Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wissel C rails probleem, idee gevraagd

Gestart door Varekamp zaterdag 05 april 2008, 23:18:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Hallo mede knutselaars..

Bij het monteren van de wisselaandrijving, brak bij het indraaien van het bijgeleverde schroefje het hulsje af. Het knapte als het ware. Is dat bij jullie ook wel eens gebeurd?
Nu is de vraag kan je de wissel weggooien of is er iemand die een alternatief heeft om dit te repareren, zodat de aandrijving er weer onder kan.
Suggesties zijn van harte welkom.
Zie ook de foto.

Groet Ronald

Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Hallo Ronald.
Dit is inderdaad een vervelend regelmatig terugkerend probleem!
Zelf boor ik het gaatje ietsje ruimer wanneer het schroefje er niet makkelijk indraait, maar deze is nu al kapot dus dat helpt niet meer. :?
Het is zeker nog wel te repareren maar zelf zou ik deze wissel dan omwisselen met een wissel die alleen maar opengereden wordt.
Heb je dit niet dan kun je, mits je het afgebroken stukje nog hebt, dit lijmen en er voor de stevigheid een dun passend hulsje (goed zoeken tussen al je spullen) er nog omheen lijmen.

Mocht je bij een volgende montage voelen dat het schroefje te zwaar (met veel kracht) er indraait niet verder draaien maar eerst het gaatje ietsje ruimer boren.

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Veel succes.
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Hi Ronald,

Ik begrijp dat een nokje is afgebroken?
Als je handig bent is misschien op die plaats een styreen stukje te lijmen en dan kun je weer een gaatje boren. Als lijm zou ik twwe componentenlijm van Bison gebruiken.

Echter als het een nieuw wissel betreft zou ik eerst terug gaan naar de winkel en verhaal halen.

succes, Johan
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
ik zou de aandrijvingen met lijmpistool lijmen, zit goed vast, maar is ook weer makkelijk los.
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Nog niet meegemaakt dit,maar kun je misschien niet een hulsje maken van een pennenvulling?


ook ongeveer zelfde diameter dacht ik,geen schroefdraad ,maar het gaat erom dat het schroefje een beetje houvast heeft dacht ik:wink:

dit buisje plak je zo vast op de onderkant van de wissel,lijm waarmee je ook huisje plakt zou wel moeten lukken dacht ik

gr,
Eric
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Heb het ook wel eens gehad, gewoon het schroefje met wat montagelijm vast gezet in het restand van het buisje. Nooit problemen met de wissel gehad.
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
gewoon een stukje dubbelzijdig tape :mrgreen:
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Heerlijk al die tips.  :) :)  Wat is het toch heerlijk zo'n forum! Ga het e.e.a. maar eens uitproberen. Bedankt voor zover.

Gr. Ronald
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
secondelijm  :D
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
En om te zorgen dat het niet met andere wissels gebeurt;

Pak zo'n heel klein schroevendraaiertje en draai het schroefje langzaam in en uit en in en uit en in en uit.. steeds iets verder.
Met zo'n klein schroevendraaiertje kan je maar moeilijk teveel kracht zetten.

Gr
Arjan
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Denk dat je ook kan proberen het gaatje door te boren, en er een klein schroefje met moertje in te zetten.
Weet niet of het aan de bovenkant goed uitkomt, niet net onder een spoorstaaf want dan gaat het niet, anders aan de bovenkant v/d wissel voorzichtig met een groter boortje het kopje van het schroefje laten verzinken.

Ik heb ook zo'n wissel gehad, en deze uit luiheid 8) maar op een rangeer stukje gezet waar ik bij kan.
Alle wissels waar ik makkelijk bij kan schakel ik handmatig, alleen de wissellampjes zet ik er dan wel in.

Mvg Gert
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Hallo Willie Wortels......,

Heb gelukkig het probleem opgelost. Ik heb het lijm pistool gebruikt en daar een bolletje van gegoten en vervolgens heel voorzichtig met een klein boortje een gaatje erin gemaakt en daarna het schroefje vastzetten.......dacht ik. :( Gevolg het bolletje liet los van de wissel. Hiermee constateer ik dat het ook los kan. Dus de aandrijving maar op twee punten met de hele lijm vastgezet en walla hij zit en vast. Als ie oit vervangen moet worden dan met een klein schroevedraaiertje los klikken.
Bij de nieuwe wissels heb ik een klein boortje gebruikt om de gaatjes iets uit te boren en dat werkt perfect, je hoef dan niet zoveel kracht uit te oefenen om de schroef erin te draaien. Bedankt voor deze tip.  :D :D

Groet Ronald

Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Ronald,

fijn dat het is opgelost :D, misschien kunnen ze bij M de weggelopen managers omscholen tot "voorboorders" voor de C-wissels 8) :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
het misterie is opgelost de
Re: Wissel C rails probleem, idee gevraagd
Citaat van: tjoektjoek op donderdag 17 april 2008, 08:01:45
het misterie is opgelost de
de ........???? :shock: :shock: :shock: