Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

motor 3055 demonteren (NS 1200)

Gestart door Baardo maandag 20 november 2023, 20:28:28

motor 3055 demonteren (NS 1200)
Beste mensen,

Wellicht is mijn vraag hier al eens de revue gepasseerd, excuses daarvoor.

In de afgelopen maanden heb ik al mijn 16/17/18 locs gedemonteerd en helemaal schoongemaakt, opnieuw gemeerd, jullie kennen het wel. Nu wil ik de 1200-en gaan aanpakken. De 3055 en de 3168 (de oudjes).
Op de een of andere nare manier krijg ik ze niet goed uit elkaar.

1. het motordraaister lijkt als het ware in het blikken chassis geklemd te zitten. Is hier een trucje voor om dit los te krijgen of moet het chassis even een beetje uitgebogen worden?
2. Op het motorschild zit (op de ankeras) een borgring. Hoe krijg je deze er op een handige manier af. Kwestie van mesje eronder en omhoog wippen?

Voordat ik eventueel iets beschadig, wellicht heeft iemand advies.

Bedankt alvast.

Gr. Andre
Re: motor 3055 demonteren (NS 1200)
Dag Andre
Dergelijke borgringen (ik dacht in het duits: 'Sprengring') duw ik er meestal af met een halve wasknijper. Monteren gaat ook zo...
Gr, Wim
De motordraaistellen hebben inderdaad een beetje geweld nodig om verwijderd te kunnen worden. Gewoon naar voren en beneden eruit schuiven. Uitbuigen is niet nodig. Wat wel nodig is is het lampje verwijderen. Dit zit in de weg.

Dat klemringetje zit op de ankeras geschoven. Je kunt het eraf schuiven met bijv. een wasknijper. Zelf zet ik altijd een klein schroevendraaiertje tussen ankeras en één van de uitsparingen in het ringetje en schuif hem zo van het asje af. Schuiven dus van het asje af, niet iets eronder wurmen om het ding naar je toe eraf te wippen!

Oh ja..ze kunnen ver vliegen.

Bart
Dank voor de tips heren.
Als het morgen weer wat lichter is, ga ik ermee aan de slag.

Gr. Andre
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Andre,

Bij de allereerste versie 3051.1 zat de metalen lamphouder met een schroefje vast en als je deze eerst loshaalt, kan je de motor heel makkelijk verwijderen.
Latere versies kregen een lamphouder met metalen lipjes die door het frame steken en omgevouwen zijn.
Als je deze open buigt, is de kans groot dat ze bij het weer dichtvouwen afbreken.
Haal in ieder geval het lampje er uit, zodat je de motor zover mogelijk naar voren kunt duwen, om deze door het chassis te krijgen.
Succes.
LS .
Zoals aangeven, eerst de lamphouder verwijderen door de lipjes onderzijde even recht te buigen. Met beleid kun je daarna de lipjes rustig terug buigen.
Dan kun je nm het motorhuis makkelijker naar voren schuiven uit de sleuven van het chassis.
Met vr gr Koos
Lamphouder hoeft er niet uit. Het gaat ook gewoon met het ding nog in het chassis.

Bart
Hallo allemaal,

Inmiddels helemaal gelukt.
Ook terug monteren ging zonder problemen. Alleen het lampje gedaan, niet de houder omdat ik deze lipjes niet wilde breken.
Zelfs de borgring is niet weggevlogen en zit er weer helemaal netjes op.

Bedankt voor de tips!

Gr. André