Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BR 24 steppenpaard is hobbelpaard

Gestart door JPSholland zondag 17 december 2023, 20:10:37

BR 24 steppenpaard is hobbelpaard
Ik heb een Br 24, Marklin 36242 MFX full sound. Deze heeft het nieuwere type motor in de ketel. Maar het steppenpaard is nu een hobbelpaard. Eerst zocht ik het in de positie van de drijfstangen. Als één van de aansluitingen op de wielen niet helemaal op de juiste plaats zit, doordat het wiel iets is verdraaid op de as krijg je een zwaar punt in de rondloop. Ik heb dit gehad met mijn GT2 4/4. Het wiel gevonden, een paar tienden op de as verdraaid en het probleem was weg.

Dit bleek niet zo te zijn bij mijn kreupele paard. Ik kon het niet meten, nog voelen. Ik heb de loc opengeschroefd en daar was in eerste instantie niets te zien, tot ik per toeval ontdekte dat ik het tandwiel op de aandrijfas gemakkelijk heen en weer kon schuiven. Toen ik hem terug schoof, de loc losjes in elkaar schroefde leek het dat het zware punt dat zich in het rijden uitte als een hobbel iets was verschoven.

Ik heb de loc weer uit elkaar gehaald en het tandwiel bewust een kwartslag verdraaid. En inderdaad, de hobbel, het zware punt zat nu weer op een andere plek. Toen ben ik gaan meten en daaruit bleek dat het tandwiel een ei-vorm had. Vervolgens heb ik die as eruit gehaald, het wiel van de as en het tandwiel viel er bijna vanzelf af. Zonder het tandwiel ging alles weer heel soepel rond.

Nu blijkt dat er twee breuklijnen in het tandwiel zitten. Plastiek doet dit als het ergens te strak omheen wordt geperst of een schroefgat te klein wordt voorgeboord. De druk op het plastiek is dan te hoog. Dit scheuren of breken gebeurd na verloop van tijd, niet direct. Met metaal kan je dat doen, maar bij een plastiek tandwiel op een metalen as liggen de toleranties nauwer. Hoewel beide helften aan elkaar vast zitten kon ik het tandwiel een beetje open vouwen. De klemkracht was er uit en daarmee de vorm ook. De bult bleek 0.3mm hoog te zijn.

Maar nu komt het probleem, dit tandwiel heeft geen nummer. Het staat niet als los onderdeel in de onderdelen lijst, ook niet bij Marklin online. Ik zal het je sterker vertellen, de hele achteras met wielen en al, staat niet eens als bestelbaar onderdeel genoteerd.

Hoe kan ik nu van mijn hobbelpaard weer een steppenpaard maken?

Kan iemand dit onderdeel in goede kwaliteit plastiek 3D printen?

Re: BR 24 steppenpaard is hobbelpaard
Diameter tandwiel aantal tanden diameter gat en dikte tandwiel.
Dan kan ik kijken wat ik heb liggen. eventueel in metaal.
Grt. Jo
Buiten diameter: 6,8 mm
As diameter:     2 mm
Breedte:         2 mm (mag breder)
Aantal tanden:   15
Nog steeds actueel. Ik heb een link gekregen naar een pools bedrijf dat tandwielen op bestelling maakt, maar na 5 keer proberen van het het plaatsen van deze post tot vorige week hoor ik maar niets van dat bedrijf. Ik neem aan dat het niet meer bestaat.

Bij deze dus weer een oproep aan freezers met een verdeelkop en moduulfrees 4 of de 3D printers onder ons.

graag een glaasje wijn

poolse site is bereikbaar en soms krijg je geen bevestiging als je besteld maat komt het een paar dagen later gewoon in je brievenbus
Ik ben al een half jaar met dat pools ebedrijf bezig Bellejt, maar telkens krijg ik die mails niet. De bodem van mijn geduld is meer dan in zicht.

Misschien moet ik het verlies maar nemen, de decoder eruit halen voor aan andere locomotief en de rest maar naar de schroothoop.

graag een glaasje wijn

heb hun een mail gestuurd want eind vorig jaar nog tandwielen gekregen voor mijn koff .Je vind die tandwielen ook bij ali als je zoekt koperen tandwiel
Ik heb er gewoon 2 besteld geen probleem.
Mvrgrt. Jo
Ik weet niet waar het zit, maar ik krijg nul emails van hun, in geen enkele map vind ik ook maar iets terug. Niks, nakkes, nul. Alle 5 keer niet. Misschien zit het bij gmail, ik weet het niet.

graag een glaasje wijn

zal het zien want heb daar een gmail adres

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Dan vraag je aan Jo of hij, tegen vergoeding, jouw tandwiel wil bestellen....

Groet, Anne W
Stoombr38 heeft ze bestelt, dus dat wacht ik even af. Iedereen verder weer bedankt voor de spoedhulp in de OK voor locomotieven. Wordt vervolgd.

graag een glaasje wijn

antwoord van polen :

KK Produkcja <warsztat at kkpmo.com>

14:29 (52 minuten geleden)

aan mij
Hello,

yes maybe they have the old email from us
https://shop.kkpmo.com/index.php?language=en

KK PRODUKCJA
ul Krzywa 29
PL 38-457 Swierzowa Polska

Poland

VAT ID / NIP PL5262856549
Je kunt ook een gokje wagen bij de verzendchinees : https://nl.aliexpress.com/item/1005001832069225.html
Ik heb die tandwieltjes binnen  diam 6,8mm  15 tanden gat 2mm dikte 2 moduul 0,4
Dus je kunt de lok maken.
Grt.Jo
Ik heb je mijn adres gePMd en het is 5 minuten geleden betaald.
Twee nieuwe messing tandwielen die stoombr38 voor mij in Polen heeft besteld zijn vanochtend door de brievenbus geschoven. Nu kan ik beginnen mijn BR24 weer te maken en omnummeren naar een DRG BR24. Hierbij loop ik tegen een probleem op, en dat is het A-sein op de DB versie. Ik zou strikt genomen het bovenste licht moeten verwijderen, maar dat wordt met een metalen loc een stuk lastiger dan een kunststof loc. Mijn messen zijn zo bot dat ze niet meer door metaal snijden.

Van de andere kant, maatschappijen die in de DRG zijn opgegaan zoals de K.W.St.E (Wurtemberg) hadden al voor de DRG tijd een A-sein. Mogelijk heeft de DRG dat verwijderd, dat weet ik niet. Ik zit er over te denken om het A-sein te laten voor wat het is al zal dat mogelijk niet historisch correct zijn. Er zijn meer dingen die niet correct zijn zoals de opschriften die ik gewoon laat zitten, alleen het Deutsche Reichsbahn opschrift en de nummerplaten worden veranderd. De overige opschriften zijn dermate klein dat je op een halve meter wel ziet dat er iets staat, maar niet wat er staat. Ik ben dan geneigd mij er niet zo druk om te maken.

Op mijn baan gaat het meer om de sfeer van weleer dan om in de kleinste detail historisch correct te zijn.

Op de foto is het probleem met het oude tandwiel duidelijk te zien. Het is niet versleten, maar als een uitgedroogd stuk hout gespleten. Dit komt omdat er in de as 3 of 4 randen zijn geperst die voorkomen dat het tandwiel gaat draaien op de as. Hiermee komt er druk op het plastiek te staan en daar houd plastiek niet van. Plastiek tandwielen zouden warm moeten worden aangebracht waardoor ze de vorm van de as aannemen waardoor de spanning weg is. Als Marklin het tandwiel 4mm breed zou maken in plaats van 2mm, dan was het plastiek waarschijnlijk sterk genoeg geweest. Maar ja, die zijn 4 cent duurder....

Het messing tandwiel zal niet in één keer passen wegens diezelfde randen. Ik kan ze persen maar dan neem ik een risico dat de as buigt. Het 2mm gat is zelfs voor mijn kleinste sleutelvijltjes te klein om een soort van spiebanen te vijlen. Ik vijl dus de assen rond of zet de as in de draaibank. De groene locktite die ik heb is bedoeld om gladde lagerbussen in versnellingsbakken voor de racerij te verlijmen. Het kan met warmte van zo'n microbrandertje weer los. Deze groene locktite (ik ben niet in de werkplaats en weet het nummer niet uit mijn hoofd) Kan een speling van 0.1mm wegwerken. Als dat werkt in een Husqvarna 620cc 1 cilinder 4 takt blok dat 60 pk oplevert en in de racerij (Supermoto) wordt gebruikt dan vliegt mij een aap uit de kont als een HO BR24 daarmee gaat slippen.... Mocht dat wel gebeuren dan zal ik de aap met gepaste censuur hier op het forum publiceren.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: JPSholland op vrijdag 10 mei 2024, 23:33:03Mijn messen zijn zo bot dat ze niet meer door metaal snijden.
Vijlen of dremelen geen optie?

Citaat van: JPSholland op vrijdag 10 mei 2024, 23:33:03Van de andere kant, maatschappijen die in de DRG zijn opgegaan zoals de K.W.St.E (Wurtemberg) hadden al voor de DRG tijd een A-sein. Mogelijk heeft de DRG dat verwijderd, dat weet ik niet.
Deutsche Gründlichkeit kennende zullen ze dat met zeer grote zekerheid wel gedaan hebben.

Citaat van: JPSholland op vrijdag 10 mei 2024, 23:33:03Als Marklin het tandwiel 4mm breed zou maken in plaats van 2mm, dan was het plastiek waarschijnlijk sterk genoeg geweest. Maar ja, die zijn 4 cent duurder....
Uitgaande van de kiloprijs voor kunststof pellets waar deze tandwielen van geperst worden is de prijs van het hele tandwiel nog geen 2 cent.

Citaat van: JPSholland op vrijdag 10 mei 2024, 23:33:03Het messing tandwiel zal niet in één keer passen wegens diezelfde randen. Ik kan ze persen maar dan neem ik een risico dat de as buigt.
Net als een plastiek tandwiel maar dan nog heter stoken (gloeiend) en dan met een wiel- of tandwielpers op de as drukken. Solderen kan ook, deed ik vroeger bij mijn miniracers (slotcars).

Citaat van: JPSholland op vrijdag 10 mei 2024, 23:33:03Deze groene locktite (ik ben niet in de werkplaats en weet het nummer niet uit mijn hoofd) Kan een speling van 0.1mm wegwerken.
Dat is dan straf spul. Wij zijn zeer geïnteresseerd in het nummer.

Citaat van: JPSholland op vrijdag 10 mei 2024, 23:33:03Mocht dat wel gebeuren dan zal ik de aap met gepaste censuur hier op het forum publiceren.
Wij wachten de resultaten rustig af.
Waarschijnlijk heb je de loctite 603 nodig, als je iets scheef duwt met het persen is de passing niet goed of je perst niet recht :important:
Ik heb eerst met een mini Dremel en een Dormer precisie boor het gaat in het tandwiel op maat gemaakt. Het tandwiel schuift er nu strak omheen met een lichte persing die je met de hand kan doen.

Achter het tandwiel zie je nog net de ingeperste randen om het kunststof tandwiel op zijn plaat te houden. Het er overigens meer dan de 3, 4 wat ik dacht. Mogelijk pers ik hem daarop, of ik gooi de as in de draaibank en maak het gelijk en gebruik de Locktite. Daar ga ik eerst een nachtje over slapen.

Het asgat is 2 H7.
Zoals het nu op de as zit kun je het gewoon persen.
Ik doe dat altijd zo.
Je kunt het onder een kolomboormachine recht erin drukken.
Of op de draaibank met de losse kop.
Dit doe ik ook,en gaat altijd goed.
Grt. Jo
Daar dacht ik ook al aan. 2 H7, ik weet wat het is, maar het is heel lang geleden dat ik die tolerantie aanduidingen uit het hoofd wist. Eigenlijk is die kennis sinds ik helemaal in de lasserij ben gegaan verdwenen. Ik zou een een setje marklin sleutels moeten hebben voor die drijfstangen, een tangetje lijkt mij niet handig.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Bij Ali zijn dopsleuteltjes verkrijgbaar in de juiste maten. Dan heb je die dure dingen van Märklin niet nodig. Werkt perfekt.
Iemand vroeg naar de loctite, ik weet niet meer wie, maar de lijm die ik voor lagerbussen in motorblokken tbv de cross, supermoto en enduro gebruik en 0,1mm speling kan wegwerken is Loctite 648
Het zou het tandwiel op de draaibank op de ribbels van de as persen, maar ik heb het gereedschap nog niet om het drijfwerk te demonteren. Met een tangetje ga ik niet bezig, die vernield de platte kop van het boutje. Wat ik dus heb gedaan is met de Dremel die ribbels eraf slijpen terwijl de loc half uit elkaar ligt met het drijfwerk er nog aan. Stukje bij beetje gaat dat en af en toe meten of alles binnen de tolerantie zit. 0.1mm is goed genoeg voor een model locomotief. Toen ik het zover had dat hij er met dezelfde lichte weerstand als de rest van as op zijn plek schoof heb ik Loctite 648 gebruikt en het tandwiel zit nu als een huis, wiebelt niet en gaat rond op 0,06mm.

Schrik niet van de Dremel, het is geen haakse slijper die in 3 tellen een as van 10mm roodgloeiend krijgt. Dit gaat op een lager toeren en veel rustiger. Bovendien zijn die Dremel slijpsteentjes van een kwaliteit dat ik op een gegeven ogenblik begon af te vragen wie nu wie aan het slijpen was. Vergrootglas en een schuitmaat erbij.

Nu de wederopbouw en de ombouw naar een DRG loc van 1926 toen hij in dienst kwam.

En de weder afbraak.....

Van stoombr38 heb ik 3 assen met spaakwielen gekocht. Deze zijn 12mm, die originele, dichte wielen zijn 11.5mm. Beide gemeten met de flens tegen de schuifmaatbekken. Dit houd in dat er 0,5mm verschil in zit en de tender 0,25mm omhoog komt. Dat is bijna 22mm in het echt. Ik heb grotere verschillen gezien in gekoppelde wagons. Ik ga me daar dus niet druk om maken.

Een nieuwe as naast de originele as.

De uiteinden van de as eraf geslepen.

En rood schilderen. Dat zal in verschillende lagen moeten. Ik ben stom geweest, ik had er eerst een laag mat wit onder moeten leggen omdat rood ondanks het een donkere kleur is, erg slecht dekt. Met wit eronder ben je in 2 lagen rood klaar. Met de droogtijd erbij gaat hier een paar dagen in zitten.

Verder heb ik gezocht naar foto's van de 24 uit de DRG tijd. Ik zie dan op oude zwart-wit foto's locomotieven met 2 lampen, maar ook met 3. Daarom besluit ik geen moeite te doen om de bovensten lampen eraf te halen.

F..., ik ben vergeten de foto's te bewerken. Soit....
Ik ben even met mijn BR 24 bezig geweest. In de zomer staat mijn modelspoor nagenoeg stil. Maar toch...

De tender en het deksel van de ketel bleken van kunststof te zijn, ik dacht aanvankelijk dat de hele loc van metaal was. Ik heb dus toch het bovenste licht eraf gehaald zoals deze loc en het DRG tijdperk was.

Het moet nog worden afgewerkt. Ik zet een lege lamphouder op die plaats.