Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

M39968 - Flying Scotsman - drijfstang probleem

Gestart door Tjoekedoris zondag 19 november 2023, 17:42:05

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Beste mensen,

Zaterdag heb ik mijn bestelde loc. M39968 "The Flying Scotsman", mogen afhalen en bewonderen. Een prachtig model. :P
Wel bleek een drijfstang te zijn afgebroken.
Ik direct weer terug naar de dealer en daar bleek dat ik al de 3e was die zijn loc terugbracht met hetzelfde euvel.
De dealer vertelde dat het mogelijk zou kunnen komen door de zijafdichting van de verpakking, die tegen de drijfstangen aandrukt.
Alles gaat onder garantie terug naar Märklin en is geen probleem, maar gaat weer weken en weken duren.
Zijn er meer met deze ervaring bij die locomotief?
Re: M39968 - Flying Scotsman - drijfstang probleem
Kennelijk wel zoals je zelf aangeeft  :P , je bent de 3e dus al :-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Drijfstang afgebroken :O . Zijn die niet meer van metaal dan?
Beste Tjoekedorus,
Ik heb de Trix uitvoering Welke drijfstang bedoelt u en aan welke kant zit die . Kon u er nog wel mij rijden
Mvg Hans

Indien mogelijk kunt u een foto bijvoegen dan kan ik het bij mijn Scotsmann controleren

Ik heb helaas geen foto, omdat de loc alweer bij de dealer ligt.
Volgens de dealer was er zelfs een fotograaf van een modelspoorblad die zich verontschuldigde, omdat hij helaas alleen foto's kon maken van 1 zijde van de locomotief.
Dit omdat aan de andere zijde een deel van een drijfstang bleek los te hangen.
Een niet op zichzelf staand euvel dus.
Daarbij heb ik 2 locs besteld en er maar 1 gekregen.
Waarschijnlijk omdat Märklin de nog toe te sturen locs wil gaan controleren.

Citaat van: Hansw op maandag 20 november 2023, 11:58:50Ik heb de Trix uitvoering Welke drijfstang bedoelt u en aan welke kant zit die . Kon u er nog wel mij rijden

Je kunt er niet mee rijden. De drijfstang hangt gewoon los aan de locomotief in de verpakking en dat was aan de linkerzijde.
Het is een dun stangetje. Als dat bij jou niet zo is, dan heb je geluk.
Ik word hier wel wat somber van. Een heel dure machine, die de reis van fabriek naar klant in de doos niet goed doorstaat en problemen met trekkracht lijkt te hebben. En dan is het Einzelgänger qua schaal, land en tijdperk.
Maar ik hoop dat het kinderziektes zijn die snel verholpen worden, want het is wel een mooie machine!

Groet,

Peter
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Het lijkt me toch sterk dat een kunststof verpakking een metalen drijfstang kan breken.
Ik vermoed dat het hier om de kruk gaat die op het middelste drijfwiel zit, deze is van kunststof en kan wel makkelijk breken en dan komt de stang die de schaar beweegt, los te hangen.
Beste , ik heb op Youtube gekeken of meer mensen dit defect hebben , maar daar wordt het niet gemeld .Kan het zijn dat het alleen in een bepaalde productie lijn voorkomt of door het geforceerd inpakken door een medewerker .

Mvg Hans
Citaat van: Hansw op dinsdag 21 november 2023, 16:19:14ik heb op Youtube gekeken of meer mensen dit defect hebben
Ik denk dat je op internet meer hits kan krijgen ;)

Citaat van: Kappa op dinsdag 21 november 2023, 09:03:52Het lijkt me toch sterk dat een kunststof verpakking een metalen drijfstang kan breken.
Ik vermoed dat het hier om de kruk gaat die op het middelste drijfwiel zit, deze is van kunststof en kan wel makkelijk breken en dan komt de stang die de schaar beweegt, los te hangen.

Je kunt daar maar zo gelijk aan hebben. Ik noem dan wel drijfstang (ook zo genoemd door de dealer en als zodanig op het formulier geschreven), maar het is een smal stangetje die dan vertikaal langs de wielen naar beneden bungelt. Je kunt ook duidelijk zien waar deze vast hoort te zitten en is afgebroken.
Forum Moderator

Het is de kruk bij de rode pijl zeker?
 @citaat Dat is de contrakruk die de schaarstang van de omkeerschaar verbindt met het drijfwerk.
Beste , ik heb bij een Brawa loc  40862  een soortgelijk probleem maar de loc rijdt verder goed  .Ik heb wat foto, s bijgevoegd van tekening handleiding en 2 foto, s van mijn loc
Het is een vork-achtig  stangetje wat op de foto iets schuin naar beneden hangt en als de loc rijdt mee beweegt
Mvg Hans  

Citaat van: Kappa op dinsdag 21 november 2023, 23:33:38Het is de kruk bij de rode pijl zeker?
Ad, ja dat is hem. De stang is precies bij het pijltje afgebroken en hangt dus naar beneden. . Het wordt opgelost, maar wel jammer. Gelukkig ben ik niet de enige naar blijkt.

Het is nu meer dan 4 maanden geleden dat deze loc door de dealer is teruggegeven voor reparatie bij Märklin. Tot op de dag van vandaag nog altijd niets terug of gehoord.
Tevens heb ik destijds tegelijkertijd nog zo'n loc besteld als pensioen-cadeau voor iemand anders, die nog altijd niet is afgeleverd.
Wat een ellende is dit toch.
Märklin is een goed merk, maar voor reparatie of garantie moet je wel heel veel geduld hebben.
Het komt goed wordt er gezegd, maar soms benauwd het me en bekruipt me het gevoel dat dit niet goed komt.
Je krijgt ook geen enkele informatie over de status.
Wat balen toch.  :(

Forum Moderator

@citaat Hi Martin,

Het is de verkoper die je de garantie geeft en bij een ondeugedlijk product kun je ook een ander exemplaar eisen.
Vervelende is dat als ze die op dat moment niet hebben liggen, je afhankelijk bent van de fabrikant en afhandelingssnelheid van hun reparatiedienst.
Zo was ik mijn Br 74.5 vorig jaar ook 4 maanden kwijt, nadat bleek dat er onderdelen waren (af)gebroken en de verkoper geen ander exemplaar had liggen.
Het gaat ook soms zo snel met de verkoop van bijvoorbeeld eenmalige, Insider, of verrassings modellen, dat de dealer hier geen voorraad van heeft.
Helaas is het tegenwoordig bij Märklin ook weinig anders dan "Made in ......." maar de eerder bekende "Deutsche Gründlichkeit" is ver en ver te zoeken.
Dat geldt ook voor reserve-onderdelen en zeker reparaties.

Cees
Het is zeker een vervelende situatie. Je zou willen dat dit snel opgelost kon worden. Misschien wel gewoon in de winkel. Hoogstens een paar weekjes geduld.Maar zo is het niet meer.

En elk jaar een of twee verrassingsmodellen, moet je dat wel willen? Het zijn ook echt wel aparte modellen telkens, eenlingen. Het paradoxale is dat spoorwegmaatschappijen vaak op zoek zijn geweest naar standaardisering, de Duitse vooral! Maar voor de consument is dat kennelijk wat te saai en wordt er steeds iets nieuws en aparts voorgesteld... De bedoeling is goed, maar voor de uitvoering is het niet zo eenvoudig helaas.

Hopelijk is de oplossing toch snel binnen bereik!

Groet,

Peter

Citaat van: Tjoekedoris op zondag 31 maart 2024, 19:09:54Het is nu meer dan 4 maanden geleden dat deze loc door de dealer is teruggegeven voor reparatie bij Märklin. Tot op de dag van vandaag nog altijd niets terug of gehoord.
Tevens heb ik destijds tegelijkertijd nog zo'n loc besteld als pensioen-cadeau voor iemand anders, die nog altijd niet is afgeleverd.
Wat een ellende is dit toch.
Märklin is een goed merk, maar voor reparatie of garantie moet je wel heel veel geduld hebben.
Het komt goed wordt er gezegd, maar soms benauwd het me en bekruipt me het gevoel dat dit niet goed komt.
Je krijgt ook geen enkele informatie over de status.
Wat balen toch.  :(

Nog even weer een update want we zijn weer een half jaar verder sinds de laatste post:
Gisteren even gebeld en de loc met het gebroken pennetje bleek in het Märklin Service Nederland in Meppel te liggen en daar bleek ook mijn 2e bestelde exemplaar te zijn.
Die was in Amersfoort bij de dealer bezorgd in plaats van in Wierden.
Ze hebben daar ter plekke de doos even geopend en bij die loc bleek ook dat betreffende pennetje door de verpakking te zijn gebroken.
Die hebben ze dus direct doorgestuurd, zonder mij in te lichten. Niet erg, omdat ik nu weet dat de beide exemplaren voor garantie/reparatie bij Märklin liggen. :|

Nu ligt het daar dus al een half jaar, omdat ze van Márklin maar niet de betreffende onderdelen toegestuurd krijgen om de zaak te repareren en het nog niet bekend is wanneer dat dan wel komt.  :(  8o
De Märklin vertegenwoordiger was het kennelijk zat en heeft "alle" betreffende locs naar Göppingen laten brengen om het daar te laten oplossen.
Kan dus nog wel een tijdje duren. Straks in November al 1 jaar na ontvangst en 1,5 jaar na bestelling. :-(

Dit is toch om knettergek van te worden....een totale ordergrootte van boven de € 1000,- ....je bent gewoon nergens op dit moment. :evil:

Martin,

De laatste jaren dragen de meeste nieuwe locs van M. het etiket "Made in China".
Mogelijk geldt dat  ook voor reparaties.

Cees
Het is allemaal jammer. Märklin probeert naar mijn mening te vaak allerlei verrassingen voor 'ons' te bedenken. Allemaal bijzondere locs, helemaal nieuw; niet zo maar een bestaande eenheidsloc in een ander kleurtje, nee, compleet nieuwe machines die ze nog nooit eerder maakten en dan in een beperkte oplage.

De spoorwegmaatschappijen zelf zochten juist naar standaardisatie. De zwart-rode stoommachines van de DRG en DB/DR zijn daar misschien wel de grootste voorbeelden van. Maar stiekem recycleden de grote vier uit GB ook van alles. Het frame van sommige klassen werd voorzien van een andere ketel, cilinderblok en soms ook andere wielen maar was toch een voortzetting van bestaande en beproefde machines.

En dat gaat ook gewoon op voor de modellen die een bedrijf als Märklin zou moeten maken. Dan kun je je onderdelenvoorraad beter aanvullen en reparaties tijdig uitvoeren.

Misschien iets minder sexy, maar wel meer rijplezier.

Niettemin hoop ik van harte dat de Vliegende Schot in volle glorie over Martins (nieuwe) modelbaan mag rijden.

Groet,

Peter

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Cees,

Nou dacht ik juist dat Märklin de productie teruggehaald had naar Duitsland/Hongarije, dus bewijs even je stelling. Dat onderdeeltjes uit China komen zou best kunnen....

Groet, Anne W
Forum Moderator

Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 24 augustus 2024, 12:18:53Gisteren even gebeld en de loc met het gebroken pennetje bleek in het Märklin Service Nederland in Meppel te liggen en daar bleek ook mijn 2e bestelde exemplaar te zijn.
Waarom sturen die defecte locs niet terug naar Göppingen voor herstel?

@citaat

Ad, die vraag heb ik natuurlijk ook gesteld aan mijn dealer, maar die zegt dat alle dealers in Nederland de spullen naar een Márklin Service in Nederland moeten sturen.
In elk land heeft men eigen service plaatsen, met alle ellende van dien.
Citaat van: Kappa op zondag 31 maart 2024, 20:08:21@citaat Hi Martin,

Het is de verkoper die je de garantie geeft en bij een ondeugdelijk product kun je ook een ander exemplaar eisen.

Eens. Als een model bij aflevering niet in orde is, moet je een ander exemplaar krijgen. Als die er zijn natuurlijk.
Beste Anne,

Bewijzen van mijn stelling is niet nodig.
De tweede zin begint met "Mogelijk" en dat impliceert een veronderstelling en geen stelling.

Cees

Werk op n ander nivo...

't Prima dat Marklins kneusje mogelijk naar China gaan voor reparatie.
De vraag van Anne is waar de opmerking vandaan kwam dat: "De laatste jaren dragen de meeste nieuwe locs van M. het etiket "Made in China"."

Je reactie (#21) bestaat uit 1 stelling en 1 verwachting. Ik ben net zoals Anne, en mogelijk enkele andere best benieuwd hoe je er achter bent gekomen dat de meeste nieuwe locs in China worden gemaakt. En dan met name met een etiket "Made in China", ik ben mogelijk halfblind, maar ik ben dat etiket nog niet tegen gekomen. Blijkbaar koop ik de verkeerde nieuwe locs.

Jan-Peter

Die wijsheid komt van dit forum zelf.
Daar staat dat de locs gedurende een bepaalde periode wel degelijk in China zijn gefabriceerd.
Later is de productie verplaatst naar Hongarije.
https://forum.3rail.nl/index.php?msg=409929
Buiten dat blijft het natuurlijk wel uiterst merkwaardig dat een ogenschijnlijk eenvoudige reparatie meer dan een jaar moet duren.
Of stuurt M de reparaties ook naar Hongarije.

Cees
Dat is informatie uit 2010. 14 (!) jaar geleden dus al. Jouw tekst klopt dan dus niet:
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 24 augustus 2024, 12:54:43De laatste jaren dragen de meeste nieuwe locs van M. het etiket "Made in China".

Koen
Wie weet waar rollend materieel, onderdelen, scenery, elektronica, etc. daadwerkelijk geproduceerd en/of geassembleerd worden mag het zeggen.
Vroeger stond op de dozen van Märklin "Made in Western Germany", na de val van de muur "Made in Germany" Tegenwoordig niets en mag je raden. Zelfs op de gebruiksaanwijzingen staat niets meer; vroeger nog wel "Printed in Germany.
Brawa heeft nimmer het productieland op zijn verpakkingen vermeld, Gutzold ook niet
Roco was "Made in Austria" nu "Made in Europe". Dat staat nu ook op de verpakkingen van Viessmann.
Fleischmann was "Made in Germany" en nu niks meer.
Liliput was "Made in Austria" en nu "Made in China" . Dat geldt ook voor Rivarossi, Piko, LS Models, ESU.
Dat is in  elk geval duidelijk; bij "Made in Europe" mag je raden. Het kan Hongarije zijn maar net zo goed Roemenië, Letland of Turkije.
Nagenoeg alle fabrikanten hebben (delen van) de productie verplaatst naar lage lonen landen. Of dat de kwaliteit ten goede komt is de vraag.
Lux Modellbau, Faller, Vollmer, en Kibri houden het nog wel bij "Made in Germany" aldus de verpakkingen.
Voor de goede orde van alle genoemde merken, liggen hier verpakkingen met inhoud in de kasten.

Cees
 @citaat En dan nog weet je niets... 'Geproduceerd in [naam land] of [Europa]' mag al snel ergens opgezet worden, al is het er bij wijze van spreken slechts ingepakt.

Daarbij zijn er (hopelijk niet in de wereld van het modelspoor) ook fabrieken binnen de EU vol illegale werknemers van buiten de Unie die werken tegen een fractie van de Europese salarissen en gedurende veel meer dan de gebruikelijke 36 uur per week. Technisch gezien is alles binnen de EU gemaakt, maar dat is het dan ook.

Maar hoe het ook zijn mag, het probleem van de ene bewust locomotief is er niet mee opgelost...

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tegenwoordig is het productieland al lang geen garantie meer voor goede/slechte producten. Uit Duitsland komen echt niet alleen kwaliteitsproducten; anderzijds is niet alles dat uit China komt per definitie troep...
Je zou van de dealer mogen verwachten dat ze er wat meer vaart achter zetten en dat die loc gelijk naar Göppingen gaat en niet eerst ellenlang bij de Nederlandse importeur ligt.
ik denk dat je de dealer niets kan verwijten. Die stuit ook tegen een stuk arrogantie en onwil aan van M. Waarschijnlijk krijgt hij het gewoon teruggestuurd dan (als het al niet zoek raakt daar) met de mitteilung dat het naar de Nederlandse importeur gestuurd moet worden.

m.vr.gr.
Martin

Zoals ik vernomen hebt kan een dealer in Nederland niet rechtstreeks met Märklin in Göppingen bellen.
Die wordt domweg niet verder geholpen en wordt verwezen naar de vertegenwoordiger.

Dat vindt ik nog niet het ergste, maar zo'n pennetje, die bij veel van die locs is afgebroken, kun je met honderden tegelijk in een piepklein envelopje doen,
postzegeltje erop plakken en in de bus....waar ter wereld dan ook vandaan.
Een Märklin Service Center in Nederland of elders heeft dan zo'n klein probleempje snel opgelost, want het is en blijft een héél klein probleempje.
Even de verpakking een beetje vervormen en klaar is kees, probleem opgelost...hoppa.
In kan me niet aan de indruk onttrekken dat het gewoon onwil is en men ons ten onrechte wil laten denken dat het allemaal erg veel om het lijf heeft
en gelet op de "kwaliteit" gewoon niet anders kan.

Dan rest je niets meer dan te wachten OF de koop ongedaan te maken/geld terug te vragen.

Dan kun je daarna weer op zoek naar een werkende dezelfde of andere lok van ieder merk.

EINDELIJK....de 2 stuks Flying Scotsman zijn gerepareerd terug.
Na het toesturen van de locs naar Göppingen heeft het nog 6 weken geduurd. Eind goed,al goed,met oprecht excuus van Märklin voorzien van een paar leuke kleine presentjes. Het wachten was op het onderdeeltje dat geproduceerd moest worden.
Hij staat nu in de vitrine mooi te zijn.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 26 augustus 2024, 14:47:08En dan nog weet je niets... 'Geproduceerd in [naam land] of [Europa]' mag al snel ergens opgezet worden, al is het er bij wijze van spreken slechts ingepakt.
Op de verpakking wel ja. maar op douanepapieren niet. Nu krijgt men binnen de EU daar niets van te zien omdat er daar niets meer door de douane afgehandeld wordt.
Dat "voordeel" heb ik dus wel, en dan kun je zien dat veel Märklin producten in China geproduceerd worden. Sowieso alle 'hobby' producten en nog wat meer. Zover ik heb kunnen constateren worden de grote series in China gemaakt en de kleine gelimiteerde series in Duitsland. en in het laatste geval weet je dan nog niet waar het geproduceerd is want, oh verrassing, Märklin laat veel dingen door Piko produceren. Let maar eens op de verpakkingen!
Nog even wat olie op het vuur dan............ :D

Dat de lok in Duitsland wordt gemaakt, hoeft niet te betekenen dat de onderdelen dat ook zijn.........................
De dc motortjes?...........de printplaatjes?..............de plastic onderdeeltjes...............
om maar wat te noemen..

In het algemeen is het in de industrie niet anders.........of het om een auto gaat, koelkast of modeltrein.

Terug op het topic.

Terugsturen naar Gopingen duurt zowiezo langer, maar heb niet echt klachten over hun reparatiewerk.
Wel eens over hun kwaliteit controle, maar goed de loks lijken ook niet veel meer op de delta versies qua details, functies en afwerking.
En een bedrijf heeft ook niet altijd alles in de hand,  personeel bijvoorbeeld............ :?

Toch leuk dat ondanks het wachten dat ze hun excuus hebben aangeboden en wat hebben bijgevoegd.

Fijn dat-ie weer terug is. Het blijft tenslotte een mooi model van toch wel een iconische lok.
i.d.

Wel zonde zo gelijk in de vitrine :D ;)

De mijne loopt regelmatig nog een rondje over de baan.
Gelukkig zonder problemen, alhoewel ik de voordruk van de kleine vooras iets moest aanpassen zodat deze niet ontspoort.
Verder prima, ook door de kleine radius.

Vind het geluid wat deze lok heeft een dikke pluspunt, misschien omdat het Engels is, maar net even anders.

Moet nog even tijd vinden om mijn 2e vitrine te bouwen en te koppelen aan de 1e.
Voordat deze ook in de vitrine komt :D :D 8o