Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?

Gestart door Knarf vrijdag 01 augustus 2008, 00:14:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Moeten rijtuigen met binnenverlichting, stuurstandrijtuigen en andere wagons met een sleper ook worden aangepast aan een digitale baan?

Ik heb een trein met een S-Bahn stuurstandrijtuig en ik zou het zonde vinden als de kop- en sluitlichten daarvan niet meer werken als ik later dit jaar digitaal ga rijden. Ook vraag ik mij af of de binnenverlichting van sommige wagons het nog wel zal doen. Je hoeft toch niet elke wagon om te laten bouwen hoop ik? Want dat gaat een dure grap worden.
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
In principe niet volgens mij --> bij het digitale systeem staat er een (bijna) constante spanning op de baan ipv de variabele stroom bij analoog. Het enige verschil is dat de verlichting altijd vol brandt als ik het goed heb...

Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Alle analoge wagon/rijtuig verlichting werkt gewoon bij digitaal bedrijf, zoals SOS al opmerkte staat er een constante spanning op de rails bij digitaal rijden, dus brandt elke wagon/rijtuigverlichting automatisch.

Je hebt dus ook niet meer dat de verlichting feller gaat branden naar gelang de trein harder gaat rijden, verlichting bij digitaal brandt altijd op vol.

Wel kan je b.v. een functiedecoder of een oude delta decoder gebruiken om de verlichting aan/uit te schakelen.
Als je die decoder dan op hetzelfde adres zet als de loc die er voor hangt, schakelt de hele trein verlichting aan/uit met hetzelfde adres.

Mvg Gert
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Het is wel zo dat de digitale spanning hoger is dan de analoge dus de lampjes kunnen vlugger stuk gaan .
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 01 augustus 2008, 08:34:40
Het is wel zo dat de digitale spanning hoger is dan de analoge dus de lampjes kunnen vlugger stuk gaan .

Voor led verlichting, die op 20mA, is voorzien kan dit het einde van de leds betekenen. Dus even rekenen.

Gloeilampjes voor analoge spanning kunnen digitaal zo warm worden dat de omgevende plastiek begint te smelten. Voor de metalen kap is dit geen probleem. Het interieur en lichtgeleiders zijn echter meestal wel van plastiek.

Citaat van: Knarf op vrijdag 01 augustus 2008, 00:14:51
Moeten rijtuigen met binnenverlichting, stuurstandrijtuigen en andere wagons met een sleper ook worden aangepast aan een digitale baan?

Ik heb een trein met een S-Bahn stuurstandrijtuig en ik zou het zonde vinden als de kop- en sluitlichten daarvan niet meer werken als ik later dit jaar digitaal ga rijden. Ook vraag ik mij af of de binnenverlichting van sommige wagons het nog wel zal doen. Je hoeft toch niet elke wagon om te laten bouwen hoop ik? Want dat gaat een dure grap worden.

Indien je stuurstandrijtuig licht wissel heeft, zal je toch een decoder moeten inbouwen. Indien deze op hetzelfde adres wordt ingesteld als de lok en de lichten net anders dan de lok (of bij het programmeren wijzigen) zullen de lichten mee wisselen met de lok.

Wil je in je wagons de verlichting kunnen in en uit schakelen zal er toch een decoder nodig zijn.
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 01 augustus 2008, 08:51:21
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 01 augustus 2008, 08:34:40
Het is wel zo dat de digitale spanning hoger is dan de analoge dus de lampjes kunnen vlugger stuk gaan .

Voor led verlichting, die op 20mA, is voorzien kan dit het einde van de leds betekenen. Dus even rekenen.

Gloeilampjes voor analoge spanning kunnen digitaal zo warm worden dat de omgevende plastiek begint te smelten. Voor de metalen kap is dit geen probleem. Het interieur en lichtgeleiders zijn echter meestal wel van plastiek.

Hé, dit zijn goede tips!
Zelf nooit aan gedacht maar ik heb best veel (oude) wagonsets met ingebouwde verlichting.
Dus heel belangrijk om dit van te voren even te controleren! :idea:

Bedankt voor het advies.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 01 augustus 2008, 08:51:21Voor led verlichting, die op 20mA, is voorzien kan dit het einde van de leds betekenen. Dus even rekenen.
Hoe kun je dat zien, dan moet je zeker eerst de boel los schroeven? Worden die 20mA leds veel gebruikt of zijn dat uitzonderingen?

Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 01 augustus 2008, 08:51:21Indien je stuurstandrijtuig licht wissel heeft, zal je toch een decoder moeten inbouwen. Indien deze op hetzelfde adres wordt ingesteld als de lok en de lichten net anders dan de lok (of bij het programmeren wijzigen) zullen de lichten mee wisselen met de lok.
Daar was ik al bang voor... Dan kun je er zeker ook niet even een andere loc voor zetten zonder dat je gelijk van alles moet gaan instellen? Of is dat zo gedaan? (heb nog geen ervaring met digitaal)
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 01 augustus 2008, 09:58:15

Hé, dit zijn goede tips!
Zelf nooit aan gedacht maar ik heb best veel (oude) wagonsets met ingebouwde verlichting.
Dus heel belangrijk om dit van te voren even te controleren! :idea:

Bedankt voor het advies.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hallo AlbertJan,

Ik heb het ook zeer toevallig ontdekt als ik een wagon uit het stel nam nadat de verlichting reeds enige tijd brandde. De lichtgeleider vertoonde reeds de eerste sporen van verval.  :( Boven het lampje was hij reeds mat wit. Ik heb de lampjes dan maar vervangen door een weerstand en een "Golden White" led (firma Yoldal). Deze led is ook niet goedkoop, maar de digitaal lampjes zijn dat ook niet. Leds hebben dan weer het grote voordeel dat ze (bijna) het eeuwige leven hebben in een modeltrein. Meestal kan bij deze Golden White de weerstand vrij groot genomen worden. Ik heb oude rijtuigen (TP II) waar de smd versie maar met 5mA brandt om het niet te fel te krijgen.
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Citaat van: Knarf op vrijdag 01 augustus 2008, 10:17:27
Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 01 augustus 2008, 08:51:21Voor led verlichting, die op 20mA, is voorzien kan dit het einde van de leds betekenen. Dus even rekenen.
Hoe kun je dat zien, dan moet je zeker eerst de boel los schroeven? Worden die 20mA leds veel gebruikt of zijn dat uitzonderingen?
[/quote]

Standaard is de stroom door leds zowat algemeen 20mA. Enkele uitzonderingen gebruiken wat meer stroom. Meestal lopen ze daarmee echter op hun tenen en kunnen dan absoluut niet veel meer hebben.

Als voorbeeld 2 rode leds analoog op 15V 20mA.
Hier is waarschijnlijk een weerstand van 680 Ohm gebruikt. (17mA stroom) Of een 560 Ohm (21mA). Gebruik je nu de laatste in een digitale omgeving van 20V, krijg je al een stroom van 30mA. Funest voor de meeste leds. De eerste geeft dan 24mA en dat kan waarschijnlijk nog net. De waarde verhogen tot 840 Ohm of zelfs 1k is zeker een optie in dit geval. Witte leds hebben meestal een hogere spanningsval zodat ze dus ook een afwijkende weerstandswaarde gaan hebben.

Vaststellen ga je dit inderdaad alleen kunnen door de schroevendraaier boven te halen.

Citaat van: Knarf op vrijdag 01 augustus 2008, 10:17:27
Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 01 augustus 2008, 08:51:21Indien je stuurstandrijtuig licht wissel heeft, zal je toch een decoder moeten inbouwen. Indien deze op hetzelfde adres wordt ingesteld als de lok en de lichten net anders dan de lok (of bij het programmeren wijzigen) zullen de lichten mee wisselen met de lok.
Daar was ik al bang voor... Dan kun je er zeker ook niet even een andere loc voor zetten zonder dat je gelijk van alles moet gaan instellen? Of is dat zo gedaan? (heb nog geen ervaring met digitaal)

Dat klopt. Wissel je de lok van stuurstand, moet deze laatste terug worden ingesteld. Wat wel kan is dat je de stuurstand een ander adres geeft en dat je dan gekoppeld bedrijf gaat toepassen. Dit kan niet met alle centrales. De laatste, maar minst elegante vind ik, is 2 verschillende adressen en dan telkens bij richting wissel beide loks omschakelen.
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Hallo,

ik heb enkele wagons met een klassieke verlichting (7332,7320) maar die hebben tot nu toe enkel analoog gereden.
Als we binnenkort digitaal gaan rijden op onze baan in aanbouw zullen deze dan ook geen lang leven beschoren zijn, of vergis ik mij?

Mvg,

Bart
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
De decoder hoeft alleen in het stuurstand rijtuig ingebouwd te worden als je die verlichting aan en uit wil kunnen zetten anders hoeft er niks aan veranderd te worden de lichtwisseling word automatisch gewisseld.

Gr Joost
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Citaat van: joostboudewijns op vrijdag 01 augustus 2008, 11:14:21
De decoder hoeft alleen in het stuurstand rijtuig ingebouwd te worden als je die verlichting aan en uit wil kunnen zetten anders hoeft er niks aan veranderd te worden de lichtwisseling word automatisch gewisseld.

Gr Joost

En hoe weet het stuurstand rijtuig dat de richting gewisseld wordt? Hoe weet het stuurstand rijtuig aan welke lok het gekoppeld is, zodat het samen met die lok kan wijzigen? Of is er in het stuurstand rijtuig een schakeling ingebouwd die detecteert in welke richting de trein gaat rijden.

Ik kan aannemen dat in analoog bedrijf het stuurstand rijtuig mee reageert op de omschakelpuls die aan de locomotief wordt aangeboden. In digitaal bedrijf is er van deze puls geen sprake meer. Ik zie dus absoluut niet hoe het rijtuig zich kan omschakelen. 

Even wat uitleg hoe het inderdaad kan zonder decoder hoor ik dus graag. In dat geval kan ik bij mezelf ook nog wat oude decoders, die in een stuurstand rijtuig uitsluitend dienen voor de richting wissel, verwijderen en vervangen door eenvoudigere dingen.

Ik ga er van uit dat er geen geleidende koppelingen zijn tussen lokomotief en stuurstand rijtuig.
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Citaat van: Bart M op vrijdag 01 augustus 2008, 11:08:40
Hallo,

ik heb enkele wagons met een klassieke verlichting (7332,7320) maar die hebben tot nu toe enkel analoog gereden.
Als we binnenkort digitaal gaan rijden op onze baan in aanbouw zullen deze dan ook geen lang leven beschoren zijn, of vergis ik mij?

Mvg,

Bart
Hallo Bart,

Ik kan nergens meer gegevens vinden van de gebruikte lampjes. Kan jij meer duidelijkheid geven welke lampjes Märklin opgeeft als vervanger? Peter (Freak) weet misschien wel welk type er gebruikt wordt. De 7320 werd voor het eerst in 2000 in de catalogus opgenomen. Mogelijk zitten er digitaal lampjes in. Dit zal dan analoog resulteren in een iets lagere licht opbrengst.

Eenduidig antwoorden op deze vragen is dus moeilijk.
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
De front- en sluitseinen van het stuurstandrijtuig hoeven eventueel niet te branden als hij stilstaat, zolang ze maar meewisselen met de rijrichting en ik dat op een zo goedkoop en eenvoudig mogelijke manier kan bereiken. Ik heb namelijk totaal geen kaas gegeten van volts, ohms, milliampères en ander technisch gedoe; ik wil gewoon een paar treinen op de baan mieteren en rijden.

Wat betreft binnenverlichting begin ik me nu wel zorgen te maken over lampjes die kapot gaan en smeltende rijtuigen... Of lampjes van locs die straks massaal doorbranden omdat ze op digitaal opeens teveel stroom krijgen. Hebben andere mensen dit meegemaakt toen ze van analoog overschakelden op digitaal? En wat ik moet ik doen om straks met een gerust hart te kunnen overschakelen op digitaal zonder dat mijn materieel kapot gaat?
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Ik heb ongeveer een 60-tal locs zelf omgebouwd naar digitaal, nog nooit de lampjes vervangen, er is ook nog nooit een lampje doorgebrandt, of iets gesmolten van de warmte  8)

Ik heb 5 Italiaanse stalen rijtuigen met originele marklin lichtbalken er in met gloeilampjes, brandt de gehele tijd dat de baan onder spanning staat, geen spoor van smelten of doorbranden, dit rijdt nu al 2 jaar zo rond, zonder problemen.

Mvg Gert
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Ja Gert ik heb ze ook een tijd lang zo gebruikt. Ook de lampjes van de loks werden nooit vervangen. De lichtgeleiders in mijn Fleischmann ICE rijtuigen bleven het met schakeldecoder prima doen. Tot ik toevallig, zoals boven reeds aangehaald, eens een rijtuig moest verwijderen. Toen pas voelde ik de warmte.

Ondertussen heb ik op een modelbouw site (sorry niet bij de favorieten gezet en weet dus niet meer waar) een foto gezien en het verhaal gelezen van een lok waarvan ook de lampjes niet werden vervangen en de lichtgeleiders gesmolten zijn. Het metalen chassis gaat een groot deel van de warmte weg leiden. Soms is dit blijkbaar toch onvoldoende.

Alle merken hebben zonder uitzondering lampjes voor digitaal en voor analoog in de rekken. Ze doen dit echt niet om de rekken te vullen.

Ik weet dat alle loks en rijtuigen voorzien van nieuwe lampjes of leds voor sommigen kostbaar kan oplopen.

Ik geef het maar mee en ieder doet er zijn ding mee.

@knarf: front of sluitverlichting zal gewoon gaan branden als je de rijtuigen op een digitale baan zet. Er is steeds een spanning aanwezig en meer heeft het rijtuig niet nodig. Omschakelen zal het niet doen want de schakelpuls komt er gewoon niet.

Van analoog naar digitaal vraagt het ombouwen van materieel. Neem dit mee in het kostenplaatje. Een lampje kost inderdaad enkele ?. Hier ga je toch geen materieel dat beduidend meer kost aan opofferen? Een "dure" witte led kost je inclusief weerstand en eventueel een 1N4148 beschermingsdiode minder dan 2?.
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Nu moet ik dus alle binnenverlichting van de wagons en bij alle locs de lampjes gaan vervangen? Of hebben degene die van de fabruik uit een digitale decoder hebben ook al lampjes die daarvoor geschikt zijn? Bah wat is dat digitaal rijden ingewikkeld, je bent meer met dat technische gedoe bezig dan met je treinen. :(

Citaat van: buckfast_beekeeper op vrijdag 01 augustus 2008, 15:42:04@knarf: front of sluitverlichting zal gewoon gaan branden als je de rijtuigen op een digitale baan zet. Er is steeds een spanning aanwezig en meer heeft het rijtuig niet nodig. Omschakelen zal het niet doen want de schakelpuls komt er gewoon niet.
Dus er moet een decoder in (dezelfde als in locomotieven of zijn daar andere voor?), je moet het rijtuig op hetzelfde adres zetten als de loc en dan zouden het front- en sluitsein moeten wisselen als de locomotief het stuurstandrijtuig duwt of trekt?
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
bedankt voor deze zeer waardevolle info,

ik ga er zeker rekening mee houden!

ik heb nu niet echt heel veel van die lichtarmaturen (7tal) geïnstalleerd en ik heb nog enkele metalen rijtuigen met die verlichtingen rondrijden.
de plastic wagons ga ik zeker aanpassen, kwestie van de oorspronkelijke geometrie van de wagens te behouden...

mvg,

Bart

Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Lid sinds: 2007

Central Station met C-rail, Nederlands materieel

offline
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Ik vraag me af of het wel nodig is om een decoder te plaatsen om de lichten van het stuurstandrijtuig te laten veranderen.
Als ik mijn stuurstandrijtuig namelijk op mijn baan zet (digitaal) dan gaat de frontverlichting aan. Zodra ik het stuurstandrijtuig de andere kant op laat rijden (lees naar achteren) dan gaat de sluitverlichting aan.
Er zit bij mij geen decoder in het stuurstandrijtuig. De lichtwisseling gebeurd door een soort schakelaartje bij het voorste wiel.

Ik zou dus als ik jou was misschien eerst even kijken of dit bij jouw stuurstandrijtuig ook het geval is :wink:
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Voordat nu iedereen weer op kosten gejaagd wordt om analoge lampjes te vervangen door digitale lampjes (=lees lampen geschikt voor een hogere spanning).

Je kunt ook bij gloeilampen een weerstand gebruiken om de stroom te temperen.
De lampjes branden minder fel en gaan hierdoor langer mee.

Welke weerstand ?

origineel lampje 16 V, 0,05 A

nieuwe spanning 20 V

Spanningsval V = 4 Volt.
Stroom I = 0,05 Ampere

                       V        4
Weerstand = ---- = ------- = 80 Ohm
                       I       0,05

Vermogen = V x I = 4 x 0,05 = 0,2 Watt

Als je een iets grotere weerstand pakt (100 of zelfs 200 Ohm) brandt het lampje minder fel. Dit is soms mooier.

Als in een wagon meerdere lampen zitten, kun je per lamp 1 weerstand nemen of één gezamelijke weerstand (met een andere waarde!) gebruiken voor alle lampen. Een gezamelijke weerstand zal wel meer vermogen aan moeten kunnen en zal heter worden !
2 lampjes:
Weerstand = 40 Ohm (stroom 2x zo groot)
Vermogen = 0,4 W

Natuurlijk moet je de weerstand niet tegen het kunststofinterieur leggen, want deze kan heet worden.

groetjes
Henk
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Nog even over de "analoge" en "digitale" lampjes: kan ik er vanuit gaan dat een loc die van de fabriek af is uitgerust met een digitale decoder ook automatisch over digitale lampjes beschikt en een oudere, analoge loc waarschijnlijk de analoge lampjes nog heeft?
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Citaat van: Knarf op zaterdag 02 augustus 2008, 11:51:39
Nog even over de "analoge" en "digitale" lampjes: kan ik er vanuit gaan dat een loc die van de fabriek af is uitgerust met een digitale decoder ook automatisch over digitale lampjes beschikt en een oudere, analoge loc waarschijnlijk de analoge lampjes nog heeft?

Ik denk dat je daar inderdaad mag van uitgaan. Het zou absurd zijn als ze een digitale lok zouden uitrusten met de "analoge" lampjes.
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Oké, bedankt! :D
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Ik heb groen M2 stuurrijtuig 43536 van de NMBS. Dit model is verschenen in 2003. Verder heb ik rood M2 stuurrijtuig uit set 26530 uit 2002. Ik heb altijd gevonden dat de lampjes zeer fel branden en vroeg mij al eerder af of deze wel geschikt zijn voor de digitale spanning. Of zijn het misschien LED's? Wie weet er meer van? Ik heb altijd aangenomen dat de verlichting van het materieel dat Märklin op de markt brengt al jaren geschikt is voor de hogere digitale spanning.

Overigens moeten van sommige exemplaren van de wisselstroom versie van de blokkendozen van Roco de lampjes wel degelijk worden vervangen voor digitaal bedrijf, omdat anders de kappen smelten. Ben daar destijds keurig door MTE op gewezen (ten tijde van hun aanbiedingen een paar jaar geleden).
Re: Binnenverlichting en stuurstandrijtuigen ook aanpassen naar digitaal?
Ik was dit topic alweer vergeten. Even voor de informatie: ik heb inmiddels een Mobile Station met 60vA trafo aangeschaft en mijn materieel uitgetest. Het stuurstandrijtuig verandert gewoon het front- en sluitsein bij het wisselen van de rijrichting, zonder decoder.