Hoi Dirk-jan,
punt 1: ik gebruik ASA Filament wat UV, weer en vloeistof bestendig is (en makkelijk te bewerken en boren)
Dat is een ander materiaal dan PLA wat meer huis, tuin en keuken plastic is. (niets ten nadele daarvan maar niet geschikt voor mijn buiten gebruik)
Ieder soort Filament heeft zijn eigen voor en nadelen, een kwestie van goed nadenken en onderzoeken waaraan het materiaal aan moet voldoen en dan in combinatie van de mogelijkheden van je printer Filament kopen.
Ik zeg er wel bij dat mijn printer (Creality Ender 3 max) op het uiterste van zijn kunnen print (overigens zonder problemen) omdat ASA Filament daar nu eenmaal om vraagt. (print temperatuur 260 graden, bed temperatuur 100 graden en snelheid gehalveerd op 0.25mm/s)
Ook heb ik een kap om de printer gebouwd welke de warmte bij de printer houd en gaan de ramen dicht op 1 na om tocht te voorkomen, zonder dat kun je geen ASA printen met een Ender 3 max. ( ik heb zijn doos, Komo vuilniszakken en duct tape gebruikt voor de kap, werkt erg goed

) ( je kunt ook een dure 3D printer met kap kopen maar ik ben ook aan het experimenteren wat gaat met een "budget"printer
Na deze info over Filament en printer eigenschappen terug naar je vraag over het schuren:
Heel simpel, ik wil een model zo glad en strak mogelijk uit de printer hebben dus ik doe er alles aan om zo min mogelijk te hoeven schuren (nabewerken ontkom je niet aan bij een filament printer is mijn ervaring inmiddels, ik heb ook een resin printer die "glad" print maar met schoonmaken, curen etc ben ik net zoveel tijd kwijt) om de dood eenvoudige reden dat ik een bloed hekel aan schuren heb.
Er zijn trucjes/ middelen te koop ( tegen een prijs, die ik er voor over heb....) om het noodzakelijke schuren als je een model bijvoorbeeld niet goed genoeg tekent in een 3d programma, extra afwerking omdat je het net even beter wilt hebben etc te verminderen.
Maar het schuren op zich is geen enkel probleem (wel buiten of goed geventileerd!) (Ik ben door 3 revalidatie trajecten nogal ingesteld op maximaal resultaat tegen zo min mogelijk inspanning en de inspanning die ik lever moet echt wat opleveren anders begin ik er niet aan

)
Mijn tips voor je zijn:
Zorg dat je je teken programma, het slicer programma van de 3D printer en de Filament eigenschappen redelijk onder de knie hebt. ( experimenteren hoort ook bij het proces...)
Dat scheelt uiteindelijk (veel) tijd in de volgende punten:
-Mislukking van het model bij het printen (in spoor 1 ben ik algauw 3 weken 24 uur per dag voor 1 spoor1 model aan het printen, dan wil je niet dat het op het laatst fout gaat door ontwerp problemen)
-(Eventueel) onnodige nabewerking van het model waardoor ook maar de vraag is of jouw met pijn en moeite getekende model ervan opknapt.
- Accepteer dat een model wat je aan het printen bent kan mislukken door allerlei oorzaken, het gebeurt bij mij niet vaak maar het kan door bijvoorbeeld temperatuur verschillen, foutjes in de overdracht naar de printer of gewoon domme pech. (ik ga er voor het gemak van uit dat je je printer goed hebt ingesteld anders komt er nog veel meer bij...)
Als voorbeeld:
Ik ben na mijn tot nu toe gebouwde modellen van 123DX 3d overgestapt naar Blender.
Ik ben overgestapt omdat ik de vormen van een NS motorpost in 123DX 3D niet voor elkaar krijg en Blender veel meer mogelijkheden tot vormen van een model biedt
.
Het model wat ik nu aan het tekenen ben is een werkende NS MP 3000 motorpost op schaal 1. (door alle onmogelijke vormen van de neus en cabine een serieuze uitdaging voor een leek zoals ik)
Ik ben nu 3 weken serieus bezig (lees veel tijd in youtube filmpjes kijken en pas sinds 3 dagen echt tekenen in Blender, tussendoor wel veel geprobeerd aan de hand van de youtube filmpjes) om het model in Blender te tekenen.
Ik ben nu pas zover dat ik ook maar iets wat er op lijkt uit het teken programma te krijgen maar nog lang niet goed genoeg.
(laat je hier overigens niet van weerhouden om het wel te gaan proberen want ook het ontwerpen is echt leuk om te doen maar het gaat niet zomaar)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes!
Mvg Stephan