Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

Zeer oude trafo

Gestart door DJ zaterdag 16 december 2023, 20:52:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zeer oude trafo
Lid sinds: 2023

offline
Zeer oude trafo
Beste allen,

Ik heb zelf geen idee, en dacht dat dit de beste/juiste plaats was om het te vragen. Ik trof deze trafo aan in de kelder, en vraag mij af of dit ding wellicht nog iets op zou kunnen brengen, voor verzamelaars ofzo, of dat het zo weg kan. Gezien de stekker lijkt het me namelijk niet veilig te gebruiken. Mocht iemand mij hierbij verder kunnen helpen, dan hoor ik dat graag.

Mvg,

Daan
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zeer oude trafo
Wegsmijten die oude rommel. Niet meer veilig (tenzij je natuurlijk oudejaar wil vieren met vuurwerk door je kot in brand te steken met deze trafo  :D ).
Re: Zeer oude trafo
JPSholland
gast

Re: Zeer oude trafo
Stort of oud ijzer. Deze trafo's kom je nog met enige regelmaat tegen op Marktplaats. En nog mooiere ook. Er is best nog wel veel van dit spul in omloop. De stekker is niet origineel. De prijzen liggen rond de 5 euro. Niet te druk om maken.
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2023

offline
Re: Zeer oude trafo
Dank voor jullie antwoorden. Wees gerust, ik zal hem niet meer gebruiken :P
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zeer oude trafo
Even een algemene opmerking over oude 'nostalgische' Marklin trafo's. Als er een zwart rubber netsnoer aan zit, zeker niet meer gebruiken. Het rubber is na circa 50 jaar zo goed als verpulverd. Als je het snoer een paar keer strak buigt vallen de kruimels rubber er af en kijk je in no-time naar de blanke draden. Zelf een nieuw snoer er aan knutselen is sterk af te raden. Trafo's nooit openmaken.
m.vr.gr.
Martin
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2023

offline
Re: Zeer oude trafo
Je zegt dat je trafo's nooit open moet maken. Geldt dit ook als je hem open maakt, bekijkt en dan weg gooit? Ik zie niet in wat voor kwaad dit zou kunnen...

Mvg,

Daan
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zeer oude trafo
openmaken en daarna weggooien kan inderdaad geen kwaad. Wel zorgen dat je pleisters bij de hand hebt, ik weet uit ervaring dat het blik nogal eens scherp kan zijn. Dus voorzichtigheid toch geboden.
m.vr.gr.
Martin

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Zeer oude trafo
Maar met welk doel zou je een oude trafo openmaken? Zelf vind ik het nogal riskant. Wijlen mijn vader heeft mij altijd gewaarschuwd voor dergelijke 'experimenten'. Ooit kreeg ik van hem zijn oude buizen-radio van kort na de oorlog. Hij waarschuwde mij dat ik nooit met blote handen of gereedschap de trafo aan mocht raken, ook niet als het netsnoer niet in het stopcontact zit. Omdat er op de trafo altijd spanning kan staan, waardoor je een flinke optater kan krijgen. En als afsluiter sprak hij altijd: "een gewaarschuwd mens telt voor twee."
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2018

offline
Re: Zeer oude trafo
 @citaat
Weet je zeker dat je trafo's niet met elco's (condensators) verward?
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Zeer oude trafo
Your Lordship 😉, ik weet zeker dat mijn vader sprak over een trafo en niet over een elco.
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2015

offline
Re: Zeer oude trafo
Zo een trafo wil ik ook, niet in het stopcontact (wandcontactdoos) en toch spanning.

De energie crisis is opgelost. :)
Re: Zeer oude trafo
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Zeer oude trafo
Ik denk dat Frans meerdere trafo's had vroeger. Met meerdere trafo's aan één baan gekoppeld kan er netspanning op de stekker staan als die stekker niet in de wandcontactdoos zit, omdat een trafo òòk omgekeerd kan transformeren. Zodoende snap ik de waarschuwing van zijn vader wel; indien er slechts één trafo in huis was snap ik de reden van de bezorgdheid minder.
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zeer oude trafo
Het ging over de trafo in een buizenversterker. Daar heb ik verder geen verstand van. Weet wel dat een oude treintrafo niet in staat is wat voor stroom dan ook vast te houden. Nu is aan het inwendige ook niet veel te zien eigenlijk.  :D
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2023

offline
Re: Zeer oude trafo
Je kunt slechts weten dat er niets te zien is, door te kijken ;-) Dank voor alle antwoorden, me dunkt dat het veilig is (mits de scherpe randjes) om de trafo uit elkaar te halen als die helemaal nergens (en dus ook niet op de baan) aangesloten is.
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2016

offline
Re: Zeer oude trafo
Trafo's nooit openmaken of vervolgens niet meer gebruiken vanwege het gevaar?
Dan had ik al 10 keer dood moeten zijn...
Er zit geen enkel element in dat stroom 'vast houdt'. Aan openmaken zit geen enkel echt gevaar vast buiten het scherpe blikken randje.
De grotere trafo's hadden een lampje dat wel eens stuk ging. Dan moest de kap eraf en kon een nieuw lampje geplaatst. Ook het vervangen van het netsnoer heb ik wel eens uitgevoerd.
Het is echt geen raketwetenschap.

Dit oude wat roestige gevalletje zou ik niet meer in gebruik nemen. Te veel onzekere factoren (netsnoer, staat van inwendige onderdelen, etc.) maar een keertje openmaken om eens te ontdekken kan geen kwaad.
Misschien kun je de koperen spoel nog verpatsen bij de oud ijzerman.  ;)

Groet,

Peter
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2022

offline
Re: Zeer oude trafo
Even een weetje, wellicht al bekend, maar ben daar zelf dringend op gewezen:

Oude trafo's, of nu van Märklin, Fleischmann, Trix, etc. zijn gebouwd voor inkomende netspanning van 220Volt wisselstroom. Waar ik op gewezen werd, is dat nu de netspanning ongeveer bij 230 Volt ligt. En soms nog zelfs hoger (op dat moment schakelt dan ook de converter van je zonnepanelen uit).

Op die hogere netspanning is die ouwe meuk niet op gebouwd en dat kan leiden tot kortsluiting, schade, doorbranden, etc. Los van de broosheid van de materialen door ouderdom.

Voor mij zijn oude transformatoren een "no go".

Groet,
Walter
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2023

offline
Re: Zeer oude trafo
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 21 december 2023, 07:19:25Dan had ik al 10 keer dood moeten zijn...
[...]
De grotere trafo's hadden een lampje dat wel eens stuk ging. Dan moest de kap eraf en kon een nieuw lampje geplaatst. Ook het vervangen van het netsnoer heb ik wel eens uitgevoerd.
Het is echt geen raketwetenschap.
Groet,

Peter
Wel ik kan dit min of meer bevestigen. Ik heb zo'n oude met lampje opengemaakt.

Alleen heb ik de draaiknop min of meer om zeep geholpen.
De snoeren binnenin waren inderdaad volledig verweerd. Dus daar dan de buitendraad opnieuw aan gesoldeerd.
Ook die koperen wikkelspoel netjes gekuist.

In het kort: alles werkt, alleen komt de draaiknop niet terug na de omschakelspanning te hebben gebruikt. Niet te verwonderen, want dat veertje heb ik ergens afgebroken...

Het is een 30VA, en werkt dus beter dan de 10VA, als ik drie treinen tegelijkertijd laat rijden... :D
Nu nog bekijken of en hoe die 110V te laten samenwerken met mijn 4x 220V transfo's. En inderdaad: de sync ook niet vergeten.

En ik leef nog altijd.  :wink:
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2016

offline
Re: Zeer oude trafo
Voilà, goed gedaan!
Jammer van het veertje waardoor de trafo in de schakelstand kan blijven staan. Dat is minder gelukkig. Misschien is er iets op te vinden? Maar je kunt de trafo ook als licht transformator inzetten te zijner tijd.

Groet,

Peter
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2023

offline
Re: Zeer oude trafo
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 06 juli 2024, 00:06:59Voilà, goed gedaan!
Jammer van het veertje waardoor de trafo in de schakelstand kan blijven staan. Dat is minder gelukkig. Misschien is er iets op te vinden? Maar je kunt de trafo ook als licht transformator inzetten te zijner tijd.

Groet,

Peter
Eén optie is natuurlijk iemand vinden, die een niet meer werkende transfo heeft, maar waarvan de kap nog wel intact is. En dan vervang ik dat volledig... nu weet ik hoe dat zo te doen, dat ik niets naar de knoppen help.... :wink:

Aan de andere kant ben ik van plan die transfo te gebruiken als voeding voor een door relais beveiligde baan, en heb ik niet echt die knop nodig...

Maar: dan moet ik eerst zien of de 110V transfo kan gebruikt worden samen met de 4x 220V transfo's, die ik heb... (wel synchroniseren natuurlijk)....
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Zeer oude trafo
ik heb van al m'n oude Märklin trafo's de rubber netsnoeren afgeknipt.
Hiermee probeer ik te voorkomen dat deze trafo"s nog ooit door onwetenden, nu of in de toekomst, zichzelf of anderen, in gevaar kunnen brengen.
Zelf weet ik 't allemaal (nog) wel, maar als 't mij, door omstandigheden, niet meer gevraagd zou kunnen worden, blijven de nazaten gevrijwaard van schade door mijn oude electische meuk.
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Zeer oude trafo
@ Herman;
In m'n verre analoge verleden heb ik een 16 VA trafo omgebouwd om de omschakelpuls sneller te kunnen uitsturen.
Dit was om de 3065 met telex sneller te kunnen schakelen om de telex te activeren bij het rijden in dezelfde rijrichting.
Hiertoe werd een momentschakelaar met 2 omschakelcontacten in de kast gemonteerd, die bij activeren, de rijspanning onderbreekt en de 24 V overspanning geeft op de rode bus.
Zo iets zou je ook bij elke andere oude Märklin trafo kunnen toepassen.
 
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2012

offline
Re: Zeer oude trafo
Ik gebruik nog regelmatig een blauwe 30VA trafo voor testdoeleinden, of het nu wisselaandrijvingen, seinen of(led)verlichtingen zijn, het apparaat functioneert prima. Lampje brandt, snoer is nog origineel én gaaf en je hoort de lichte brom als de stekker in het stopcontact zit. En van het voltageverschil nooit iets gemerkt ook niet als de trafo 2 uur aangesloten is op het lichtnet. Wel altijd gezorgd voor een droge omgeving en netjes met het apparaat omgaan.
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zeer oude trafo
Citaat van: Waltershausen op vrijdag 05 juli 2024, 23:37:38Even een weetje, wellicht al bekend, maar ben daar zelf dringend op gewezen:

Oude trafo's, of nu van Märklin, Fleischmann, Trix, etc. zijn gebouwd voor inkomende netspanning van 220Volt wisselstroom. Waar ik op gewezen werd, is dat nu de netspanning ongeveer bij 230 Volt ligt. En soms nog zelfs hoger (op dat moment schakelt dan ook de converter van je zonnepanelen uit).

Op die hogere netspanning is die ouwe meuk niet op gebouwd en dat kan leiden tot kortsluiting, schade, doorbranden, etc. Los van de broosheid van de materialen door ouderdom.

Voor mij zijn oude transformatoren een "no go".

Groet,
Walter

Paniekzaaien is nu ook weer niet nodig.
Het verschil tussen 220 en 230 is een paar procent. Dat maakt echt het verschil niet. Ook vroeger kon de daadwerkelijke netspanning flink variëren. De oude trafo's zijn van die supersimpele dingen die met ruime marges werden ontworpen. Ze kunnen echt wel tegen de huidige netspanning, mits ze nog in orde zijn.
En dat laatste weet je bij een oude trafo nooit zeker. Persoonlijk zie ik geen reden per se stokoude trafo's te gebruiken, maar niet vanwege de wat hogere spanning op het net.
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2016

offline
Re: Zeer oude trafo
De belangrijkste reden die oude dingen te vermijden is de vaak veel te hoge omschakelpuls. Die kon al flink variëren per trafo en is door de 230V nog weer iets hoger geworden.
Het analoge spul vindt het wel best, maar sommige decoders krijgen het er te warm van.

Voor de rest goed kijken of snoeren en stekkers nog in goede staat zijn. Verder kan er weinig aan stuk, ook niet als ze eens een tijdje 240 volt door hun kern krijgen. Natuurlijk is het wat dubieus dat oude trafo's een metalen kast hebben. Maar als alles in goede staat is, maakt dat echt geen fluit uit bij normaal gebruik.

Bizar dat dit onderwerp toch elke keer weer blijft terugkomen met alle hardnekkige horrorverhalen... Er zijn hele generaties groot geworden met deze spullen terwijl het er echt niet altijd even zachtzinnig aan toe ging met vloerbaantjes en zo. En of het elektriciteitsnet vroeger zo stabiel was, waag ik toch ook te betwijfelen.

Groet,

Peter

Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2023

offline
Re: Zeer oude trafo
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 02 augustus 2024, 13:35:09De belangrijkste reden die oude dingen te vermijden is de vaak veel te hoge omschakelpuls. Die kon al flink variëren per trafo en is door de 230V nog weer iets hoger geworden.
Het analoge spul vindt het wel best, maar sommige decoders krijgen het er te warm van.
Inderdaad, ik heb dus spanningen gemeten van meer dan tot zelfs 32.7V.
Dat heb ik ondertussen onder controle gekregen, door een "spanningsbegrenzer" (of hoe zo'n ding ook noemt) te installeren. Dat rode ding rechts op de foto.
En nu zit die omschakelpuls op 25-26V, afhankelijk van de transfo. Wel altijd onbelast gemeten, dus ik vermoed dat die waardes wel degelijk lager worden als die omschakelpuls effectief wordt gebruikt bij een trein op het spoor.
red_Marklin_setup_110_220.jpg 

CiteerVoor de rest goed kijken of snoeren en stekkers nog in goede staat zijn. Verder kan er weinig aan stuk, ook niet als ze eens een tijdje 240 volt door hun kern krijgen. Natuurlijk is het wat dubieus dat oude trafo's een metalen kast hebben. Maar als alles in goede staat is, maakt dat echt geen fluit uit bij normaal gebruik.
Ik had hier een echt oude metalen blauwe transfo (6114?), die ik heb opengemaakt en inderdaad: alle draden waren verduurd. Eigenlijk een wonder, dat die nooit in aanraking met de metalen kast zijn gekomen. Ik had het misschien niet meer kunnen vertellen... :wink:
Die heb ik dus ingekort en opnieuw vast gesoldeerd - ervan uitgaande, dat de isolatie binnen in de snoeren zelf nog intact is... :?

Vermits dat blijkbaar toch een serieus risico blijkt te zijn, heb ik een GFCI stekker gekocht en daarmee de stroomtoevoer naar mijn baan (hopelijk) beveiligd.
Ik weet niet hoe dat ding in het Nederlands noemt, maar hier is photo van een GFCI stekker (Leviton)
Een "stroomverliesstekker"?
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2016

offline
Re: Zeer oude trafo
 @citaat lijkt me keurig opgelost, Herman!
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zeer oude trafo
Ik heb in dit oude topic laten zien, hoe je het
netsnoer van een Märklin trafo vernieuwd   :wink:  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Zeer oude trafo
Lid sinds: 2023

offline
Re: Zeer oude trafo
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 02 augustus 2024, 20:09:38Ik heb in dit oude topic laten zien, hoe je het
netsnoer van een Märklin trafo vernieuwd  :wink:  :idea:

Groeten,

Erik.
Spijtig, dat ik dat niet eerder wist. Dan had ik de draaiknop niet half verwoest.... :sad: