Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Goede Serieel-USB converter

Gestart door Albert1249 maandag 13 november 2023, 17:09:40

Goede Serieel-USB converter
Goedemiddag Spoorders,

Om m'n Uhlenbrock intellibox ( 650, Ver2 software) op de Powermac G5 ( MacOS 10.4.11) aan te sluiten ben ik op zoek naar een goede (werkende) Serieel-USB converter.
Hij zal met Itrain gebruikt worden. Er staat me iets van bij dat die een FTDI chip moet hebben, maar zeker weet ik dat niet meer.Ik heb op het forum en in de wiki gezocht maar er niets over kunnen vinden.
Heeft 1 van jullie ervaring met zo'n converter. Het zou van USB-A naar serieel 9-pins mannetje moeten zijn.
Als iemand naar tevredenheid er eentje gebruikt zou ik graag het merk en chip type weten.

Alvast dank.
Ap.
Re: Goede Serieel-USB converter

Uitgerangeerd ;)

Hoi,

Ik gebruik naar volle tevredenheid voor de verbinding tussen mijn  HSI88 en de ECoS een:

USA-19hs  (zie www.maxsim.nl)

gr Matje

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hoi Ap, Nee geen FDTI, dat gebruikt ESU. Ik heb in mijn hobbyhok een converter met driver liggen voor de IB1. Het type weet ik zo niet meer. Maar die heeft altijd goed gewerkt aan mijn IB1. Zal morgen even kijken welk type dat is dan meld ik dat nog.
Ok, thanks!
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 13 november 2023, 17:23:33Hoi Ap, Nee geen FDTI, dat gebruikt ESU

Zelf als het geen FTDI moet zijn is dat altijd een veilige keuze (alhoewel andere converters met goedkopere chip ook zouden kunnen werken; ik heb echter geen ervaring met macOS hiervoor) met minder risicos ivm vinden van werkende drivers, ...
Op aliexpress (en zelfs hier op amazon) zijn er genoeg convertors te vinden met FTDI chip (bv zoeken op usb to rs232 db9 ftdi)
Waar je wel op moet letten is dat de convertor eingenlijk 2 dingen doet (en de goedkoopste bordjes met losse pinnen alleen maar stap 1 doen omdat stap 2 voor veel zelfbouwprojectjes niet nodig is):
  1. Het signaal van USB naar serieel omzetten met een gewone lage spanning (5V of 3.3V; wordt ook vaak TTL genoemd op ali) <= voor deze stap maakt het uit welke chip gebruikt wordt; een andere chip betekent een andere driver en misschien problemen
  2. De spanning aanpassen naar de spanning voor een seriele poort (RS232)
Als je zoekt op RS232 or DB9 zijn het normaal convertors die beide stappen doen en dus direct te gebruiken zijn (bv zoeken op usb to rs232 db9 ftdi)
Bedankt voor jullie reacties.

Ondertussen heb ik de Keyspan USA-19HS  die Matje voorstelde bekeken en die wordt geleverd met een CD met drivers voor MacOS 10.4.11 ( zelfs nog met MacOS 9 drivers). Die zal dus gegarandeerd werken.
Ook ziet het er allemaal professioneel uit en dat ligt me wel.
Hij is alleen wel aan de prijs, maar dat komt denk ik ook dat hij uit Amerika komt. Shipping uit de USA is tegenwoordig belachelijk duur.
De importeur voor Nederland Maxsim.eu maakt een nogal een slordige indruk, maar goed, we gaan het zien, hij is besteld.

Bedankt voor jullie input en adviezen.  Top! :thumbup:

Ap.

Uitgerangeerd ;)

Mooi Ap,

Zag de prijs, aardig omhoog gegaan :(

Destijds aangeschaft n.a.v. bevindingen op het iTrain forum.

Gr Matje

Light My Train

De Seriƫle poort van de IB1 is brak. Die moet je niet willen gebruiken. Beter is de connectie tussen PC en IB te laten verlopen via een Loconet converter. En om die aan te sluiten moet je inderdaad een goeie Serieel USB converter kabel hebben.

Momenteel staat er zoon loconet converter te koop op marktplaats voor 18 euro.
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-n-spoor/m2021475294-digitaal-besteuring-rosoft-div

Waarom is de seriele poort van de IB1 brak?

Die is helemaal niet 'brak', werkt feilloos zolang de rest van de IB1 het ook doet. Deze driver heb ik er altijd aan gehad en nooit problemen mee gehad. Het ding kun je vinden bij Ali voor een schijntje van de prijs die jij nu moet betalen.
Met een prolific PL2303 chipset. Deze is van de firma Green.
DecoPic_20231114_102531.jpg
Een duitser beschrijft op zijn site de oplossing:

https://www.ollismodellbahnseite.de/Intellibox/Intellibox.pdf

Ik heb nog nooit problemen met de serieel poort gehad.

Light My Train

Toch blijft de communicatie wel eens wegvallen tussen computer en Intellibox. Dat probleem wordt opgelost met de loconet converter die Rosoft in het verleden heeft geleverd. Ontwikkeld destijds in samenwerking/door met Karst Drenth.

Nogmaals, nooit last van gehad en ik weet toch heel zeker dat ik heel wat jaren meer ervaring er mee heb.
Die heb ik geprobeerd, maar die werkt niet....Die is vanaf MacOS 10.10
Dat is dezelfde chipset als Lobomotion69 voorstelt.
Helaas.... Maar bedankt voor de reakties.
Dat weet ik zo niet, er wordt geen OS en ook geen chipset genoemd. Dat is wel hetgene dat je wilt weten.
In de handleiding van Itrain word de Keyspan USA-19HS aangeraden voor de Mac.Hij is wel duur maar is bewezen te werken.
Overigens, ik heb de Digitus Prolific converter ( die Lobomotion en Vinkendrecht aanraadden)  en die niet werkte met MacOS en ik nog had liggen, geprobeerd op mijn Linux (debian) Laptop en dat werkt prima! Zowel met Marklin Digital als Intellibox I en IR.
Dit even voor de Linux mensen....