Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ballast tussen C-rails verantwoord?

Gestart door Charlemagne dinsdag 21 november 2023, 18:06:02

Ballast tussen C-rails verantwoord?
Voordat ik mijn nieuwe baan ga ballasten, toch eerst nog een vraag om advies. Mijn vorige baan was de ballast te grof en te bruin. Tussen de rails liet ik het weg. Nu heb ik aan de hand van een suggestie van een van jullie (sorry, weet niet meer wie) Woodland Scenic fijn lichtgrijs aangeschaft. Zou het misschien toch wel iets grijzer willen en ben nog aan het experimenteren door er wat andere kleuren (ook fijn) doorheen te mengen. Ik vind het verleidelijk om de ballast ook tussen de rails (C-rails) dun aan te brengen, maar vraag mij af of het grit dan niet de loc motor kan beschadigen. Ik heb een klein stukje gedaan, waarbij ik tussen de rails goed hechtende spuitlijm heb gebruikt, i.p.v. verdunde houtlijm. Is het verantwoord daarmee verder te gaan?

Karel
Re: Ballast tussen C-rails verantwoord?

Zwitserland fan

Goed laten drogen en stofzuigen, dan is er niets aan de hand. Het ballasten tussen C-rails is lastig want dan komen de dwarsliggers/bielzen dieper te liggen. Een hele klus ook. Om er één geheel van te maken is het misschien wel mooier. Heb je foto's?
Je kan de bovenkant ook airbrushen  ;)

Harald en Alex

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Voor de paar kleine stukjes waar de C-rail bij mij in het zicht liggen gebruik ik Busch 7069. Dat komt perfekt overeen met het bed van de C-rail. Zoals gewoonlijk zie je op de foto kleurverschil. Maar in werkelijkheid zie je dat niet. Een opnamechip is niet identiek aan het menselijk oog.
Ballastbed.jpg

En tussen de railstaven ballasten kun je spaarzaam doen. Dan wel met latexlijm werken, niet met houtlijm. Spuitlijm is niet aan te bevelen omdat dat heel slecht opdroogt en veel stof verzamelt.
Tussen de rails gaat ook prima, is alleen veel werk.

IMG20231120131804 by Sander Zuurbier, on Flickr
Veel dank voor jullie adviezen en suggesties. Harald e Alex, aan airbrushen heb ik gedacht; zo deed ik het op mijn oude baan en dat is nog een optie. Ik zocht nu naar iets natuurgetrouwer. Henk (lobo), mij is het donkergrijs van de C-rail en de bijkleurende ballast (die ik wel in huis heb) wat erg donker. Ik zou graag naar iets lichter gaan. Wat de spuitlijm betreft, heb je wel gelijk - die plakkerigheid ervaar ik ook elders. Henk (Jongslog) en Sandersz, dank voor het laten zien dat het wel kan. Misschien toch voor het rangeeremplacement en niet voor de doorgaande sporen.
Karel