Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Beginnersinfo voor 3D Printers en technieken gevraagd

Gestart door Gertjan H vrijdag 19 januari 2024, 15:28:04

Geen vertraging? Pak de modeltrein

Lees en zie in dit hoofdthema mooie dingen die gemaakt kunnen worden en ook worden gemaakt met behulp van de 3D printer. Nu heb ik zelf totaal geen ervaring met deze techniek en ben even snel gaan kijken op een aantal sites.
De prijzen lopen sterk uiteen van een mooie locomotief t/m een 4 cijferige bedragen.
Ook zag ik een gigantische hoeveelheid aan accessoires waar je helemaal op leeg kunt lopen. Maar nergens vind ik hier info over wat nu is aan te raden om onderdelen te printen die voor de modelspoorbaan gebruikt kunnen worden (wel voorbeelden van deze dingen als ze al gemaakt zijn). Ik lees iets over de printtechnieken (\zijn verschillend) en de grootte van de printer (de plaat/huis waarin het voorwerp gemaakt wordt en de verschillende 'printstoffen'.
Maar als je nu zou willen beginnen, waar moet je dan op letten/naar kijken?

gr. Gertjan
Re: Beginnersinfo voor 3D Printers en technieken gevraagd
Blijven lezen, Gertjan! Als je wat meer reviews van printers leest, Best Buy Guides raadpleegt op diverse sites, dan wordt het vanzelf minder vaag.
In het algemeen geldt dat UV-resinprinters een veel mooier resultaat geven dan de filamentprinters.
Een nadeel van resin is het nogal viezige printproces. In de printer giet je een dikke vloeistof die onder UV licht (en niets anders) uithardt. Als de print klaar is, is het een glibberig geheel dat gewassen moet worden, met alcohol of tegenwoordig ook met water. Een speciale 'wasmachine' is fijn. Daarna moet de print met UV licht bestraald worden. Daar kan vaak de wasmachine voor gebruikt worden: container met vloeistof eruit, draaiplateau erin.
Je hebt prima machines voor rond de 500 euro bij elkaar.

Het printproces in een filamentprinter is minder omslachtig. Een dunne plastic draad wordt gesmolten en de spuitkop print laagje voor laagje. Dat gaat tegenwoordig veel beter dan in het begin, maar de detaillering is minder, vind ik dan met resin printen. Voor draadklemmen, servohouders en dergelijke is het super, voor scenery ietsje minder. Maar met geduld en goede afstelling van de printer werkt het steeds mooier.
Goede printers zijn er voor rond de 350 euro.
Met printvolumes van 20 cm in alle richtingen kom je echt een eind. Mijn printers zijn kleiner (helaas) maar toen ik ze kocht waren de grotere echt veel duurder. Je kunt echter delen printen en aan elkaar lijmen!

Groet,

Peter
Ik heb nu een paar maanden een Anycubic Photon Mono 2, zo rond de 170 euro betaald.   Maar het stop daar inderdaad niet, je hebt nog wel wat extra spullen nodig en het is een heel process om te printen en op te ruimen.
Ventilatie op een of andere manier naar buiten is aangewezen en het mag ook niet koud zijn.

Zelfs met een beginnersmodel zoals Anycubic dit voorstelt kan je al ongelofelijk mooie dingen doen.   

PLA (filament) is een heel andere zaak, zo goed als geen extra spullen nodig maar je hebt beperkingen in detail - en niet te schuren.  Echter ik vind de stukken veel steviger.
Als je dan nog een fijnere nozzle steekt kan je ook al redelijk fijne dingen printen, maar het komt toch niet in de buurt van resin bij gebogen oppervlaktes.

Ik heb beide printers en ze dienen elk een ander doel.

Wat je niet mag vergeten is ... wat wil je printen?   Persoonlijk vind ik het HEEL leuk om dingen totaal zelf te tekenen, waar zeer veel tijd in kruipt en het (meestal) ook niet direct goed is.
Echter 3D tekenen is al een hobby op zich, en je hebt toch een zekere leercurve (en PC) nodig.

Hier hetzelfde,

Ik heb ook een Photon Mono resin printer ( nu een jaar of 3) en die is heel fijn voor kleinere printen.
Ik gebruik deze voor losse onderdelen zoals poppetjes ( schaal 1 en H0) hekjes, caravans etc.
Ik heb er ook eens een NS 2600 Beel in schaal H0 (werkend) mee geprint maar dat is wel ingewikkelder met een "kleine printer".

Ik heb sinds een jaar ook een Creality ender 3 max NEO. ( deze is ook MAX , print oppervlak 30x30x40 cm)
Met deze printer maak ik heuse werkende spoor 1 locomotieven en wagons.

Ook al een onderstel voor een NS 1500 in schaal H0 voor 3 rail gemaakt.
De Ns 1500 is/ was een bouwpakket van kleinspoor maar ik heb zoveel moeten verbouwen om deze geschikt te maken voor 3 rail dat eigenlijk alleen de kap nog van Kleinspoor is.
De 1500 rijd inmiddels en ik kan hem gaan afwerken.

Ik heb voor spoor 1, om te beginnen, vier modellen van De Beusekomse baan gebruikt en daarmee ook de Ender Max goed mee kunnen afstellen.  (www.printables.com)
Dit zijn De NS oersik, De Ns 200 en de 2 Fccpps wagons.
De NS 2200 heb ik helemaal zelf getekend en rijd inmiddels ook, alleen nog afwerken.

Het tekenen is inderdaad een hobby op zich maar als je het eenmaal een beetje door hebt echt heel erg leuk om te doen!
Bijgevoegd een paar foto's als voorbeeld.

Resin printen is en blijft mooier maar zeker viezer en bewerkelijker dan een Filament printer.
Met het juiste Filament en printer afstellingen ( ik gebruik voor mijn spoor 1 modellen ASA filament) en een beetje nabewerken ( schuren/ plamuren etc)  kom je met een Filament printer ook een heel eind.

( excuses voor de kwaliteit van de foto's, ik heb ze even snel verkleinIMG_20231111_164328 sik.jpg  d om hier te kunnen plaatsen)   

Mvg Stephan

IMG_20230929_162345 klein.jpgfoto klein.jpgIMG_20240120_171008_HDR klein.jpg   
Nogmaals excuus voor het dubbel plaatsen van de foto's :?
Citaat van: perk op zaterdag 20 januari 2024, 18:38:18PLA (filament) is een heel andere zaak, zo goed als geen extra spullen nodig maar je hebt beperkingen in detail - en niet te schuren

Citaat van: stephan op zondag 21 januari 2024, 00:31:21Met het juiste Filament en printer afstellingen en een beetje nabewerken ( schuren/ plamuren etc)  kom je met een Filament printer ook een heel eind.

Stephan en Perk, zo te lezen hebben jullie beide verschillende ervaringen met het schuren van het filament.
Ik ben me aan het inlezen in de wereld van het 3D printen en vraag me af in welke richting ik moet denken, niet/nauwelijks of gewoon goed te schuren.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop en natuurlijke van ieder ander die hier ervaringen mee heeft.
Hoi Dirk-jan,

punt 1: ik gebruik ASA Filament wat UV, weer en vloeistof bestendig is (en makkelijk te bewerken en boren)
Dat is een ander materiaal dan PLA wat meer huis, tuin en keuken plastic is. (niets ten nadele daarvan maar niet geschikt voor mijn buiten gebruik)
Ieder soort Filament heeft zijn eigen voor en nadelen, een kwestie van goed nadenken en onderzoeken waaraan het materiaal aan moet voldoen en dan in combinatie van de mogelijkheden van je printer Filament kopen.
Ik zeg er wel bij dat mijn printer (Creality Ender 3 max) op het uiterste van zijn kunnen print (overigens zonder problemen) omdat ASA Filament daar nu eenmaal om vraagt. (print temperatuur 260 graden, bed temperatuur 100 graden en snelheid gehalveerd op 0.25mm/s)
Ook heb ik een kap om de printer gebouwd welke de warmte bij de printer houd en gaan de ramen dicht op 1 na om tocht te voorkomen, zonder dat kun je geen ASA printen met een Ender 3 max. ( ik heb zijn doos, Komo vuilniszakken en duct tape gebruikt voor de kap, werkt erg goed :D ) ( je kunt ook een dure 3D printer met kap kopen maar ik ben ook aan het experimenteren wat gaat met een "budget"printer :)

Na deze info over Filament en printer eigenschappen terug naar je vraag over het schuren:

Heel simpel, ik wil een model zo glad en strak mogelijk uit de printer hebben dus ik doe er alles aan om zo min mogelijk te hoeven schuren (nabewerken ontkom je niet aan bij een filament printer is mijn ervaring inmiddels, ik heb ook een resin printer die "glad" print maar met schoonmaken, curen etc ben ik net zoveel tijd kwijt) om de dood eenvoudige reden dat ik een bloed hekel aan schuren heb. :D

Er zijn trucjes/ middelen te koop ( tegen een prijs, die ik er voor over heb....) om het noodzakelijke schuren als je een model bijvoorbeeld niet goed genoeg tekent in een 3d programma, extra afwerking omdat je het net even beter wilt hebben etc  te verminderen.

Maar het schuren op zich is geen enkel probleem (wel buiten of goed geventileerd!) (Ik ben door 3 revalidatie trajecten nogal ingesteld op maximaal resultaat tegen zo min mogelijk inspanning en de inspanning die ik lever moet echt wat opleveren anders begin ik er niet aan :P )

Mijn tips voor je zijn:

Zorg dat je je teken programma, het slicer programma van de 3D printer en de Filament eigenschappen redelijk onder de knie hebt. ( experimenteren hoort ook bij het proces...)
Dat scheelt uiteindelijk (veel) tijd in de volgende punten:

-Mislukking van het model bij het printen (in spoor 1 ben ik algauw 3 weken 24 uur per dag voor 1 spoor1 model aan het printen, dan wil je niet dat het op het laatst fout gaat door ontwerp problemen)

-(Eventueel) onnodige nabewerking van het model waardoor ook maar de vraag is of jouw met pijn en moeite getekende model ervan opknapt.

- Accepteer dat een model wat je aan het printen bent kan mislukken door allerlei oorzaken, het gebeurt bij mij niet vaak maar het kan door bijvoorbeeld temperatuur verschillen, foutjes in de overdracht naar de printer of gewoon domme pech. (ik ga er voor het gemak van uit dat je je printer goed hebt ingesteld anders komt er nog veel meer bij...)

Als voorbeeld:

Ik ben na mijn tot nu toe gebouwde modellen van 123DX 3d overgestapt naar Blender.
Ik ben overgestapt omdat ik de vormen van een NS motorpost in 123DX 3D niet voor elkaar krijg en Blender veel meer mogelijkheden tot vormen van een model biedt
.

Het model wat ik nu aan het tekenen ben is een werkende NS MP 3000 motorpost op schaal 1. (door alle onmogelijke vormen van de neus en cabine een serieuze uitdaging voor een leek zoals ik)
Ik ben nu 3 weken serieus bezig (lees veel tijd in youtube filmpjes kijken en pas sinds 3 dagen echt tekenen in Blender, tussendoor wel veel geprobeerd aan de hand van de youtube filmpjes) om het model in Blender te tekenen.
Ik ben nu pas zover dat ik ook maar iets wat er op lijkt uit het teken programma te krijgen maar nog lang niet goed genoeg.
(laat je hier overigens niet van weerhouden om het wel te gaan proberen want ook het ontwerpen is echt leuk om te doen maar het gaat niet zomaar)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes!

Mvg Stephan

Wat schuren betreft: het ene filament is het andere niet.
Gewoon PLA laat zich niet of nauwelijks schuren. De warmte ontwikkeling bij het schuren doet het materiaal smelten en veroorzaakt meer schade dan dat het goed doet.
Ik heb gezien dat het gebruik van epoxy gunstig kan uitvallen, maar een dikke laag ervan vervaagt de detaillering.
Voor scenery maak ik daarom bij voorkeur gebruik van mijn resin printer. De meeste eindproducten laten zich ook goed schuren of polijsten. Niettemin, het is een wat bewerkelijker print proces, viezer vooral.
Alles overziend vind ik 3D printen wel een prachtige aanvulling op de hobby.

Groet,

Peter
 :) Stephan, heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. :thumbup:
Als eerste bij punt 1; je hebt een mooie kap gemaakt :D , inclusief een lampje, inderdaad een echte budgetprinter. :thumbup:  :)
En het filament is dus te schuren, met in achtneming van alle punten/tips die jij aangeeft.

:roll: Terwijl ik dit antwoord zit te typen komt er een aanvulling bij van Peter. :D
PLA filament dus eigenlijk niet, dus zojuist weer wat wijzer geworden. :thumbup:

De keus die ik moet maken is tussen een filament en een resin printer, maar vanwege het toch meer "chemische" proces bij een resin printer
ga ik waarschijnlijk voor een filament printer.
Het plan is om er een zomer project van te maken, op de eerste dag van mijn 5 weken durende vakantie wil ik eraan gaan beginnen
en dan zal blijken dat die 5 weken natuurlijk veel te kort zijn met alles wat ik me eigen moet maken.
De eerste prints kunnen zo de vuilnisbak in, dat calculeer ik alvast in, en dan ga ik er maar van uit dat het me ΓΌberhaupt lukt om er een print uit te krijgen.
Het gaat veel tijd en moeite kosten, maar in theorie zou ik het moeten kunnen.
(en het is ook nog mogelijk dat mijn zoon met de Kerst een 3D printer cadeau krijgt mocht het tegen die tijd nog niks worden :D )

Ik heb in ieder geval uit jullie beider antwoord weer een hoop om over na te denken en ik ga de komende maanden het internet doorspitten
op zoek naar alles wat er maar aan info te vinden is die ik me eigen moet maken.

Nogmaals dank aan jullie beide. :thumbup:

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Stephan,
Heb je er al eens aan gedacht om een bestaande mP (bv één van Marklin) in te scannen, te vergroten en dan te printen?
Om mijn werk scannen ze modellen in en worden ook (redelijk) professionele printen gemaakt, tot kunststof pakkingen aan toe. De laagdiktes zijn minimaal 0,07mm.
Mvg Marcel
Dirk-Jan en zeker ook Peter,

Ervaring met PLA schuren heb ik eigenlijk bijna  niet.
Wel iets omdat ik 1 spoor 1 wagon daarmee geprint heb. (PLA spoel zat bij de printer, zonde om weg te gooien en zeer geschikt om als proef te gebruiken :D )
PetG heb ik ook geprobeerd maar dat was bij mij echt een fiasco.

ASA, ondanks dat dat veel eisen aan je printer en omgeving stelt ( 260 graden extruder en een heated bed van 100 graden en GEEN tocht) juist heel erg goed.
ASA laat zich goed schuren ook met een schuur machine maar dat komt waarschijnlijk omdat de smelt temperatuur veel hoger ligt T.O.V PLA.

Dirk-Jan, Ik weet niet of je veel prints weg moet gaan gooien, dat hangt in hoge mate af hoe je je printer afstelt en de kwaliteit van de 3D tekening die je gebruikt.
Ik ben begonnen met modellen van Thingiverse en printables.
Ook voor deze ontwerpen geld dat je printerafstellingen goed moeten zijn (youtube tutorials) en ook deze ontwerpen niet altijd foutloos zijn.
Wel de moeite waard om mee te beginnen.
Als ik naar de kwaliteit van mijn prints kijk is een Resin printer vele malen beter maar viezer met bewerken/ behandelen en zeker net zo bewerkelijk. (toch kun je met een filament printer ook zeer goede resultaten bereiken)
Ik gebruik mijn Resin printer vooral voor kleine onderdelen en H0 objecten.
Voor het grote werk is die van mij gewoon te klein. ( ook een overwegingspunt, hoe groot is het wat je wilt gaan maken, het kleine spul gaat moeilijk met en Filament printer, het grote spul moeilijker met een Resin printer)

Epoxy is zeker een oplossing maar zoals Peter het al zegt, het moet niet te dik worden want dat gaat ten koste van de details.
Ik heb hier smooth on XTC-3D staan en een klein stukje geprobeerd en dat valt niet tegen mits de te behandelen oppervlakken niet te grof zijn I.V.M verlies van details.
Bij de Motorpost word het de eerste serieuze test met dat spul. :D

Mvg Stephan

Hoi Marcel,

Zeker heb ik aan 3D scannen gedacht maar voor mij kleven er 2 nadelen aan:

Een behoorlijke 3D scanner kost echt nog serieus geld, (vind mijn vrouw niet leuk, mijn hobby's kosten al genoeg :D ) nagelaten de optie om met je mobiele telefoon iets soortgelijks op te zetten maar dat zie ik echt niet zitten. (het voorbeeld is het probleem niet, ik heb 2 motorposten van Marklin staan)
Wellicht nog iets voor de toekomst. :D

2: De uitdaging zit er voor mij ook in het feit dat je iets zelf tekent/ ontwerpt.
Daar heb ik eigenlijk net zoveel plezier in als het daadwerkelijk opbouwen van zo'n model. :D

Wel interessant is de 0.07 mm laagdikte.
Ik print nu met 0.12 mm laagdikte en een 0.04mm nozzle.
Ik heb ook een 0.02mm nozzle liggen waarmee ik in de buurt van 0.07mm laagdikte zou kunnen komen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Eerst maar tekenen. :D

Mvg Stephan
stephan,

lees ik dat goed?  heb jij echt een 0.04 mm nozzle?  Bedoel je niet 0.4 mm? 
Ik print bij default met de 0.4 mm nozzle, en switch soms naar een 0.25 mm nozzle voor fijne dingen.  Maar die 0.25 nozzle clogt heel snel en het is lastig printen, ook heel veel stringing.
Ik ben daar eigenlijk mee gestopt, sinds ik de resin printer heb.

Dirk-Jan,

mijn ervaring ... (opgelet.. lange tekst  ;) )

Ik ben begonnen met de Prusa MK3s+ met Prusament PLA.  Ik print nog steeds hiermee, vooral de 'white vanilla' kleur omdat ik die makkelijk kon schilderen en het zou minder clogging geven bij fijne nozzles.  Momenteel gebruik ik die printer vooral voor vlakke stukken, en ook soms fijn spul.  Maar vooral voor onderdelen zoals servo mounts, behuizingen, clips, en ander structureel stevige dingen.
Vandaag ben ik voetjes voor een kampeer tafel aan het maken. (een echte, we hebben de caravan staan in Nederland)

Ik heb 1 keer proberen PLA te schuren en dat was niet zo leuk, ik kreeg kleine bolletjes gesmolten plastic en korrelige afwerking. Het was goed om iets passend te maken maar das ook alles.

Sinds ik de resin printer heb, is er een hele andere wereld open gegaan.

Ik werk met Anycubic grijs plant based resin, dat schuurt heel makkelijk.  Zo makkelijk dat ik denk dat je dit niet moet gebruiken voor scharnieren, tandwielen of andere zaken die mechanisch wrijven.
Met de resin printer kan ik een mooie afwerking krijgen zonder echt veel nabewerking.  (ik trek me ook niet zo erg veel aan van imperfecties)  Schuren, boren etc is echt makkelijk, een verademing.
Maar, er zijn nadelen.  De prints kunnen veel harder warpen dan met de PLA printer.  Iets lang perfect recht printen is een hele opgave en geen kinderspel.  Ik denk zo aan een support balk van een brug, smal, lang en fragiel.
Dus soms komt de PLA printer toch nog van pas.  De resin stukken met deze resin blijven toch broos, er kunnen stukjes afbreken (of erger).  Ik zou dat ook niet gebruiken voor mijn print vandaag voor de kampeertafel.  Vergeleken met PLA, veert dit resin heel weinig.  Maar dat is geen probleem vind ik, gewoon iets om rekening mee te houden.

Echter, eenmaal je resin prints hebt gezien is vind ik het heel moeilijk om de relatief grove kwaliteit van de PLA printer nog mooi te vinden. 

Ik post mijn ontwerpen sinds een tijdje publiek, kijk maar eens op https://www.printables.com/@Patrick_1487475/models

dit zou niet lukken met PLA :

2023-december-14==14122023-IMG_2027 by Patrick Verret, on Flickr

2023-december-09==09122023-20231209_171959 by Patrick Verret, on Flickr

20240108_204818 by Patrick Verret, on Flickr

echter met de PLA printer kan je toch dit doen :

20220106_114629 (2) by Patrick Verret, on Flickr

en een hele draaischijf maken met de PLA printer :

2023-01-12_09-33-59 by Patrick Verret, on Flickr

dat zou met resin hier niet lukken.   Allereerst omdat MIJN resin printer gewoon grotere stukken niet aan kan.
De build plate van de resin printer is hier veel kleiner dan de PLA printer en je loopt snel tegen de limieten aan.
Weeral niet zo een probleem voor mij, omdat ik toch in H0 blijf en geen gigantisch grote dingen maak.

Dit was ons projectje van de winter :

2024-maart-03==03032024-IMG_2879 by Patrick Verret, on Flickr

buiten de 'oude' palen in het gras (dat waren PLA exemplaren), de preisers, de sporen, het groen en zand/grind natuurlijk, de kasseien (karton) en de houten balken van het kolen depot (balsa) is alles hierop resin print. Inclusief de muren, huisje, ... en ook alles zelf getekend en ontworpen.
Maar het tekenen is een hobby op zich  8o

Patrick

Je hebt gelijk, ik heb een standaard 0.4 nozzle waarmee ik op dit moment print en een 0.2 nozzle die ik nog moet proberen.

Mvg Stephan
 @citaat  @citaat

:) Patrick, bedankt voor je uitgebreide antwoord inclusief de mooie foto's. :thumbup:
En de link naar je eigen ontwerpen, die houder voor de MS 2 lijkt me een leuk en goed beginproject als ik eenmaal een 3D printer heb.
Dus dat bestand heb ik alvast van je "gepikt". :D
Ik heb zojuist een boek besteld; 3D-printen stap voor stap: De praktische gids voor beginners en gebruikers, Johannes Wild.
Koekeloeren naar een scherm doe ik al genoeg 8o , een boek is een welkome afwisseling.
En er is ook heel veel te vinden op het www in het Engels, maar als ik nieuwe materie wil begrijpen en leren is Nederlands een stuk makkelijker te behappen.

Wat jij noemt een winterprojectje is dan wel klein van omvang, maar daar zullen heel wat uurtjes in hebben gezeten en het ziet er echt heel gaaf uit, petje af. B)  :thumbup:
Hoi Dirk-Jan,
De HCC geeft in het hele land lezingen over het gebruik van 3D printers en heeft ook interessegroepen die regelmatig bij elkaar komen.
Ik pas zo'n lezing gevolgd en dat heeft me heel veel kennis opgeleverd.
Misschien is er ook iets bij jou in de buurt: HCC 3D

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.