Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Nieuws 2024 Blaat & Mekkertopic

Gestart door Baanloos maandag 22 januari 2024, 15:06:10

Nieuws 2024 Blaat & Mekkertopic
Het is nooit zo prettig om in de merktopics van allerlei gezeur te plaatsen over wat je mist, helemaal niet leuk vind.
Dat kan hier dus wel!
En hier de aftrap:
Viel mij op dat de Märklin aankondigingen op het forum weinig stof deden opwaaien, laatste reactie 16 jan jl.
Geen schokkend Nederlands nieuws er tussen, is dat dan de oorzaak?
Bij Roco is de Plan V Karel opmerkelijk: Komt het model nu wel of niet met (foutieve) bagageafdeling? Of is dit nog een handmonster?

Verder nog onvermeld maar wel opmerkelijk dat Roco zijn TT assortiment afstoft en zelfs fors uitbreid met een railprogramma en startsets.
Zijn ze al de 3e "grote" producent voor TT. Helaas wel veel modellen die Piko en Tillig ook (al) hebben naar voorbeeld van de DR (DDR in dit geval)

Maken we weer een stap naar H0 zie je trouwens toch veel DR modellen, wederom naar het voorbeeld van de DDR.
Märklin vertikt het echter om eens wat fatsoenlijke rijtuigen uit te brengen naar DR voorbeeld  Die klanten gaan dan toch naar Piko maar ook naar Roco en Tillig.
Hebben Märklin en Piko een "bondje" of..... is Piko niet helemaal financieel zelfstandig?
Wie dit weet mag het melden, ik heb geen verstand hoe "de markt"  in elkaar steekt maar wel eens leuk om te vernemen van Insiders.

Misschien heeft dit topic dan een beetje RTL-Boulevard of Shownieuws gehalte, klopt, daar is deze ook voor. :D
Ben benieuwd naar jullie geblaat en gemekker!
Re: Nieuws 2024 Blaat & Mekkertopic

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Leuk initiatief hoor maar mijn geblaat en gemekker staat al in de desbetreffende Neuheiten topics en dat ga ik niet nog een keer doen. Verhuizen dan maar hiernaartoe?
Als je dit jaar al uitgemekkerd bent dan is daar op zich ook weer niets mis mee! ;)
Ik baal er ergens wel van dat er zo weinig nieuw Epoche I materieel ontwikkeld wordt. Roco stoft Fleischmann's T3 af, de wagons moet ik nog eens nakijken of die niet al eerder geleverd zijn. Bij Märklin: niets (in H0, wèl in Z). Wanneer er de afgelopen jaren al wat kwam, was het daar vaak in een fantasie-kleurstelling. Nu is het afwachten of Brawa ergens mee komt, maar die zitten tegenwoordig ook meer op het Epoche II/ III/ IV spoor.

Met vriendelijke groet,
William
Ik denk dat we allemaal wel wat te zeuren hebben, over te weinig voor je tijdperk, de prijzen, modellen niet helemaal conform de werkelijkheid, enz. Maar wat ik persoonlijk erg jammer vind en hoop dat er op korte termijn nog verandering in komt is dat ik rails met betonnen bielzen mis bij Märklin.

Kees Hulstein

Dan wordt het een aardig gewicht zo'n stukkie rails.  O:-D
op schaal zal dat wel meevallen....
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Ik ben dit jaar nog niet van mijn stoel gevallen van de nieuwe aankondigingen. De beurs blijft vooralsnog dicht en dat is ook prima eigenlijk.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik vind dit een loffelijke initiatief, ik ken topics bij een ander forum waar je door het "geblaat en gemekker" het echte nieuws/bespreking niet meer ziet.

Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op maandag 22 januari 2024, 22:00:59Ik vind dit een loffelijke initiatief, ik ken topics bij een ander forum waar je door het "geblaat en gemekker" het echte nieuws/bespreking niet meer ziet.

Groet, Anne W

Dat is de hele opzet Anne, het is niet de voor de 1e keer dat ik dergelijk topic open.
Ook op dit forum ging het bij de Nieuwtjes er vaak om wat er niet verscheen, niet goed was enz.
Dat zorgde dan weer voor "verhitte" reacties op de klager en zo was het snel: :offtopic:
Doel is dus om de merkentopics daar van vrij te houden zodat daar alle nieuw te verschijnen producten in geplaatst worden.
En om hier te klagen, te emmeren, te snotteren, ons zelf te verbijten of om iets helemaal op te hemelen over deze aankomende nieuwtjes Anno Domini 2024
En om zelf nog even mee te doen :-( :
Ik begrijp Sanderz28: De C-rail is al weer ruim 30 jaar(!) op de markt, destijds opvolger van de M-rail.
Er kan wel eens wat moderners naast komen.
Een beetje ICE, TGV, of Vectron met aanhang berijdt nauwelijks nog spoor met houten dwarsliggers.

Ga nu naar bed en huil me zelf in slaap! :-(  :D

En dan bestaan er ook nog stalen dwarsliggers. Hoe ga je die dan knippen?
Bij Märklin zijn ze veel te conservatief voor die fratsen.
Citaat van: Baanloos op maandag 22 januari 2024, 15:06:10Verder nog onvermeld maar wel opmerkelijk dat Roco zijn TT assortiment afstoft en zelfs fors uitbreid met een railprogramma en startsets.
Zijn ze al de 3e "grote" producent voor TT. Helaas wel veel modellen die Piko en Tillig ook (al) hebben naar voorbeeld van de DR (DDR in dit geval)

Afstoffen is niet het juiste woord: Roco heeft de hele TT productlijn van Kühn Modell & Digital overgenomen, inclusief de productiemiddelen.

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 23 januari 2024, 09:07:21Bij Märklin zijn ze veel te conservatief voor die fratsen.
Evenals het updaten van K-rail met kleinere puko's en smallere rails (vergelijkbaar met Peco Code 100).

@citaat
Precies dat, en dan meteen nieuwzilver er op, veel beter dan dat pisbakken staal wat nu gebruikt wordt. En wanneer je kijkt naar de prijzen van Piko (D), Peco (GB) en Atlas (USA) per lengte flexrail dan zal het een de materiaalprijs niet liggen.

NS & DB ,. mijn "OK"

:P

Andere opmerking;
Zou Märklin bij de nieuwe DB BR 86 37086 de print kunnen voorzien van buffercondensator , en op de platine een soldeer voorbereiding maken voor een Telexkoppeling.

( Piko doet dat wel standaard, als ze toch samen ontwikkelen )

Ik vraag mij dit af voor n Vriend... :o)

grt jan

M* en bezig te digitaliseren

Zo vraag ik mij af hoe het is gegaan met de Bahnbaugruppe BR233 met Imitatie van uitstootgassen door piëzovernevelaars uit 2018
En een jaar later (2019) ook de Rode Br232met dezelfde gadget. Hier is later ook weinig tot niets over uitgebracht.
Het idee is leuk maar het is geheel verdampt, nooit meer iets van vernomen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat kortom: de uitlaatgassen zijn verdampt, om ook maar eens wat mee te blaten hier :-) .
Dat meeblaten gaat je prima af ;)

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 23 januari 2024, 10:49:00
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 23 januari 2024, 09:07:21Bij Märklin zijn ze veel te conservatief voor die fratsen.
Evenals het updaten van K-rail met kleinere puko's en smallere rails (vergelijkbaar met Peco Code 100).
Trouwens, een bocht tussen 2241 en 2231 kan ook geen kwaad. Nu moet je dat oplossen met flexrail of kleine passtukje en de 2231.
Dan maar vol op het mekkerorgel:
K-rail heeft sowieso een hopeloze geometrie met alle passtukken en compensatie stukken om weer op de standaardlengtes van 180 mm./respectievelijk 360 mm. uit te komen.
Heb er zelf een baan mee gebouwd en moest ik op de zaterdagmiddagen nog naar de Wapstad, destijds nog in Wapserveenstraat Den Haag, racen om daar ontbrekende
passtukjes te scoren. Gelukkig waren er nauwelijks flitspalen en trajectcontrole bestond nog niet.

Van imitatie uitlaatgassen hoor je inderdaad niet veel meer; een roemloos einde wellicht?
Eerlijk is eerlijk nooit een test of beoordeling van gelezen, wellicht kan een bezitter van dergelijke locs wat meer melden.

En mijn grote persoonlijke frustratie dat Märklin het tegenwoordig verdomt sorry fijngevoelige en jeugdige lezertjes, om een Hobby of Midrange locs aan te bieden.
Ik zit niet te wachten op een soundkakefonie met cabinediscussies of passagiersdiscussies dat uit een speakertje galmt met een meerprijs van > 100 Euro.
Wat wordt het volgende digitale item: Een tijdperk III rijtuig met realistisch werkend toilet, afvoerpijp spuit derrie op de rails. (Niet geschikt voor M-rails, die gaan dan roesten. Achteraf blijkt de derrie ook de K-rail te vervormen en zo is de basis dan toch gelegd voor een nieuw railprogramma.)
Stoomlocs met werkende zandstrooiers? Een zakje zand, origineel van het waddeneiland Sylt a € 11,95 per zakje.
Helaas weer een slechte nacht voor de boeg vrees ik.....

M* en bezig te digitaliseren

Citaat van: Baanloos op dinsdag 23 januari 2024, 22:34:19Dan maar vol op het mekkerorgel:

Van imitatie uitlaatgassen hoor je inderdaad niet veel meer; een roemloos einde wellicht?
Eerlijk is eerlijk nooit een test of beoordeling van gelezen, wellicht kan een bezitter van dergelijke locs wat meer melden.

Ik ben er zo 1.
Een paar jaar geleden kon ik de 36431, nieuw voor de normale prijs, bij een treinenwinkel aanschaffen, terwijl (toen al) de lok bijna nergens meer voor fatsoenlijke prijs was te vinden.
In het begin deed ie het prima maar soms verrekte ie t om te dampen. We zijn nu zo'n 4 jaar verder, zonder dat de lok is gebruikt, (wel rechtop bewaard).
Afgelopen weekend had ik m weer s tevoorschijn gehaald om mee te nemen naar een Stamtafel en toen ging het helemaal mis.
Echter thuis nogmaals een poging gedaan om er weer leven in te krijgen en zie hier voor een plaatje, toen ging het helemaal geweldig.
Alles werkte weer naar behoren !
Conclusie:
Zelf vind ik de lok het geld waard, maar ik zou 'm voor de extreme prijzen die er nu voor worden geboden niet meer opnieuw willen kopen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat De Wapstad, dat waren nog eens tijden. Gelukkig woonde ik op loopafstand :D .

Maar inderdaad, M zou best weer eens een serie degelijke locs zonder poespas mogen uitbrengen. Voor mijn part analoog, maar een decodertje zal tegenwoordig wel goedkoper zijn dan een mechanisch omschakelrelais.
maar zo'n serie gaat er vast niet komen; gelukkig bestaan er nog treintjesbeurzen :thumbup: !

Zojuist het Faller nieuws tot mij genomen. Eerlijk gezegd, er zitten wel een paar leuke dingen bij. Maar die prijzen.  8o
Daar kan ik niet echt blij van worden. Veel van die her uitgaves heb ik al dus dat hoeft dan ook niet meer.
Gelukkig heb ik het meeste van wat ik op de baan aan bebouwing wil hebben allemaal al aangeschaft. Dat ligt geduldig te wachten.
Dus ook voor de plastieken bouwsels: Vervoeg u op Houten, Marktplaats en alle andere niet genoemde locaties en sites?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Inderdaad. De meeste van die heruitgaves en nog veel meer, staan daar voor een paar euro te koop :thumbup: . Oké, af en toe een missend dakgootje of schoorsteentje dat er af ligt zal je er dan zelf weer op moeten zetten (tóch nog een soort bouwpakket :-) ).
Speciale Gast

Positief gemekker: Ik zie nu dat Brawa eindelijk eens een keer de website heeft gemoderniseerd. Als je nu iets bepaalds zoekt in het assortiment, hoef je geen uur meer te wachten voordat het in beeld verschijnt. Waarschijnlijk is dat ook een voorbode dat de nieuwtjes van 2024* eraan komen.

Groet, Marc 

* Op het Stummi-forum maakte trouwens iemand de mooie opmerking, dat de 2024 nieuwtjes van Brawa al twee jaar geleden bekend zijn gemaakt. Wat we nu gaan krijgen is het nieuws voor 2026. :D
Hoi Mark,
Ja, positief gemekker of geblaat is ook de insteek van dit topic!

Wat ik zou wensen dat Märklin het merk Primex weer nieuw leven inblaast.
Een puik analoog programma met analoge locs of hoogstens locs geschikt voor meertreinenbedrijf zoals destijds Delta.
Niet te veel wagons, die haal je dan weer uit het programma van moeder M, hier vaak ook wel tante genoemd.

En ik denk dat een startsset met een NS 1700 en een DB BR101 met IC-rijtuigen succesvol kan zijn in NL en DE!
Zag op diverse Duitse fora aandacht voor het afscheid van de locserie 1700.
Sinds de Vectron rijdt is de BR101 bij de oosterburen ook geen trekkracht meer voor de Berlijntrein. En verliest daarmee weer een stukje terrein, er zijn al exemplaren naar de sloper.

Beide zaken zullen wel bij wensdenken blijven, enfin vannacht kan ik er fijn over dromen,
die verrekte storm is weer gaan liggen, hield vorige nacht uit m'n slaap.

Poe he, Liliput pakt groots uit dit jaar. Zegge en schrijven één model in H0 en dat nog niet eens in mijn Era.
Ja wel een paar leuke loks in H0e maar dat rij ik niet, dus helaas.
 @citaat

Ik dacht ook: yes! Een Epoche 1 model! Is het in H0e... Tja. Bij Brawa vooral dezelfde Epoche 1 modellen met wellicht een ander nummer. Ook jammer, had op wat meer gehoopt.
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 25 januari 2024, 14:45:01Poe he, Liliput pakt groots uit dit jaar. Zegge en schrijven één model in H0 en dat nog niet eens in mijn Era.

Weinig nieuwtjes vind ik nooit zo'n goed teken...soms het begin van het einde.
Wiki Redactie

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 25 januari 2024, 14:45:01Poe he, Liliput pakt groots uit dit jaar. Zegge en schrijven één model in H0 en dat nog niet eens in mijn Era.

Eigenlijk twee, als je die C&A-wagen ook meerekent. Best een leuk ding, alleen niet mijn tijdperk.

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Waar ik me mateloos aan stoor is de trage ontwikkeling van (dynamische) rookgeneratoren.

Al weer bijna 13 jaar geleden kwam roco met de eerste lok met cilinderstoom, een br 010. Al was het nog niet zo geavanceerd dat je cilinderstoom apart kon schakelen, toch had ik _toen_ al goede hoop!

Direct had ik bedacht dat als die ontwikkelingen door zouden zetten, ik gelijk over zou gaan naar tp3.

Pas +/- 10 jaar later kwam esu met een br 78. Eindelijk een lok die alle denkbare functies had. Helaas rijdt dat ding voor geen meter op marklin rails.

Dus al mijn hoop weer gevestigd op marklin, maar helaas.... het enige waar ze mee komen is een gepulste rookgeneratoren, maar dan zonder cilinderstoom.

Ik snap dat ontwikkelingen tijd kosten, maar zo lang hoeft het toch niet te duren? En doe het dan ook in 1 keer goed!

En ja, ik snap ook dat niet iedereen €600,- of meer voor zo'n lok wil betalen.. niet iedereen zit op de functies te wachten.
Misschien toch over gaan op Spur 1.

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Ik heb al enkele spoor 1 modellen, echter geen ruimte voor een fatsoenlijke baan in die schaal :)

Toch leuk, zo'n loc waar ik vorige zomer nog voor heb gestaan. Zeer indrukwekkend, en dat zal in Spoor 1 niet minder zijn!
Wiki Redactie

Met zoveel rook moet je regelmatig je plafond witten en een nieuw behangetje aan de muur :D
Zullen we thema schadelijke stoffen maar niet inbrengen. >:-D
Märklin mag wel oppassen in de VS.
Zijn ze dol op dit soort gevallen van aansprakelijkheid; bedragen zijn vaak met 6 nullen.
Wiki Redactie

Citaat van: 1200Blauw op maandag 22 januari 2024, 21:56:01Ik ben dit jaar nog niet van mijn stoel gevallen van de nieuwe aankondigingen. De beurs blijft vooralsnog dicht en dat is ook prima eigenlijk.

OK, ACME brengt me een beetje in beweging met de Nord West en Hoek Warschau Express. Jammer alleen dat die Tp.V zijn ipv Tp.IV. Bovendien staat ACME nu niet bekend om de betrouwbare levering...
Dat is inderdaad een leuk initiatief 1200Blauw!
Heerlijk nostalgisch. In het grootbedrijf met koersrijtuigen, lange stationnementen om de rijtuigen te ontkoppelen en nieuwe weer bij te plaatsen, de spartaans uitgeruste DR-rijtuigen, bij Helmstedt de DR BR130 diesel voor de trein.  In de stoomtijd ging alles nog een slagje langzamer denk ik.

Over de ACME aankondigingen:
Zulke treinen mis je bij de grote merken;'"Thematreinen" zijn  vrijwel uitsluitend voor de thuismarkt (Duitsland dus)
Kun je overigens een TPIII Nord-West Express of Hoek-Warszawa Express niet samenstellen uit "losse" rijtuigen van diverse producenten?
Wiki Redactie

Tp.III durf ik niet te zeggen eerlijk gezegd, maar voor Tp.IVa (1970-'80) mis je een CIWL WR42 die voldoet aan de moderne maatstaven. De overige rijtuigen zijn beschikbaar of beschikbaar geweest in het recente verleden in de correcte lengteschaal.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.