Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

kapotte decoder BR50

Gestart door avital dinsdag 13 mei 2008, 22:52:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kapotte decoder BR50
avital
gast

kapotte decoder BR50
Beste forumleden,

pas geleden kwam ik tot de ontdekking dat de luidspreker van mijn BR50 kapot was. Daarop het ding besteld en er netjes in gesoldeerd. Alles werkte op dat moment, alleen bleek bij het wisselen van de rijrichting dat de frontverlichting niet werkte. Daarop heb ik gekeken of de verschillende aansluitingen op de bodemplaat (waar ook de decoder op geplaatst is) werkten, of dat daar onvolkomenheden te zien waren. Ik vermoed dat ik daarbij sluiting veroorzaakt heb door een paar aansluitingen met elkaar in contact te brengen. Vervolgens blijkt dat geen enkele functie meer werkt (ook rijdt de loc niet meer). Ik heb dus het donkerbruine vermoeden dat ik de decoder om zeep heb geholpen.

Daarom deze vragen:
- heeft iemand tips om na te kunnen gaan of inderdaad de decoder om zeep is;
- als dat het geval is, ik kan nergens deze decoder terugvinden. Het nummer is volgens de bijsluiter bij de loc 611 096. Heeft iemand een idee hoe ik aan een andere decoder met dit nummer kan komen (er van uitgaande dat deze inderdaad kapot is).

Hoor graag van jullie.

Avital.
Re: kapotte decoder BR50
Lid sinds: 2006

offline
Re: kapotte decoder BR50
Decoder zou je kunnen testen zonder dat deze in een loc bevind, het allermooiste is een testbankje met een motor, luidspreker en een paar lampjes voor de functieuitgangen. (Is al op de markt)

Als de decoder zeker weten defect is, waarom zou je dan weer precies dezelfde decoder nemen, je kunt toch ook een andere decoder aanschaffen met het geluid van een BR50? (ESU, eventueel mfx)

Om welke BR50 heb je eigenlijk?
Re: kapotte decoder BR50
Hallo Avital,

Als Je een multimeter hebt (met diodetest) meet dan eens de de diodes van de gelijkrichtbrug. Dat zijn de vier grote zwarte SMD blokjes.

Mvg,
Peter
Re: kapotte decoder BR50
Opa Henk
gast

Re: kapotte decoder BR50
Hallo Forum leden. ik heb denk ik het zelfde probleem gisteren tijdens het rijden stopte het geluid van ook een br 50 er mee. alle andere fucntie werken het gaat om een mfx loc mvg opa henk
Re: kapotte decoder BR50
Hallo opa Henk,

Je zou, indien je de mogelijkheid hebt, de luidspreker kunnen meten of deze goed is.
Zo niet dan een nieuwe bestellen.
Je doet er goed aan om een weerstand van 4,7 tot 6,8 Ohm/0,5W in serie met de (nieuwe) luidspreker te plaatsen.

Mvg,
Peter
Re: kapotte decoder BR50
LokSound
gast

Re: kapotte decoder BR50
Citaat van: laurens66 op woensdag 14 mei 2008, 06:55:15
Decoder zou je kunnen testen zonder dat deze in een loc bevind, het allermooiste is een testbankje met een motor, luidspreker en een paar lampjes voor de functieuitgangen. (Is al op de markt)

...

ESU referentie 51900.
Re: kapotte decoder BR50
Lid sinds: 2006

offline
Re: kapotte decoder BR50
Inderdaad, die heb ik net aangeschaft.

1 nadeel, bij een geluidsdecoder 21 pins moet je de luidspreken eraf solderen, voor mij dan wel geen probleem, voor andere mensen mischien wel.

Voor de rest een super product.
Re: kapotte decoder BR50
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kapotte decoder BR50
Wat kost die testbank van ESU?

En waarom moet je die speaker er dan af solderen, bij een 21p decoder?
Re: kapotte decoder BR50
LokSound
gast

Re: kapotte decoder BR50
Citaat van: Kappa op woensdag 11 juni 2008, 20:00:11
Wat kost die testbank van ESU?

ik kan je geen prijzen geven als importeur: bij je dealer vragen aub.
Re: kapotte decoder BR50
Lid sinds: 2006

offline
Re: kapotte decoder BR50
De verkoopsadviesprijs is ? 41.50

Bron: www.esu.eu

Op de decoder zelf waar alleen een 21 polige MTC connector opzit zitten al twee draadjes aan waar een luidspreker aanzit, als je deze decoder met de luidspreker op de testbank drukt zet je 2 luidsprekers parallel, en dat is niet goed.
Re: kapotte decoder BR50
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kapotte decoder BR50
Citaat van: laurens66 op donderdag 12 juni 2008, 11:39:43
Op de decoder zelf waar alleen een 21 polige MTC connector opzit zitten al twee draadjes aan waar een luidspreker aanzit, als je deze decoder met de luidspreker op de testbank drukt zet je 2 luidsprekers parallel, en dat is niet goed.

Zit er op die testbank dan geen schakelaar, waarmee de "onboard" speaker is af te schakelen?
Re: kapotte decoder BR50
Lid sinds: 2007

offline
Re: kapotte decoder BR50
vraagje tussendoor: gaat het hier om de nieuwe Br 50 37848, of is dit een ander type?
zo ja, welke?

Dennis
Re: kapotte decoder BR50
Opa Henk
gast

Re: kapotte decoder BR50
Hallo Beste leden,

ik heb in mijn br 50 een luidsprekker geplaatst alles werkt weer na behoren. bedankt voor de informatie.
mvg opa henk
Re: kapotte decoder BR50
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: kapotte decoder BR50
Citaat van: Kappa op donderdag 12 juni 2008, 21:24:35
Citaat van: laurens66 op donderdag 12 juni 2008, 11:39:43
Op de decoder zelf waar alleen een 21 polige MTC connector opzit zitten al twee draadjes aan waar een luidspreker aanzit, als je deze decoder met de luidspreker op de testbank drukt zet je 2 luidsprekers parallel, en dat is niet goed.

Zit er op die testbank dan geen schakelaar, waarmee de "onboard" speaker is af te schakelen?

De optie om de ingebouwde luidspreker uit te schakelen lijkt me een verbeterpunt voor de Esu 51900 decodertester.
Ik heb er ook al aan gedacht dat de aan een 21 polige geluidsdecoder vast aangesloten luidspreker ontkoppeld zou moeten worden voordat men zo een decoder test met behulp van de 51900 decodertester.
Een extra schakelaartje zou een verbetering zijn en zou de gebruiker er op attent maken dat men moet opletten bij een test met een vast aangesloten luidspreker.