Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Extern geluid?

Gestart door Acido zaterdag 10 mei 2008, 01:34:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Extern geluid?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Extern geluid?
Zomaar een gedachte...

Ik las net ergens een opmerking dat het geluid uit modeltreinen vaak zo blikkerig is door de kleine speaker en het gebrek aan klankkast. Met name bij diesellocs mis je inderdaad de bassen :-( Diverse bezoekers van mijn baan (leken) hebben al opgemerkt dat de Class 66 klinkt als een vliegtuig (!) terwijl dat toch echt niet zo is als er een echte bij mij voor de deur langs komt brullen :|

Nou zat ik net te denken... :idea: Wat nou als je het geluid uit de loc haalt?

Je neemt een decoder met geluidsfunctie en sluit die naast de baan aan op de baanvoeding ('rijstroom'). De uitgang voor het speakertje gebruik je vervolgens als input voor een audioversterker met speakers. Subwoofertje erbij... Decoder oproepen, geluidsfunctie aan, gas geven en het geluid dendert door je kamer! :shock: :o :-D :mrgreen:

Het uitgaande geluidssignaal van de decoder kun je van zijn vermogenscomponent ontdoen, indien nodig. Het moet absoluut mogelijk zijn om hier een signaal van te maken wat je als line in voor een versterker kunt gebruiken. Of voor een mengpaneel: dan kun je meerdere decoders aansluiten :-)

Geef de decoder hetzelfde adres als de loc waar het geluid bij hoort, schuifje open op de mixer en gassen maar :-P :-D

Het enige wat ik me afvraag is hoe zo'n decoder zich - qua geluid - gedraagt als je 'm aanstuurt terwijl er geen motor aan zit. Ik kan me voorstellen dat de lastregeling daarvan in de war raakt en dat het geluid aan de lastregeling gekoppeld is... :?

Iemand een idee?

Martijn ;-)




P.S. Dit is mijn 2222e bericht LOL
Re: Extern geluid?
HansKl
gast

Re: Extern geluid?
Dit kan wel allemaal, heb op wat duitse fora's verhalen gelezen van mensen die hun Lopi's aan de stereo gehangen hebben.
Probleem is inderdaad de lastregeling, het harder laten draaien van het geluid van de motor gebeurt dan niet.
En wat doe je met meerdere geluidstypes, stoom, diesel, electrisch?

Ook verlies je je positie van het geluid, iets wat mij meer stoort dan dat het helaas iets te blikkerig is.

Een ander systeem is dit
Dit werkt met een aantal speakers, en een computer programma.

Groet,
Hans
Re: Extern geluid?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Extern geluid?
Goeiemorgen,

Citaat van: HansKl op zaterdag 10 mei 2008, 07:50:18
En wat doe je met meerdere geluidstypes, stoom, diesel, electrisch?
Meerdere decoders en een mengpaneel gebruiken...

Citaat van: HansKl op zaterdag 10 mei 2008, 07:50:18
Een ander systeem is dit
Dit werkt met een aantal speakers, en een computer programma.
Lache, er bestaat dus gewoon een systeem voor: +4DSound :-D

CiteerOok verlies je je positie van het geluid, iets wat mij meer stoort dan dat het helaas iets te blikkerig is.

Dat klopt, maar niet met +4DSound, als ik het goed begrijp:

Citaat van: http://www.freiwald.com+4DSound? uses a series of stationary speakers placed around the layout to re-create the sound of trains traveling along the track. It does not require installation of onboard sound decoders into each particular locomotive.
en:
Citaat van: http://www.freiwald.comChuffs and motor sounds are synchronized to the motion of the locomotive and vary in pitch, volume and revolution.

Je hebt er alleen wel een interface en een PC voor nodig...



Citaat van: remco1977 op zaterdag 10 mei 2008, 10:07:28
Hey Martijn
Ren effe
Rennen? Met dit weer? Echt niet :-P Maar ik moet nog boodschappen doen vandaag, ik zal eens kijken ;-)

Even voor de duidelijkheid: het was maar een gedachtengang die ik had terwijl ik op gisteravond op mijn balkon zat... ik heb geen plannen om het daadwerkelijk te gaan bouwen of aanschaffen. Ik vind het wel leuk dat er kennelijk meer mensen op het idee gekomen zijn en dat er een heus systeem voor ontwikkeld is - misschien een idee voor een volgende baan :-)

Maar: De vraag is eigenlijk of je het eenvoudig zelf in elkaar zou kunnen knutselen als je dat zou willen, zonder PC, en ik denk nog steeds dat de lastregeling dan roet in het eten gaat gooien.

Martijn
Re: Extern geluid?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Extern geluid?
Hallo,

ook Windigital heeft dezelfde optie, en de mogelijkheid om geluid de trein te laten volgen via de 4 speakers.

Helaas wordt het programma niet verder ontwikkeld, maar is nog wel als freeware te downloaden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Extern geluid?
conducteur
gast

Re: Extern geluid?
Ik heb ooit even iemand zijn website gezien die per loc een set computerboxen had omgebouwd.

Eerst alle elektronica eruit,decoder erin,op het adres van de overeenstemmende  loc.en het varkentje was al gewassen
Re: Extern geluid?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Extern geluid?
ik zou een geluiswagon maken.
geen blikken geluid, grote speaker mogelijk én gepositioneerd :wink:

Dennis
Re: Extern geluid?
catzeiler
gast

Re: Extern geluid?
Er van uitgaande dat de richting van de hogere geluidsfrequenties beter is de bepalen dan de die van de lagere frequenties zou je kunnen denken aan reedcontacten onder de betreffende lok die op bepaalde plaatsen onder de baan geplaatste subwoofers inschakelen. Immers de lage frequenties zijn toch nooit goed te lokaliseren waar ze vandaan komen. Dus een v 200 met reedcontact die om de zoveel meter subwoofers inschakelt. Persoonlijk lijkt het mij wat bewerkelijk, maar ja, ik ben al euforisch met mijn railbusje met sound.