Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

M39968 - Flying Scotsman - drijfstang probleem

Gestart door Tjoekedoris zondag 19 november 2023, 17:42:05

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Beste mensen,

Zaterdag heb ik mijn bestelde loc. M39968 "The Flying Scotsman", mogen afhalen en bewonderen. Een prachtig model. :P
Wel bleek een drijfstang te zijn afgebroken.
Ik direct weer terug naar de dealer en daar bleek dat ik al de 3e was die zijn loc terugbracht met hetzelfde euvel.
De dealer vertelde dat het mogelijk zou kunnen komen door de zijafdichting van de verpakking, die tegen de drijfstangen aandrukt.
Alles gaat onder garantie terug naar Märklin en is geen probleem, maar gaat weer weken en weken duren.
Zijn er meer met deze ervaring bij die locomotief?
Re: M39968 - Flying Scotsman - drijfstang probleem
Kennelijk wel zoals je zelf aangeeft  :P , je bent de 3e dus al :-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Drijfstang afgebroken :O . Zijn die niet meer van metaal dan?
Beste Tjoekedorus,
Ik heb de Trix uitvoering Welke drijfstang bedoelt u en aan welke kant zit die . Kon u er nog wel mij rijden
Mvg Hans

Indien mogelijk kunt u een foto bijvoegen dan kan ik het bij mijn Scotsmann controleren

Ik heb helaas geen foto, omdat de loc alweer bij de dealer ligt.
Volgens de dealer was er zelfs een fotograaf van een modelspoorblad die zich verontschuldigde, omdat hij helaas alleen foto's kon maken van 1 zijde van de locomotief.
Dit omdat aan de andere zijde een deel van een drijfstang bleek los te hangen.
Een niet op zichzelf staand euvel dus.
Daarbij heb ik 2 locs besteld en er maar 1 gekregen.
Waarschijnlijk omdat Märklin de nog toe te sturen locs wil gaan controleren.

Citaat van: Hansw op maandag 20 november 2023, 11:58:50Ik heb de Trix uitvoering Welke drijfstang bedoelt u en aan welke kant zit die . Kon u er nog wel mij rijden

Je kunt er niet mee rijden. De drijfstang hangt gewoon los aan de locomotief in de verpakking en dat was aan de linkerzijde.
Het is een dun stangetje. Als dat bij jou niet zo is, dan heb je geluk.
Ik word hier wel wat somber van. Een heel dure machine, die de reis van fabriek naar klant in de doos niet goed doorstaat en problemen met trekkracht lijkt te hebben. En dan is het Einzelgänger qua schaal, land en tijdperk.
Maar ik hoop dat het kinderziektes zijn die snel verholpen worden, want het is wel een mooie machine!

Groet,

Peter
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Het lijkt me toch sterk dat een kunststof verpakking een metalen drijfstang kan breken.
Ik vermoed dat het hier om de kruk gaat die op het middelste drijfwiel zit, deze is van kunststof en kan wel makkelijk breken en dan komt de stang die de schaar beweegt, los te hangen.
Beste , ik heb op Youtube gekeken of meer mensen dit defect hebben , maar daar wordt het niet gemeld .Kan het zijn dat het alleen in een bepaalde productie lijn voorkomt of door het geforceerd inpakken door een medewerker .

Mvg Hans
Citaat van: Hansw op dinsdag 21 november 2023, 16:19:14ik heb op Youtube gekeken of meer mensen dit defect hebben
Ik denk dat je op internet meer hits kan krijgen ;)

Citaat van: Kappa op dinsdag 21 november 2023, 09:03:52Het lijkt me toch sterk dat een kunststof verpakking een metalen drijfstang kan breken.
Ik vermoed dat het hier om de kruk gaat die op het middelste drijfwiel zit, deze is van kunststof en kan wel makkelijk breken en dan komt de stang die de schaar beweegt, los te hangen.

Je kunt daar maar zo gelijk aan hebben. Ik noem dan wel drijfstang (ook zo genoemd door de dealer en als zodanig op het formulier geschreven), maar het is een smal stangetje die dan vertikaal langs de wielen naar beneden bungelt. Je kunt ook duidelijk zien waar deze vast hoort te zitten en is afgebroken.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Het is de kruk bij de rode pijl zeker?
 @citaat Dat is de contrakruk die de schaarstang van de omkeerschaar verbindt met het drijfwerk.
Beste , ik heb bij een Brawa loc  40862  een soortgelijk probleem maar de loc rijdt verder goed  .Ik heb wat foto, s bijgevoegd van tekening handleiding en 2 foto, s van mijn loc
Het is een vork-achtig  stangetje wat op de foto iets schuin naar beneden hangt en als de loc rijdt mee beweegt
Mvg Hans  

Citaat van: Kappa op dinsdag 21 november 2023, 23:33:38Het is de kruk bij de rode pijl zeker?
Ad, ja dat is hem. De stang is precies bij het pijltje afgebroken en hangt dus naar beneden. . Het wordt opgelost, maar wel jammer. Gelukkig ben ik niet de enige naar blijkt.