van voor 1996.

Jan.

(Het wordt zo langzamerhand tijd voor een lijsie...    :) )

Re: Toegevoegde waarde CS?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Toegevoegde waarde CS?
Ik heb nog twee oude, afgeschreven loks staan (rijden niet meer, doodversleten), die heb ik destijds ook laten ombouwen met een 6090, gecontroleerd het is chip type 701.13, dus ga ik er van uit dat de decoder in de geteste lok ook deze chip heeft, hij is omstreeks dezelfde tijd omgebouwd.

Indien iemand zijn lok meebrengt naar Houten, dan kunnen we de werking eens analyseren met de R*pt*r.

Groet, Anne W
Re: Toegevoegde waarde CS?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Toegevoegde waarde CS?
Ik heb één lok met een 6090 decoder, nl de 3722.
Ik had het truukje met MM 27/28 ook al direct getest en blijkt dat ie alleen op de oneven stappen versneld.
Dus gewoon 14 stappen, er zit trouwens ook een 701.13 decoderchip op, zo'n Alzheimerchip qua rijrichting.
Hij heeft wel een redelijk mooie optrek en afrem regeling, dwz dat je de stapjes niet of nauwelijks ziet.
Re: Toegevoegde waarde CS?
Märklin-Beren
gast

Re: Toegevoegde waarde CS?
Onze vraag was in het begin eigenlijk wat de toegevoegde waarde van een CS was  :P
Misschien moeten de mensen die over al die decoders willen praten een ander topic maken?
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Topic gesplist in een apart deel over de 6090 decoder,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Beste Walter,

Dank je wel.

Verder een overelijdensbericht: mijn oudst nog rijdende lok is vandaag overleden, de lok van de foto's heeft de operatie om te kijken wat voor decoder, het was uiteindelijk niet overleefd.

De lok was al slecht ter been, scheefgezakt en de tussentandwielen zaten erg los om hun asjes, ik heb hem nog open gehad, nog wat schoongemaakt, maar ergens zat er een tadnwiel niet goed meer, uiteindelijk kwam er een rookwolkje uit de decoder.

De lok staat nu bij de twee andere afgeschrevenen, ik heb nu wel de decoder bekeken en het is de 710.13.

Wordt vervolgd.

Groet, Anne W
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Citaat van: Anne W op donderdag 15 mei 2008, 22:55:45
Verder een overelijdensbericht: mijn oudst nog rijdende lok is vandaag overleden, de lok van de foto's heeft de operatie om te kijken wat voor decoder, het was uiteindelijk niet overleefd.
Ik wens jouw en je familie veel sterkte toe met het het overlijden van de lok. Is ook al bekend wanneer de crematie plaatsvind ?.

CiteerDe lok staat nu bij de twee andere afgeschrevenen, ik heb nu wel de decoder bekeken en het is de 710.13.
Dit is (eigenlijk moet ik nu schreven was) een decoder met 14 stappen.

Mvg,
Peter
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Crematie? Moet het een stoomloc geweest zijn, sorry Anne ik kon het even niet laten,

Sterkte

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Citaat van: wissels op donderdag 15 mei 2008, 23:04:54
Crematie? Moet het een stoomloc geweest zijn, sorry Anne ik kon het even niet laten,
Walter toch, kijk eens naar de foto's.

Mvg,
Peter
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Nee, in lok land wordt er niet begraven of gecremeerd, gewoon op een zijspoor zetten, eventueel gebruiken als pluklok of voor de scenery een paar assen gebruiken, zo blijven ze in herinnering.

Blijft toch de vraag waarom ik met deze lok snelheidswijzigingen had tussen alle 27 stappen, ik zal het zaterdag eens met mijn "whizkidd" bespreken.

Groet, Anne W
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Een 6090 decoder uitgerust met de 710.13 heeft maar 14 rijstappen.
Een 6090 decoder uitgerust met de 710.22 heeft 27 rijstappen.

Mvg,
Peter
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Motorola 6090 14 of 27 stappen (uit ander topic gesplitst)
Zoals beloofd heb ik deze zaak vandaag met mijn whizkidd besproken: het antwoord is dat hij het ook niet kan verklaren, behalve dat er misschien "vroege" 27 staps decoders zijn gemaakt met het oude nummer.

Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Groet, Anne W