Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment

Gestart door PatjePutje woensdag 24 januari 2024, 17:49:37

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Beste,
sedert een tijdje werk ik met RocRail + Dr5000 + DR5033 + DR4088LN-CS + Yamorc YD6016LN via loconet.
Recentelijk (sedert enkele maanden) is het loconet gedeelte in de DR5000 stuk gegaan (Zo dood als een pier), de S88Ext lijkt wel nog te werken...
Locs aansturen (manueel via de regelaar in RocRail werkt wel nog)
Ik heb even geëxperimenteerd met de Dr4088LN-cs en de Tamorc terugmelder via S88...
Conclusie, in de Yamorc kan je de eigen terugmelding van de YD6016LN niet via de S88 bus gebruiken (Alle contacten geven default status = 1 in RocRail en er veranderd niks, ook al zie je leds op de Yamorc reageren). Via de rechstreekse USB aansluiting ziet alles er wel normaal uit (Maar niet via de S88 kanalen) en zie ik zelfs de DR4088LN-CS via de loconet aansluiting tussen de 2 detectors.
Bij de DR4088LN-CS zie je wel een en ander op de S88 bewegen (In RocRail), maar pin 1 detectie komt binnen op adres 7 ?? Daarom betrouw ik het zaakje ook niet...

Wat ik nu van plan ben, de nieuwe Yamorc centrale blijft uit en er zijn al veel gegadigden...
Om de DR5000 voor de locsturing te gebruiken (en eventueel de wissels (Fleishmann Profi wissels met magneetspoelen -> Voorlopig Viessman wissel decoders, ik dacht 5213, omdat die ook via de baanspanning hun signalen krijgen)
Ik heb een PR4 USB to LocoNet Interface gekocht (Digitrax) en de bedoeling is om een standalone Loconet te hebben parallel aan de DR5000 om zodoende de tekortkoming van de DR5000 loconet op te vangen.
RoCrail zou ook met deze standalone moeten kunnen omgaan...

Mijn vraag heeft iemand reeds ervaring met RocRail en meerdere centrales en/of een standalone Loconet in parallel met een centrale (vb omdat de centrale geen loconet ondersteund)
Alvast dank bij voorbaat voor de duiding !
PS. Ik ben ook nog op zoek naar een loconet terminator + voeding (1A ?), mag zelfbouw zijn...
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Ondertussen ook reeds de nodige componenten besteld voor een Loconet Hub, inlcusief de Terminator (Met LM317 als vaste stroombron 15mA)
1 RJ12 als input, diodes op de railsync lijnen ter beveiliging (Die zullen daar de 12V van de voeding van de Digitrax krijgen.
4 Loconet T uitgangen, waartussen dan (Tussen input en output) de terminator zit.
Ik ga ook proberen (Gescheiden) een Loconet B aansluiting te voorzien voor mijn DR5033 Booster.
Hiervoor ga ik de DCC railspanning aftakken van de centrale en alleen bij die aansluiting ipv de power lines gebruiken (Pinnen 1,2, 5 en 6)

Hopelijk komt dat goed om alles in een Keystone behuizinkje te krijgen (RJ12 uitgangen doormiddel van keustone RJ12 blokjes)
Nu is het wachten op de verschillende leveringen...

Ondertussen kan ik ook uitzoeken hoe een en andr in RocRail gaat moeten ingesteld worden...
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Momenteel uit te zoeken ivm RocRail: (Als iemand het antwoord reeds mocht weten, post het gerust hier ;-)
- Instellen van de Digitrax PR4 USB: aangemaakt als Loconet Centrale ? (Uiteraard via de virtuele com poort van de PC)
- Communiceert RocRail via Loconet met de DR5000 (Ook via een virtuele com poort) ?
- Is een Slot Server nodig voor de communicatie gelijktijdig naar de DR5000 en de Standalone Loconet ?
- En hoe moet dat opgezet worden ? (De documentatie is hier niet volledig duidelijk)
- Mijn huidige wissel controllers (Viesmann) liggen rechtstreeks aan het baansignaal en krijgen hun input via de spoorspanning, de terugmelders (DR4088LN-CS en YD6016LN) gaan via het standalone Loconet lopen. Gaat RocRail dit opsplitsen ? (Wissel instructies naar de DR5000, Terugmeld communicatie via de Standalone Loconet)
- Op termijn zullen er nog (Loconet) schakeldecoders bijkomen... waarschijnlijk van Yamorc, voor de aansturing van seinen (Ledjes op de baan of frontpaneel), uiteraard komen die dan ook op de Standalone Loconet... dus nog een uitdaging ni RocRail (Actions waarbij ze geschakeld moeten worden) ?
Hoe kunnen Loconet decoders (terugmelders, Schakeldecoders) voorzien worden van een ander adres ? (Voorheen via switch commando's via het Dr5000 programma, maar dat zal dus niet meer lukken)
Heeft RocRail hier voorzieningen voor ? En hoe gaat dit dan verlopen via de Standalone Loconet ? (Mijn Digitrax PR4 heeft wel Cv programmering mogelijkheid !) oF moet dat eventueel via JMRI ?
Als het me lukt om ook een Loconet B aansluiting te maken, hoe kan ik dan de DR5033 in RocRail opzetten en implementeren ? En hoe kan ik dan eventuele opties wijzigen ? Zelfde weg als hierboven ?

- Hardware matig uit te zoeken:
  Is mijn assumptie juist tussen Loconet T en Loconet B ? (Verschil in spanning op pinnen 1 - 6 en 2 - 5 -> Loco T : Gewone 12V voeding, Loco B -> Railspanning (DCC) die dan van de centrale komt), of komt daar nog meer bij kijken ?
(Grounding, etc.)
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Zover ik kan zien is je assumptie niet helemaal correct. Bij de Loco B heb je geen railspanning op de pinnen 1 en 6 staan maar een 7V signaal.
Hierop staat namelijk een railsync signaal waarbij de pinnen in spiegelbeeld hun signaal hebben staan, hierdoor kan je betrouwbaar storingen op het signaal eruit filteren (ook wel in de audiowereld een gebalanceerd signaal genoemd). Grounding heeft hiermee niets te maken want dat zijn bij beide de pinnen 2 en 5.

Voor de rest ben ik ook wel een beetje benieuwd, nog niet veel ervaring met zelfbouw en digitaal rijden. Vooral niet computer gestuurd rijden.
Ik lees graag mee en reageer wanneer is je wel een hint kan geven.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Hoi Marius,
alvast bedankt voor de correctie ! (En het volgen)
Ik ga opnieuw gaan zoeken in de specificaties van Loconet B...
Nu mijn DR5033 Booster heeft ook een rail sniffer aansluiting... als het echt te moeilijk wordt om electronisch een en ander geregeld te krijgen, heb ik die optie nog.
Maar 't zou wel leuk zijn om het gehele Loconet gedeelte van de Dr5000 aansluitingen te kunnen vervangen ;-)
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Ik heb in Rocrail meerdere centrales aangemaakt en die werken prima samen.
Waar je rekening mee moet houden:
- De eerste centrale in je lijst is de primaire centrale. Alles gaat via deze centrale tenzij je zelf anders aangeeft. Mijn primaire centrale is een ESU Ecos
- Als je bezetmelders via een andere centrale lopen dan moet je bij de bezetmelders de Interface ID van deze centrale vermelden. Ik gebruik daarvoor de LDT HSI88 interface. Gelukkig heeft Rocrail een zoek en vervang functie waardoor je achteraf de Interface ID van alleen de bezetmelders kunt aanpassen.
- Hoe Rocrail met de DR5000 communiceert, dat bepaal je zelf door de manier van aansluiten. De simpelste vorm is via de USB-poort, voor de rest, raadpleeg de handleiding.
- De Loconet bezetmelders moet je van een startadres voorzien. Als dat startadres niet 1 is komt het eerste signaal dus op een ander adres binnen. Dat is geen probleem natuurlijk. Gebruik de melder monitor in Rocrail om de juiste melderadressen te achterhalen. Eventueel moet er bij de bezetmelders ook een bus ingevuld worden op het tabblad Interface. Dat doet de meldermonitor dan voor je.
- Waarom kun je de bezetmelders niet meer van een startadres voorzien via een wisseladres? Dat gaat toch gewoon via de railsaansluiting?
- In Rocrail kun je ook CV's van accessoire decoders programmeren, geen probleem.
- Voor de DR5033 hoef je (voor zover ik kan inschatten) geen speciale voorzieningen te treffen in Rocrail. De communicatie verloopt via de centrales. Welke en hoeveel boosters daar achter hangen is niet relevant. 

Succes,
Albert.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Hoi Albert,
bedankt voor je input !
Dat er een prio is in de volgorde van de lijst ontdekte ik pas gisteren via een artikel op het RocRail forum. Dus daar moet ik dan mijn Dr5000 bovenaan in krijgen (Primaire centrale met toegang tot de locs en rails)
Voor bezetmelders in te stellen, gaat dat wel lukken, ik vulde reeds de interface içd in (DR5000) maar door jouw uitleg weet ik nu ook waarom dat veld daar eigenlijk is ;-)
Via de USB werkt Rocrail via virtuele com poorten, via LAN is dat dan via ip adres + poort ...
Dat van die melder monitor wist ik. Ik vraag me alleen af hoe ik de melders eerst kan een adres geven, nu de lconet van de Dr5000 niet meer werkt (Ik deed dat via de config app van de DR5000 met switch signalen terwijl de melders aan de loconet hingen) Dat zal ik dan moeten proberen via een ander programma en het standalone loconet netwerk (JMRI gebruiken ? of toch ineens in RocRail) Mijn melders zijn beide Loconet exemplaren...
Met CV programmeren ben ik nog niet vertrouwd..; Dus dat wordt nog even uitzoeken...
Kan ik die DR5033 ook benaderen via CV waarden voor de config als ie niet op het Loconet hangt (Maar aangesloten via de sniffer aansluitingen naar de spoortracks) ?

Nogmaals hartelijk dank voor de duidingen !
Groeten,
Patrick

Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Ondertussen heb ik verder gezocht naar oplossingen voor het RailSync probleem ...
Ik vond veel terug maar steeds in stukken (Als onderdeel bij een groter geheel) of veel links die gewoon niet meer werken...

Waar wil ik toe komen ?
Een schakeling zonder gebruik van Arduino... met volgende uitgangspunten:
-> Vanuit het railsignaal RailSync + en Railsync - (Inverted) genereren om die te gebruiken als RailSync signalen op de pennen 1 en 6 van een aparte Loconet B sectie op mijn standalone Loconet netwerk

Een Loconet T string heb ik al gevonden (12 V 1A voeding op de pinnen 1 en 6 + Terminator)

-> Wat moet er naast de pennen 1 en 6 verder nog gescheiden worden tussen Loconet B en Loconet T ? Ground signalen ?
-> Moet er tussen de rail input en de RailSync generator een galvanische scheiding (Opto coupler ) komen ?
-> Nog veel vraagstukken op te lossen vooralleer ik praktisch met RocRail verder kan configureren... ...
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Hoi Patrick,
In de lijst met centrales kun je de DR5000 selecteren en op de knop 'Standaard' klikken. Dan staat de centrale bovenaan in de lijst.
De Digikeijs bezetmelders kun je toch gewoon via de rails aansluiting programmeren?

Met je technische vraagstukken over Railsync kan ik je niet verder helpen.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Zodra er stroom kan gaan lopen dan moet je de grounds gaan isoleren. Bij het systeem van Märklin heb je daar niet zo snel geen last van maar bijvoorbeeld bij digikeijs weer wel (alles met een h brug sturing heeft GEEN vast massa punt). Nu weet ik alleen niet 100% zeker wat er gebeurt op de loconet bus


Is een veiligere keuze, hierdoor isoleren je echt de spanningen waardoor je de elektronica erachter beschermt.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Hey Albert,

bedankt voor de tip !
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Hey Marius,

bedankt voor de info.
Ik krijg zo stilaan het gevoel dat hetgeen ik wil doen te veel moeite kost voor wat het maar moet dienen ...
Het vervangen (Alternatief) van het defecte Loconet gedeelte in mijn DR5000 (Zowel voor Loconet T als Loconet B )
Loconet T : vrij gemakkelijk als Standalone met USB aansluiting, scheiding met het USB gedeelte (En virtuele compoort te gebruiken in RocRail) en eigen 12V voeding.
Loconet B: ander verhaal omwille van de RailSync problemathiek (generatie + invertie) en isolatie van zowel de railsync als de ground aansluitingen
Tenslotte kan ik mijn DR5033 nog altijd via de rail sniffer aansluiten. Dan moet ik wel nog even bekijken of ook CV waarden via die weg kunnen ingesteld worden voor de config van de DR5033...

Dus mogelijks laat ik het idee om ook een Loconet B aansluiting te hebben vallen ...

Hartelijk dank voor de bijkomende info !
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
De PR4 heeft een ingebouwde stroombron, even de handleiding van de interface lezen de juiste externe voeding aansluiten en gaan met je standalone loconet.

Trouwens is het Loconet deel op de DR5000 waarschijnlijk eenvoudig te herstellen.

Mvg
Wim.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Hoi Wim,
bedankt voor de info.
Ik heb de handleiding al uitvoerig doorgenomen en ook de verschillende blogs doorgenomen.
De voeding wordt alleen gebruikt samen met de programmeer modus . Dat is om een Program Track te voorzien van spanning.
Maar de stroom is beperkt. Bij sommige decoders wordt zelfs het effectief rijden geblokkeerd via een CV (129 ?) die op 0 wordt gezet.
Maar die spanning komt dus niet op de pinnen 1 en 6 van de externe Loconet aansluiting. En een Terminator zit er ook niet in.
Vandaar mijn oplossing: Een eigen gemaakte hub waar ikde Standalone van 12 V spanning voorzie op 1 en 6 + Terminator.
De Loconet B aansluiting heb ik laten vallen wegens te moeilijk om RailSync betrouwbaar af te leiden uit de railspanning+ ergens te voorkomen dat er ground paths en dergelijken ontstaan.
Dus geen Boosters op mijn Hub of andere Loconet apparaten die effectief RailSync nodig hebben.
Componenten zijn binnen , vandaag zou ook de PR4 binnen komen. En dan verder met het eigenlijke Toppic: RocRail met mijn Standalone Loconet en Bezetmelders.

groetjes,
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Link naar het draadje over de bouw van mijn baan (Under construction !):
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90515.0

Even zicht op de componenten voor de standalone Loconet:
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Die heb je toch in de vorm van de PR4, verder heb je niets anders nodig, je hoeft verder het wiel niet uit te vinden.

product omschrijving van de PR4

CiteerMultifunction USB to LocoNet connectivity for your railroad.

Optimized for Direct mode, up to 3 times faster than PR3.

Electrically Isolated between USB and LocoNet.

Digitrax "SoundLoader" compatible. Programs Digitrax sound projects to SFX decoders.

Programs CV's for most DCC decoders.

LocoNet MS100 mode with Fully Buffered Input and Output data.

Runs on most Operating systems.

Automatic configuration. No jumpers or switches required.

Standalone operation for CV and SoundFX programming without needing a Digitrax Command Station.

LED state indicator lights.

Small, convenient package.

Firmware updates available from Digitrax Web site.

Includes PS14 Power Supply
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
... Tot je meer in de details gaat...
- Voeding wordt alleen gebruikt in combinatie met Programmeer programma om de Programmeer Track te voeden (Niet de Loconet ! Is trouwens maar 300mA)
- Terminator zit er niet in
- Wel galvanische scheiding tussen USB en Loconet
- Voor de rest weinig andere documentatie. ook niet hoe het zit met de 2 Loconet poorten en van waar het DCC signaal komt voor het programmeer spoor.
Al bij al vindt ik de documentatie maar heel pover en onvolledig !
Dus indien niet in Programmeer mode (Er zijn 2 modes afhankelijk van het programma die je opstart) maar in standalone mode, wordt de voeding niet gebruikt.
Bovendien in programmeer mode wordt in veel gevallen de (loc) decoder via CV 129 op 0 gezet (Niet rijden) ivm belasting op de voeding.
Nog zo'n aardigheidje...
Ik persoonlijk denk dat het DCC signaal via een Railsync connectie op 1 van de 2 loconet poorten binnenkomt van een Centrale Loconet aansluiting... Maar ik kon niks terugvinden hoe het DCC signaal voor het programmeer spoor werd gegenereerd.
Er vanuitgaande dat dit nodig is om loc decoders te kunnen aanspreken en programmeren !
Voor externe voeding en Terminator wordt verwezen naar andere modules (Commerce ?)
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Om railsync te maken heb je 3 weerstanden nodig van 470 ohm 1/4W Zie hier de voorbeelden en documentatie.
https://www.jmri.org/help/en/html/hardware/loconet/StandaloneLocoNet.shtml#rspowersupply

Mvg
Wim.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
@Sprinter
Ja dat had ik ook gezien (JMRI) , maar die vertrekt van een NCE bus en die heb ik niet op mijn DR5000.
Ik dacht dat die ook verschillend was van Loconet Railsync... (Omgekeerd)
Een DR5000 heeft ook geen common ground.. Vandaar dat ik dit nogal riskant vond.
Pinnen 2 en 5 (Ground) van Loconet kunnen nogal wat connecties hebben voor uiteenlopende reden, Ik ben daardoor heel alert voor wat betreft sneak paths ivm stromen via gemeenschappelijke aansluitingen vooral bij een ground aansluiting.

Maar toch bedankt voor de info en het meedenken.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Maar goed je hebt een DR5000, daar is je LocoNet defect. Op je DR5000 zit een blauw ledje bij de rx, brand dat constant? Als dat et geval is dan is je DR5000 weer eenvoudig te reanimeren.

Mvg
Wim.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Hoi @Sprinter ,
Dat blauwe ledje gaat alleen aan als ik iets op de S88EXt bus aansluit maar met iets op het Loconet ... nada , zo dood als een pier.
Ook bij het aangesloten Loconet apparaat (Geprobeerd met de Digikeijs DR4088LN-CS en de Yamorc YD6016LN en via de Loconet B, de DR5033) gaat het ledje niet branden.
Echter bij de DR5033 als ik de railspanning aanzet bij de DR5000 gaat die ook aan bij de DR5033, met alleen voeding (DR5033 eigen trafo) en Loconet aangesloten van de DR5033 naar de Loconet B van de DR5000.
Maar de communicatie via de DR5000 Compoort (USB) via het Loconet protocol werkt wel (En natuurlijk DRCommand ook)

Ook nog verder... De Yamorc YD6016LN alleen aangesloten via USB (Geen railsspanning) en een Loconet verbinding naar de Digikeijs DR4088LN-CS of zelfs via S88EXT aansluitnig (UTP) en onmiddellijk gaan de ledjes aan van zowel de Yamorc als de Digikeys... En kan ik via de config app van de Yamorc ook beiden zien.

Geeft dat een aanwijzing ?
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Dat vraag ik niet, ik vraag of het blauwe ledje van het LocoNet op de DR5000 constant aan blijft. Dus een simpel Ja of Nee is voldoende.

Mvg
Wim.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Excuseer.
Nee dus.
(Ik wou gewoon zoveel mogelijk info meegeven om de impact voor jou te beperken, mijn excuses)
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Citaat van: PatjePutje op dinsdag 06 februari 2024, 22:13:51Ook nog verder... De Yamorc YD6016LN alleen aangesloten via USB (Geen railsspanning) en een Loconet verbinding naar de Digikeijs DR4088LN-CS of zelfs via S88EXT aansluitnig (UTP) en onmiddellijk gaan de ledjes aan van zowel de Yamorc als de Digikeys... En kan ik via de config app van de Yamorc ook beiden zien.

Geeft dat een aanwijzing ?

Ja, dat geeft een aanwijzing, want deze manier van aansluiten is in strijd met wat er in de handleiding van de YD6016LN staat.

CiteerFirmware update van de schakeldecoder van de YD8xxx serie via "ES-Link" met de YD6016LN-CS
• De voeding van de YD8008, YD8044 en YD8116 via de "Power AC/DC"-klemmen en de "Signal Input" (Track Out van de besturingseenheid) moet vóór
de firmware-update worden uitgeschakeld.
De LocoNet® aansluiting op beide LocoNet® bussen van de YD6016 moet ook losgekoppeld worden.
• Een verbinding via "S88N IN" moet ook worden verbroken.

• Om aardlussen via USB te voorkomen, moet de YD6016LN-CS altijd alleen via USB op de PC of laptop worden aangesloten.
• De YD6016LN-CS wordt aangesloten via de "ES-IN Link" en de "ES-PGM Link" aansluiting op de YD8xxx. De verbinding kan worden gemaakt via de
YD6901ES-LINK of de YD6902ES-EXT verbindingsset

Als het zo is aangesloten of is geweest vrees ik met grootte Frees.

Mvg
Wim.
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Hey Wim,

De YD6016LN en de DR4088LN-CS waren met niks anders verbonden als ik die test deed , ook niet met de DR5000... geen sporen , geen railspanning geen andere units...
Dus alleen YD6016LN -> USB en DR4088LN-CS via Loconet -> YD6016LN ...
Ik begrijp als er andere spanningsbronnen aangesloten zijn in geconnecteerde apparaten, maar dat was bij mij niet niet het geval !
Enige spanningsbron aanwezig: USB aansluiting, Niks anders ook niet via Loconet (Railsync en ground pinnen)
En ik deed ook geen firmware update de YD6016LN of voor een ander geconnecteerd apparaat.

Ik begrijp natuurlijk wel heel goed dat, mocht je ook railspanning aansluiten dan er idd een gevaar is voor Groundloops
(Is die USBaansluiting in de YD6016 dan niet galvanisch gescheiden van de rest van de detector electronica ?)
Waarvoor dient de USB aansluiting van de YD6016LN dan ? En hoe kan je je config voor vb S88 checken (Overlappen van adressen) ?

Het werkelijk testen van de contacten natuurlijk niet via die weg want dan heb je railspanning nodig ... en moet dus eerst de USB losgekoppeld worden.
(PS: Momenteel werken ze beiden nog steeds)
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Test opstelling van mijn uiteindelijk resultaat (Wel wat andere keuzes voor de hub)
We got lift off !

N u kan ik beginnen in RocRail:
- Alles wat baanspanning is en DCC -> DR5000 (Met kapotte Loconet) -> Rails en DCC voedingslijn + Booster DR5033 via railspanning (Sense)
- Alles wat met Loconet kan: Standalone Loconet via USB -> Digitrax PR4 +DTS Locohub (+ Voeding + Termination aan) -> Loconet apparaten
Totale kost van het standalone Loconet ... Ongeveer een halve DR5000

Maar misschien zal het DR5000 ook wel ontlasten doordat die nu ook geen Loconet signalen en berichten moet verwerken...

Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
En net toen ik alles mooi had ingebouwd (Centrale paneel) alweer een tegenslag...
Gewoon aan het rijden via rijregelaar in RocRail (zonder bezetmeldingen aangesloten en zonder Loconet geactiveerd) ineens kortsluitmelding op de DR5000...
Raildraden losgekoppeld..; zelfs een dag later.. van zodra ik de Dr5000 spoorspanning opzet via de knop op het apparaat zelf, kortsluiting...
Ik heb het zowat gehad met de DR5000.. de laatste weken / maanden het ene probleem na het andere :-(

Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Dus maar een nieuwe piste ingeslaan ...
DCC-Ex... Arduino Mega, Ethernet shield, Display 20 x 4 lijnen, Motor shield, Wifi shield besteld samen met wat jumperwires (assortiment M-M, F-M, F-F)
En aan de slag...
Arduino IDE geinstalleerd, ondertussen alles binnen met uitzondering van Motor shield en Wifi shield (Maar ik kan al aan de slag via het Ethernet shield en het thuis netwerk)
Veelbelovend ! Na wat uitzoekwerk (Aansluiten, verhogen aantal treinen (Mega) config.h en automation.h entries al een en ander aan de praat gekregen...
Eerst basic tests... Arduino via USB aan de PC, Sketch geïnstalleerd na de vermelde aanpassingen, de Webtrottle van DCC-Ex uitgeprobeerd..; en ja we got lift off !
Daarna Ethernet aangesloten (Via DHCP op het thuisnetwerk), alles monitoren via Arduino IDE Serial Monitor...
Engine Driver (Android) geïnstalleerd op de Smartphone (App om als rijregelaar te gebruiken) en doet het perfect (Ik zie spanning aan / uit commando's, snelheid verhogen met loc adres toewijziing.
Me like !
Daar ik reeds een standalone oplossing heb voor Loconet voor mijn terugmelders (Yamorc & Digikeys) ga ik DCC-Ex alleen gebruiken voor de locs en de turnout switchers (Wissel schakelaars via DCC)
Daar heb ik een hoop Viessmann 5212 voor...
Een paar beelden (Opvallend hoe klein die dingen wel zijn !



Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Stap 2:
Communicatie en aansturing via RocRail !
Ondanks de naam (DCCpp = DCC ++ , de oude naam) wordt de nieuwere versie DCC-EX wel ondersteund...
Centrale aanmaken en instellen, fluitje van een cent (Voor basic functionaliteit !)
Ik koos ervoor om de DCC-Ex Commandstation te connecteren via TCP, zodat ik via USB de serial monitor van Arduino IDE kon gebruiken om te controleren...
(Op de foto wel nog de instellingen via USB COm 10)




Testen via de rijregelaar...


en resultaat via de monitor (Maar is moeilijk om een snapshot te nemen wegens de reties (Nog geen Motorshield)



Nu nog even wachten op het Motorshield (Binnen enkele dagen ?) om echt te testen met rijdende treinen...
Maar alvast veel belovend en verrassend eenvoudig eigenlijk.
Zolang je je houdt aan de voorgestelde hardware (Totale prijs minder dan 100€ als je wat zoekt op Amazon en dergelijken)

Nog even vermelden... (De keuzes die ik gemaakt heb op basis van fora en raadgevingen van DCC-Ex websites waar geen compabiliteits issues of gefriemel voor nodig zou zijn. En gelijk hadden ze !)
Mainboard: Elegoo Arduino Mega 2560
Motorshield: Semify EX-MotorShield8874 (Hogere stroomafgifte dan het standaard Motershield ! H-Bridge met 2 kanalen = 1 Main + 1 Programmeer spoor of 2 Districts van elk 5A !). Een eigen ontwikkeling van DCC-Ex mense. ook nog het voordeel dat je geen aanpassingen moet doen aan de Vin pin en dat het shield via een spanningsregelaar de mega van stroom kan voorzien (Geen extra stroombron voor de Mega dan !)
Ethernet shield: Arduino Ethernet Shield 2 (De originele van Arduino zelf)
Wifi shield: Makerfabs ESP8266 WIFI Shield
Display: GeeekPi 2004 LCD Display
Voeding: (De voeding van de DR5000 lijkt me toch wat te krap... (Maar die zou ook te gebruiken zijn)
-> 120W Universal Laptop Power Supply, Universal Laptop Charger, 9 Adapters Included, Adjustable Voltage 12V 15V 16V 18V 19V 20V 24V
En wat jumperwires: AZDelivery Jumper Wire Cable 3 x 40 pcs. each 20 cm M2M/ F2M / F2F, 40Pin
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Nieuwe update:
Motorshield is binnen.
Even de Sketch opnieuw gedaan, deze maal met het installatie programma van DCC-Ex.
Netwerk (Ethernet, geen Wifi) via DHCP op mijn thuisnetwerk werkt,
Motorshield ook. (Laptop Poweradapter - 18v 120 Watt)
Vanuit JMRI... na wat instellingen, werkt het programmeerspoor. Inlezen decoders van Loco's, Opnieuw wegschrijven... alles correct.
Echter bij POM (Programmeren op de Main track) geeft JMRI echter de melding dat deze functie niet is ondersteund ??
Maintrack in JMRI -> Loc regelaar van JMRI werkt perfect !

Dan verder naar RocRail.
Aanvankelijk problemen met de Maintrack (Regelaar van RocRail doet niks)
Programmeerspoor werkt wel, ook uitlezen van CV waarden op de Maintrack werkt ook (JMRI ???)
Wat aanpassingen gedaan na nogmaals te kijken naar de video van @AlbertG (Com poort Flow control off bij gebruik via USB + Instelling bij de loc op 128 stappen !
En nu doet hij het ook perfect in RocRail. Dan nog even geswitched in RocRail naar TCP ipv USB en ook dat werkt perfect !

Een blijde spoorder hier ! We kunnen terug treintjes rijden ! Oef !
Volgende stappen: Het controlepaneel aanpassen en de DR5000 vervangen door de Arduino Mega DCC-Ex oplossing en dan nog even testen in RocRail , ook met de Standalone Loconet (Digitrax PR4 + Loconet Hub met Termination en 12V voeding) of zich dat allemaal goed gedraagt samen.
En uiteraard opnieuw ENgineDriver (Android) via de smartphone over TCP naar de Mega opnieuw testen.
En dan zijn we bij ons einddoel (En kunnen we weer verder met de baan !)

Nog even een foto met de 3 delen op mekaar (Crowdy !)
Arduino Mega + Ethernet Shield (W5500) + Motorshield EX-MotorShield8874 (2x 5A max)



Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Mooi dat het allemaal gelukt is.
Die CTS (flowcontrol) is wel een dingetje. Bij de ene Mega werkt het wel en bij een ander weer niet. En soms loopt Rocrail gewoon vast als het wel aanstaat.
Gelukkig heb je daar bij een verbinding via het netwerk geen last van.

Veel plezier met je DCC-EX.
(Ik heb een nieuw testbaantje gemaakt en laat 2 analoge locomotieven tegelijkertijd rijden. Er is veel mogelijk met deze hardware)
Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
@AlbertG
Dank je wel ! (Ik heb toch een en ander gehaald uit je filmpjes ;-))

Kleine update:
Arduino geinstalleerd op het controle / Schakelbord:
(De 2 bezetmelders liggen er even los op voor het testen. Uiteindelijk komen die onder de baan ...

Een probleem vastgesteld: De 2e (Van links) Volt en Ampèremeter geeft issues bij het meten van het programma track.
Vermoedelijk een probleempje in het aansluit printje eronder (Er voor)
Er wordt slechts de halve baanspanning gemeten omdat dit DC metertjes zijn...
Betaalbare AC metertjes met een bruikbaar bereik zijn praktisch niet te vinden ofwel extreem duur...
Voor de rest alles werkende !

ook de Standalone oplossing rechts (Digitrax PR4 + Locohub , inclusief Power 12V en Termination)

Re: DR5000 + Standalone Loconet USB + RocRail: Experiment
Een vraagje en denkoefening bij mijn hele opzet hier...

De Digikeijs Booster 5033..; Die is nu via de railsniffer input verbonden met de maintrack van de Arduino (Motorshield)
En dat reageert keurig bij het aan en af zetten van de baanspanning bij de Arduino.
Aangezien ik echter een standalone Loconet heb (Rechts op bovenstaande foto),
- zou het mogelijk zijn om de kortsluitmelding van de DR5033 via Loconet (Aansluiting echter zonder pins 1 en 6) kunnen terugkoppelen en zo de Arduino afschakelen ?
- Moet ik dan ook de ground pinnen van Loconet (Pinnen 2 en 5) loskoppelen in de loconet aansluiting ? (Dan gaat er toch geen spanning gemeten kunnen worden ?
- En hoe stel ik een en ander in in RocRail om dan die "Loconet" kortsluitmelding terug te koppelen naar de Arduino als een Afschakelbericht in DCC ?
- Ander idee...Eventueel rechtstreeks via een Pin van de Arduino ? Eventueel via de "E" aansluiting van de EDC aansluiting van de DR5033 ?
  Die dient toch ook als terugmelding van een kortsluiting ? Maar welk soort signaal is dat ? Ik kan daar geen documentatie over vinden...
- Of is er nog een andere of betere manier om dit te doen ?

Graag kijk ik uit naar jullie suggesties !
Alvast dank bij voorbaat voor het meedenken...