Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Goedkope manier voor flexrails in schaduwstation ipv K-rails

Gestart door Daan maandag 08 januari 2024, 09:29:18

Goedkope manier voor flexrails in schaduwstation ipv K-rails
Hoi allemaal,

Ik kwam dit filmpje tegen over een goedkope manier om 2 rail flex rails van bv peco of tillig te gebruiken ipv marklin K-rails in je schaduwstation. Zag er helemaal niet moeilijk uit en het kan onze toch al veel te dure hobby iets minder duur maken  :P

Groeten,
Daan
Re: Goedkope manier voor flexrails in schaduwstation ipv K-rails
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Ik heb de video ook bekeken. Op zich geen slecht idee/methode, alleen miste ik twee zaken.
1) Hoe je de middenrail(staaf) nu goed vastzet zodat deze ook in het midden blijft liggen.
2) Hoe je de aansluitingen naar de B-bus van de voeding kunt maken.

John (VT601)
heb mijn 2dehands nieuwstaat flex gekocht voor 8 euro/stuk.Kan het daar niet voor doen

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja nou ja, deze methode propageer ik al een tijdje. Staat uitgebreidt in mijn draadje "De bouw van Rehausen".
En voor een meter nieuwe flexrail betaal ik nog geen €6,-. In plaats van messing staaf komt er 1mm² koperdraad in het midden te liggen. Gewoon gestripte VD draad van 1,5mm² die wordt uitgerekt tot 1mm². Dan is de draad kaarsrecht en sterk in een lengte van circa 1meter. Deze wordt dan op enkele koperen schroefjes gesoldeerd zodat ze precies in het midden blijft liggen. Een beetje zigzag mag, daar worden de slepers wel blij van (denk aan hoe bovenleiding wordt opgehangen, ook zigzag).
De Wago klemmen aan de onderzijde is wel een goed idee, kunnen meteen de rode draden aan bevestigd worden.
Dit lijkt me interessant om toe te passen. Ik heb echter wel een aantal openstaande vragen over het gebruik van het materiaal voor de middengeleider. Koper is een zachter materiaal dan messing. Hoe gedragen deze materialen zich bij langdurig gebruik? Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft. Ik heb wel begrepen dat de maker van het Youtube filmpje dit jaar met een vervolg komt, om zijn ervaringen te delen bij het langer gebruiken van messing als middengeleider. Is dus iets om in de gaten te houden.

Met vriendelijke groet, Con

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Toen ik 16 was, was 2-rails flexrails (van een onbekend merk) 2 gulden de meter, en het enige wat ik in 't dorp bij de ijzerboer kon kopen was 2 mm lasdraad, dus daar deed ik het mee, en dat buig je niet om met een tangetje, maar je neemt gewoon bisontix en je lijmt  het vast. Later kon ik in de stad draad kopen van 0,5 mm dik, en dat drukte ik met een soldeerbout vast in de biels, dat gaat ook goed, en ook snel. Vele malen goedkoper toen (jaren '70) dan de metalen 5100 rails, dus wist ik het wel. Met name in schaduwstation en in tunnels. Het reed ook nog eens veel beter, minder lawaai, beter contact.

Jaren later kwam ik op dit forum lotgenoten tegen die ook zo werkten.

Van een forumlid heb ik foto's geplaatst destijds (alleen weet ik niet meer van wie, hopelijk herkent hij ze nog):
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Jan22 op maandag 15 januari 2024, 00:07:38Toen ik 16 was, was 2-rails flexrails (van een onbekend merk) 2 gulden de meter
Kwamen de wielflenzen niet tegen de biels?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat
Die flexen waren met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gewoon code 100 en dat is slechts 0,2mm lager dan K-rail. Dat gaat dus prima. In de tachtiger, begin negentiger jaren heb ik nog flexrails op de beurzen verkocht voor fl 2,50 per meter. En dat was prima code 100 Atlas rails uit nieuwzilver, importeerde ik zelf uit de USA en verdiende er nog genoeg aan.

Deze methode gebruik ik ook alweer enkele jaren en word getoond en uitgelegd in mijn draadje over de bouw van Rehausen. en de voedingsdraden van eender welke bus soldeer je gewoon tegen de rails, zoals iedere doorgewinterde modelbaanbouwer dat doet.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Kappa op maandag 05 februari 2024, 21:22:18Kwamen de wielflenzen niet tegen de biels?
Beginnersgeluk; er waren toen nog niet zoveel verschillende railshoogten, en de winkel in de Zocherstraat deed vooral in bulk Roco 2,5 voor een prijs die ze in Duitsland destijds ook berekenden bij de allergoedkoopste 2-rails flexrail dozenschuivers.

Ik had trouwens 1 wagon die wel over de bielzen hobbelde, zo'n bruine DB goederenwagon met sluitlicht aan de zijkant. Die heb ik daarna aan de kan gezet.